أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع
قديم 12-19-2012, 11:37 AM
  #1
essam84
مشارك مبتدئ
 
تاريخ التسجيل: Dec 2012
المشاركات: 2
افتراضي ضرورى جدا جدا

اولا :: السلام عليكم ورحمة والله
ودعواتنا لمصر بالخير وصلاح الحال ان شاء الله

بالنسبة لاول سؤال ...فا لشركة عندنا اشترت مصعد ( اسنسير ) جديد ...وكانت الدفعات 40% & 40% & 20% .....الشركة دفعت 80 % من قيمة المصعد وباقى 20 % ولسة المصعد متركبش ...بس هيركبوه قبل نهاية السنة وهيبتدوا يركبوه من تاريخ 20/12/2012 بس مش اكيد هيخلصوا تركيبة قبل نهاية السنة او لا مع العلم ان المبنى قيمته الدفترية صفر لانه كان مطلوب تقييم المبنى وكان هيتكلف مبالغ ...فالغوا موضوع التقييم وعملوا قيمة المبنى صفر ....فا بعد ازنك حضراتكم اية هيا المعالجة المحاسبية لموضوع الدفعات الخاصة بالمصعد اللى هيا 80% على مرتين كل مرة 40% ...دا اولا ...وبعد تركيب المصعد اية هيا القيود المحاسبية المطللوبة

ثانيا ...لو عندنا مبنى تحت الانشاء ...( عمارة او فيلا )...وكل المصاريف كانت ببتحمل على مركز التكلفة ..وبعد الانتهاء من المبنى واصبح جاهز للسكن او الاستخدام ....اية هوا القيد المحاسبى اللى هثبت بيه المبنى كا اصل ثابت فى الميزانية
......ولكم وافر الاحترام والشكر
essam84 غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
 


تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع


الساعة الآن 11:08 AM