
مشاركة: ( س و ج محاسبة ) هذه المشاركة لطرح اسئلتك او حالة عملية واجهتك في عملك والرد
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة faysal
السلام عليكم
عندى سؤال
انا شاب مصرى اعمل فى السعوديه
الشركة التى اعمل بها شركة تقنية معلومات مثل تصميم صفحات الانترنت
المهم انا اعمل بها محاسب
والشركة لسه بتقوم كل اللى انا بعمله دلوقت شوية مصاريف تاسيس
الشركة مقرها فيلا بالايجار
ومصاريف التاسيس بتاعتها وصلت لحد 200000 ريال عباره عن فواتير اصلاحات وتوضيبات وتصميم موقع للشركه ومرتبات وهكذا ومفيش محاسب غيرى عرفونى ازاى ابدأ اعمل ايه؟
وشكرا
|
يجب ان يكون هناك مجموعة دفترية للشركة اولا يعني يومية امريكية دفتر صندوق وبنك
وتبدا تسجل فيهم ده في الاول بجانب الكمبيوتر يعني تسجل شغلك علي يومية علي الكمبيوتر
وممكن دفتر لتحليل المصروفات العمومية والادارية