قديم 09-26-2009, 07:24 PM
hamada846284
مشارك نشط

افتراضي مشاركة: هااااام - لكل شاب بيدرس تجارة - لكل محاسب -لكل خريج - لاي شخص عنده استفسارات

الرسالة
ارجو الافادة

السلام عليكم
انا خريج 2008 بس سنى 25 دراستى استمرت 8سنين مش غباء بس كنت شغال المحاسبة والادارة والاقتصاد
تقديراتى فيهم جيد ومقدم فى دبلومة ضرائب واللغة جيد ونفسى اوصل لاخر المهنة دى
اعمل ابة
الشهادة المهنبة عرفت انة لازم شغل سنتبن ف مكتب وبعدين تقدم
النصيحة
hamada846284 غير متواجد حالياً  
قديم 09-26-2009, 09:32 PM
elkhouly
مشارك نشط
 الصورة الرمزية elkhouly

افتراضي مشاركة: هااااام - لكل شاب بيدرس تجارة - لكل محاسب -لكل خريج - لاي شخص عنده استفسارات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohashb مشاهدة المشاركة
بجد بجد مش عارف اشكرك ازاى
كمان لو فيه هنا ف المنتدى موضوع يخلينى اعرف اراجع منها
المعلومات الاساسية للمحاسبة المالية وتتدرب على عمل القيود وميزان المراجعة والميزانية وقائمة الدخل
ولو مفيش
ان برضه شاكر اهتمامك البالغ
وجزاك الله خيرا

العفو يا سيدي ....

لو حابب تدور في المنتدى ... أعتقد ممكن تلاقي المعلومات اللي انت عايزها في منتدى المحاسبة المالية .. أو ممكن تستخدم خاصية البحث ...

تحياتي
elkhouly غير متواجد حالياً  
قديم 09-26-2009, 09:38 PM
elkhouly
مشارك نشط
 الصورة الرمزية elkhouly

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamada846284 مشاهدة المشاركة
الرسالة
ارجو الافادة

السلام عليكم
انا خريج 2008 بس سنى 25 دراستى استمرت 8سنين مش غباء بس كنت شغال المحاسبة والادارة والاقتصاد
تقديراتى فيهم جيد ومقدم فى دبلومة ضرائب واللغة جيد ونفسى اوصل لاخر المهنة دى
اعمل ابة
الشهادة المهنبة عرفت انة لازم شغل سنتبن ف مكتب وبعدين تقدم
النصيحة

الاخ hamada846284

لا عليك يا عزيزي .. عمرك بالنسبة لسنة تخرجك ليس بهذا السوء

أهم حاجة لازم يكون ليك هدف واضح وتخصص واضح على الاقل في بداية حياتك وبعدين ممكن تتوسع ان شاء الله في المستقبل .. متحاولش تشتت نفسك وتتخصص في كل حاجة .. بس دي برضو ميزة كويسة لكنها مجهدة شوية وبتعطلك

طالما انك قدمت في دبلومة ضرائب هفترض انك هتتخصص ضرائب؟

يا ريت تبعتلي وتقلي انت حابب تتخصص في ايه : محاسبة ولا ادارة ولا اقتصاد ولا ضرائب عشان اعرف اوجهك واقلك توصل ازاي لاخر المهنة دي .. لان المهنة دي فيها مجالات كتير جدااا

تحياتي
قديم 09-27-2009, 02:11 AM
hamada846284
مشارك نشط

الاخelkhouly
اشكرك على الرد
انا كل هدفى انى إن شاء الله اسافر بعد 3 سنين لاءى دولة من دول الخليج
وعشان كدة قدمت ف دبلومة الضرائب على اعتبار انهامناسبة ومفيش مكان من غير ضراءب وتكون ميزة تشفع
ف تعيني ف اى مكتب محاسبة اقدر من خلالة اكون محاسب اولا ثم محاسب معتمد بعدها اكون حر ف الا نتقال للمكان (وإن شاء الله بعد اول سنة ف الدبلومة هقدم على الشهادة المهنيةلوتعرف بتاخداد اية وقت ياريت تقولى)
اللى احس ان ليا فية النص
بصراحة بعد الكلام بتاعك بداءت افكر ف تغير الدبلومة الى المراجعة ياريت تقولى رائيك
المحاسبة والادارة والاقتصاد دى المواد اللى كنت بذاكرها من الكتب وتقديري فيها جيد
ولك الف شكر على ما تقوم من نصيحة لى ولغيرى

التعديل الأخير تم بواسطة أحمد فاروق سيد حسنين ; 09-27-2009 الساعة 02:13 AM سبب آخر: تعديل عبارة إن شاء الله
hamada846284 غير متواجد حالياً  
قديم 09-27-2009, 05:48 AM
elkhouly
مشارك نشط
 الصورة الرمزية elkhouly

العفو يا سيدي

نصيحتي ليك .. لو عايز تعرف الدنيا ماشية ازاي دلوقتي ؟ الشهادة المهنية أهم حاليا من دبلومة الضرائب ..

بس أهم حاجة إنت شايف نفسك فين ؟

ضرائب ولا محاسبة ولا مراجعة؟ أهم حاجة يكون ليك هدف واضح تمشي عليه وتحاول توصله وبناء عليه تبتدي تنفذ

سواء هتتخصص ضرايب ولا مراجعة أنصحك فورا تقدم على الشهادة .. في الغالب acca(أسهل) ... أو cpa ... لا تنتظر أبدا .. لانها بتاخد وقت وبتاخد سنين .. هيه بتتاخد في اي وقت سواء دخلت مكتب محاسبة ولا لأ .. بالعكس هيه هتكون سبب سهل لدخولك مكتب المحاسبة خصوصا الكبار منهم .. حتى هتاخد عليها مخصص اضافي كامتياز مع الراتب ( ده لو هيه معاك )

عموما مجرد دخولك اي مكتب محاسبة من المكاتب ال 4 الكبار .. هتلاقي مجالات واسعة جدااااا .. وهتقدر تتنقل بين اي مجال انت عايزه زي المحاسبة .. الضرائب .. الاستشارات ..التدقيق .. وغيرههم كثير .. بس أهم حاجة تثبت نفسك وتبتدي صح ..

لو لقيت الموضوع صعب .. ابتدي مع مكتب محاسبة عالمي غير ال 4 كبار او لو صعب .. شوف مكتب مصري كبير .. ابتدي دراسة الشهادة ... وارجع قدم عند ال 4 الكبار تاني وتالت .. لحد ما تظبط معاك

تحياتي
قديم 09-27-2009, 12:15 PM
thetrap
مشارك فعال

زميلنا الفاضل

اشكرك على النصائح الغالية فأنا من الجيل القديم اللي فاتني موضوع الشهادة المهنية و معرفتهاش الابعد التخرج و التقديم في الجيش انا كنت حابب ادرس ال cma لكن مافيش وقت بسبب العمل
انا دلوقتي قائم بأعمال رئيس حسابات شركة اجنبية و تعبت كتير لحد ما بقيت في المنصب ده و بحتهد علشان اكون رئيس الحسابات ان شاء الله

انا بدأت بدورة محاسبة انجليزي و الحمد لله انتهيت منها و كمان كورس تكاليف و تقريبا انتهيت منها عدا درس واحد و هبدأ بالمعايير و برنامج محاسبي و دورة بيزنس متقدمة

و الان حسب وقتي بالعمل صعب جدا اوفق و ارتب نفسي لدراسة ال cma

و لكني احاول ان ارتب نفسي و مواعدي و متى استطعت ذلك بدأت فورا

اسف للاطالة و لكن كان المقصود ضم صوتي لصوتك على اهمية الشهادات المهنية

و اشكرك للمرة الثانية على الافادة
مشكوووووور والله يعطيك الف عافيه
thetrap غير متواجد حالياً  
قديم 09-27-2009, 03:54 PM
faysal
مشارك مبتدئ

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
متشكرين ليك جدا الآخ elkhouly اعانك الله على النصيحة دائما ورقنا واياك من المال والصحه والكلمه الطيبه استفسار صغير لو أمكن
انا شاب مصرى عندى 26 عاما خريج تجاره شعبة محاسبه لا افهم شىء فى المحاسبه بس للآسف سافرت السعوديه وشغال دلوقت محاسب فى شركة تقنية معلومات مثل الرسائل التبادليه والتسويق العقارى اللاكترونى وتصميم صفحات الانترنت وتصميم البرامج المهم
الشركة لسه بتتأسس من جديد وانا المحاسب الوحيد اللى فيها ولا ولا ولا افهم شىء انا كل اللى عملته فى الاكسل مصاريف تأسيس ايه الخطوه اللى بعد كدا مش عارف سايب الدنيا هى اللى تمشينا على كيفها وشكرا
والسلام عليكم

اه وياريت تعرفنا الشهادة دى ازاى ناخدها فى مصر وازاى ناخدها فى السعوديه ياريت تعرفنا ولو امكن تعطينا رقم الجوال للمعاهد دى او الموقع الخاص بالشاهدة دى وشكرااااااااااا

وكم تكلفة الشهادة دى تقريبا اكيد يعنى انت عارف تكلفتها كام بما انك اخذتها

التعديل الأخير تم بواسطة أحمد فاروق سيد حسنين ; 09-27-2009 الساعة 04:13 PM
faysal غير متواجد حالياً  
قديم 09-27-2009, 04:34 PM
elkhouly
مشارك نشط
 الصورة الرمزية elkhouly

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thetrap مشاهدة المشاركة
زميلنا الفاضل

اشكرك على النصائح الغالية فأنا من الجيل القديم اللي فاتني موضوع الشهادة المهنية و معرفتهاش الابعد التخرج و التقديم في الجيش انا كنت حابب ادرس ال cma لكن مافيش وقت بسبب العمل
انا دلوقتي قائم بأعمال رئيس حسابات شركة اجنبية و تعبت كتير لحد ما بقيت في المنصب ده و بحتهد علشان اكون رئيس الحسابات ان شاء الله

انا بدأت بدورة محاسبة انجليزي و الحمد لله انتهيت منها و كمان كورس تكاليف و تقريبا انتهيت منها عدا درس واحد و هبدأ بالمعايير و برنامج محاسبي و دورة بيزنس متقدمة

و الان حسب وقتي بالعمل صعب جدا اوفق و ارتب نفسي لدراسة ال cma

و لكني احاول ان ارتب نفسي و مواعدي و متى استطعت ذلك بدأت فورا

اسف للاطالة و لكن كان المقصود ضم صوتي لصوتك على اهمية الشهادات المهنية

و اشكرك للمرة الثانية على الافادة
مشكوووووور والله يعطيك الف عافيه

العفو يا زميلي الفاضل

بالتوفيق إن شاء الله في حياتك المهنية ومبروك مقدما ... إستمر في الكورسات اللي انت بتاخدها لانها بتضيف ليك اكيد وبتطور من قدراتك في مجالات عديدة .. أما بالنسبة للشهادة المهنية فهي عايزه صبر وعزيمة .. في ناس بتشتغل 14 ساعة في اليوم وبرضو بتلاقي وقت للدراسة .. بس هيه محتاجه تنظيم وقت ..

تحياتي
قديم 09-27-2009, 09:50 PM
حسام عمر
مشارك مبتدئ

Icon19 مشاركة: هااااام - لكل شاب بيدرس تجارة - لكل محاسب -لكل خريج - لاي شخص عنده استفسارات

السلام عليكم أستاذ
Elkhouly

كنت أود الأستفسار بخصوص التدريب فى مكتب محاسبة ومراجعة مع محاسب قانونى
حيث أنى مازلت طالب فى الفرقة الثالثة كلية تجارة.هل سيكون مفيد أم لا ؟

شكراً لتعاونك معنا ووفقك الله فى حياتك العميلة

التعديل الأخير تم بواسطة ساره ابراهيم ; 09-27-2009 الساعة 10:16 PM
حسام عمر غير متواجد حالياً  
قديم 09-28-2009, 03:24 AM
بركاوي التاني
مشارك مبتدئ

ممكن توضيح اكتر عنا الشهادات
بركاوي التاني غير متواجد حالياً