قديم 08-25-2008, 10:34 AM
عمرو سيد
مشارك مبتدئ

Icon19 ما هى الكورسات المطلوبة للمحاسب ؟

السلام عليكم

هذه اول مشاركة لى فى المنتدى وكنت عاوز اعرف الكورسات المطلوبة للمحاسب فى المحاسبة والكمبيوتر واللغة لأنى داخل اولى جامعة وعاوز احضر نفسى خلال فترة دراسة الكلية .

مستنيكم
عمرو سيد غير متواجد حالياً  
قديم 09-25-2008, 12:49 AM
masry_58
مشارك مبتدئ

افتراضي مشاركة: ما هى الكورسات المطلوبة للمحاسب ؟

انا خريجة جديد اعمل ايع علشان تبقى ليا فرصه فى شغل
masry_58 غير متواجد حالياً  
قديم 09-27-2008, 11:34 PM
مراد غانم
مشارك نشط

Icon22 مشاركة: ما هى الكورسات المطلوبة للمحاسب ؟

لكل خريج حديث اهدى له خبرتى والتى اعترف بانها ليست اربع سنوات ولكن اعتربها اربع الاف سنة
انا محاسب تخرجت منذ اربع سنوات من جامعة القاهرة بتقدير مقبوووووووول
ولكنى طموح اكثر من اللازم فقمت بعمل دبلومة دراسات عليا فى التكاليف بكلية التجارة عين شمس وحصلت على تقدير جيد جدا والحمد لله لانى درست لكى افهم وليس لكى انجح كما كنت بالكلية
اخذت اكثر من دورة بالمحاسبة والكمبيوتر والانجليزية اثناء دراستى للcma والحمد لله حصلت عليها منذ اسابيع قليلة
ولكنى خلال السنوات الثلاثة لما بعد تخرجى لم اعمل بشىء مطلقا واكتفيت بالدراسة والتحضير لمستقبلى وها انا الان اعمل محاسب باكبر مجموعة محاسبية بمصر والشرق الاوسط
وانصح كل من تخرج اليوم بالا يقوم بالاستعجال على العمل وضرورة الاعداد لسوق العمل جيدا واعلم اذا بدات صغير ستظل صغير مدى الحياة اجتهد اليوم تريح حياتك كلها فى المستقبل
واولا يجب عليك تحديد الاتى قبل البدء فى الاعداد لسوق العمل
نوعية الكورسات التى سوف تحقق طموحك اما اذا كان طموحك مثلى فاتجه الى الشهادات المهنية دون جدال اما اذا اردت ترتيب حياتك والعمل بمجرد التخرج (ولا انصح بذلك) قم باخذ الكورسات الروتينية للمحاسبين الجدد من محاسبة الكترونية وكمبيوتر وانجليزى الى اخرة وقة بجمع الشهادات
ولنا فى الحديث بقية قريبا ان شاء الله
مراد غانم غير متواجد حالياً  
قديم 10-04-2008, 03:30 PM
ماك 3
مشارك مبتدئ

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مراد غانم
لكل خريج حديث اهدى له خبرتى والتى اعترف بانها ليست اربع سنوات ولكن اعتربها اربع الاف سنة
انا محاسب تخرجت منذ اربع سنوات من جامعة القاهرة بتقدير مقبوووووووول
ولكنى طموح اكثر من اللازم فقمت بعمل دبلومة دراسات عليا فى التكاليف بكلية التجارة عين شمس وحصلت على تقدير جيد جدا والحمد لله لانى درست لكى افهم وليس لكى انجح كما كنت بالكلية
اخذت اكثر من دورة بالمحاسبة والكمبيوتر والانجليزية اثناء دراستى للcma والحمد لله حصلت عليها منذ اسابيع قليلة
ولكنى خلال السنوات الثلاثة لما بعد تخرجى لم اعمل بشىء مطلقا واكتفيت بالدراسة والتحضير لمستقبلى وها انا الان اعمل محاسب باكبر مجموعة محاسبية بمصر والشرق الاوسط
وانصح كل من تخرج اليوم بالا يقوم بالاستعجال على العمل وضرورة الاعداد لسوق العمل جيدا واعلم اذا بدات صغير ستظل صغير مدى الحياة اجتهد اليوم تريح حياتك كلها فى المستقبل
واولا يجب عليك تحديد الاتى قبل البدء فى الاعداد لسوق العمل
نوعية الكورسات التى سوف تحقق طموحك اما اذا كان طموحك مثلى فاتجه الى الشهادات المهنية دون جدال اما اذا اردت ترتيب حياتك والعمل بمجرد التخرج (ولا انصح بذلك) قم باخذ الكورسات الروتينية للمحاسبين الجدد من محاسبة الكترونية وكمبيوتر وانجليزى الى اخرة وقة بجمع الشهادات
ولنا فى الحديث بقية قريبا ان شاء الله
شكرا على افددتك ولكن دلوقتى انا خريج تجارة الاسماعيليه 2005 وعمرى هيبقى 25 سنه شهر 2 الجاى وانا شغال فى شركة دلوقتى بسى مش فى مجال المحاسبه وانا مدايق جدااا وعايز اشتغل محاسب قولى ربنا يجزيك عنى خير اعمل ايه وابدا ازاى عشان انا تعبان نفسيا ونفسى ابقى محاسب كويس وقوى انا هستنى ردك ودا ايميلى يا ريت تبعت عليه [email protected]
ماك 3 غير متواجد حالياً  
قديم 10-04-2008, 04:51 PM
مراد غانم
مشارك نشط

ياباشا مش مهم عندك كام سنة ولا كام شهر ابدأ وخلاص وتأكد انك افضل منى عندما بدأت ادرس الcma لانك عندك بعض الخبرة ودى مطلوبة لجودة دراستك للcma ونصيحة منى متمشيش ورا اى حد واسئل اهل التجربة وليس الخبراء
فلو قلت لك كم من زملائى الذين قالوا لى ان الشهادات المهنية سراب يسعى اليه المحاسب
ولكن العزيمة هى الوسيلة التى تحقق اسمى الاهداف
توكل على الله وابدأ العمل وانا مستعد لاى استفسار
وهذا ايميلى لاى خدمة
[email protected]
مراد غانم غير متواجد حالياً  
قديم 04-08-2009, 09:40 PM
أحمد فؤاد
مشارك نشط

مشكووووررر جدا جدا علي هذا المجهود الرائع الكبير جدا
أحمد فؤاد غير متواجد حالياً  
قديم 04-09-2009, 09:33 PM
masry_58
مشارك مبتدئ

انا باخد كورس انجليش وكورس اوفس معتمد من ميكروفوسوفت
تنصحنى ابدا باى كورس محاسبه
masry_58 غير متواجد حالياً  
قديم 04-22-2009, 12:54 AM
M_Anter
مشارك مبتدئ

يا مراد باشا انا ضفتك وابقى رد علي للاهمية او رد على الموضوع بتاعى اللى هوا كللوا يدخل للأهمية