قديم 02-02-2022, 07:25 PM
Remoun
مشارك مبتدئ

افتراضي استفسار بخصوص شهادة المؤسسة

استفسار بخصوص شهادة المؤسسة

لوسمحت ان امكن الرد علي سؤالى اكون شاكر جدا.
انا لدى شركة توصية بسيطة وانا الشريك المتضامن اللي فيها ولي حق الإدارة وصحة التوقيع منفرد اما كافة الجهات
قمت بشراء سيارة ملاكي عام ٢٠١٨ جديدة زيرو وتم شرائها باسم الشركة عندى وعند ترخيصها في المرور طلب مني شهادة المؤسسة وفهمت اني لازم اعمل ملف في التأمينات الاجتماعية باسم الشركة وأمن علي الموظفين لدي بالفعل قمت بذلك وعند طلب شهادة المؤسسة من مكتب التأمينات التابع له الشركة هو مكتب العبور قال لابد من وجود ساءق ولكن لم يكن لدى سائقين بالشركة فقام مكتب العبور باعطاءي طابعة تامينات للشركة موجهة لمكتب تامينات سيارات بشيراتون وقام موظف تامينات العبور بتوضيح انه لا يوجد سائقين بالمنشاة وبالفعل ذهبت الي مكتب تامينات سيارات بشيراتون وتم فتح ملف تامينات ساءق حكمي وتم استخراج شهادة المؤسسة وكنت كل عام من ٢٠١٨ الي ٢٠٢١ اذهب اليهم بعد الحصول في الأول علي طابعة مؤسسة من مكتب العبور تفيد بسداد اى مديونية للتأمينات وموجههة الي مكتب سيارات شيراتون وكنت بجدد شهادة المؤسسة عادى جدا واكمل اجراءات تجديد رخصة السيارة في المرور عادى واستخر رخصة تسيير السيارة
الي حد العلم الحالي جاء ميعاد تجديد الرخصة فتوجهت لمكتب تامينات العبور لإحضار طابعة المنشأة بعد سداد اى مديونية وقمت بالذهاب بها الي مكتب سيارات شيراتون وعند البدء في او ل إجراء قال لي الموظف اني لازم انقل قيد الملف الي المكتب العبور واني لازم يكون عندى سواق وأمن علي. دخلت لمدير المكتب وبسؤاله قال لي ديه التعليمات الجديدة .
السؤال هنا هل لو انا جبت سواق برخصة خاصة وامنت عليه في العبور ونقلت الملف من شيراتون هل لما استخرج شهادة المؤسسة هتطلع بأن يقودها فلان الي هو السائق ااي آمنت عليه ولا هيكتب عليها مؤمن علي ساءق زى بتاعة شيراتون لان بالفعل محدش بيستخدم السيارة غيرى انا فقط
السؤال الثاني انا متامن عليا في مكان تاني مش كصاحب عمل في شركتي بس فهل يجوز لي استخراج شهادة المؤسسة من العبور علي رخصتي انا الخاصة ويكتب فيها لا يقودها الا مالكها باعتبار انا الشريك المتضامن ولا مش هينفع عشان مش متامن عليا داخل شركتي كصاحب عمل وهل تنفع لو اتفصلت من التأمينات التانية وامنت علي نفسي داخل شركتي كصاحب عمل ولا هي اصلا مينفعش ولازم ساءق
شكرا مقدما اسف علي الاطاله
Remoun غير متواجد حالياً