قديم 11-01-2009, 12:59 PM
hamada846284
مشارك نشط

افتراضي مشاركة: هااااام - لكل شاب بيدرس تجارة - لكل محاسب -لكل خريج - لاي شخص عنده استفسارات

تعالى ذاكر ال acca
hamada846284 غير متواجد حالياً  
قديم 11-03-2009, 04:39 PM
محمد_ابو تريكه
مشارك مبتدئ

افتراضي مشاركة: هااااام - لكل شاب بيدرس تجارة - لكل محاسب -لكل خريج - لاي شخص عنده استفسارات

انا اشتغلت سنة فى مكتب محاسبة ونفسى اروح اى مكتب من الاربعة الكبار
عايز اعرف ايه هى اهم الشروط والشهادات اللى لازم احصل عليها
وكنت عايز اعرف اماكن تدريس شهادى acca فى مصر
محمد_ابو تريكه غير متواجد حالياً  
قديم 11-03-2009, 06:58 PM
elkhouly
مشارك نشط
 الصورة الرمزية elkhouly

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hello4you مشاهدة المشاركة
الاخ الخوالى
انا بقالى فترة محبط جددددددددددددا ومش لقى حد يساعدنى واول ماشوفت موضوعك اتكلت على الله ودخلت اكتبلك لعل وعسى القى عندك النصيحة انا خريج دفعة 2008 بتقدير جيد اول ماتخرجت اشتغلت فى شركة كمبيوتر على برنامج محاسبة جاهز طبيعة شغل اقرب ماتكون الى الداتا انترى بقالى دلوقتى سنة وشهرين فى شركة دى وعلى مستوى الكورسات مخدش الا اى سى دى ال وحاسس انى فى شركة هنا بضيع وبنسا المحاسبة وبقيت زى بتوع الداتا انترى مش عارف اعمل ايه عشان الحق نفسى قبل مااضيع خالص........................................ اخد كورس ايه ؟ولا اسيب الشركة واروح مكتب محاسبة؟ ولا اعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طالما الشركة اللي انت فيها لا تضيف لك .. حاول البحث عن عمل اخر سواء شركة اكبر او مكتب محاسبة ... خد كورسات خلال فترة بحثك عشان تستفيد بالوقت
elkhouly غير متواجد حالياً  
قديم 11-03-2009, 07:04 PM
elkhouly
مشارك نشط
 الصورة الرمزية elkhouly

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد_ابو تريكه مشاهدة المشاركة
انا اشتغلت سنة فى مكتب محاسبة ونفسى اروح اى مكتب من الاربعة الكبار
عايز اعرف ايه هى اهم الشروط والشهادات اللى لازم احصل عليها
وكنت عايز اعرف اماكن تدريس شهادى acca فى مصر
شروط .. مش كتير ... امتحاناتهم غالبا بتكون في اللغة .. امتحان محادثة وامتحان محاسبة انجليزي (اساسيات) .... لو هتقدم قدم على وظيفة (مساعد مراجع) ... الافضل انك تروج بنفسك قسم الموادر البشرية وتسلمه باليد .. لو ارستله بالاميل او البريد .. احتمال كبير مش هيتصلوا بيك... الشهادات لو هشتغل مراجع ابتدي في ال acca
elkhouly غير متواجد حالياً  
قديم 11-04-2009, 01:13 AM
loyality
مشارك

لو سمحت انا دلوقتى لسة طالبة رابعة عربى الاسكندرية محاسبة
معايا icdl لكن الانجلش مش اوى فيه بصراحة ولسة ماخدش كورسات انجلش ونفسى اما اخلص السنة دى ان شاء الله اتعين فى بنك اى بنك
ارجوك بجد ساعدنى انا دلوقتى اقدر اعمل ايه فى الوقت الحالى لان طبعا نفسى اشتغل على طول
انا تقديرى جيد مرتفع كل سنة
انا عرفة ان جيد دى ولا حاجة
بس بجد ساعدنى انا فعلا نفسى اشتغل فى بنك ايه اللى مفروض ادرسه او اعمله؟؟؟؟؟؟؟
ميرسى لحضرتك على مجهودك ربنا يعينك ويباركلك
loyality غير متواجد حالياً  
قديم 11-04-2009, 12:33 PM
format c
مشارك مبتدئ

انا احمد فى تالته تجاره عربى اخدت فى الكمبيوتر icdl بس لسه مبداتش فى كورس اللغه انا عايز اتخصص فى المحاسبه الاداريه يا ريت حد يفدنى اعمل ايه من دلوقتى بالنسبه للشهادات المهنيه سمعت انك مش ينفع تمتحن فيها الا لما تكون خلصت جامعه وخبره سنتين بجد انا طموح اوى بس مش عارف اعمل ايه
format c غير متواجد حالياً  
قديم 11-06-2009, 01:30 PM
donald_kieso
Guest

Icon23 دونالد كيسو يســـــــأل - دونالد كيسو محتار ؟

استاذى الفاضل
جزاك الله خير
اولا اعرف بنفسى
انا دونالد كيسو - بس مصرى مش امريكى هههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ثانيا
انا خريج تجارة عربى 2005 خبرة حوالى 4 سنين فى المكاتب المتوسطة

واخيرا الحمد لله نجحت فى الامتحان الدولى للمعايير وحصلت على شهادة

IFRS CERTIFICATE

اللى هيا من جمعية المحاسبين البريطانين امتحنتها اون لاين ونجحت الحمد لله
انا دلوقتى ملم بـــ الـــ IFRS
وكمان ملم بكتاب كيسو برنسبلس والانترمدييت مزاكرهم كويس
انا دلوقتى واقف متكتف مكانى مش عارف اعمل ايه ولا اروح فين ولا اجى منين محبط نفسى ادخل الــ BIG 4
محتاج نصايــــــــــــــــــــــحك باريسنا

ثالثا
كنت عايز اعرف ايه مميزات الــ BIG 4 المميزات المادية ولو ربنا كرمنى ودخلت هادخل على POSITION ايه وبكام والمرتبات نظامها ايه شغالة ولا تعبانة

رابعا والمهم

انا سمعت اقوال متضاربة هوا ان المكاتب الكبيرة دى فيها تخصص بمعنى ان الواحد ممكن يقعد يراجع حساب واحد مثلا البنك او العملاء ........... الخ لمدة 3 او 4 سنين هل الكلام دا صحيح ؟؟؟؟
وكمان سمعت ان المكاتب الكبيرة دى نظام المرتبات جواها كمان وسايط وعلاقات اتمنى اكون غلطان فى النقطة دى

ومرتبات الــ BIG 4 فى الخليج بتبدأ بكام ووفقا لكل POSITION
يعنى بس علشان نتحمس شوية والمنافع نظامها ازاى اللى هيا ( تذاكر السفر - السكن - المواصلات - بدلات الانتقال - الاوفر تايم - المكافات السنوية - الاجازات - التدريب داخل المكتب - مواعيد العمل .... الخ )
وسؤال اخير ياريس
هل شهادة IFRS مطلوبة فى الامارات ولا ايه وتنصحنى اسافر بيها او ادور على سفر بيها للامارات ولا استنى ادرس شهادة تانية وهل ممكن تزودلى الاعفاءات فى حالة دراسة شهادة تانية زى ACCA والف الف الف شكر

معلش هاطول عليك ياريسنا ربنا يكرمك كمان وكمان
مع تحياتى
دونالد كيسو

قديم 11-06-2009, 10:21 PM
عاطف عمرو
مشارك مبتدئ

السلام عليكم
انا حابب مجال المحاسبة قوي ونفسي اشتغل فيه طول عمري وفي اي مكان
واعيز ادرس شهادة cma بس المشكلة اني انا عندي 28 سنة فكنت عايز اعرف لو انا درستها
هل هشتغل بها ولا اية لأني عندي 28 سنة والشركات بتطلب الأصغر سنا
أرجو الافادة وشكرا
عاطف عمرو غير متواجد حالياً  
قديم 11-09-2009, 06:34 PM
محمد_ابو تريكه
مشارك مبتدئ

السلام عليكم
ازيك يا استاذ دونالد كنت عايز اسال حضرتك عن شهادة ifrs
حضرتك درستها فيم فى مصر وتكاليفها كام وايه المركز اللى تنصحنى انى ادرسها فيه؟ شكر ا
محمد_ابو تريكه غير متواجد حالياً  
قديم 11-09-2009, 11:32 PM
elkhateb10
مشارك مبتدئ

لو سمحت يا استاذ كنت عايز اسال انا دلوقتى رايح انتر فيو فى بنك ما تعرفش ايه هو الاطار العام للمقابلة او شكل الاسئلة هيبقى ازاى علما بانى خريج 2009 ولكم جزيل الشكر
elkhateb10 غير متواجد حالياً