قديم 03-26-2012, 09:28 PM
mizo103
مشارك مبتدئ

Icon23 محاسب فى الكهربا ولا البترول ولا الضرايب

السلام عليكم ياشباب
انا كنت نزلت التوبيك ده فى مكان تانى بس للاسف مش استفدت قولت يمكن بجد الاقى الافاده هنا
انا زيى زى غيرى كمحاسب حديث التخرج ديما بحب اجمع معلومات من هنا وهناك عشان افهم الدنيا ماشيه ازاى بالظبط وفرص العمل ظروفها ايه
انا عندى وظيفه الحمد لله بس بحب ابص للجديد والاحسن وده عمرى ما شوفته حاجه وحشه ولا ايه رايكم؟

عموما كان فى بالى كام سؤال انا عارف انى مش هلاقى اجاباتهم غير فى المنتدى هنا وعشان مش اصدعكم اكتر

طبعا كلنا عارفين ان محاسبين قطاع الكهربا والبترول والاتصالات والكلام ده بالاضافه طبعا للبنوك مرتباتهم كويسه
سؤالى انهى احسن فيهم ونظام المرتبات فى كل منهم عامل ازاى ياريت اللى يفيدنا يرتبهم من الافضل للاقل وخصوصا محساب فى البترول مرتبته فى حدود كام كحديث التخرج وايه الفوايد اللى من خلال القطاع ده هيستفاد منها
؟
ومثلا فرضا واحد لاقى شغلانه قى قطاع البترول يحسن نفسه كمحاسب ازاى بالكورسات يعنى كورسات ايه اللى بتفيد لو ربنا كرم حد بشغل فى القطاع ده ؟

طيب فى العموم كورس ايه يتاخد بعيدا عن ال cma والكلام الكبيرده حاليا عشان لوعاوزادخل اى انترفيو اعرف ارد كمحاسب

ياريت بجد اصحاب الخبره فى الكلام ده يفيدونى واكيد مش انا لوحدى ديه اسئله بتدور فى دماغ كتير من اللى زى حالاتى
mizo103 غير متواجد حالياً