قديم 02-09-2008, 01:38 PM
عطيه
مشارك

Icon23 استشاره اخرى اخى مشرف المنتدى

انا الان اريد ان اعرف ما هى الدورات التى ابدا بها الان حتى اكون مؤهل للالتحاق بمكتب محاسبه او بشركه ؟
ارجوا ابداء رائك فى الاتى : انا وضعت لنفسى اربعه اهداف منهاما هو مباشر وما هو قابل للتحقيق وما هو منظور وسمتهم الاهداف الاربعه وهى 1 الحصول على دبلومه فى المحاسبه 2 اخذ دوره icdl
3 اخذ كرسات فى اللغه خاصه اننى ضعيف فيها 4 اخذ دورات متخصصه فى المحاسبه
المشكله فى الهدف الرابع انه توجد برامج كثيره منها على سبيل المثال اليتش ترى والكويك بوكس وغيره كتير جدا وانا مشتغلتش علشان اعرف اى البرامج من ذلك تطبق فى الشغل
هل تنصحنى ان اخذ دورات manual الان ؟
اسف............................................وار جو ا الافاده وهل هذا كاف للالتحاق باى شغل مبدئى
على فكره انا تجاره عربى ....................هل لنا مكان ولا السوق مازال به عقده الخواجه ؟
عطيه غير متواجد حالياً  
قديم 02-09-2008, 05:41 PM
1accountant
 الصورة الرمزية 1accountant

Icon21 مشاركة: استشاره اخرى اخى مشرف المنتدى

اووك

الموضوع ليك وكل اللي مقبل علي وظائف

اعتبر نفسك صاحب الشغل ياتري هتاخد مين

انا وانا في اي شغل بروحه انا بحت نفسي مكان صاحب الشغل ياتري الشغل عاوز ايه
عاوز واحد مش عارف حاجه ولا عاوز ايه

عاوز واحد بيكلام كويس ولا عاوز واحد معاه شهادات ولا عاوز واحد مظهر ولا عاوز واحد خبره ولا عاوز ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

المهم كل شغل وليه طبيعه خاصه بيه وانا بكلام علي كل الشغل يعني محاسب او غيره

نيجي للمحاسب المفروض يبقي ايه المحاسب ده يبقي عارف المحاسبه اولا الحديث التخرج بصراحه بيبقي خريج مش عارف اي حاجه في اي حاجه

المهم يبقي اولا ينمي نفسه في المحاسبه ونمي نفسه جامد في المحاسبه واكيد المنتدي ده منبرا من منابر المحاسبه يعني فيه مكل حاجه من الالف الي الياء
ثانيا عاوز ايه المحاسب تاني عاوز اكيد لغه كويسه في ناس معاها لغه في 2 في 3
اكيد وانا صاحب شغل شايف حاجات كتير مش انا لوحد اللي مقدم في احسن مني
ثالثا كمبيوتر عاوز كمبيوتر في اوفس في برمجه في اوركل في ................. كتير يبقي الواحد يبقي عارف كل حاجه علاشان بجد المنافسه صعبه اوي في السوق لان تجاره انجليزي كتير الي معاهم لغه كتير والي معاهم دبلومه كتير والي والي ...............

المهم تبقي كويس في كل المجالات واكيد برضوا علاشان الناس كلها تبقي عارف في نقطه انا رحت شغل كتير مش قبلت اخر مره انا سالت صاحب الشغل انا مرفوض ليه قلي انت اعلي من الشغل اللي انا عاوزه يعني هو عاوز واحد علي قدوه وفي شغل تاني عاوز واحد تمام ده راجع للمكان
والا وفي الاخر الموضوع راجع ليك
بس في بجد شغل كتير في مصر والا يقول غير كده يبقي هو مش علي قد الشغل يعني مش مؤهل
الشغل عاوز واحد ذكي عارف هو رايح فين واهم حاجه يسعي يا جماعه اسعي روح للشغل مش هو الي هيجي ابدا

تحياتي للجميع

if you fail to plan you plan to fail

كلنا نملك القدرة علي إنجاز ما نريد و تحقيق ما نستحق
محمد عبد الحكيم
1accountant غير متواجد حالياً  
قديم 02-10-2008, 03:44 PM
عطيه
مشارك

افتراضي مشاركة: استشاره اخرى اخى مشرف المنتدى

اشكرك شكرا جزيلا
عطيه غير متواجد حالياً