قديم 04-19-2010, 09:05 AM
abomarwan
مشارك مبتدئ

افتراضي مشاركة: هااااام - لكل شاب بيدرس تجارة - لكل محاسب -لكل خريج - لاي شخص عنده استفسارات

الأستاذ الفاضــل / الخـــولي

تحية طيبة و بعد ،،،

عزيزي انا باشتغل في الخليج من أكثر من 9 سنين حالياً منهم 4 سنين بالسعودية و 5 بالإمارات لكن للأسف حاسس أني مش بالكفاءة اللي تخليني اشتغل في شركة من الشركات الكبيرة يا ريت لو أعرف اتواصل معاك على الميل او الماسنجر
(تم حذف الإيميل لأن عرضه مخالف لشروط المنتدى)

و هأكون سعيد جداً باتصالك بس خليني اعطي لك رقم موبايلي بعدين

كل الشكر و التقدير لاهتمامك
abomarwan غير متواجد حالياً  
قديم 04-19-2010, 09:56 AM
عبد الله محمد
مشارك

افتراضي مشاركة: هااااام - لكل شاب بيدرس تجارة - لكل محاسب -لكل خريج - لاي شخص عنده استفسارات

حوار بين سعودي ومصري
المصري: لماذا تعاملون الاجانب بتعالي وتاكلون حقوقهم؟
لانكم خادمين عندنا .لو مو عاجبكم ارحلوا عن سمانا بلا قرف.
المصري: لكن انتم بلد الرسول (ص) والمفروض تعاملوننا كويس نحن اخوة بالدين والعروبة؟
ياخوي وجعت راسي اخوة ..عرب روح بلدك .هذا نظامنا .انتم غير محترمين ببلدكم تنتظرون ان نحترمكم.
المصري : لكننا نحترمكم ببلدنا ونرحب بكم كضيوف!!
بالغظب عنكم ياخويا انتم تستفيدون من السياحة ومن ريالاتنا.وبنيجي عشان الحريم
المصري: نظام الكفالة عندكم لا ينصف الاجانب ونظام عبودية. اليس كذلك؟
وليش تشترون الفيزا بـ 12.000ريال.. وتجرون ورا الفيز .
المصري: من خرج من داره قل مقداره. ان معاملة اليهود افضل منكم .لولا ظروفنا السيئة لما اتبهدلنا في كل الدول العربية ولكن ذلك من عملنا. ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم.
يالا يابوي بطل فلسفة .هذا نظامنا .كفاية اننا نتفضل عليك ونشغلكم يا جعانين .
المصري منهم لله الي كانوا السبب. منهم لله .
عبد الله محمد غير متواجد حالياً  
قديم 04-19-2010, 11:00 AM
walidgamal75
مشارك ماسى

جزاك الله خير الجزاء على هذا النصح الطيب و جعله الله في ميزان حسناتك ، انا نفسي ان شاء الله اطور من نفسي و الحمد لله الخبره موجودة من هنا بلدي الغالي مصر مش علشان اسافر لا علشان اشتغل هنا في مكان افضل و الله الموفق

جزاكم الله خيرا
walidgamal75 غير متواجد حالياً  
قديم 04-20-2010, 12:40 AM
tisonu
مشارك مبتدئ

الله المستعان وشكرا على نصائحك ...........وعايزاعرف رأيك فى التدريب فى مكتب محاسبه
tisonu غير متواجد حالياً  
قديم 04-20-2010, 07:21 PM
eg.king
مشارك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد الله محمد مشاهدة المشاركة
حوار بين سعودي ومصري
المصري: لماذا تعاملون الاجانب بتعالي وتاكلون حقوقهم؟
لانكم خادمين عندنا .لو مو عاجبكم ارحلوا عن سمانا بلا قرف.
المصري: لكن انتم بلد الرسول (ص) والمفروض تعاملوننا كويس نحن اخوة بالدين والعروبة؟
ياخوي وجعت راسي اخوة ..عرب روح بلدك .هذا نظامنا .انتم غير محترمين ببلدكم تنتظرون ان نحترمكم.
المصري : لكننا نحترمكم ببلدنا ونرحب بكم كضيوف!!
بالغظب عنكم ياخويا انتم تستفيدون من السياحة ومن ريالاتنا.وبنيجي عشان الحريم
المصري: نظام الكفالة عندكم لا ينصف الاجانب ونظام عبودية. اليس كذلك؟
وليش تشترون الفيزا بـ 12.000ريال.. وتجرون ورا الفيز .
المصري: من خرج من داره قل مقداره. ان معاملة اليهود افضل منكم .لولا ظروفنا السيئة لما اتبهدلنا في كل الدول العربية ولكن ذلك من عملنا. ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم.
يالا يابوي بطل فلسفة .هذا نظامنا .كفاية اننا نتفضل عليك ونشغلكم يا جعانين .
المصري منهم لله الي كانوا السبب. منهم لله .
اما انت شايف الموضوع مذل للدرجة دى ايه اللى مخليك تستحمل 12 سنة ؟؟؟

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
Ali Elomda

[/frame]
eg.king غير متواجد حالياً  
قديم 04-20-2010, 08:27 PM
KoOoOoL
مشارك مبتدئ

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا احمد كمال

خريج تجاره المنصوره دفعه 2009 تقدير عام جيد // 75 %

اخدت دورات البتش ثرى واعداد المحاسبين
واخدت دوره محادثه تجاريه
ودوره الى سى دى ال ICdl
ودوره التمنيه البشـــريه
ودرست PFA

وبصراحه اكلمك يا اخى الفاضل من قلب اخ نادم على اليوم الى دخلت كليه التجاره ودخلتها بى 90.5 %

احنا خلصنــــا كليه التجاره زى اى واحد مش معاها اى حاجه وكل حاجه طااااااااااااااااااارت بكلمك بصدق والله

وانا روحت درست دورت PFA المؤهلـــــــــه لى دوره CMA و CPA وباقى الدورات الى من نوعها

وبكلمك بصدق والله يا اخى الفاضل فهمت منها حاجات ومش فهمت حاجات وندمت لانى اخدتها لانها بتتطلب قدر كبير منى على معرقه اللغه الانلجيزيه ودفعت فلوسها كد اهو على الفاضى

ويا اخى الفاضل بجانب دورات ال PFA و CMA باقى الدورات التانيه محدش بيعلم حاجه تفيدنا كله بيديلك على قد فلوووووسك وخلاص
وانا اذا كنت مش اضحك عليك خلصت الكليه وعملت زى اى شاب وزى ما بنسمع ناخد دورات علشان تملـــــى السى فى ( C . V ) بتاعنا اخدنا البتش ثرى ومش فهمت منها حاجه بصراحه ومعايا شهاده بيها واخدت اعداد المحاسبين وفهمت منها بصراحه والكمبيوتر فهمت منها وانا سريـــــع على الورد وشغال حلو على الاكسل

ووانا خلال 4 سنين الجامعه مكنتش اعرف الدورات CMA و PFa غير اما خلصت وكنت شغال زى اى طالب شغل عادى

وخلصت الجامعه وبقى تفكيرى زى اى شاب

الشغل محاسب والقعاد على مكتب بس اتضح عكس الواقع حاليا الى يجيلك تروحع مكتب او غير مكتب اهم حاجه تقدر تعتمد على نفسك مش كل 22 سنه والدى يصرف عليا واخليه بعد كل ده يصرف تانى عليا ده حرام

وفكرت زى اى تفكير شاب السفــــــــــــــــــــــــر الى ( السعوديه والامـــــــــــارت واى دوله بس فيها فلوس ) ( مضححكش عليك تفيكير اى واحد حاليا الفلوس مش مهم يكتسب خبره بس معاها فلوس نادر اما نلاقى حد مش يتشغل من غير فلووووس حتى لو هيتعلم نادر جدا )

بس كل الناس بيكرهوووووونى فيى الدول العربيه وخاصه الى راحو هناك والله بيقوليى هما بيعملووووووك زى العبيــــد بما احنا بنحبهم جدا ومن قلبنا

وانت اكيد عارف حضرتك حوارات مكتب العمل والشكاوووى الى غير من جدوى لو روحت اليهم والكفيل فى اقرب لحظه يقولك على بلد يا عبيد يا ابن الكذا والكذا

واذا كنا بنتكلم عن السعوديه الى كله بيروحها ف مش اى حد بيروح الامارات والكويــــــــــت لان حضرتك سبق وقولت انهم بيتطلبووووو حاجات صعبه من شهادات وده يفوق القدره المصريه من شباب

وحاليا يا اخى الفاضل الواحد مش عارف يعمل ايه بصدق والله
عمالين ناخد فى دوارت وفى الاخر محدش بيعترف بيها فى مصر واذا كانو بره مش ب يعترفو برده

غير بالذل والمهانه والاستهزاء بينا

وبصراحه يا اخى الفاضل عاوز اروح اتعلم دروات لغات بس مكلفه جددددددددددددددددددددددددددددا اا ا ا

المستوى بى 370 والمحادثه بى 420 وبرده ممكن مش تطلع مش فاهم

وحضرتك عاف ان ال CMA باقت مستوييين وبس والمتسوى الواحد بى 1600 والامتحان على ما اعتقد بى 1000 حاجه زى كده

فى بنجيب فلوووووووس منين ولا منين

بجد يا اخى الفاضل انا بكلمك مش عليا انا بس والله جمممممممممممممممميع الشباب زى والله وبكلمك بصدق

وصعــــــــــــب حد ينجح فى ال CMA و CPA و PFA غير نادر جدا جدا جدا

وانا مش اقول لى حضرتك قولى اعمل ايه لا انا اقولك لى حضرتك

احنـــــــــــــا ( الشباب كلنا نعمل ايه لاننا بجد فقدنا السيطره على انسفنا ) ( وحاسس انا اشتغل تباع فى عربيه سرفيس ) ( واقول خدنا ايه من البكالرويس )

وطلب منى صغيــــــــــــر

لو حضرتك يا اخى الفاضل على معرفه بى ناس فى شركات كبيره

ممكن تقولهم فكره جميله يارب تعجبك يارب واتمنى تنفذها من الصعب انا عارف بس هتبقى عملت حاجات جميله جــــــــــــــــدا والله وفكيييييييييت اسر شباب كتيره عن سوق العمل

((( لو حضرتك على درايا بى علاقات ناس سواء فى مصر او فى الامـــــــارت او فى اى ناحيه ))) (((( ان تفتحوووووو مركز مش اقول شركه لا مركز لاستقبال شباب الخرجين من مصر بالتحديد لانك تعرف مدى عقليه مصر فى التعلم واكيد حضرتك تعرف مركز يستقبل شبال الخرجين ويؤهلم على الشغل فى شركات عاليه المكانه من خلال علاقات بينكو بينت الشركات العاليه المكانه وفى الاخر انتو الى كسبانين مش احنا كمان وما هما عليهم ( الشباب ) غير يدفعو مبالغ بسيطه وحضتركوووووووووو صحاب لامركز تؤهلو الشباب يبقى محاسب بجد وحقيقى )))))))

مش عارف انا كلامى صح ولا غلط بس بتمنى واى شاب هنا على المنتدى يتمنتووووووووووو

وانا والله لو معايا فلوس ولو انا محاسب كنت عملت كده

وانا بعتذر جدا على كلامى الكتيــــــــــــــــــــر بس كان عندى كلام على لسان اصحابى دفعه 2009 المنصــــــوره

ومش كلهم كمان لان كل واحد نفسو يتكلم ويطلع الى فى قلبه

اخوك فى الله احمد 2009

KoOoOoL غير متواجد حالياً  
قديم 04-20-2010, 09:44 PM
عبد الله محمد
مشارك

بالنسبة للاخ/ احمد كمال ربنا يسترها مع الجميع وكل انسان له رزقه مقدر له .
عبد الله محمد غير متواجد حالياً  
قديم 04-22-2010, 12:09 AM
بركاوي التاني
مشارك مبتدئ

ماهوالاوركل فاينشال
بركاوي التاني غير متواجد حالياً  
قديم 04-22-2010, 04:31 PM
alhabib_a
مشارك مبتدئ

ارجو المساعده انا عندى انتر فيو بكره فى شركة اتصلات وهشتغل فيها مراجه مالى انا عاوز اعرف
اشكال خطباط الضمان وكل حاجه متعلقه بنظام المراجعه
ارجو الرد على
alhabib_a غير متواجد حالياً  
قديم 04-24-2010, 12:13 PM
سيد عمار
مشارك مبتدئ

لو سمحتم يا جماعة انا عندي سؤال عايز رده من الاخ elkhouly أو من أي محاسب يكون كبير في السن أوالخبرة أنا محاسب مبتدئ في شركة وكنت جالس مع محاسب التكاليف (مدير مكتب التكاليف) وبسأله عن مدي صعوبة محاسبة التكاليف قالي الشغل كله سهل لكن المهم البرانس(وطبعا يقصد المرتبات)واني كلامه ده هفهمه ان شاء الله بعد حوالي 6 سنوات.
المهم ان مفهوم كلامه بعض حوار دار بيننا ان المحاسب في معظم الأماكن يكون مرتبه صغير مقازنة بغيره من الموظفين في نفس المكان و أن مرتباتهم مبتكفيش مصاريفهم و حتي المدير المالي بينصح مرؤسيه اني اللي يعرف يعمل مشروع تجاري يعمل واني المدير المالي فاتح منافذ بيع لنفس منتج الشركة وهو فاتح مكتبة وواحد اخر فاتح بقاله هكذا انا أسف على الاطالة السؤال: انا مازالت محاسب مبتدئ و كنت بظن اني الكورسات والخبرة ممكن تكون سبب في الحصول على راتب كويس فهل افكر في عمل مشروع من دلوقتي (مع ان ممكن الموضوع ده ميكنش سهل) ولا أكمل في هذه المهنة ولا أجمع مابين الأثنين وده طبعا بيعطل عن الكورسات؟ أسف على الاطالة مرة اخرى وأرجو سرعة الرد وجزاكم الله خيرا.
سيد عمار غير متواجد حالياً