قديم 08-10-2008, 03:58 PM
محمد المغراوى
مشارك

Icon20 محاسب جديد

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخوكم فى الله محتاج مساعده فابلله عليكم لا تبخلو على بالرد انا اعمل محاسب فى شركه فى الامارات وهى تعتبر شركه مقاولات لكنها تختص بمجال تركيب وبيع ادوات الفير والمواسير المهم انا اول مره اشتغل محاسب
وحاسيس انى مش عارف اعمل حاجه لان الشركه وغدا عقود من الباطن وشغاله من سنين ومعملتش نظام محاسبى من قبل ومطلوب منى ابتدى اشتغل بحاول افهم نوعيه النشاطاطات والحمد لله احسن الان بس مشكلتى ازاى ابداء محاسبين وابتدى من فين وطبعا الاوراق والمستندات الموجوده مش متظبطه ومطلوب منى اشتغل على برنامج محاسبى اسمه سو فار انا بحاول اعمل ارصده للعمله والمردين بس مش عارف اظبطها اى حد عنده معلومه يقولهالى بالله عليكم فى اسرع وقت علشان شكلى هرجع بلدى اخوكم فى الله محمد اه لا تنسو (كان الله فى عون العبد ما دام العبد فى عون اخاه) والسلام عليكم ورحمه الله
محمد المغراوى غير متواجد حالياً  
قديم 08-10-2008, 06:32 PM
love_alex
مشارك مبتدئ

افتراضي مشاركة: محاسب هيترفد الحقوه

بص ياسيدى الموضو ع بسيط جدا مش محتاج انك ترفد ولا اى حاجة
بس ممكن تقولى فكرة عن البرنامج اللى بتشغل بيه اوكوان شاء الله ربنا يا سهل
love_alex غير متواجد حالياً  
قديم 08-12-2008, 02:15 PM
محمد المغراوى
مشارك

افتراضي مشاركة: محاسب جديد

السلام عليكم اولا شكرا على الرد ثانيا المشكله مش فى البرنامج هو اسمه على العموم سو فار المشكله انى عاوز اول الطريق اللى ابتديى منه فاهمنى يعنى ابدء منين على شان اكون متابع الحركه واتابع برده القديم لان المدير بيطلب منى انى اجيب حساب عميل معين عشان اجيبه لازم افتح حساب الفواتير من اول مشتغل مع الشركه المهم علشان مطولش انا عاوز اعرف ابتدى منين علشان اشتغل صح وعلى العموم البرنامج هبتدى عليه اول الشهر ان شاء الله وشكرا على المتابعه وجزاكم الله كل غير
قديم 08-14-2008, 12:40 AM
mightymoudy
مشارك مبتدئ

بتختار Accounts Receivable Account
بتجيب بينانات العميل من رقمه او الاسم العميل نسفه بيبقى متخزن في السوفت وير الاسم ورقم العميل
بتطبع كشف حساب ليه
موضوع سهل باذن الله ربنا يوفقك خليك ديما واثق في نفسك
خش على موقع ده فيه شرح برنامج

http://www.prm.nau.edu/PRM275/class-...l_accounts.htm
mightymoudy غير متواجد حالياً  
قديم 08-14-2008, 11:14 AM
Ahmed Farouk Abdel majed
مشارك مبتدئ

Icon21 مشاركة: محاسب هيترفد الحقوه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى لاتقلق لكن عليك اولا ان تضبط الحسابات على الورق انت تقول ان الشركة لم تتخذ من قبل نظام محاسبى تسير علية ابدا بإعداد ميزان مراجعة للفترة السابقة مع تحليلاتة وابدأ فى ادخال ارصدة فتح على البرنامج ليستقيم عملك الموضوع هاياخد وقت وجهد لكن دا افضل حل من وجهة نظرى
Ahmed Farouk Abdel majed غير متواجد حالياً  
قديم 08-14-2008, 05:11 PM
far east
مشارك مبتدئ

السلام عليكم ورحمه الله
شوف يا سيدى المفروض انك تعمل مجموعه من الخطوات الاساسيه:
1- انشاء شجره حسابات . (ودى عباره عن اكواد لكل الحسابات الرئيسيه والحسابات الفرعيه منها)
2-ادخال ارصده اول الفتره .(يعنى حساب البنك فى كام , رصيد العميل فلان, رصيد المورد فلان....)
3- ادحال االقيود اليوميه على البرنامج .
4- فى نهايه كل شهر طباعه ميزان مراجعه ومتابعه الارصده الل فيه +بعض المهام الاخرى زى تسويه البنوك والذى منه...
وربنا يوفقك ان شاء الله

محاسب مصرى يعمل بالخارج
far east غير متواجد حالياً  
قديم 08-15-2008, 05:22 PM
هشام حلمي شلبي
 الصورة الرمزية هشام حلمي شلبي

الاخ محمد المغراوي
السلام عليكم
انت فعلا في مشكلة لانك مؤتم علي اموال وحسابات ناس وواضح من سنك انك لسه بدون اي خبرة ومن هنا ابدأ نصيحتي وهي
1 - لابد ان تشرك معك اهل الخبرة ودا ممكن يكون عن طريق رئيس الحسابات بشركتك وان اشك في وجودة أو تطلب مكتب مراجعة ليراجع العمل المحاسبي وطبعا المراجعين هيرشدوك علي اسلوب العمل المناسب لكم و طبعا تقدر تتصل بالمراجع تسأله في اي مسئلة تتعزر عليك
2- اما بخصوص برنامج الحسابات فانا لا اعرف شيئ عن برنامجكم ولكن معظم برامج الحسابات لا تتطلب محاسب خبير للقيام بالعمل المحاسبي وانت ممكن تطلب دورة تدريبية علي البرنامج والدورة او التدريب علي البرنامج هيعلمك كل شيئ في البرنامج وتقدر تشتغل علية بقليل من الخبرة
واذا احتجت اي شيئ مني اتصل بي
[email protected]
0187994321

<أحب الناس إلى الله أنفعهم للناس ، وأحب الأعمال إلى الله عز وجل سرور يدخله على مسلم ، أو يكشف عنه كربه أو يقضي عنه ديناً أو يطرد عنه جوعاً ، ولأن أمشي مع أخ في حاجه أحب إليَّ من أن أعتكف في هذا المسجد - مسجد المدينة - شهراً ومن كف غضبه ستر الله عورته ، ومن كتم غيظه ولو شاء أن يمضيه أمضاه ، ملأ الله قلبه رجاءً يوم القيامة ومن مشى مع أخيه في حاجة حتى تهيأ له أثبت الله قدمه يوم تزول الأقدام >
صححه الألباني الأحاديث الصحيحة رقم (906)

التعديل الأخير تم بواسطة هشام حلمي شلبي ; 08-15-2008 الساعة 05:27 PM
هشام حلمي شلبي غير متواجد حالياً  
قديم 08-17-2008, 06:58 AM
البشكاتب
مشارك مبتدئ

Icon150 مشاركة: محاسب هيترفد الحقوه

بص ياسيدي العملية سهلة ماتصعبهاش على نفسك وماتخفش خالص اهم حاجة تظبط الأول حسابات كل عميل عندك وبعدين تحصر الموردين وكل مورد تعملة صفحة فى دفتر الموردين وكذلك العملاء بعد ماتحصرهم صح اعملهم ارصدة افتتاحيةاو تعمل حاجة اسمها قائمة مركز مالي والقائمة دي بتعتمد على البيانات اللى انت حصرتها زى الموردين والعملاء والأصول الثابتة من مبانى وواراضي ومعدات ودى بتكلفة كل حاجة منها او على حسب وجود فواتير لها مثل فواتير المعدات سندات ملكية للمبانى والأراضى والأسعار دى بترجع فيها لصاحب الشركة لتقيمها عشان تحط تقيمها دة فى الأصول الثابتة فى قائمة المركز المالي بعد كدة تحصر أوراق الدفع وتحطها بالإجمالى فى قائمة المركز المالى وهكذا للمصاريف المستحقة والتأمينات بعدين فى الأخر لما تحط الأرصدة اللى فاتت تعمل اية بقة لازم توازن بين الجانب المدين والجانب الدائن فى قائمة المركز المالى وهو إنك لو لقيت الجانب المدين أكبر من الدائن تطرح الجانب المدين من الجانب الدائن والفرق تحطة فى بند اسمة رأس المال فى الجانب الدائن و فى قائمة المركز المالى وتبقى كدة خلصت الخطوة الكبيرة الأولى بس لازم يكون فية مرفقات تدعم اللى انت حطيتة فى المركز المالى من أرصدة وبعد ماتخلص قائمة المركز المالى وتظبط معاك اعمل بقى الأرصدة اللى فاتت ارصدة افتتاحية لشغلك وتبتدى المشوار على رأي عبد الحليم وعيش ياريس

ولا فيه حد من الأخوة شايف انى كلامي فيه حاجة ناقصة ياريت يوضحلى ومنكم نستفيد
إيها ب فتحى / الشارقة
0502861855
البشكاتب غير متواجد حالياً  
قديم 08-19-2008, 09:14 AM
محمد المغراوى
مشارك

افتراضي مشاركة: محاسب جديد

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اولا جزاكم الله كل خير والله انا مشكور ليكم كلكم وحبيت اطمنكم انى الحمد لله الحال بقى احسن ومستنى اشوف برنامج اشتغل عليه وربنا يسهل انا حبيت بس اشكركم على الاهتمام والرد وجزاكم الله عنى كل خير
السلام علكم ورحمه الله
قديم 08-27-2008, 10:48 PM
waled mohamed
مشارك ذهبى
 الصورة الرمزية waled mohamed

بص يا حاج محمد انا كن هاقول اللىقالة الاخ بشكاتب بس بينى وبينك هو قال كلام كويس جدا بس فى نقطة بسيطة عايز اضيفها
حاول تحسس نفسك ان الفلوس والشغل دة بتاعك انتا وملكك انتا
صدقنى لو حسيت الاحساس دة هاتلاقى نفسك بتحافظ على كل قرش ويمكن كمان ياعم تلاقى مدينين كانو مستخبيين و فواتيرهم ضايعة هنا ولا هنا وساعتها بقة يا باشا لما تحصل اى مبلغ منهم ابقى افتكر اخوك بخمسة جنية حتى اوك ويارب يا سيدي دايما نسمع خبر كويس ..
waled mohamed غير متواجد حالياً