قديم 03-21-2012, 02:24 AM
MIDOXP
مشارك مبتدئ

Icon19 محتاج المساعدة فى تغير المهنة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا ياشباب اولاً عندى جواز سفر مكتوب فى المهنة حاصل ع بكالوريوس تجارة والحمدلله جتلى تاشيرة عمل فى السعودية محاسب والمكتب طلب منى تغير المهنة فى البطاقة الى محاسب وانا طبعاً لسة خريج جديد فعمرى ما اشتغلت محاسب قبل كدة فدة مشكلة كبيرة ثانيا دلوقتى انا بحاول اغير المهنة فى البطاقة ومش عارف وحاولت اغير المهنة عن طريقة النقابة والنقابة قالت لا هنكتبلك حاصل ع بكالوريوس طلما مش شغل فى المحاسبة فروحت واتسجلت فى شركة واتأمن عليا فيها كمحاسب من انبارح التآمين اشتغل انا دلوقتى اعمل اية عاوز اغير المهنة فى البطاقة هل اروح بكرة واخد جوب من التامينات انى مؤمن عليا واروح بيه للنقابة عشان مش عاوز استنى 3شهور ولا اعمل اية انا سيبت الشغل بتاعى عشان اخلص الورق ومش عارف اخلص الورق ولا عارف اعمل حاجة ابوس ايديكم ساعدونى بليز
MIDOXP غير متواجد حالياً  
قديم 03-23-2012, 09:18 AM
waelhasaan
 الصورة الرمزية waelhasaan

افتراضي مشاركة: محتاج المساعدة فى تغير المهنة

السلام عليكم استاذ ميدو ولا تدوخ نفسك ولا حاجه انت فعلا خلصت ورقك املى استماره البطاقه الرقم القومى وهتروح للتامينات اللى انت تابع ليها واختم البطاقه من هناك وهتاخد جواب مع البطاقه بانك مؤمن عليك فى الشركه وتروح السجل المدنى هتقدم الورق وبعد 15 يوم تستلم البطاقه الجديده وبعدين تروح الجوازات تغير جواز سفرك

محاسب

وائل حسن

[marq="3;right;3;scroll"]ليس من الانجاز ان تعمل 1000 صديق فى سنه واحده بل الانجاز ان تعمل صديق ل 1000 سنه[/marq]

waelhasaan غير متواجد حالياً  
قديم 03-23-2012, 09:18 AM
waelhasaan
 الصورة الرمزية waelhasaan

السلام عليكم استاذ ميدو ولا تدوخ نفسك ولا حاجه انت فعلا خلصت ورقك املى استماره البطاقه الرقم القومى وهتروح للتامينات اللى انت تابع ليها واختم البطاقه من هناك وهتاخد جواب مع البطاقه بانك مؤمن عليك فى الشركه وتروح السجل المدنى هتقدم الورق وبعد 15 يوم تستلم البطاقه الجديده وبعدين تروح الجوازات تغير جواز سفرك

محاسب

وائل حسن

[marq="3;right;3;scroll"]ليس من الانجاز ان تعمل 1000 صديق فى سنه واحده بل الانجاز ان تعمل صديق ل 1000 سنه[/marq]

waelhasaan غير متواجد حالياً  
قديم 03-25-2012, 11:20 AM
MIDOXP
مشارك مبتدئ

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waelhasaan مشاهدة المشاركة

محاسب

وائل حسن
شكرا يااستاذ وائل انا فعلاً روحت التامينات بس قالوا انى لسة االتامين بتاعى مش نزل ع الكمبيوتر ومنتظر انه ينزل ربنا يسهل وانا هعمل البطاقة مستعجل بتاخد3 ايام محتاج الدعاء وبعد اذنك يااستاذ وائل تصحنى بااية ؟ او اذاكر اية ؟ لانى لسة خريج ومش اشتغلت قبل كدة فاعاوز اقوى نفسى قبل ما اروح وفى فترة انى بخلص الاوراق
MIDOXP غير متواجد حالياً  
قديم 03-26-2012, 11:52 AM
أحمد عبدالحى
مشارك مبتدئ

السلام عليكم

أولا تشترى نموذج بطاقة رقم قومى وتملاه وتروح على التأمينات تختمه وتجيب من عندهم برنت تأمينات وتطلع على نقابة التجاريين تختم نموذج البطاقة منها وبعدها تطلع على السجل المدنى وتقدم النموذج وتستلم كعب الإستمارة وتروح فى ميعادك تستلم البطاقة وانصحك اعمل بطاقة سريعة نموذج ب75ج وتقدم فى السجل المدنى الرئيسى فى العباسية علشان تستلمها بعد 3أيام بالظبط وبعد ما تستلم بطاقتك تروح تقدم فى الجوازات وتاخد معاك صور شخصية وصورة للبطاقة وشهادة ميلاد وشهادة مؤهل احتياطيا ولابد من شهادة بموقف تجنيدك .

وبالتوفيق لك ان شاء الله

أحمد عبدالحى غير متواجد حالياً  
قديم 11-15-2012, 11:27 AM
moataz mousa
مشارك مبتدئ

انا فى مشكله بردة عايز اغير من حاصل الى محاسب و عماله تتعقد و روحت السجل المدنى قالى لازم يكون متامن عليك فى شركه محاسب تمام
دى انا ممكن اعملها بس الى انا مش عايزة او الى هو مش هينفع يتعمل ان البطاقه يتكتب فيها اسم شركه مصريه يعنى مثلا يتكتب محاسب بشركه عبور لاند و بالتالى لو اتكتبت فى البطاقه يبقى هتتكتب فى جواز السفر ودا مينفعش قولولى اعمل ايــــــــــــــه
moataz mousa غير متواجد حالياً  
قديم 11-15-2012, 11:29 AM
moataz mousa
مشارك مبتدئ

انا عندى نفس المشكله بس انا مش ينفع اكتب فى البطاقه محاسب بشركه عبور لاند مثلا وتنكتب فى الجواز مينفعش تنكتب فى الجواز غير محاسب بس اعمل ايــــه
moataz mousa غير متواجد حالياً  
قديم 11-19-2012, 07:24 AM
MIDOXP
مشارك مبتدئ

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moataz mousa مشاهدة المشاركة
انا فى مشكله بردة عايز اغير من حاصل الى محاسب و عماله تتعقد و روحت السجل المدنى قالى لازم يكون متامن عليك فى شركه محاسب تمام
دى انا ممكن اعملها بس الى انا مش عايزة او الى هو مش هينفع يتعمل ان البطاقه يتكتب فيها اسم شركه مصريه يعنى مثلا يتكتب محاسب بشركه عبور لاند و بالتالى لو اتكتبت فى البطاقه يبقى هتتكتب فى جواز السفر ودا مينفعش قولولى اعمل ايــــــــــــــه
ياصديقى لو هتعرف تعمل حوار محاسب بشركة عبور لاند عادى بردة انا عملت البطاقة محاسبة بشركة كذا للمقاولات والتاشيرة كانت محاسب تكاليف وعادى سفرت المهم يتكتب فى البطاقة كلمة محاسب محاسب فى اية بئة دة عادى جداااا
MIDOXP غير متواجد حالياً