قديم 09-25-2009, 08:39 PM
elkhouly
مشارك نشط
 الصورة الرمزية elkhouly

افتراضي هااااام - لكل شاب بيدرس تجارة - لكل محاسب -لكل خريج - لاي شخص عنده استفسارات

السلام عليكم أيها الشعب الكريم

كل عام وأنتم بخير وصحة وعافية

أنا شاب مصري مغترب في الامارات في دبي بشتغل مدقق حسابات في أحد مكاتب التدقيق العالمية Big 4

من خبرتي المتواضعة في مصر والا مارات في مجال المحاسبة والمراجعة ومن دراساتي المتعددة أيضا في مجال المحاسبة والمراجعة حبيت أفيد الشباب المصريين الراغبين في اقتناص الفرص النادرة للعمل في الاسواق العالمية والمكاتب العالمية

ياريت اي حد من الخريجين الجدد او الطلبة او المحاسبين ذو الخبرة عنده أي استفسار عن سوق العمل والمتطلبات والمؤهلات المطلوبة وكيفية الوصول الى مكاتب التدقيق العالمية بسهولة والعمل فيها أو اي استفسار اخر يخص المهنة يسألني وله عندي الجواب إن شاء الله ... وسوف أقوم بتقديم نصائح لكل الشباب (الطموح) الراغب في الوصول لأفضل الفرص في مجال المهنة ولأي شاب بيفكر بدخل كلية تجارة او لاي محاسب بيفكر يطور من نفسه

برجاء الشخص اللي عنده إستفسار يوضع بياناته وموقفه الحالي من الشغل والدراسة و و عشان أقدر أعطيه توجيه صحيح بإذن الله

إنتظروا قريبا بعض النصائح والتوجيهات المهمة للمحاسبين بشكل عام ..

في إنتظار إستفساراتكم !!

تحيــــــــــــــــاتي !!!
elkhouly غير متواجد حالياً  
قديم 09-25-2009, 08:57 PM
eg.king
مشارك

افتراضي مشاركة: هااااام - لكل شاب بيدرس تجارة - لكل محاسب -لكل خريج - لاي شخص عنده استفسارات

اولا : احب اشكرك على الموضوع دا لانه هيفيد ناس كتير
انا على من مصر 22 سنة خريج كلية تجارة دفعة 2008 شعبة محاسبة تقدير جيد ( جامعة بنى سويف ) . بالنسبة للكمبيوتر معايا شهادة icdl وبعرف اتعامل كويس جدا مع الاكسل وفكرة بسيطة عن peach tree , quickbooks
العمل الحالى : امين خزينة باحدى جمعيات تنمية المشروعات الصغيرة والحرفية والاقراض
بس المشكلة انى شايف ان الوظيفة الحالية لا ترضى طموحى الوظيفى ..
فاريت تقولنا ايه الكورسات او الدراسة اللى ممكن اخدها عشان اكون ماهل للسفر و ازاى اعرف اسافر لاى دولة بدون مكاتب سفريات والنصب بتاعها
eg.king غير متواجد حالياً  
قديم 09-25-2009, 09:14 PM
elkhouly
مشارك نشط
 الصورة الرمزية elkhouly

افتراضي مشاركة: هااااام - لكل شاب بيدرس تجارة - لكل محاسب -لكل خريج - لاي شخص عنده استفسارات

الاخ علي : لا شكر على واجب

الاكسل يعتبر حاليا ضروري جداااا لاي محاسب او مراجع وكويس جدا اتك بتعرف تتعامل معاه

برامج المحاسبة كلها زي بعض ... يعني لو اتمكنت من برنامجين مشهورين زي كويك بوكس وبيتش تري يبقى كده ممتاز ... اي برنامج محاسبة هيمر عليك هتلاقي نفسك بتتعامل معاه بسهولة لان كل برامج المحاسبة فكرتها واحده

أنصحك تركز جداااا على اللغة الانجليزية قراءة وكتابة واستماع وكلو...
أنصحك كمان لو دراستك كانت بالعربي .. انك تروح مثلا الكلية بتاعتك وتشتري كتب تجارة انجليزي وبالتحديدة كتب المحاسبة المالية او اشتريها من اي مكتبة وتعرف كل المصطلحات بالانجليزي كويس جدا

في الامارات معظم الشركات الكبيرة او مكاتب التدقيق بيتعاملو فقط بالانجليزي

نصيحتي ليك أهم حاجة تكون محاسب معتمد certified او semi certified

لو حابب مجال المحاسبة المالية أنصحك بشهادة ال CPA او ACCA
لو حابب محال المحاسبة الادارية او محاسبة التكاليف انصحك بشهادة CMA

السفر لاي دولة ممكن بس لو معاك مؤهلات زي اللي فوق هتسهل عليك الموضوع جدااااااا

تحياتي
قديم 09-25-2009, 10:35 PM
elkhouly
مشارك نشط
 الصورة الرمزية elkhouly

عدنا لكم

حبيت أشارك معاكم خبرتي في مجال المحاسبة والمراجعة وأسواق العمل في الخليج او في مصر

موضوعي بالتحديد هيكون عن مجال المحاسبة المالية والتدقيق اللي هما يعتبروا عصب مهنة المحاسبة ومفتاح النجاح لاي شخص طموح واللي فيهم بالتحديد تتوافر معظم فرص العمل وكمان الرواتب اللي زي العسل والكاش المحترم

النصايح التالية للي حابب يمتهن المحاسبة المالية ومهنة التدقيق ( بالتحديد : خريجين قسم محاسبة )

خلينا نبتدي من الاول خالص :

1-تجارة عربي ؟؟

لو إنت خريج تجارة عربي زي حالاتي لازم يا أستاذي تعرف المحاسبة بالانجليزي ..... بأي طريقة ... انا مثلا اشتريت كتب المحاسبة المالية بالانجليزي من مكتبة الجامعة .. مع العلم نفس الكتاب ممكن تلاقيه بيتباع في المكاتب الخارجية ب 100 او 150 جنيه ... زاكرهم كويس جدااا .. اتعلم ومارس كل حاجة بالانجليزي

2-استعيد الذكريات :

لو انت مخلص كلية وحاسس كده انك طلعت من المولد بلا حمص يعني حاسس انك مش فاهم كان بيحصل ايه في ال 4 سنين اللي فاتوا زيي كده مثلا .. كنت فاقد الوعي ل 5 سنين .. فنصيحتي انك ترجع لكتب سنة اولى وتانية وتالتة ورابعة وزاكرهم تاني (مش كلها .. المحاسبة الماليه في الاساس) ؟! ايوه زاكرهم تاني بس المرادي بفهم مش مزاكرة عشان عايز تنجح في الامتحان وخلاص .. لأ مزاكرة عشان تنجح في الحياة ...مزاكرة بفهم مش مزاكر حفظ ... لو محتفظ لسه بالكتب يبقى خير وبركه ولو مش محتفظ بيهم برضه روح مكتبة الجامعة واقف مع طلبة سنة اولى في الطابور واشتري الكتب تاني .... أيوه انا عملت كده مش عيب يا أستاذي!

3-الاساس :

ركز جدااا على الاساسيات بتاعة المدين والداين وكتب المحاسبة المالية بتاعة سنة اولى وتانية بالتحديد... تمكن منها كويس جداا جدا ... هيه دي مفتاح النجاح!

4-الخبرة :

حاول في بداية حياتك تشتغل الحاجة اللي تعلمك مش اللي تقبضك ... حاول تدور على شغلانه بتمارس فيها كل الحسابات مش حاجة معينة بس.. يعني مثلا لو انت محاسب عملاء او محاسب بنك .. مش وحشة بس برضه حاول تعرف كل حاجة بتمشي ازاي وحاول تتوسع وتشتغل على كل الحسابات المالية في الشركة ... يفضل تشتغل في شركة تجارية ( هيه دي اللي هتعلمك صح )

5-اللغة :

اللغة في رأيي اهم من شهادة الكلية نفسها ... لازم تتعلم انجليزي صح .. حاول يكون ليك هواية بالانجليزي سواء افلام – موسيقى – قراءة .. المهم تتعلم تتكلم وتسمع وتكتب وتقرا انجليزي صح .. للاسف الشباب المصري ضعيف جدا في الناحية دي مقارنة بشعوب دول اخرى زي الهند وباكستان والفلبين اللي واكلين 95 % من التورته في دول الخليج .. أقصد بالتورته : سوق العمل

6- الشهادة المهنية :

حاليا في الوقت الحالي مع كثرة البشر وكثرة المعروض من العمالة .. أصبحت شهادة الكليه للمحاسب زي شهادة الثانوية العامة .... لااااااااااااااازم يكون معاك شهادة مهنية عشان تكون (محاسب معتمد) .. أنصحك بالشهادات التالية:

لو حابب مجال المحاسبة المالية والتدقيق في عندك شهادتين:

-شهادة الCPA - (شهادة أمريكية) : وتعني محاسب قانوني معتمد وطبعا الشهادة مكلفة جداااا وتحتاج سفر .... ممكن تسجل مع اي معهد او ممكن تزاكرها مع نفسك لو تقدر .. كل واحد وامكانياته المادية والفكرية (إسألني لو عايز معلومات اكتر عنها )

-شهادة ال ACCA : (شهادة بريطانية) : وأنا انصحك بيها لان تكاليفها أقل من ال CPA وامتحاناتها في مصر .. سجل مع اي معهدوابتدي فيها من دلوقتي حاااالا لانها بتاخد وقت وتعتبر زيها زي ال cpa (إسألني لو عايز تعرف معلومات عنها )

الشهادة دي مطلوبة جدا في الامارات وبالتحديدة في مكاتب التدقيق العالمية .. يوجد منها نوعين : نوع يستخدم المعايير البريطانية ونوع يستخدم المعايير الدولية .. أنصحك تقدم عليها بالمعايير الدولية ... مثلا عندنا في المكتب شهادة ال cpa شبه مرفوضة ... المكتب بيفضل الناس اللي معاها ACCA او معدي حتى كم جزء منها .. مجرد انك تذكر في CV بتاعك انك معاك ACCA او حتى بتدرسها وعديت كم امتحان منها بيعطيلك أفضلية رهيبة

الشهادة ممكن تبتديها علطول بعد ما تخلص ثانوية عامة او ممكن تبتديها وانت في كليه .. نصيحة لكل شاب مصري لسه في الكلية او لسه مخلص .. ابتدي في دراسة الشهادة فوراااااااااااااااا .. يعني لو انت في سنة اولى كلية .. ابتدي فيها وعلى ما تخلص كليه هتلاقي نفسك خلصت الشهادة وبقيت محاسب معتمد بس متطلبات الخبرة هتاخدها في اي وقت بعدين.. واتفرج على الفرص اللي زي اللوزوالفلوس الحلوة سواء جوه مصر او بره وانا اضمنلك كده

الشهادة مطلوبة في الامارات لانها بتستخدم المعايير الدولية والامارات تستخدم المعايير الدولية

للأسف في دبي والامارات بشكل عام .. مهنة التدقيق مسيطر عليها الهنود والباكستانيين والفلبينينن .. كل دولة من الدول دي عندها جمعية محاسبين خاصة بيها لاعتماد المحسابين .. وبيعترفوا بيها في الامارات زيها زي الشهادة الاجنبية وزيها زي ال CPA الا عضوية جمعية المحاسبين المصرية اللي اعتقد غير معترف بيها هنا لان درسااتها بالعربي .. للأسف الشديد

هديلكم مثال حقيقى : أغلب الشباب الهنود والباكستانيين اللي واكلين سوق العمل في الامارات بيخلص كلية وبيكون معاه الشهادة المهنية بتاعته جاهزة .. يعني ممكن يكون عنده 20 سنة بس وتلاقيه محاسب معتمد لانهم كلهم بيدرسوها وهما عندهم تقريبا 17 سنة مش زينا احنا نايمييييين في العسل ... ومستغربين ليه الفرص ضعيفة للمصريين في الخليج ! .. بس للاسف مكنش فيه حد ينصحنا وقتها عشان كده حبيت أنصح الشباب اللي حابب يوصل في مجال المهنة وحابب فرص أفضل

7-العمل

بالنسبة للفرص الخارجية ممكن تشتغل في شركات او مكاتب تدقيق ... الافضل انك تبتدي في مكتب تدقيق كمساعد مراجع .. دي احسن حاجة ممكن خريج جديد يبتدي بيها حياته ودي هتوصلك لفرص ممتازة في المستقبل سواء في مهنة المحاسبة او المراجعة .. لو عايز تعرف مثال عن طبيعة الامتحانات في اماكن مثلا زي مكاتب التدقيق في الامارات إسألني وليك عندي الرد ان شاء الله

اللهم قد بلغت .. اللهم فأشهد

أتمتى اكون قدرت أفيد الشباب والشابات الواعدين.. وياريت اللي عنده اي استفسار يراسلني وانا حااااااااااااااضر
قديم 09-25-2009, 11:45 PM
1accountant
 الصورة الرمزية 1accountant

تحياتي ليك

فعلا كلام جميل وانا كمان عملت كده

وانصح الشباب الجديد بكده

وارشح الموضوع لافضل موضوع في المنتدي عن شهر 9

وارشح العضو elkhouly افضل عضو مبتدي في المنتدي

if you fail to plan you plan to fail

كلنا نملك القدرة علي إنجاز ما نريد و تحقيق ما نستحق
محمد عبد الحكيم

التعديل الأخير تم بواسطة 1accountant ; 09-26-2009 الساعة 01:07 AM
1accountant غير متواجد حالياً  
قديم 09-26-2009, 01:28 AM
محمود ابو الدهب
مشارك نشط

بارك الله فيك موضوع شيق بس احنا عايزين متابعة
وياريت لو الموضوع ده يدرس على المنتدى يبى تمام والله والموفق
محمود ابو الدهب غير متواجد حالياً  
قديم 09-26-2009, 02:12 AM
elkhouly
مشارك نشط
 الصورة الرمزية elkhouly

الاخ 1accountant

شكرا لك وتحياتي وتقديري ...يشرفني يا عزيزي ترشيحي وعلى راسي من فوق

أنا غرضي من الموضوع توعية الشباب وتعريفهم بالحاصل في دول الخارج و مجال المهنة وايه المطلوب .. للاسف مكنش فيه حد ينصحنا واحنا في كلية ..بس الحمدلله بالجد والاجتهاد ممكن تتنتقل من مرحلة الصفر لاعلى المراحل اللي ممكن يوصلها خريج تجارة .. وتشتغل بجانب الامريكاني والبريطاني زيك زيهم مفيش فرق ... حبيت اشارك بكل خبرتي ومعرفتي مع كل الشباب ... واي حد عنده استفسار انا في الخدمة
قديم 09-26-2009, 02:16 AM
elkhouly
مشارك نشط
 الصورة الرمزية elkhouly

الاخ محمود أبو الدهب .. تحياتي وتقديري

وانا على استعداد ان شاء الله لكافة الاستفسارات ... لعيون الشباب
قديم 09-26-2009, 01:05 PM
اسماء النحاس
مشارك نشط

جزاك الله خيرا
سؤال : بالنسبه للخريج بعد ما ياخد كورس اللغه وicdl
,وان شاء الله يسافر للعمل
هيكون فى صعوبه لانه مش عنده خبرة ولا الامر بسيط ؟

ان العالم يفسح الطريق للمرء الذى يعرف الى اين هو ذاهب
اسماء النحاس غير متواجد حالياً  
قديم 09-26-2009, 01:17 PM
mohamed mouhye
مشارك فعال

موضوعك جامد اخر حاجه
انا محمد محي طالب كليه تجاره انجلش جامعه القاهره فاضلي سنتين واتخرج شور عندي خبره بالكمبيوتر وبالأكسل وبرنامج البيتش تري وكمان شفت الأكويك بس ما اتعاملتش معاه اوي وكمان ايه اللي ممكن اعمله ويكون مفيد ليا انا طوح جدا وعاوز اكون حاجه جامده مش مجرد محاسب كمان فياريت تقولي ايه المفيد وايه اللي ابدأ اضيفه ليا وبجد موضعك جامد وانا معا الاستاذ 1اكونتنت وربنا يوفقك معانا يارب سي يوو ليتر باي