قديم 10-28-2009, 05:33 PM
elkhouly
مشارك نشط
 الصورة الرمزية elkhouly

افتراضي مشاركة: هااااام - لكل شاب بيدرس تجارة - لكل محاسب -لكل خريج - لاي شخص عنده استفسارات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صقر الجزيره 1 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الاخ العزيز الغالي الخولي

جعل الله عملك في ميزان حسناتك

جيد جدا ان تجد من يساعدك وانت في مهدك

نعم في مهدك بل بالعكس الشاب في مهده يجد من يرعاه

بينما بعد التخرج وخاصه الشباب لا يجد بالمره من يرعاه

فهو مطالب لفظا ان يثبت انه رجلا

اي قادر علي العمل وتحمل المشاق

وللاسف الغالب مازال يحتاج لمساعده علي الاقل نصيحه

والحمد لله الذي هدانا واياك الي الصواب والصالح

اخي في الله الخولي

انا بكالريوس تجاره جامعه عين شمس
قسم محاسبه تقدير جيد 2009
بشتغل في مكتب محاسبه من 5 شهور
لكن للاسف المكتب صغير الي حد كبير
او بمعني ادق (( مبتدأ )))
وللاسف هو افضل من الجلوس بدون عمل

معظم اعمالي خي ضريبيه وادخال بيانات وبعض الاعمال المحاسبيه والمراجعه

اخذت كورس في المحاسبه الالكترونيه والدفتريه
اخذت كورس بيتش تري
مستمر في كورسات الانجليزي
وذلك رغم ضعف المقابل المادي ولكن الله موجود وهو العون في كل ضيق وكرب

بصراحه شديده جدا جدا

انا اجتهدت بشده في الجامعه علي اسا س اني كان نفسي اعمل بالجامعه او علي الاقل تقديري يساعدني في ايجاد فرصه عمل مميزه

لكن للاسف الواقع مرير جدا جدا جدا
وخاصه عندما تجد زميل لك خريج كايرو اكاديمي وسيعمل في بنك العربي الافريقي
العمل نصيب من الله ورزق منه

ولكن انا بشر وكل هذه عوامل تضيق بصدري وتشعرني بأن مجهودي بالجامعه وكانه لم يكن
كما انني لم اجد من يمد لي يد العون
وانا وحدي في وجه الامواج الحياتيه والصعاب

تعبت تعبت تعبت
بصراحه سئمت العمل بمكتب لن استفيد منه الا علي مدي 3ا4 سنوات علي الاقل في مقابل اجر ضعيف للغايه

لا اعلم ماذا اعمل وانا قمت بمراسله مكاتب كبيره ولم اجد رد

ماذا افعل ؟؟

يا رب كن عونا لعبادك الضعفاء
يا رب انت الرحيم الحليم الكبير الواسع الغفور
ارحم عبدك الضعيف وانر طريقه واهديه
يا عزيزي لا تيأس ... انت مازلت خريج فقط من 5 شهور ... حاول تكون صبور .. انا مثلا قعدت حوالي سنة ونص بعد التخرج بدون شغل .. كنت بس بدرس

الفرص دائما تأتي طالما توكلت على الله وبذلت مجهود من اجل ذلك

المكتب اللي انت فيه مش نهاية العالم ,, وانت لست ملزم بالعمل فيه لمدة 3 و 4 سنين ..بامكانك البحث عن اي فرصة في اي وقت وفي اي مكان (محدش هيقلك لأ) ... وليس شرطا المكاتب الكبرى مرة واحدة .. ممكن البحث عن مكتب نوعا مااكبر من المكتب اللى انت فيه .. ثم مكتب اخر اكبر او شركة اخرى اكبر ,, وهكذا ... يعني اطلع السلم درجة درجة لحد ما توصل للى انت عايزه ... خلال هذه الفترات الانتقالية لا تتوقف عن تطوير نفسك... بحيث ان كل سلمة تطلعها بيكون معاك المؤهلات الي تخليك كفأ للدرجة اللي هتكون فيها ...وهكذا

كن متفائلا ولا تيأس ,,, فأنت ما زلت في بداية الطريق
elkhouly غير متواجد حالياً  
قديم 10-29-2009, 08:55 AM
shaptamo7
مشارك نشط

افتراضي مشاركة: هااااام - لكل شاب بيدرس تجارة - لكل محاسب -لكل خريج - لاي شخص عنده استفسارات

ياريت التكلفه المتوقعه للشهادت cpaواماكن الدراسه
shaptamo7 غير متواجد حالياً  
قديم 10-29-2009, 09:02 AM
shaptamo7
مشارك نشط

لو ممكن حد يساعدنى ويرشدنى على مكتب محاسبه فى اى مكان فى مصر انا خريج 2009 تقدير جيد وعايا دورات لغه وكمبيوتر
وانا من الشرقيه
ارجوا الافاداه
0175128383
(تم حذف الإيميل لأن عرضه مخالف لشروط المنتدى)
shaptamo7 غير متواجد حالياً  
قديم 10-29-2009, 10:21 AM
bandar2007
مشارك نشط

انا شاب فلسطيني اعمل بالسعودية لدي مؤسسة مقاولات حفر ولديها فروع مطاعم وكافيهات
تخرجت من الثانويه قبل 13 عام وأعمل بالمؤسسة منذ 13 عام بمهنه محاسب وشؤون موظفين من خلال الاعوام التى قضيتها في المؤسسة تعلمت اعمال كثيره ولله الحمد ولرغبتي بأكمال دراستي فبحثت عن معاهد او كليات ولكن لم اجد تختص بالمحاسبه توجهت الى معاهد الكومبيوتر فحصلت على دبلوم حاسب الى لمده عامين وبعد ذلك أكملت دراستي بأحدي الجامعات اليمينه وتخرجت هذا العام 2009 تخصصي محاسبه الجامعه العربيه للعلوم والتقنيه
عملي :
أعمل محاسب بالمؤسسة / 1 / كان عملي السابق في دفاتر محاسبية والان منذ اكثر من 5 سنوات اعمل على برنامج الاكسل 2/ المؤسسة لايوجد فيها تطوير ولا درايه في العمل مع انه تعمل بعقود ضخمه وعملي لا يتغير بل يزداد من حين الى حين
اريد ان اطور نفسي في المحاسبه لاصبح محاسب قانوني معتمد واريد ان اكمل دراستي والحصول على شهاده معتمده من بريطانيا او امريكا
مع العلم اقوم بعمل جميع الاعمال المحاسبيه لدي المؤسسة . ويأتي نهاية العام المحاسب القانوني ويأخذ مني جميع المعلومات ليتم عمل الميزانيه
ارجو مساعدتي ؟
والان ابحث على معهد انجليزي لتحسين مستوي في الانجليزي
عمري 32 سنه متزوج ولدى طفلان

التعديل الأخير تم بواسطة bandar2007 ; 10-29-2009 الساعة 10:26 AM سبب آخر: وجود خطاء
bandar2007 غير متواجد حالياً  
قديم 10-29-2009, 01:45 PM
عبباس
مشارك مبتدئ

انا احمد احب بس اعرف منك انا تلوقتى خريج معهد حاسب الى بس بدرس كل واد تجارة و لشهاددة اسمه بكالريوس حاسب الى شعبه نظم ومعلومات دى ليه علاقه بالتجاارة بعد اذنك الرد
عبباس غير متواجد حالياً  
قديم 10-29-2009, 03:10 PM
قاهرة المستحيل
مشارك

ربنا يفرج مكم كلكم ويوسع عليكم 00ان شاء الله 0000وتذكرو لا ياس مع الحياة0000ربنا كريم 00لا تنسو سلاح المؤمن 0000(الدعاااااااااااااااء)
قديم 10-30-2009, 12:09 PM
ahmedshobear
مشارك نشط

جزاك الله خير
ahmedshobear غير متواجد حالياً  
قديم 10-31-2009, 07:04 PM
alaa almasry
مشارك مبتدئ

مشكور اخى على موضوعك الجذاب وانا خريج محاسبة وعملت دورة محاسبية فى اعدا القيود والدفاتر المحاسبية والقوائم المالية واشتغلت شوية كاشير ودلوقتى ببحث عن فرصة عمل فى مجال المحاسبة ولسه بدور
alaa almasry غير متواجد حالياً  
قديم 11-01-2009, 09:48 AM
hello4you
Guest

الاخ الخوالى
انا بقالى فترة محبط جددددددددددددا ومش لقى حد يساعدنى واول ماشوفت موضوعك اتكلت على الله ودخلت اكتبلك لعل وعسى القى عندك النصيحة انا خريج دفعة 2008 بتقدير جيد اول ماتخرجت اشتغلت فى شركة كمبيوتر على برنامج محاسبة جاهز طبيعة شغل اقرب ماتكون الى الداتا انترى بقالى دلوقتى سنة وشهرين فى شركة دى وعلى مستوى الكورسات مخدش الا اى سى دى ال وحاسس انى فى شركة هنا بضيع وبنسا المحاسبة وبقيت زى بتوع الداتا انترى مش عارف اعمل ايه عشان الحق نفسى قبل مااضيع خالص........................................ اخد كورس ايه ؟ولا اسيب الشركة واروح مكتب محاسبة؟ ولا اعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

قديم 11-01-2009, 10:33 AM
ايمن 86
مشارك فعال
 الصورة الرمزية ايمن 86

السلام عليكم
ممكن اعرف اماكن كورسات cma
ايمن 86 غير متواجد حالياً