قديم 01-31-2008, 04:49 AM
waled mohamed
مشارك ذهبى
 الصورة الرمزية waled mohamed

Icon23 اريد رأي صائب فهل تملك القدرة على هذا الرأى....؟؟؟؟؟

بسم ربى وهو الله
ارجو النصيحة ولن اطيل الكلام عليكم
حصلت على شهادة معهد فنى تجارى ولكنه لم يرضينى .التحقت بالخدمة العسكرية واثناء الخدمة كنت مكلف بحسابات الجنود بالوحدة كلها.احببت مجال المحاسبة حبا كثيرا مما اضطرنى الى ان اقرر ان اعمل المعادلة بتجارة القاهرة والحمد للاه نجحت فى المرة الثانية فيها.انا من مواليد عام 1982 لعلك ايها القاريء تقول فى بالك ماهذا الشاب الكبير السن ...عموما ... انااكبر اخوتى اخى الاصغر منى تزوج وانا لم اتزوج الى الان مع العلم بانه يعمل فى ورشة
(صنايعي )انا لا اشكو حالى لان الشكوة لغير الله مزلة .بل انى اضع صورة عنى عسي ان تكون مشرفة لي.رسبت سنة فى العام الثانى لي فى تجارة عين شمس . والسبب اننى بعد انتهائي من الخدمة رغبت فى تحصيل المال وهذا هو سبب رسوبي.الان انا فى الفرقة الثالثة .اعمل على تطوير عقلى التحقت بكورس (icdl)لكى اطور من تعليمي التقنى.عملت بمجال المبيعات كثيرا وللعلم هذا رغم ارادتى لانى لم اجد سواه مع العلم انى احب كثيرا مجال المحاسبة .عمرى الان 25 عاما.احيانا احس بان العمر يضيع منى دون ان اصنع شيئا.حاليا انا اعمل بائع فى محل ملابس بعباس العقاد(محل حبيبة)بائع,؟؟؟؟فقط
انا لا اشكو حالى كما زكرت لانى احمد الله على كل شيء ولكن كل ما اريده فقط هو هل اننى صححت موقفى التعليمي بدخولى الجامعة وانى اسير فى الطريق الصحيح ام انى اضيع من عمرى سنين سوف اندم عليها فيما بعد؟؟؟ارجو افادتى بنصيحة من شخص يمللك القدرة على افادتى ماذا افعل هل اكمل دراستى ام اعمل على تجميع المال كما يفعل اغلب البشر.مع العلم بانى لا املك شيئا ...

ارجو النصيحة لوجه الله تعالى ......وليد
waled mohamed غير متواجد حالياً  
قديم 02-05-2008, 10:09 PM
رجب محمد
مشارك مبتدئ

Icon21 مشاركة: لن اقل لك ادخل للاهمية او او او و خلافة ولكن سوف اقل لك اريد رايك...

بجد انت مثال للشاب الطموح فنت بدات فى طريق صعب وانت اثبت انك قده وكمان قطت شوط كبير جدا
فلا تدع الياس يسيطر عليك وضع هدفك نصب عينيك
فيقل الله تعالى (فان مع العسر يسرا*ان مع العسر يسرا) صدق الله العظيم
رجب محمد غير متواجد حالياً  
قديم 02-21-2008, 07:30 PM
زينب عبد السلام
مشارك مبتدئ

Icon21 مشاركة: لن اقل لك ادخل للاهمية او او او و خلافة ولكن سوف اقل لك اريد رايك...

السلام عليكم
انك كافحت وخلاص فاضل عامين على انتهاءك من الكليه اعمل وادرس فى نفس الوقت وعلى ما اظن ان سن25 عن 27 مش هيفرق كتير لكن فى التعيين بكالوريوس تجارة تفرق كتير عن معهد فنى وده راى الشخصى ممكن تكون المواد اللى بتدرس مش بنستفاد منها فى الواقع العملى ولكن سوق العمل يريد ذلك وربنا المعين ويوفقك انشاء الله
زينب عبد السلام غير متواجد حالياً  
قديم 02-25-2008, 05:14 PM
manshy
مشارك مبتدئ

Cool مشاركة: لن اقل لك ادخل للاهمية او او او و خلافة ولكن سوف اقل لك اريد رايك...

وحتى كمان مش التعيين وبس اللى هيفرق معاك

لا نظره الناس كمان للى معاه بكالوريوس خلاف للى معاه معهد

كمان لما تحب ترتبط ببنت الحلال هتبقى فى وضع مقارنه ولو كنت بكالوريوس صدقنى هيبقى موقفك احسن

وبعدين هانت يعنى مافيش اسرع من السنين

وربنا معاااك

سلاااااااااااااام
manshy غير متواجد حالياً  
قديم 02-26-2008, 03:21 PM
hassan_fathy2002
مشارك

افتراضي مشاركة: لن اقل لك ادخل للاهمية او او او و خلافة ولكن سوف اقل لك اريد رايك...

الأخ العزيز وليد محمد
تحية عطرة أهديها اليك من أرض رسولنا الكريم عليه الصرة و السلام
ما أنت فيه يعاني منه الكثيرين - لست الأول - لست الوحيد - و لن تكون الأخير
أكمل ما بدأته و أخلص في دراستك و عملك - اجعل اتقان ما تعمل هدف و أترك الباقي على الله
" حب ما تعمل حتى تعمل ما تحب "
أنا أكبر منك - بداياتي كانت شبيهة ببداياتك الى حد ما - كنت أعمل في اليوم ما يقرب من 16 ساعة
كنت أدرس - و أحسن لغتي - و أكتسب مهارات في عملي يوم بعد يوم
كنت أفعل كل هذا على مدار ما يقرب من ثمانية سنوات بعد التخرج
و كان دخلي متواضع و وضعي الوظيفي و المهني أيضا - و فجأة و بدون مقدمات و بتوفيق الله قبل أي شئ انتقلت الى مستوى مهني مختلف استثمرت فيه كل ما سبق من تجارب و مهارات مكتسبة و بدأت أحصد في عائد استثماراتي تلك و حققت كل ما تمنيته لنفسي و لأولادي على مدار العشر سنوات الأخيرة - و لكني أعيش حياة المحترفين المليئة بالتحدي و المواجهة و اليوم أعتبر كل يوم هو بحر علي عبوره لأصل لما يحلم به أولادي

هذه قصة بسيطة تؤكد لك أنني و مثلي ألوف و ملايين سرنا على هذا الدرب -- و غدا أنت و من مثلك سينضم الينا لنجد لنا مكاناً تحت الشمس

أخيرا أقول لك
"حب ما تعمل حتى تعمل ما تحب"
"لا يهم أين البداية -- و لكن المهم الى أين تتجه"
hassan_fathy2002 غير متواجد حالياً  
قديم 07-02-2010, 04:23 PM
sabry.youssef
مشارك فعال

افتراضي مشاركة: لن اقل لك ادخل للاهمية او او او و خلافة ولكن سوف اقل لك اريد رايك...

اخى العزيز ... وليد
توكل على الله واكمل الدارسة واكل مجتهد نصيب فقد كان حالى مثاك تقريبا والان انا فى نعمة بفضل الله وبفضل ما ساعدنى توكل علىالله
sabry.youssef غير متواجد حالياً  
قديم 07-02-2010, 04:50 PM
ايمان حسن
 الصورة الرمزية ايمان حسن

Red face مشاركة: لن اقل لك ادخل للاهمية او او او و خلافة ولكن سوف اقل لك اريد رايك...

اولا :ربنا يوفقك
ثانيا :حاول تدور علي اي مكتب محاسبه تتدرب معاه في الفتره المساء وده طبعا سوف يزيد الخبره عندك
اصبر قليلا فبعد العسر تيسير وكل أمر له وقت وتدبير.
والله الموفق
ايمان حسن غير متواجد حالياً  
قديم 07-02-2010, 05:23 PM
waleed_eltamimi
مشارك مبتدئ

اخى العزيز وليد
حقيقتا انت انسان طموح وقدوة لنا كمبتدئيين
واقول لك ايضا
يرفع الله الذين امنوا منكم والذين اوتوا العلم درجات
اليس هذا اكبر دافع لكى تنهى ماانت فية
لابد ان تعلم ان تعليمك الجامعى لة فوائد مثل
مستواك الاجتماعى ونظرة المجتمع ليك
تقديمك للزواج
تتطلعك للمستقبل ( يعنى اكيد هيتولد عندك طموح لهدف تانى )
وعلى بركة الله استمر
waleed_eltamimi غير متواجد حالياً  
قديم 07-02-2010, 07:40 PM
Apocalyptica
مشارك فعال

الزميل الصاعد / عايز يبقى محاسب
لما كنا صغار
كنا نقول انا عايز ابقى زابط و تاني طيار وواحد دكتور وواحد مهندس
فيه كمان ممثل و ممكن مذيع عشان بابا ماجد و حلقات السندباد كنا بنتذل عمال يجيبها و نسمع اهداءات من بابا و ماما لعمو و طنط و خالوا
المهم عمرك سمعت حد عايز يبقى محاسب
الجيل الجديد
عايز ابقى لعيب كورة و ممكن محامي لانهم ستار الايام ده كمان مغني زي طمورة و عموره ده للولاد اما البنات ماشيه معاهم و ربنا يسترها
المهم اسئل طفل الايام ده يقولك تيه المحاسب ده هو بيعمل ليه
تخيل سئلت طفل قالي عايز ابقى دجي طبعا مفيش عيد ميلاد و لا فرح الا لازم يبقى فيه دجي
يعني اطمن محدش حيسئل فيك و لا فيا
بعدين مالاخر محدش بيحب المحاسبين خاصة المراجعين
على فكرة كمان مفيش بنت تحب ترتبط بمحاسب تقولك ده بخيل و يقعد يسئل فضل كام من الخمسه جنيه الي انا سبيتهم الصبح
و اشتريتي بخصم و فاصلتي مع البياع
و يقعد يحاسب مراته زي ما يكون بيسوي سلفه
بص من الاخر لو شفت حاجه تانيه غير انك تكون محاسب اعملها لان الشغلانه ده بيشتغلها واحد بيحب جدا المهنه بحلوها و مرها
Apocalyptica غير متواجد حالياً  
قديم 07-02-2010, 07:43 PM
Apocalyptica
مشارك فعال

مش عارف انا كل مره الاقي المشاركات بتنقص مش عارف المشاركات بتروح فين
الاعضاء كلها بتزيد مشاركتها الا انا بتنقص
Apocalyptica غير متواجد حالياً