قديم 03-17-2008, 05:14 PM
ca_mraafat
مشارك مبتدئ
 الصورة الرمزية ca_mraafat

Icon150 المحاسب العربى وخاصة المصرى

أود فى البداية أشير أننى عضو السجل العام للمحاسبين والمراجعين المصرى وأعمل حاليا مراجع حسابات( مدقق) بالإمارات العربية المتحدة - دار النظم محاسبون قانونيون
ومن خلال عملى فى أكثر من دوله عربية وخبرتى المتواضعة لاحظت أن المحاسب العربى من أفضل المحاسبين على الإطلاق ويتصدر ذلك المحاسب المصرى إلا أن هناك مشكة تواجهم تتلخص فى التالى
. عدم القدرة على إقتحام الأنظمة الإلكترونية حيث :
أنه فى حالة إمتلاك المحاسب للفكر المحاسبى والمرونه المحاسبية لا يستطيع تطويع البرامج المحاسبية لتلائم طبيعة النشاط .
. عدم وجود الإستعداد لتطوير نفسه بحيث يستطيع إمساك الحسابات باللغة الإنجليزيه .

أرجو من جميع المشاركين وغيرهم محاولة إيجاد الحل حيث أن المنافسه أصبحت شديدة وهى فى غير صالح المحاسب العربى .
رجاء خاص من الأستاذ على أحمد تطوير المنتدى بحيث يكون هناك منتدى مباشر بين المتواجدين on line .

مع تحياتى محمد رأفت
ca_mraafat غير متواجد حالياً  
قديم 04-14-2008, 01:09 AM
alshosho
مشارك مبتدئ

Icon28 مشاركة: المحاسب العربى وخاصة المصرى

ياريت والله زى ما الاخ الفاضل بيؤل يكون فى محاورات اون لاين بين الاعضاء لانه هيعمل شكل تانى خالص للمنتدى
يعنى انا طال لسه فى البكالوريوس وبستفاد جدا من الموقع جدا فمبالك لو نقاش اون لاين بين الاعضاء
وشكرا جزيلا
alshosho غير متواجد حالياً  
قديم 04-21-2008, 12:03 PM
Ahmed Elsayed
مشارك مبتدئ

افتراضي مشاركة: المحاسب العربى وخاصة المصرى

السلام عليكم
انا احمد السيد محاسب بسيط
واريد ان اكون محاسب جيد جداً
Ahmed Elsayed غير متواجد حالياً  
قديم 04-28-2008, 01:43 PM
mahmoud_adel_2008
مشارك مبتدئ

Icon22 مشاركة: المحاسب العربى وخاصة المصرى

فى ناس كتير بتفتكر الحل ان الواحد يروح ياخد كورسات فى الانجليزى و حيبقى كدا اتساوى باللى اتخرج من تجاره انجليزى او انه حياخد كورس فى الكومبيوتر فحيبقى اتساوى باللى بيمارس الكومبيوتر من زمان الموضوع محتاج نبصله بنظره مختلفه لو انت خت كورسات انت حتطور نفسك فى الانجليزى العام اللى ملهوش ارتباط بالمحاسبه (انت لازم تعرف المصطلحات و ايه معناها ) لازم تطور نفسك بنفسك اقراء فى الكتب بالانجليزى علشان تطور نفسك اه حتلاقى الموضوع صعب عليك فى الاول بس بعد كدا العمليه حتسهل . صدقنى انا فى كلية تجاره انجليزى كنت كدا فى الاول الصعوبه فى اللغه بس مفيش بعد شهر اختفت المشكله دى و بقت الصعوبه فى المحاسبه بس (و دى مقدور عليها) انا بحب اسمع افلام اجنبى مش المهم انى افهم كل كلمه المهم انى اسمع مع مرور الوقت حتلاقيك لوحدك بقيت بتفهم معظم الكلام اتفرج على مسلسل او تابع برنامج على الراديو زى مثلا انا متابع برنامج bbce من على موقع ال bbc ده برنامج مفيد جدا و بيزود حصيلة كلماتك باسلوب فكاهى ظريف و اتفرجت على مسلسلات كتيره زى lost و زى prison break مقدرش انكر ان كمان الاسطوانات بتاعت كورس الجامعة الامريكيه و اسطوانات شركه tell me more لتعليم الانجليزى و غيرها فدتنى جامد اسئل صحابك عن الحاجات دى اكيد حتلاقى عندهم لو ملقتش اسطوانه حتلاقى فيلم لو ملقتش فيلم حتلاقى مسلسل او اى حاجه مفيده خلى نفسك تتعلم و فى نفس الوقت مرح (English is fun) متستعجلش بالذات فى تعلم لغه اخرى يعنى تسمع كل يوم ربع ساعه انجليزى و تحفظ كل يوم خمس كلمات احسن من انك تفضل تذاكر و تحفظ خمس ساعات فى يوم واحد فى الاسبوع لو انت مش مستمتع و مش بتحب اللى انت بتعمله اعرف انك مش حتستمر و بالتالى مش حتكمل انا عن نفسى وصلت الان لمرحلة انى عندى القدره انى اتكلم مع الاجانب فى الشات بالميك لانى اؤمن بان الممارسه اهميتها كاهميته التعلم بس متحاولش تعمل كدا الا اما تتاكد انك بقيت ميه ميه فى الانجليزى علشان متحبطش و ربنا يوفقنا جميعا
mahmoud_adel_2008 غير متواجد حالياً  
قديم 06-14-2008, 04:25 AM
seaman_12427
مشارك مبتدئ

افتراضي مشاركة: المحاسب العربى وخاصة المصرى

اول رد ليا ياجماعة (لازم الكل يشوفة)
ازيكم الاول انا بكاليروس تجارة المنصورة 2007 ونفسى اسافر بره
واخت دورات كتير بس المشكلة مش فى اللغة لانها هاتيجى واحدة واحدة المهم نلاقى الشغل الاول
ب اللى معانا من الدورات وبعدين نطور نفسنا
(ممكن اعرف مكاتب السفر المحترمة علشان اجيب عقد)
seaman_12427 غير متواجد حالياً