قديم 05-27-2010, 01:47 PM
boba222
مشارك مبتدئ

Icon19 ممكن حد يساعدنى انا زهقان اوى

يا جماعة انا ثانوية عامة بس لظروف معينة مجبتش مجموع ودخلت الجامعة المفتوحة ومش عارف هل هى شهادة مقبول بها فى الشغل ومكاتب المحاسبة وهل يجوز لى ان اخد شهادة cmaوالنبى ارجوووووووووووووو الرد واية المشوار اللى اعملة علشان ابقى محاسب مقبول فى اى وظيفة وشكرا لصحاب الموقع استاز احمد على

يا جماعة انا ثانوية عامة بس لظروف معينة مجبتش مجموع ودخلت الجامعة المفتوحة ومش عارف هل هى شهادة مقبول بها فى الشغل ومكاتب المحاسبة وهل يجوز لى ان اخد شهادة cmaوالنبى ارجوووووووووووووو الرد واية المشوار اللى اعملة علشان ابقى محاسب مقبول فى اى وظيفة وشكرا لصحاب الموقع استاز احمد على

هاى بص ياجميل انا بردو محتاره اعمل ايه وعلى فكره انا بردو جامعه مفتوحه لكن كل اللى قدرت اعرفه انك لازم تفهم محاسبه كويس وتتأسس فيها تمام وتانى حاجه اللغه انجليزى بقا وكمبيوتر والشهادات المهنيه دى كلها محتاجه لغه انما مجال شغل الجامعه المفتوحه انا مش عرفاه لحد دلوقتى لكن انا بحاول اسأل وأول لما اوصل لحاجه هقولك ان شاء الله اتمنى اكون أفادتك وياريت لو انت وصلت لحاجه تبقا تعرفنى وشكرا

لا يختلف خريج الجامعة المفتوحة برنامج المعاملات المالية عن خريج التجارة وادارة الاعمال قسم لغة انجليزية سوى فى الكفاءة المهنية
  • الاثنين يدرسوا cma
  • الاثنين يعملون فى مهنة المحاسبة
  • الاثنين يتم تسجيلهم كمحاسب قانوني
  • الاثنين ينضمول للنقابة بشروط النقابة

وذى ما قلت الفرق فى الكفاءة المهنية فقط

انصحك تدور على اى مجال تانى غير محاسبة لان المجال اصلا مليان خريجيين من كليات تجارة جامعات حكومية ونصهم مش بيشتغل

هاى اوكى استاذ وليد ميرسى على ردك ومعلوماتك دى وشكرا

gana انا عايز اقولك على حاجة ممكن اسلك سوال انتى بتدرسى ولا خلاصتى وازا خلاصتى مريتى بمرحلة شغل وشكرا ممكن اسالك سوال استاز وليد صلاح ممكن اعرف ازا كان خريج الجامعة المفتوحة ممكن يعمل ماجيستير من جامعة القاااهرة من غير شهادة مكتوب عليها الجامعة المفتوح ونرجو ان يسقوم الاستاز احمد على يقول راية فى الموضوع وشكرراااااااااااااااااا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boba222 مشاهدة المشاركة
gana انا عايز اقولك على حاجة ممكن اسلك سوال انتى بتدرسى ولا خلاصتى وازا خلاصتى مريتى بمرحلة شغل وشكرا ممكن اسالك سوال استاز وليد صلاح ممكن اعرف ازا كان خريج الجامعة المفتوحة ممكن يعمل ماجيستير من جامعة القاااهرة من غير شهادة مكتوب عليها الجامعة المفتوح ونرجو ان يسقوم الاستاز احمد على يقول راية فى الموضوع وشكرراااااااااااااااااا
الجامعه المفتوحه محترمه جدا
و شهادتها معنرف بها
على الاقل احسن من اي معهد من المعاهد الخاصه لان الشهادة معتمده من المجلس الاعلى للجامعات و تقدر تعمل الي انت عايزه بيها دراسات على شغل

التعديل الأخير تم بواسطة حسام هداية ; 05-27-2010 الساعة 10:24 PM
boba222 غير متواجد حالياً  
قديم 05-29-2010, 08:26 AM
وليـد صلاح اللقاني
 الصورة الرمزية وليـد صلاح اللقاني

افتراضي مشاركة: ممكن حد يساعدنى انا زهقان اوى

لا يختلف خريج الجامعة المفتوحة برنامج المعاملات المالية عن خريج التجارة وادارة الاعمال قسم لغة انجليزية سوى فى الكفاءة المهنية
  • الاثنين يدرسوا cma
  • الاثنين يعملون فى مهنة المحاسبة
  • الاثنين يتم تسجيلهم كمحاسب قانوني
  • الاثنين ينضمول للنقابة بشروط النقابة
وذى ما قلت الفرق فى الكفاءة المهنية فقط
وليـد صلاح اللقاني
وليـد صلاح اللقاني غير متواجد حالياً  
قديم 05-29-2010, 08:35 AM
donald_kieso
Guest

ياعم فى الاخر محدش بيبص غير على معاك بكالوريوس خلاص مش مهم الجامعة انا اعرف ناس حريجى معاهد وبيشتغلوا محاسبين بس النصيحة لو تعرف تدخل محاسبة انجلش كدا اضمن ليك شغلانة نضيفة

قديم 05-30-2010, 12:42 PM
boba222
مشارك مبتدئ

على فكرة انا اطمنت و انا دة اكترررر موقع انا بدخل علية لانة بجد جامد اوووووى وشكراااا للاستاز وليد صلاح بجدا شكرااااااا يا باشا ومش هدعيللك غير دعوة واحدة ربنا يطمن بالك زى ماطمنتنى شكرررررررررررررررررا
قديم 05-30-2010, 10:16 PM
GANADODY
مشارك نشط
 الصورة الرمزية GANADODY

هاى boba222 انا جامعه مفتوحه مستوى اول ترم اول يعنى لسه المشوار معايا بيبتدى وان شاء الله اكمل على خير والحمد لله انك اطمنت وانى كمان اطمنت يلا بقا شد حيلك عايزين نكون محاسبين جامدين عشان ننافس بعض انا وانت منافسه شريفه طبعا سلام ياجميل
قديم 05-31-2010, 12:51 PM
boba222
مشارك مبتدئ

gana ممكن نتواصل انا وانتى انا ترم تانى انتى ثانوية عامة ولا اية وربنا يوفئك سلام
قديم 06-05-2010, 05:27 PM
a7medelsharif
مشارك نشط

حلم الجعان سمكه
يا جماعة المحاسبين عادو عاملين زي السمك مفيش اكتر منهم
لو فعلا بتفكر تكون حاجة يبقي لازم تجتهد وتخرج بره البحر وتطير في السما
ده مش كلام وخلاص ده فعلا تجربة شخصية
لكل مجتهد نصيب
نصيحتي لكم وانتو لسه في اول الطريق اجتهدو وذاكرو واهتموا باللغة شوية وسيبكم من الملخصات والكلام الفارغ ده
ذاكرو من الكتب ومن المحاضرات وربنا ان شاء الله يوفقك وان شاء الله نشوفكم حاجة جامدة في بلدكم ولنفسكم
a7medelsharif غير متواجد حالياً