
أريد عمل ميزانية كل شهر وكيفية ترحيل أرصدة النقدية والمخزون والحسابات الأخرى إلى الشه
[overline]السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخوانى فى المنتدى
انا الحمد لله شغال فى شركة توكيلات تجارية و الحمد لله قدرت اعمل نظام محاسبى الحمد لله الى حد ما قايم بالشغل كله
و الشركة عندنا بتقوم بشراء البضاعه من الشركة الاصلية و تقوم هيا ببعيها
و عندنا بيتم تقفيل الحسابات كل شهر عشان نشوف التوكيل خسران و لا كسبان فكنت عاوز ازاى اقدر اعمل الحسابات الختامية كل شهر و ترحيل الحسابات دى لو فيها ارصدة مثل الصندوق و المخزون الى الشهر المقبل
معلش ياجماعه اصلى لسه متخرج جديد و اول مرة اشتغل محاسب بقيود يومية و حساب متاجرة و حساب ارباح و خساير
فكنت عاوز اعمل ميزانية كل شهر و كمان ازاى اقدر ارحل الارصدة بتاعت النقدية او المخزون او الحسابات الاخرى لو فيه الى الشهر اللى بعده
انا بستخم الحسابات دى
الصندوق
الموردين
مخزون بضاعة
المبيعات
تكلفة المبيعات
مصروفات عمومية
عملاء
مدينون و دائنون
ارجوووووووكم تساعدونى احسن الموضوع ده شغلنى اوى و خااايف نهاية الشهر ييجى و معرفش اعمل حاجة[/overline]