
اسف علي التاخير
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخواتي الاعزاء
اولا اسف للتاخير عن الرد لظروف عملي
في البداية احب اوضح اني انا مصري والمكتب الي شغال فية في مصر .
وبالنسبة لتخصصي في شركات السياحة والفنادق دة راجع لان المكتب الي شغال فية كل الشركات الي فية شركات سياحة ومجموعة فنادق , ودة راجع لان اصحاب المكتب استشاريون في مجال السياحة , يعني دة مش بايدي انا مجبر لاني اشتغل في المجال دة فقط .
وطبعا زي ما قولت انا بعيد تماما عن الانشطة الصناعية وبالتالي مجال محاسبة التكاليف في المنشات الصناعية .
وعلي فكرة محاسبة شركات السياحة جميلة جدا والشغل فيها ممتع .
وممكن اوضحلكم احنا شغالين ازاي ؟
اولا شركات السياحة بتتقسم 3 فئات :
1 فئة (ج) تقوم بتنفيذ تذاكر الطيران والبواخر
2 فئة (ب) تقوم بتنفيذ تذاكر الطيران والبواخر بالضافة الي عمليات النقل السياحي والسياحة الداخلي والخارجي .
3 فئة (أ) تقوم بتنفيذ تذاكر والنقل السياحي وسياحة داخلي وخارجي بالضافة الي السياحة الدينية (حج+عمرة ).
اولا احب اوضع ان مكسب شركة السياحة بيكون في السياحة الدينية والنقل السياحي لان صافي الربح فيهم بيصل الي 30% دة طبعا قبل ما نلعب في الحسابات .
وانا في المكتب براجع الملفات الاتية :
1-فوتشرات طيران.
2-سلزات بواخر .
3-ملفات حج .
4-ملفات عمرة.
5-ملفات سياحة .
6-نقل سياحي .
وعلي فكرة انا مش عايز اسيب المجال دة لانة مربح جدا جدا للشركة وللي شغالين فيها ,.
بس انا مش حابب ابقي منحصر في قالب محدد افضل شغال فية طول عمري , وعايز يبقي عندي فكرة عن كل انواع المحاسبة حتي لو مش هشتغل بيها ,......
وشكراا