
استفسار عن معالجة محاسبية فى فترة ما قبل التشغيل لمصنع
عندى شوية استفسارات بعد اذنكم :
هل تثبت الالات و المعدات الخاصة بالمصنع فى فترة ما قبل التشغيل على انها اصول ثابتة ام تثبت على انها مشاريع تحت التشغيل لحين الانتهاء من التجهيزات الاخيرة فى المصنع و من ثم تقفل فى حساب الاصول الثابتة عند بدء التشغيل ؟
هل مصاريف الايجار و الكهرباء و التليفون و المرتبات و ما فى حكمها و مصاريف استقدام العمالة و التامين و المصاريف العمومية فى فترة ما قبل التشغيل هلى تعتبر من مصاريف التاسيس ام تحمل على المصاريف العمومية و الادارية ام تحمل طبقا لتوجيهاتها العادية
فى حالة ان الارض المقام عليها المصنع و المبنى نفسه مؤجرين لعدد معين من السنوات ...هل يتم اهلاك الاصول (ثابتة - غير ملموسة ) طبقا لعدد السنين الايجارية ام طبقا لمعدلات الاهلاك الطبيعية ؟
فمثلا لو كانت المدة الايجارية 10 سنين و القسط الثابت هى الطريقة المتبعة للاهلاك هلى يتكم اهلاك الاصول الثابتة على اثاث 10 سنين ام طبقا لمعدلات الاهلاك الطبيعية و فى حالة تجديد العقد هلى يتم اعادة تقيمها و من ثم حساب اهلاكات جديدة ام لا
يا ريت جدول بنسب الاهلاك النتعارف عليها طبقل للوائح العمل فى السعودية لكل الاصول الثابتة