قديم 04-23-2009, 10:58 AM
sisasisa
مشارك مبتدئ

افتراضي مشاركة: ارجووووووكم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sisasisa مشاهدة المشاركة
مشكلتي تتلخص في الاتي انا في شركة جديدة في كاشير علي الخزينة (النشاط سفروسياحة) المحاسبين القدام فاتحين حسابين علي برنامج الحسابات حساب خزينة الكاش وخزينة المبيعات الكاشير محاسب بيعمل حاجة غريبة طول اليوم بيعمل سندات قبض للعملاء وبيدخل بيها قيد وهو من ح/ خزينة المبيعات الي ح / العميل واللي بيجي عشان يدفع بيكون معاه امر دفع من خدمة العملاء اللي بيحجزوا التذاكر عشان يدفعوا وياخدوا سند القبض ويروحوا لخدمة العملاء عشان يعملوا تأكيد للحجز المهم الكاشير طول الوقت بيقول من ح / خزينة المبيعات الي ح/ العميل واما يصرف بيعمل سند صرف بالمبلغ ويعمل قيد بيقول من ح/ المصاريف اي كانت الي ح/ خزينة الكاش والقيد ده علي البرنامج بس والخزنتين واحد في الحقيقة يعني بيصرف من الايراد اما علي البرنامج خزينة الكاش مفيها ولا مليم فطبعا بتبقي مكشوفة ويجي اخر اليوم يعمل قيد يقول فيه من ح/ خزينة الكاش بالرصيد المكشوف الي ح / خزينة المبيعات وانا سمعت ان غلط الواحد يصرف من الايراد فهل ده غلط رقابيا بس ملحوظة ان في سريال لسندات القبض وسندات الصرف عاوز اعرف كده غلط حاسس اني في محل بقالة وكمان اما بيودع في البنك بيعمل سند صرف عشان يخرج المتبقي في اخر اليوم من الايراد عشان يودعه في البنك وبيعمل قيد من ح / البنك الي ح/ خزينة المبيعات عاوز اعمل نظام رقابي صارم ازاي؟؟؟؟؟؟؟ وهل ينفع اصرف من الايراد عاوز دورة مستندية جامدة يااساتذة
مفيش حد هيرد
sisasisa غير متواجد حالياً