![]() |
عاوز اعرف انهى القدين صحيح
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لو سمحتم يا جماعة انا عاوز اعرف انهى قيد فى الاتنين دول صح اوا خما ااتنين صح انا قصدى انهى اللى بيستعملوه مكاتب المحاسبة وانهى لو مكتب محاسبة راجع عليا مش هيطلع عليا اعتراضات من ح / مصروفات ادارية وعمومية - واحط تحتها المصروف الى ح / النقدية ولا اكتب من ح / المصروف ( ايجار مثلا ) الى ح / النقدية ياريت رد ضرورى لان الموضوع دا قالقنى خايف من القيد دا اعمله بتحليلى زى الاول ولا لا اعمله زى التانى |
مشاركة: عاوز اعرف انهى القدين صحيح
لاء بص خلية بتحليلك الأول احسن بس تيجى فى اخر القيد يعنى بعد ماتعمل القيد تطعمة بشرح يوضح ان المصروف دة اتصرف ازاى وبس ياعم ودة ولا دة صح إيزى يامان ن ن ن ن ن
|
مشاركة: عاوز اعرف انهى القدين صحيح
لاء بص خلية بتحليلك الأول احسن بس تيجى فى اخر القيد يعنى بعد ماتعمل القيد تطعمة بشرح يوضح ان المصروف دة اتصرف ازاى وبس ياعم ودة ولا دة صح دونت وررررري إيزى يامان ن ن ن ن ن
|
مشاركة: عاوز اعرف انهى القدين صحيح
السلام عليكم ... الاخ العزيز
بحكم خبرتى البسيطه فى العمل بمكتب محاسبه لمده ثلاث سنوات احب اوضح لك بعض النقاط : اولا مكاتب المحاسبه مش بستعمل قيود لان الغرض منهاهو المراجعه على القيود والموازين والارصده. ثانيا الشكل التحليلى التانى افضل من وجهه نظرى لانه هيوفر عليك انك تقعد تحلل المصروفات العموميه والاداريه فى نهايه السنه بمعنى انك لو مسجل حساب الايجار برقم حساب فرعى من حساب المصروفات العموميه والاداريه مش هتحتاج غير انك تكتب رقم الحساب الفرعى وبند المصروفات العموميه اللى هو حساب اساسى يشمل بالطبع اجمالى كل الحسابات الفرعيه اللى تحته زى الايجار والكهرباء ومرتات الاداره وخلافه... ثالثا مراجعين مكتب المحاسبه مش هيعترضوا على اى من القيدين لانهم الاتنين صح لكن لو التوجيه المحاسبى فيه خطأ فى الحاله دى بس هما اللى هيوجهك مثلا مصروف مرتبات تشغيل وانت سجلته على مرتبات العموميه والاداريه رابعا متخافش من مراجعى مكتب المحاسبه لانهم بشر وهدفهم هو توجهيك للصواب والتاكد من ان القوائم الماليه تعبر بصوره فعليه عن المركز المالى للمنشأه . و طالما انت تؤدى عملك بضمير ومفيش حاجه تخاف منها فاى اخطاء هما يوضحوهالك حاول انك تستفيد منها ومن خبراتهم وتتعلم من اخطاءك واقرا فى معايير المحاسبه المصريه لان دا قانون المحاسبه اللى يفصل بينك وبينهم فى اى خلاف معاهم بخصوص المحاسبه ( طبعا دا بعد ما تكون اخدت شويه خبره من العمل والدراسه المهنيه ) رئيس حسابات شركه بالمملكه العربيه السعوديه خالد محمود عمر |
مشاركة: عاوز اعرف انهى القدين صحيح
فى رايى القيد الاول اصح لانك بالقيد الثانى هتفتح حسابات كتيرة فى الامريكية
لكن القيد الاول ممكن تلم جميع المصاريف العمومية والادارية تحت بند واحد وممكن بعد كده تعمل تحليل للمصاريف الادارية وده مطلوب لانك لازم تفرق بين المؤيد وغير المؤيد |
مشاركة: عاوز اعرف انهى القدين صحيح
اشرح القيد
|
مشاركة: عاوز اعرف انهى القدين صحيح
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الظابط الرئيسى للقيد هو بنود الحسابات فى اليومية الإمريكية لو أنت فى اليومية الأمريكية جامع كل بنود المصروفات فى بند واحد اسمه المصروفات الإدارية والعمومية يبقى القيد الأولا هو الصحيح وبعدين يجب عمل تحليلى للمصروفات العمومية - وهذا هو المتبع من قبل أكثر المحاسبين - أما لو أنت كاتب بنود المصروفات مفرقة مثل بد الإيجار أو بند الكهرباء أو بند المرتبات أو...... يصبح القيد من حـ/ نوع المصروف (إيجار , كهرباء ,تليفون .مرتبات إلى حـ/ النقدية أو البنك والله الموفق |
مشاركة: عاوز اعرف انهى القدين صحيح
انا مع رأى الاستاذ خليفة هو الراى الصواب
واالله الموفق |
مشاركة: عاوز اعرف انهى القدين صحيح
اقتباس:
|
مشاركة: عاوز اعرف انهى القدين صحيح
شكرا للاستاذ خليفة
|
الساعة الآن 05:05 AM |
Powered by Nile-Tech® Copyright ©2000 - 2025