![]() |
جمعية المحاسيبن والمراجعين تعد لإصدار أول معيار مصري للقوائم المالية للمنشأت الصغيرة
|
مشاركة: جمعية المحاسيبن والمراجعين تعد لإصدار أول معيار مصري للقوائم المالية للمنشأت
اضافة جيدة في تطور االمفاهيم المحاسبية وارساء لقواعد محاسبة المنشآت الصغيرة على معيار علمي
شكرا لنقل هذا الخبر |
مشاركة: جمعية المحاسيبن والمراجعين تعد لإصدار أول معيار مصري للقوائم المالية للمنشأت
هي الجمعية معنية باصدار هذا المعيار ولا السجل ولا النقابة يا جماعة ارحمونا بقي كفاية تلميع لجمعية حازم حسن اللي عايزة تهيمن علي المهنة انا نفسي اسال فين دور النقابة من هذا الموضوع ولا جمعية حازم حسن هي المتحدث الرسمي للمحاسبين القانونيين في مصر
|
مشاركة: جمعية المحاسيبن والمراجعين تعد لإصدار أول معيار مصري للقوائم المالية للمنشأت
انا عاوز اعرف ليه الشرط انى علشان ابقى محاسب قانونى لازم اشتغل عبد فى مكتب محاسبه 3 سنوات
ولا ليها حل اخر يعنى انا ممكن اكون شغال فى شركه مدير حسابات لمده 3 سنوات ينفع افتح مكتب محاسبه ومراجعه ولا ايه لازم اشتغل تحت رحمه محاسب متعرفش هوه دماغه فيها ايه وكل يوم حوار جديد ومش بيردو يسجلو حد ليه هوه التسجيل صعب كدا يعنى الحقوق احسن منى فى ايه بيجيب شهاده وخلاص الدكتور بيفتح عياده فى اى وقت وشكرا |
مشاركة: جمعية المحاسيبن والمراجعين تعد لإصدار أول معيار مصري للقوائم المالية للمنشأت
اقتباس:
اقتباس:
مادة (10) : يحسب من مــدة التمرين كـل زمن قضاه الطالب في وظيفـة مساعد مفتش بديـوان المحاسبة أو مساعد مأمور أو مساعد مفتش بمصلحة الضرائب , أو خبير محاسـب بوزارة العدل , أو مــدرس لمادة المحاسبة أو الــمراجعة في أحد معاهد التعليم الحكومية أو رئيس حسابات في إحدى المصالح الحكومية أو المؤسسات المالية أو التجارية أو الصناعية أو التعاونية العامة أو في أي عمل أخـــــر يعتبر نظيرا لهذه الوظائف بقــرار مــــن وزيـــر التجــــارة والصناعة بعد موافقة اللجنة المنصوص عليها في المادة ( 15 ). ويحسب من مدة التمرين كذلك كل زمن قضاه الطالب في مـزاولـــة مهنـة المحاسبة والمـــراجعــة في مكتبه الخاص قبل تاريخ العمل بهذا القانون. مادة (11) : مع عدم الإخلال بأحكام المادة الثالثة مـن هذا القانـون يقـيد بجـدول المحاسبين والمراجعين مباشرة.
بالنسبة للعاملين بالشركات الخاصة وقطاع الاعمال العام طلبات شخصية - طلب قيد على النموذج المعد لذلك - اقرار تفرغ على النوذج المعد لذلك + 1ج دمغه عاديه - شهاده بكالوريوس تجاره شعبة محاسبة او ( ادارة اعمال + دبلومة الدراسات العليا فى المراجعة او المحاسبة المالية او الضرائب او شهاده معادله طبقا (لاحكام القانون - شهادة الميلاد ( اصل ) او مستخرج رسمى منها - اصل شهادة تأدية الخدمة العسكرية او الاعفاء منها لمن لم يتجاوز سن الاربعين - صورة البطاقة الشخصية او العائلية - صحيفة الحالة الجنائية - حواله بريدية بمبلغ 40ر5 بأسم السيد / مدير عام سجل المحاسبين والمراجعين بوزارة المالية · طلبات من جهة العمل : - شهاده بالتدرج الوظيفى من الشركة موضحا بها كل وظيفه شغلها ومدة شغلها ( رئيس حسابات او مدير حسابات او مدير مالى ) على ان تكون اعلى وظيفة بالادارة المالية وبالنسبة للشركات المساهمه وشركات قطاع الاعمال تضاف للوظائف السابقة وظيفة ( مدير ادارة المراجعة ) على ان تكون اعلى وظيفه فى ادارة المراجعة - قرار انهاء الخدمه واخلاء الطرف او صور معتمده - عدد 3 ميزانيات مسلمه لمصلحة الضرائب عن كل سنه ميزانيه للشرك - شهاده بعدم حصوله على اجازات خاصة او اعارات للخارج او بيان بالاجازات والاعارات · طلبات من التأمينات الاجتماعية : - صورة استمارة (1) تأمينات اجتماعية معتمدة - اصل استماره ( 6) - صور استماره ( 2 ) عن 3 سنوات معتمده - خطاب مختوم من التأمينات الاجتماعية التابع لها بموقفه التأمينى واى تعديلات طرأت عليه وموضحا به المهن ثانيا : بالنسبـة للعامليـن بالحكومـــة والهيئــات العامــة · طلبات شخصية : - طلب قيد على النموذج المعد لذلك - اقرار تفرغ على النوذج المعد لذلك + 1ج دمغه عاديه - شهاده بكالوريوس تجاره شعبة محاسبة او ( ادارة اعمال + دبلومة الدراسات العليا فى المراجعة اوالمحاسبة المالية او الضرائب او شهاده معادله طبقا لاحكام القانون) - شهادة الميلاد ( اصل ) او مستخرج رسمى منها - اصل شهادة تأدية الخدمة العسكرية او الاعفاء منها لمن لم يتجاوز سن الاربعين - صورة البطاقة الشخصية او العائلية - صحيفة الحالة الجنائية لمن مضى على انهاء خدمته 3 شهور - حواله بريدية بمبلغ 40ر5 بأسم السيد / مدير عام سجل المحاسبين والمراجعين بوزارة المالية · طلبات من جهة العمل : بالنسبة للعاملين بالحكومه : - شهاده بالتدرج الوظيفى موضحا بها كل وظيفه شغلها ومدة شغلها - على ان يكون شغل احدى الوظائف المنصوص عليها فى القانون 133 لسنة 1951 والقرارات الوزارية اللاحق بالنسبة للعاملين بالهيئات : - شهاده بالتدرج الوظيفى موضحا بها كل وظيفة شغلها ومدة شغلها ( مدير عام الحسابات - مدير عام الشئون المالية – مدير عام المراجعة ) على ان تكون اعلى وظيفة بالمركز الرئيسى بالهيئة وامضى بها مدة لا تقل عن 3سنوات - قرار انهاء الخدمه واخلاء الطرف او صور معتمده - شهاده بعدم توقيع جزاءات تأديبية خلال 6 شهور الاخيره - شهاده بعدم حصوله على اجازات خاصة او اعارات للخارج او بيان بالاجازات والاعارات |
مشاركة: جمعية المحاسيبن والمراجعين تعد لإصدار أول معيار مصري للقوائم المالية للمنشأت
الاستاذ الفاضل / احمد بك فاروق
تحية عطرة لشخصك و علمك برجاء موافاتنا بهذة المعايير عقب صدورها لاهميتها و لكم جزيل الشكر،،،،،،، |
مشاركة: جمعية المحاسيبن والمراجعين تعد لإصدار أول معيار مصري للقوائم المالية للمنشأت
و الى الزميل الذى يرى ان العمل كمحاسب تحت التمرين بمثابة عبد لمدة 3 سنين 00 انت خاطىء تماما و معلومة سريعة الدكتور علشان يفتح عيادة لازم يحصل على ماجستير فى تخصصة او على الاقل دبلوما بخلاف فترة الممارسة الفعلية فى الامتياز او كاحد النواب فى المستشفيات و يحتاج الى فترة كبيرة لاتمام ذلك 0 اما المحامى فيحتاج سنتين خبرة فى احد المكاتب قبل السماح لة بفتح مكتب خاص 00 اما كونة يجيب شهادة و خلاص فدلك تحايل 00 و السؤال هل سيفهم شىء فى المحاماة و يكون محامى شاطر و يعرف يكسب قضايا 000 مهنة محاسب قانونى من المهن التى تعتمد بشكل اساسى على العلم و الخبرة و الممارسة العملية و لا يغنى اى منهم نهائيا عن الاخر 00 و خلال فترة ال 3 سنين انت بتتعلم 00 و بتتعلم محاسبة مش حاجة تانية 000 و عاوز اقولك حاجة من واقع خبرتى العملية انة لا 3 سنين و لا 3 تانى مرتين ممكن يعلموك كل حاجة 0 انت فيهم بتتعلم الاساسيات اللى ممكن من خلالها تعتمد على نفسك بعد كدة فى التعليم و البحث و ان يكون لك رآى خاص 000 انا بعد ما خلصوا ال 3 سنين تحت التمرين و اصبحت محاسب قانونى استمريت فى العمل فى المكتب لمدة سنتين تانى بعدهم و بدون مفابل لانى فوجئت ان اللى ما اعرفهوش اكتر بكتير من اللى عرفتة و الكلام دة كان من اكتر من 17 سنة مضت و حتى هذة اللحظة لسة باتعلم لان العلم مالهوش نهاية 000 و اسئلك لو اتيح لك الان فتح مكتب باى وسيلة حتشتغل ازاى 00 راجع نفسك و ربنا معاك |
الساعة الآن 04:39 AM |
Powered by Nile-Tech® Copyright ©2000 - 2025