منتدى المحاسبين المصريين

منتدى المحاسبين المصريين (https://www.aliahmedali.com/forum/index.php)
-   قسم المحاسبة المالية (https://www.aliahmedali.com/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   ( س و ج محاسبة ) هذه المشاركة لطرح اسئلتك او حالة عملية واجهتك في عملك والرد عليها (https://www.aliahmedali.com/forum/showthread.php?t=1799)

waled mohamed 10-02-2008 12:13 AM

مشاركة: ( س و ج محاسبة ) هذه المشاركة لطرح اسئلتك او حالة عملية واجهتك في عملك والرد عليها

السلام على اخوانى فى الله جميعا
انا هاشتغل محاسب فى شركة صديق ليا و هيا شركة مستلزمات فنادق
وطبيعي فى محاسب قانونى ماسك حسابات الشركة
بس انا عايز اعملها نظام مالى بحيث اكون انا المدير المالى ليها واسس ليها نظام محاسبي ياترى ابداء منين وطبعا الشركة قديمة من سنة 2003
فامش عارف هل ابدا بعمل قوائم مالية بحيث انى اعرف كل ما للشركة وما عليها ولا ابدا منين لو فى حد عندة اى معلومة يضيفها ياريت وطبعا ليكم جزيل الشكر و كل سنة وانتو دايما بخير والاسلام دايما بخير

ahmed afar 10-11-2008 02:32 AM

مشاركة: ( س و ج محاسبة ) هذه المشاركة لطرح اسئلتك او حالة عملية واجهتك في عملك والرد عليها

الاستاذ الفاضل
ارجو توضيح كيفية نقل ملكية اصناف ادوية من شركة توصية بسيطة كانت تصنع لدي الغير الي شركة مساهمه لديها مصنع والاجراء المحاسبي والاوراق التي يجب ان يستند اليها المراجع الداخلي في هذا الشأن
مع شرح باستفاضه لو تكرمت مع شكري للمجهود المبذول

غادة 10-11-2008 08:51 AM

[b]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا محاسبة وسوف اعمل في شركة مقاولات
ارجو مساعدتي ما المقصود بالعمل المنجز ونسبة الانجاز
ارجو مساعدتي مع الشكر والاحترام

هشام حلمي شلبي 10-19-2008 02:37 PM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waled mohamed
السلام على اخوانى فى الله جميعا
انا هاشتغل محاسب فى شركة صديق ليا و هيا شركة مستلزمات فنادق
وطبيعي فى محاسب قانونى ماسك حسابات الشركة
بس انا عايز اعملها نظام مالى بحيث اكون انا المدير المالى ليها واسس ليها نظام محاسبي ياترى ابداء منين وطبعا الشركة قديمة من سنة 2003
فامش عارف هل ابدا بعمل قوائم مالية بحيث انى اعرف كل ما للشركة وما عليها ولا ابدا منين لو فى حد عندة اى معلومة يضيفها ياريت وطبعا ليكم جزيل الشكر و كل سنة وانتو دايما بخير والاسلام دايما بخير

ساوافيك بنظام فنادق

شريف الصعيدى 22 10-19-2008 06:18 PM

استاذ هشام جزاك الله كل خير كل ماتقدمه من معلومات قيمة
حضرتك انا ان شاء الله هابدأ اشتغل محاسب فى مستشفى الايمان بقلين كفرالشيخ بس حضرتك هناك مش شغالين باى برنامج او نظام محاسبى كل حاجه يدويه فياريت حضرتك لو عندك برنامج محاسبة مستشفيات ان شالله على الاكسيل حتى يبقى عشره على عشره

Aly Ahmad 10-19-2008 08:50 PM

الاستاذ الفاضل / هشام
السلام عليكم
هل يجوز تحويل الاصل الى مخزون ؟
و في حال امكانية ذلك كيف يتم معالجته محاسبيا ؟

مسك الختام 10-25-2008 09:11 PM

انا طالبة في احدى الجامعات الفلسطينية تخصص محاسبه وان شاء الله سوف اتخرج هذا الفصل ولدي مشروع تخرج وقام المشرف بتحديد موضوع " المحاسبه الابداعيه " لأقوم بعمل بحث عنه .

من فضلكم أريد هذا البحث في أقرب وقت ممكن

m.hussein2 10-26-2008 09:59 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لو سمحتم ياجماعه عايز اعرف ازاى اسجل نفسى فى سجل المحاسبين والمراجعين
ياريت بالتفصيل

m.hussein2 10-26-2008 11:13 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتته
لو سمحت عايز اعرف ازاى اسجل نفسى فى سجل المحاسبين والمراجعين
مع العلم انى خريج 2006
اعمل فى شركه ق خ
ارجو التفصيل
ولكم خالص الشكر ووافر الاحترام

waled mohamed 10-29-2008 10:34 PM

السلام عليكم و على امة الاسلام جميعا بداية احيي جميع من بهذا المنتدي الذي يعد صرحا علميا جميلا فوق الوصف لكل من شغوف بدراسة العلوم المحاسبية
ثانيا انا كنت بس محتاج اعرف البنود اللى بتندرج تحت كل مسمي من مسميات المصاريف مثلا المصاريف الادارية والعمومية بيندرج تحتيها اية
و المصاريف النثرية
و مصاريف النقل و هكذا
اريد توضيح لها اكثر

الساعة الآن 05:42 PM