المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هااااام - لكل شاب بيدرس تجارة - لكل محاسب -لكل خريج - لاي شخص عنده استفسارات

الصفحات : [1] 2

elkhouly
09-25-2009, 08:39 PM
السلام عليكم أيها الشعب الكريم :sm14:

كل عام وأنتم بخير وصحة وعافية

أنا شاب مصري مغترب في الامارات في دبي بشتغل مدقق حسابات في أحد مكاتب التدقيق العالمية Big 4

من خبرتي المتواضعة في مصر والا مارات في مجال المحاسبة والمراجعة ومن دراساتي المتعددة أيضا في مجال المحاسبة والمراجعة حبيت أفيد الشباب المصريين الراغبين في اقتناص الفرص النادرة للعمل في الاسواق العالمية والمكاتب العالمية

ياريت اي حد من الخريجين الجدد او الطلبة او المحاسبين ذو الخبرة عنده أي استفسار عن سوق العمل والمتطلبات والمؤهلات المطلوبة وكيفية الوصول الى مكاتب التدقيق العالمية بسهولة والعمل فيها أو اي استفسار اخر يخص المهنة يسألني وله عندي الجواب إن شاء الله ... وسوف أقوم بتقديم نصائح لكل الشباب (الطموح) الراغب في الوصول لأفضل الفرص في مجال المهنة ولأي شاب بيفكر بدخل كلية تجارة او لاي محاسب بيفكر يطور من نفسه

برجاء الشخص اللي عنده إستفسار يوضع بياناته وموقفه الحالي من الشغل والدراسة و و عشان أقدر أعطيه توجيه صحيح بإذن الله

إنتظروا قريبا بعض النصائح والتوجيهات المهمة للمحاسبين بشكل عام ..

في إنتظار إستفساراتكم !!

تحيــــــــــــــــاتي !!!

eg.king
09-25-2009, 08:57 PM
اولا : احب اشكرك على الموضوع دا لانه هيفيد ناس كتير
انا على من مصر 22 سنة خريج كلية تجارة دفعة 2008 شعبة محاسبة تقدير جيد ( جامعة بنى سويف ) . بالنسبة للكمبيوتر معايا شهادة icdl وبعرف اتعامل كويس جدا مع الاكسل وفكرة بسيطة عن peach tree , quickbooks
العمل الحالى : امين خزينة باحدى جمعيات تنمية المشروعات الصغيرة والحرفية والاقراض
بس المشكلة انى شايف ان الوظيفة الحالية لا ترضى طموحى الوظيفى ..
فاريت تقولنا ايه الكورسات او الدراسة اللى ممكن اخدها عشان اكون ماهل للسفر و ازاى اعرف اسافر لاى دولة بدون مكاتب سفريات والنصب بتاعها

elkhouly
09-25-2009, 09:14 PM
الاخ علي : لا شكر على واجب

الاكسل يعتبر حاليا ضروري جداااا لاي محاسب او مراجع وكويس جدا اتك بتعرف تتعامل معاه

برامج المحاسبة كلها زي بعض ... يعني لو اتمكنت من برنامجين مشهورين زي كويك بوكس وبيتش تري يبقى كده ممتاز ... اي برنامج محاسبة هيمر عليك هتلاقي نفسك بتتعامل معاه بسهولة لان كل برامج المحاسبة فكرتها واحده

أنصحك تركز جداااا على اللغة الانجليزية قراءة وكتابة واستماع وكلو...
أنصحك كمان لو دراستك كانت بالعربي .. انك تروح مثلا الكلية بتاعتك وتشتري كتب تجارة انجليزي وبالتحديدة كتب المحاسبة المالية او اشتريها من اي مكتبة وتعرف كل المصطلحات بالانجليزي كويس جدا

في الامارات معظم الشركات الكبيرة او مكاتب التدقيق بيتعاملو فقط بالانجليزي

نصيحتي ليك أهم حاجة تكون محاسب معتمد certified او semi certified

لو حابب مجال المحاسبة المالية أنصحك بشهادة ال CPA او ACCA
لو حابب محال المحاسبة الادارية او محاسبة التكاليف انصحك بشهادة CMA

السفر لاي دولة ممكن بس لو معاك مؤهلات زي اللي فوق هتسهل عليك الموضوع جدااااااا

تحياتي

elkhouly
09-25-2009, 10:35 PM
عدنا لكم

حبيت أشارك معاكم خبرتي في مجال المحاسبة والمراجعة وأسواق العمل في الخليج او في مصر

موضوعي بالتحديد هيكون عن مجال المحاسبة المالية والتدقيق اللي هما يعتبروا عصب مهنة المحاسبة ومفتاح النجاح لاي شخص طموح واللي فيهم بالتحديد تتوافر معظم فرص العمل وكمان الرواتب اللي زي العسل والكاش المحترم

النصايح التالية للي حابب يمتهن المحاسبة المالية ومهنة التدقيق ( بالتحديد : خريجين قسم محاسبة )

خلينا نبتدي من الاول خالص :

1-تجارة عربي ؟؟

لو إنت خريج تجارة عربي زي حالاتي لازم يا أستاذي تعرف المحاسبة بالانجليزي ..... بأي طريقة ... انا مثلا اشتريت كتب المحاسبة المالية بالانجليزي من مكتبة الجامعة .. مع العلم نفس الكتاب ممكن تلاقيه بيتباع في المكاتب الخارجية ب 100 او 150 جنيه ... زاكرهم كويس جدااا .. اتعلم ومارس كل حاجة بالانجليزي

2-استعيد الذكريات :

لو انت مخلص كلية وحاسس كده انك طلعت من المولد بلا حمص يعني حاسس انك مش فاهم كان بيحصل ايه في ال 4 سنين اللي فاتوا زيي كده مثلا .. كنت فاقد الوعي ل 5 سنين .. فنصيحتي انك ترجع لكتب سنة اولى وتانية وتالتة ورابعة وزاكرهم تاني (مش كلها .. المحاسبة الماليه في الاساس) ؟! ايوه زاكرهم تاني بس المرادي بفهم مش مزاكرة عشان عايز تنجح في الامتحان وخلاص .. لأ مزاكرة عشان تنجح في الحياة ...مزاكرة بفهم مش مزاكر حفظ ... لو محتفظ لسه بالكتب يبقى خير وبركه ولو مش محتفظ بيهم برضه روح مكتبة الجامعة واقف مع طلبة سنة اولى في الطابور واشتري الكتب تاني .... أيوه انا عملت كده مش عيب يا أستاذي!

3-الاساس :

ركز جدااا على الاساسيات بتاعة المدين والداين وكتب المحاسبة المالية بتاعة سنة اولى وتانية بالتحديد... تمكن منها كويس جداا جدا ... هيه دي مفتاح النجاح!

4-الخبرة :

حاول في بداية حياتك تشتغل الحاجة اللي تعلمك مش اللي تقبضك ... حاول تدور على شغلانه بتمارس فيها كل الحسابات مش حاجة معينة بس.. يعني مثلا لو انت محاسب عملاء او محاسب بنك .. مش وحشة بس برضه حاول تعرف كل حاجة بتمشي ازاي وحاول تتوسع وتشتغل على كل الحسابات المالية في الشركة ... يفضل تشتغل في شركة تجارية ( هيه دي اللي هتعلمك صح )

5-اللغة :

اللغة في رأيي اهم من شهادة الكلية نفسها ... لازم تتعلم انجليزي صح .. حاول يكون ليك هواية بالانجليزي سواء افلام – موسيقى – قراءة .. المهم تتعلم تتكلم وتسمع وتكتب وتقرا انجليزي صح .. للاسف الشباب المصري ضعيف جدا في الناحية دي مقارنة بشعوب دول اخرى زي الهند وباكستان والفلبين اللي واكلين 95 % من التورته في دول الخليج .. أقصد بالتورته : سوق العمل

6- الشهادة المهنية :

حاليا في الوقت الحالي مع كثرة البشر وكثرة المعروض من العمالة .. أصبحت شهادة الكليه للمحاسب زي شهادة الثانوية العامة .... لااااااااااااااازم يكون معاك شهادة مهنية عشان تكون (محاسب معتمد) .. أنصحك بالشهادات التالية:

لو حابب مجال المحاسبة المالية والتدقيق في عندك شهادتين:

-شهادة الCPA - (شهادة أمريكية) : وتعني محاسب قانوني معتمد وطبعا الشهادة مكلفة جداااا وتحتاج سفر .... ممكن تسجل مع اي معهد او ممكن تزاكرها مع نفسك لو تقدر .. كل واحد وامكانياته المادية والفكرية (إسألني لو عايز معلومات اكتر عنها )

-شهادة ال ACCA : (شهادة بريطانية) : وأنا انصحك بيها لان تكاليفها أقل من ال CPA وامتحاناتها في مصر .. سجل مع اي معهدوابتدي فيها من دلوقتي حاااالا لانها بتاخد وقت وتعتبر زيها زي ال cpa (إسألني لو عايز تعرف معلومات عنها )

الشهادة دي مطلوبة جدا في الامارات وبالتحديدة في مكاتب التدقيق العالمية .. يوجد منها نوعين : نوع يستخدم المعايير البريطانية ونوع يستخدم المعايير الدولية .. أنصحك تقدم عليها بالمعايير الدولية ... مثلا عندنا في المكتب شهادة ال cpa شبه مرفوضة ... المكتب بيفضل الناس اللي معاها ACCA او معدي حتى كم جزء منها .. مجرد انك تذكر في CV بتاعك انك معاك ACCA او حتى بتدرسها وعديت كم امتحان منها بيعطيلك أفضلية رهيبة

الشهادة ممكن تبتديها علطول بعد ما تخلص ثانوية عامة او ممكن تبتديها وانت في كليه .. نصيحة لكل شاب مصري لسه في الكلية او لسه مخلص .. ابتدي في دراسة الشهادة فوراااااااااااااااا .. يعني لو انت في سنة اولى كلية .. ابتدي فيها وعلى ما تخلص كليه هتلاقي نفسك خلصت الشهادة وبقيت محاسب معتمد بس متطلبات الخبرة هتاخدها في اي وقت بعدين.. واتفرج على الفرص اللي زي اللوزوالفلوس الحلوة سواء جوه مصر او بره وانا اضمنلك كده

الشهادة مطلوبة في الامارات لانها بتستخدم المعايير الدولية والامارات تستخدم المعايير الدولية

للأسف في دبي والامارات بشكل عام .. مهنة التدقيق مسيطر عليها الهنود والباكستانيين والفلبينينن .. كل دولة من الدول دي عندها جمعية محاسبين خاصة بيها لاعتماد المحسابين .. وبيعترفوا بيها في الامارات زيها زي الشهادة الاجنبية وزيها زي ال CPA الا عضوية جمعية المحاسبين المصرية اللي اعتقد غير معترف بيها هنا لان درسااتها بالعربي .. للأسف الشديد

هديلكم مثال حقيقى : أغلب الشباب الهنود والباكستانيين اللي واكلين سوق العمل في الامارات بيخلص كلية وبيكون معاه الشهادة المهنية بتاعته جاهزة .. يعني ممكن يكون عنده 20 سنة بس وتلاقيه محاسب معتمد لانهم كلهم بيدرسوها وهما عندهم تقريبا 17 سنة مش زينا احنا نايمييييين في العسل ... ومستغربين ليه الفرص ضعيفة للمصريين في الخليج ! .. بس للاسف مكنش فيه حد ينصحنا وقتها عشان كده حبيت أنصح الشباب اللي حابب يوصل في مجال المهنة وحابب فرص أفضل

7-العمل

بالنسبة للفرص الخارجية ممكن تشتغل في شركات او مكاتب تدقيق ... الافضل انك تبتدي في مكتب تدقيق كمساعد مراجع .. دي احسن حاجة ممكن خريج جديد يبتدي بيها حياته ودي هتوصلك لفرص ممتازة في المستقبل سواء في مهنة المحاسبة او المراجعة .. لو عايز تعرف مثال عن طبيعة الامتحانات في اماكن مثلا زي مكاتب التدقيق في الامارات إسألني وليك عندي الرد ان شاء الله

اللهم قد بلغت .. اللهم فأشهد

أتمتى اكون قدرت أفيد الشباب والشابات الواعدين.. وياريت اللي عنده اي استفسار يراسلني وانا حااااااااااااااضر

1accountant
09-25-2009, 11:45 PM
تحياتي ليك

فعلا كلام جميل وانا كمان عملت كده

وانصح الشباب الجديد بكده

وارشح الموضوع لافضل موضوع في المنتدي عن شهر 9

وارشح العضو elkhouly (http://www.aliahmedali.com/forum/member.php?u=51139) افضل عضو مبتدي في المنتدي

محمود ابو الدهب
09-26-2009, 01:28 AM
بارك الله فيك موضوع شيق بس احنا عايزين متابعة
وياريت لو الموضوع ده يدرس على المنتدى يبى تمام والله والموفق

elkhouly
09-26-2009, 02:12 AM
الاخ 1accountant

شكرا لك وتحياتي وتقديري ...يشرفني يا عزيزي ترشيحي وعلى راسي من فوق

أنا غرضي من الموضوع توعية الشباب وتعريفهم بالحاصل في دول الخارج و مجال المهنة وايه المطلوب .. للاسف مكنش فيه حد ينصحنا واحنا في كلية ..بس الحمدلله بالجد والاجتهاد ممكن تتنتقل من مرحلة الصفر لاعلى المراحل اللي ممكن يوصلها خريج تجارة .. وتشتغل بجانب الامريكاني والبريطاني زيك زيهم مفيش فرق ... حبيت اشارك بكل خبرتي ومعرفتي مع كل الشباب ... واي حد عنده استفسار انا في الخدمة

elkhouly
09-26-2009, 02:16 AM
الاخ محمود أبو الدهب .. تحياتي وتقديري

وانا على استعداد ان شاء الله لكافة الاستفسارات ... لعيون الشباب

اسماء النحاس
09-26-2009, 01:05 PM
جزاك الله خيرا
سؤال : بالنسبه للخريج بعد ما ياخد كورس اللغه وicdl
,وان شاء الله يسافر للعمل
هيكون فى صعوبه لانه مش عنده خبرة ولا الامر بسيط ؟

mohamed mouhye
09-26-2009, 01:17 PM
موضوعك جامد اخر حاجه
انا محمد محي طالب كليه تجاره انجلش جامعه القاهره فاضلي سنتين واتخرج شور عندي خبره بالكمبيوتر وبالأكسل وبرنامج البيتش تري وكمان شفت الأكويك بس ما اتعاملتش معاه اوي وكمان ايه اللي ممكن اعمله ويكون مفيد ليا انا طوح جدا وعاوز اكون حاجه جامده مش مجرد محاسب كمان فياريت تقولي ايه المفيد وايه اللي ابدأ اضيفه ليا وبجد موضعك جامد وانا معا الاستاذ 1اكونتنت وربنا يوفقك معانا يارب سي يوو ليتر باي

elkhouly
09-26-2009, 01:46 PM
الاخت أسماء .. لا شكر على واجب

بالنسبة لكورسات اللغة وال اي سي دي ال .. طبعا دي حاجة ممتازة ومفيدة جدااا .. بس الاهم من كده انك فعلا تتمكني من اللغة الانجليزية قراءة وكتابة واستماع .. يعني مش مهم شهادة كورس اللغة قد ما المهم انتي أدائك فيها عامل ايه ...

بالنسبة لو معندكيش خبرة وحابة تسافري .. مش هتبقى مشكلة كبيرة بس نصيحتي ليكي خديلك كم كتاب معاكي من بتوع سنة اولى وتانية الخاصين بالمحاسبة المالية .. هتساعدك جدا في الشغل او في امتحانات التوظيف ويفضل تكوني درساهم بالانجليزي

طبيعةشغل المحاسب في بداية حياته سهلة ومش معقدة لا تقلقي .. بتمنالك التوفيق

elkhouly
09-26-2009, 01:58 PM
الاخ mohamed mouhye (http://www.aliahmedali.com/forum/member.php?u=48283)

لا شكر على واجب يا عزيزي...

انا شايف انك ليك فرصة ممتازة جداا بما انك لسه مخلصتش كلية

أنصحك تقدم فورا على شهادة ال ACCA .. هتاخد معاك تقريبا 3 سنين .. يعني اي محاسب دلوقتي لازم يكون معاك qualification ..
وهي سهلة مش صعبة وهتمتحن كل 6 شهور مادتين .. يعني اتسلى فيها لحد ما تخلص كلية ( وانت فاضي ) لان لو اشتغلت بعد كده هتلاقي الامور صعبة جدا انك توفق بين المزاكرة والشغل..احنا الجيل القديم للاسف اتأخرنا جدا في الموضوع ده...

صدقتي هتفتحلك مجالات كتير في البيج 4 في مصر زي حازم حسن ومنصور وبرسوم وغيرهم او حتى هتفتحلك مجالات كتير بره مصر ... ركز عليها جداااا ...

طور نفسك في اللغة جداا .. تمكن منها ... هتفتلحك مجالات كتير جداااا

حاول يكون هدفك من دلوقتي انك تدخل بيج 4 ...اصطادهم واحد واحد لما تخلص كلية.. صدقني هتكون الخطوة دي مفتاح النجاح طول حياتك ... من دلوقتي ممكن تسجل مع اي مكتب فيهم ك intern (متدرب ) في فترة الصيف ده موجود عندنا في دبي .. مش عارف موجود في مصر ولا لأ
هتعطيلك ميزة لما ترجعلهم بتدور على شغل

الكلام اللي فوق بيعتمد على انك تتخصص في كليتك (محاسبة فقط) أو الافضل ليك

بالتوفيق

أحمد فاروق سيد حسنين
09-26-2009, 02:36 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ و الأستاذ
elkhouly

موضوع متميز فعلاً
ونأمل الأستمرار و العطاء
و الله عنده خير المثوبة

تم تثبيت الموضوع للأهمية

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

elkhouly
09-26-2009, 03:00 PM
الاستاذ / أحمد فاروق سيد حسنين

تحياتي وتقديري

يشرفني جدااا ان يتم تثبيت الموضوع وانه لشرف أعتز بيه ... ومسوؤلية أتمنى أن أكون قدها

تحياتي للجميع

bsma152
09-26-2009, 03:16 PM
انا اشكرك جدا على المعلومات دى الجميلة
بس انامتخرجة واخدت كورس icdl واخدت دبلومة شاملة عنالدفتى وaccountوpeachtree
ياترى اقدر اشتغل بيهم سواء فى الخارج او هنا فى مصر يؤهلنى للشغل
لكن خبرتى بالانجليزى كويسة لكن مفيش كورسات

elkhouly
09-26-2009, 03:58 PM
الأخت bsma152 (http://www.aliahmedali.com/forum/member.php?u=50258)

ال icdl ضروري جداا وممكن يعطيكي ميزة في التوظيف

يفضل لو تاخدي خبرة بسيطة قبل ما تسافري .. في وظيفة كمحاسب او مساعد محاسب حتى ولو براتب قليل

المؤهلات اللي معاكي أكيد تأهلك للشغل .. مش كل الوظائف بتطلب محاسب خبرة .. حاول تركزي على الوظائف الخاصة بمساعد محاسب او محاسب وتطبقي عمليا الدبلومة اللي أخدتيها

طالما خبرتك بالانجليزي كويسة مش ضروري جدا الكورسات ركزي على حاجة تانية انتي ضعيفة فيها ..

أهم حاجة تحددي انتي عايزة تشتغلي ايه وفين وعايزة توصلي لايه

تحياتي

mohashb
09-26-2009, 04:27 PM
بجد بجد مجهود رائع
انا اسمى محمد
خريج تجاره قسم محاسبه 2007 ولسه مخلص جيش
عندى مقابله بكره
معايا icdl
ودبلومه محاسبه الكترونيه وكويس فى الانجلش استماع كويس جدا كلام كويس وكتابه يعنى
وعاوز نصايحك للمقابله دى هى مش اد كده
بس زى ما انت بتقول انا عاوز منها خبره بس
كمان عاوز اعرف منك التدرج الوظيفى للمحاسب ايه هوا ( اهم سؤال بالنسبه ليا )
يعنى انا لو اشتغلت محاسب او محاسب مساعد
بعد 4 سنين مثلا هبقا ايه
فاهم قصدى
محتوى الدبلومه اكسل : الدفاتر كلها عليه وتصميمها والترحيل بين الحسابات وكده واليوميه الامريكيه طبعا
وبيتش ترى وجزء بسيط عن الاكسس
لو ربنا كرمنى او لا ف المقابله دى انته رايك المفروض اشتغل على ايه ف الفتره اللى جايه كورسات اقصد
انا بجد طموح ونفسى ابقا حاجه فى يوم من الايام
الحمد لله كويس جدا فى الكمبيوتر
وخصوصا اكسل لانى درسته قبل الدبلومه
مستنى ردك ياريت النهارده ياريت
قبل ما اروح النتر فيو بكره

elkhouly
09-26-2009, 05:40 PM
الأخ محمد أهلا وسهلا بيك وشكرا على المرور

أولا بتمنالك التوفيق في مقابلة بكرة

بالنسبة للمقابلة زي ما انت قلت . مفيش مقابلة بتطلع منها خسران حتى لو خسرت الوظيفة بس المهم انك تستفيد منها .

لو المقابلة على وظيفة محاسب بشكل عام .. أنصحك تراجع المعلومات الاساسية للمحاسبة المالية وتتدرب على عمل القيود وميزان المراجعة والميزانية وقائمة الدخل

التدرج الوظيفي للمحاسب : هقلك من واقع خبرتي ومش شرط يكون ده التدرج الوحيد

غاليا التدرج الوظيفي بيكون موجود في الشركات الكبيرة والضخمة او المكاتب المحاسبية وبيكون للمحاسب او المراجع اكتر من مسمى وظيفي - لو شركة صغيرة مبينكش في مسمى واضح .. يبقى اسمك محاسب وخلاص

مثلا كالتالي

في مكاتب المحاسبة

Assistant
Semi Senior
Senior
Supervisor
Partner

أعلى حاجة ممكن توصلها وانت في مكتب محاسبة هي (شريك )

أعلى حاجة ممكن توصلها في شركة هي المدير المالي أو مدير إداري أو لو ربنا كرمك مدير تنفيذي CEO

في اغلبة الشركات الكبيرة في مصر .. المحاسب بيتخصص في حاجة واحدة بس : مثلا محاسب مشتريا ت - محاسب عملاء - محاسب مبيعات

أفضل انك تختار وظيفة بتمارس فيها كل دول .. يعني لو شركة صغيرة شوية وهتمسك فيها كل الحسابات يكون أفضل لك

أنت اللي تقول انت عايز تبقى ايه .. وبتعتمد انت حابب ايه .. وعايز توصل فين .. وعايز تتخصص في ايه

بس على العموم لو مفيش هدف في دماغك محدد .. لو ابتديت مساعد محاسب ممكن بعد 4 سنين تشتغل محاسب أول او لو انت مجتهد ممكن تكون مدير مالي رأسا .. على فكره أعمار المدرا الماليين انخفضت جدا وممكن تلاقي دلوقتي مدير مالي وعنده 27 سنة .. مش زي زمان .. لكل مجتهد نصيب

ممكن كمان تفتح مكتب محاسبة خاص بيك وتمارس فيه كل الانشطة المحاسبية والضريبية والاستشارية وتسجيل الشركات .....

نصيحتي ليك الفترة الجاية انك لازم تاخد ال qualification المناسبة ليك ... دي أهم حاجة ممكن تعملها الفترة الجاية .. وبعد كده مع الخبره والشغل والدراسة هتتضح الرؤيا بالنسبالك وتحدد انت حابب تكمل في ايه

أمثلة للشهادات المهنية الي تعتبر أهم حاجة المفروض تبتدي فيها من دلوقتي والمعروفة والمنتشرة في السوق

CPA : شهادة تخصصية في المحاسبة المالية والمراجعة والضرائب
ACCA : زي اللي فوق باختلافات بسيطة
CMA : شهادة تخصصية في مجال المحاسبة الادارية ومحاسبة التكاليف والاقتصاد

وبعدين في رأيي اي كورسات تاخدها وحاسس هتضيف لك ولخبرتك خدها بس الاهم الشهادةالمهنية

في عندك المجاستير من اي جامعة في مصر او ال MBA كمان مميزة جدا

تحياتي

mohashb
09-26-2009, 06:30 PM
بجد بجد مش عارف اشكرك ازاى
كمان لو فيه هنا ف المنتدى موضوع يخلينى اعرف اراجع منها
المعلومات الاساسية للمحاسبة المالية وتتدرب على عمل القيود وميزان المراجعة والميزانية وقائمة الدخل
ولو مفيش
ان برضه شاكر اهتمامك البالغ
وجزاك الله خيرا

hamada846284
09-26-2009, 07:21 PM
استاذى انابعتلك رسالة
فبن الردددددددددددددددددددددد

hamada846284
09-26-2009, 07:24 PM
الرسالة
ارجو الافادة

السلام عليكم
انا خريج 2008 بس سنى 25 دراستى استمرت 8سنين مش غباء بس كنت شغال المحاسبة والادارة والاقتصاد
تقديراتى فيهم جيد ومقدم فى دبلومة ضرائب واللغة جيد ونفسى اوصل لاخر المهنة دى
اعمل ابة
الشهادة المهنبة عرفت انة لازم شغل سنتبن ف مكتب وبعدين تقدم
النصيحة

elkhouly
09-26-2009, 09:32 PM
بجد بجد مش عارف اشكرك ازاى
كمان لو فيه هنا ف المنتدى موضوع يخلينى اعرف اراجع منها
المعلومات الاساسية للمحاسبة المالية وتتدرب على عمل القيود وميزان المراجعة والميزانية وقائمة الدخل
ولو مفيش
ان برضه شاكر اهتمامك البالغ
وجزاك الله خيرا

العفو يا سيدي ....

لو حابب تدور في المنتدى ... أعتقد ممكن تلاقي المعلومات اللي انت عايزها في منتدى المحاسبة المالية .. أو ممكن تستخدم خاصية البحث ...

تحياتي

elkhouly
09-26-2009, 09:38 PM
الرسالة
ارجو الافادة

السلام عليكم
انا خريج 2008 بس سنى 25 دراستى استمرت 8سنين مش غباء بس كنت شغال المحاسبة والادارة والاقتصاد
تقديراتى فيهم جيد ومقدم فى دبلومة ضرائب واللغة جيد ونفسى اوصل لاخر المهنة دى
اعمل ابة
الشهادة المهنبة عرفت انة لازم شغل سنتبن ف مكتب وبعدين تقدم
النصيحة

الاخ hamada846284 (http://www.aliahmedali.com/forum/member.php?u=50506)

لا عليك يا عزيزي .. عمرك بالنسبة لسنة تخرجك ليس بهذا السوء

أهم حاجة لازم يكون ليك هدف واضح وتخصص واضح على الاقل في بداية حياتك وبعدين ممكن تتوسع ان شاء الله في المستقبل .. متحاولش تشتت نفسك وتتخصص في كل حاجة .. بس دي برضو ميزة كويسة لكنها مجهدة شوية وبتعطلك

طالما انك قدمت في دبلومة ضرائب هفترض انك هتتخصص ضرائب؟

يا ريت تبعتلي وتقلي انت حابب تتخصص في ايه : محاسبة ولا ادارة ولا اقتصاد ولا ضرائب عشان اعرف اوجهك واقلك توصل ازاي لاخر المهنة دي .. لان المهنة دي فيها مجالات كتير جدااا

تحياتي

hamada846284
09-27-2009, 02:11 AM
الاخelkhouly
اشكرك على الرد
انا كل هدفى انى إن شاء الله اسافر بعد 3 سنين لاءى دولة من دول الخليج
وعشان كدة قدمت ف دبلومة الضرائب على اعتبار انهامناسبة ومفيش مكان من غير ضراءب وتكون ميزة تشفع
ف تعيني ف اى مكتب محاسبة اقدر من خلالة اكون محاسب اولا ثم محاسب معتمد بعدها اكون حر ف الا نتقال للمكان (وإن شاء الله بعد اول سنة ف الدبلومة هقدم على الشهادة المهنيةلوتعرف بتاخداد اية وقت ياريت تقولى)
اللى احس ان ليا فية النص
بصراحة بعد الكلام بتاعك بداءت افكر ف تغير الدبلومة الى المراجعة ياريت تقولى رائيك
المحاسبة والادارة والاقتصاد دى المواد اللى كنت بذاكرها من الكتب وتقديري فيها جيد
ولك الف شكر على ما تقوم من نصيحة لى ولغيرى

elkhouly
09-27-2009, 05:48 AM
العفو يا سيدي

نصيحتي ليك .. لو عايز تعرف الدنيا ماشية ازاي دلوقتي ؟ الشهادة المهنية أهم حاليا من دبلومة الضرائب ..

بس أهم حاجة إنت شايف نفسك فين ؟

ضرائب ولا محاسبة ولا مراجعة؟ أهم حاجة يكون ليك هدف واضح تمشي عليه وتحاول توصله وبناء عليه تبتدي تنفذ

سواء هتتخصص ضرايب ولا مراجعة أنصحك فورا تقدم على الشهادة .. في الغالب acca(أسهل) ... أو cpa ... لا تنتظر أبدا .. لانها بتاخد وقت وبتاخد سنين .. هيه بتتاخد في اي وقت سواء دخلت مكتب محاسبة ولا لأ .. بالعكس هيه هتكون سبب سهل لدخولك مكتب المحاسبة خصوصا الكبار منهم .. حتى هتاخد عليها مخصص اضافي كامتياز مع الراتب ( ده لو هيه معاك )

عموما مجرد دخولك اي مكتب محاسبة من المكاتب ال 4 الكبار .. هتلاقي مجالات واسعة جدااااا .. وهتقدر تتنقل بين اي مجال انت عايزه زي المحاسبة .. الضرائب .. الاستشارات ..التدقيق .. وغيرههم كثير .. بس أهم حاجة تثبت نفسك وتبتدي صح ..

لو لقيت الموضوع صعب .. ابتدي مع مكتب محاسبة عالمي غير ال 4 كبار او لو صعب .. شوف مكتب مصري كبير .. ابتدي دراسة الشهادة ... وارجع قدم عند ال 4 الكبار تاني وتالت .. لحد ما تظبط معاك

تحياتي

thetrap
09-27-2009, 12:15 PM
زميلنا الفاضل

اشكرك على النصائح الغالية فأنا من الجيل القديم اللي فاتني موضوع الشهادة المهنية و معرفتهاش الابعد التخرج و التقديم في الجيش انا كنت حابب ادرس ال cma لكن مافيش وقت بسبب العمل
انا دلوقتي قائم بأعمال رئيس حسابات شركة اجنبية و تعبت كتير لحد ما بقيت في المنصب ده و بحتهد علشان اكون رئيس الحسابات ان شاء الله

انا بدأت بدورة محاسبة انجليزي و الحمد لله انتهيت منها و كمان كورس تكاليف و تقريبا انتهيت منها عدا درس واحد و هبدأ بالمعايير و برنامج محاسبي و دورة بيزنس متقدمة

و الان حسب وقتي بالعمل صعب جدا اوفق و ارتب نفسي لدراسة ال cma

و لكني احاول ان ارتب نفسي و مواعدي و متى استطعت ذلك بدأت فورا

اسف للاطالة و لكن كان المقصود ضم صوتي لصوتك على اهمية الشهادات المهنية

و اشكرك للمرة الثانية على الافادة
مشكوووووور والله يعطيك الف عافيه

faysal
09-27-2009, 03:54 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
متشكرين ليك جدا الآخ elkhouly (http://www.aliahmedali.com/forum/member.php?u=51139) اعانك الله على النصيحة دائما ورقنا واياك من المال والصحه والكلمه الطيبه استفسار صغير لو أمكن
انا شاب مصرى عندى 26 عاما خريج تجاره شعبة محاسبه لا افهم شىء فى المحاسبه بس للآسف سافرت السعوديه وشغال دلوقت محاسب فى شركة تقنية معلومات مثل الرسائل التبادليه والتسويق العقارى اللاكترونى وتصميم صفحات الانترنت وتصميم البرامج المهم
الشركة لسه بتتأسس من جديد وانا المحاسب الوحيد اللى فيها ولا ولا ولا افهم شىء انا كل اللى عملته فى الاكسل مصاريف تأسيس ايه الخطوه اللى بعد كدا مش عارف سايب الدنيا هى اللى تمشينا على كيفها وشكرا
والسلام عليكم

اه وياريت تعرفنا الشهادة دى ازاى ناخدها فى مصر وازاى ناخدها فى السعوديه ياريت تعرفنا ولو امكن تعطينا رقم الجوال للمعاهد دى او الموقع الخاص بالشاهدة دى وشكرااااااااااا

وكم تكلفة الشهادة دى تقريبا اكيد يعنى انت عارف تكلفتها كام بما انك اخذتها

elkhouly
09-27-2009, 04:34 PM
زميلنا الفاضل

اشكرك على النصائح الغالية فأنا من الجيل القديم اللي فاتني موضوع الشهادة المهنية و معرفتهاش الابعد التخرج و التقديم في الجيش انا كنت حابب ادرس ال cma لكن مافيش وقت بسبب العمل
انا دلوقتي قائم بأعمال رئيس حسابات شركة اجنبية و تعبت كتير لحد ما بقيت في المنصب ده و بحتهد علشان اكون رئيس الحسابات ان شاء الله

انا بدأت بدورة محاسبة انجليزي و الحمد لله انتهيت منها و كمان كورس تكاليف و تقريبا انتهيت منها عدا درس واحد و هبدأ بالمعايير و برنامج محاسبي و دورة بيزنس متقدمة

و الان حسب وقتي بالعمل صعب جدا اوفق و ارتب نفسي لدراسة ال cma

و لكني احاول ان ارتب نفسي و مواعدي و متى استطعت ذلك بدأت فورا

اسف للاطالة و لكن كان المقصود ضم صوتي لصوتك على اهمية الشهادات المهنية

و اشكرك للمرة الثانية على الافادة
مشكوووووور والله يعطيك الف عافيه

العفو يا زميلي الفاضل

بالتوفيق إن شاء الله في حياتك المهنية ومبروك مقدما ... إستمر في الكورسات اللي انت بتاخدها لانها بتضيف ليك اكيد وبتطور من قدراتك في مجالات عديدة .. أما بالنسبة للشهادة المهنية فهي عايزه صبر وعزيمة .. في ناس بتشتغل 14 ساعة في اليوم وبرضو بتلاقي وقت للدراسة .. بس هيه محتاجه تنظيم وقت ..

تحياتي

حسام عمر
09-27-2009, 09:50 PM
السلام عليكم أستاذ
Elkhouly

كنت أود الأستفسار بخصوص التدريب فى مكتب محاسبة ومراجعة مع محاسب قانونى
حيث أنى مازلت طالب فى الفرقة الثالثة كلية تجارة.هل سيكون مفيد أم لا ؟

شكراً لتعاونك معنا ووفقك الله فى حياتك العميلة

بركاوي التاني
09-28-2009, 03:24 AM
ممكن توضيح اكتر عنا الشهادات

hamada846284
09-28-2009, 05:14 AM
(إسألني لو عايز معلومات اكتر عنها )
acca مدتها كام سنة وبتتدرس فين ولية ليها الافضلية
cpa تكاليفها
واية الفرق بين الاتنين على كافة المستويات(الشغل/المنهج /مدى اضافتهم ليك كمحاسب)
وانسى موضوع الاسهل

elkhouly
09-28-2009, 06:40 AM
متشكرين ليك جدا الآخ elkhouly (http://www.aliahmedali.com/forum/member.php?u=51139) اعانك الله على النصيحة دائما ورقنا واياك من المال والصحه والكلمه الطيبه استفسار صغير لو أمكن
انا شاب مصرى عندى 26 عاما خريج تجاره شعبة محاسبه لا افهم شىء فى المحاسبه بس للآسف سافرت السعوديه وشغال دلوقت محاسب فى شركة تقنية معلومات مثل الرسائل التبادليه والتسويق العقارى اللاكترونى وتصميم صفحات الانترنت وتصميم البرامج المهم
الشركة لسه بتتأسس من جديد وانا المحاسب الوحيد اللى فيها ولا ولا ولا افهم شىء انا كل اللى عملته فى الاكسل مصاريف تأسيس ايه الخطوه اللى بعد كدا مش عارف سايب الدنيا هى اللى تمشينا على كيفها وشكرا
والسلام عليكم

اه وياريت تعرفنا الشهادة دى ازاى ناخدها فى مصر وازاى ناخدها فى السعوديه ياريت تعرفنا ولو امكن تعطينا رقم الجوال للمعاهد دى او الموقع الخاص بالشاهدة دى وشكرااااااااااا

وكم تكلفة الشهادة دى تقريبا اكيد يعنى انت عارف تكلفتها كام بما انك اخذتها

بارك الله لك يا عزيزي

مصاريف التأسيس تعتمد معالجتها على المعايير المحاسبية المستخدمة في السعودية .. لو كانت معايير دولية .. يتم استهلاك كل مصاريف التأسيس فورا في الفترة التي تحققت فيها الا الجزء المصروف منها على شراء أصول ثابتة .. في هذه الحالة تسجل كأصول و ليس كمصروف

أنصحك تستعين بمحاسب له خبرة في بداية حياتك .. حتى تستطيع الاعتماد على نفسك لاحقا

حاول تأهل نفسك أولا محاسبيا قبل ماتبتدي دراسة أي شهادة حتى لا تواجه صعوبة

الشهادة:

-مصاريف التسجيل الابتدائية حوالي 400 ريال سعودي
-لو معاك بكالوريوس من جامعة معترف بيها هتاخد إعفاء 4 مواد : تكلفتهم حوالي 1260 ريال
-المواد المتبقية 10 مواد كل امتحان يتكلف حوالي 400 ريال
-مصاريف تسجيل سنوية تعادل تقريبا 400 ريال
-يوجد مراكر معتمدة في مصر والسعودية لتدريسها .. ممكن تبحث عنهم في الرابط التالي: (أختار دولة البحث السعودية او مصر وهيطلع معاك المراكز المعتمدة للتدريس في كل دولة)

https://portal.accaglobal.com/accaweb/faces/page/public/tuitionprovider/searchtp/XXTPQuickSearchVO1Table.jspx

الموقع الرئيسي:

www.accaglobal.com (http://www.accaglobal.com)

تحياتي

elkhouly
09-28-2009, 06:44 AM
السلام عليكم أستاذ
elkhouly

كنت أود الأستفسار بخصوص التدريب فى مكتب محاسبة ومراجعة مع محاسب قانونى
حيث أنى مازلت طالب فى الفرقة الثالثة كلية تجارة.هل سيكون مفيد أم لا ؟

شكراً لتعاونك معنا ووفقك الله فى حياتك العميلة

عليكم السلام يا عزيزي

لاشك أن التدريب سوف يكون مفيد طالما هيكون تخصصك (محاسبة ) .. يفضل لو تتم تدريبك في مكتب محاسبة شهير لتعظيم الفائدة

تحياتي

elkhouly
09-28-2009, 07:20 AM
لكل الناس اللي بتسأل عن الشهادات:

CPA شهادة أمريكية .. في الغالب خاصة بممارسين مهنة التدقيق .. الشهادة معترف بها عالميا .. ومطلوبةجدا في اي مجال .. مشكلتها الوحيدة لازم تسافر أمريكا تمتحن

تكاليف ال CPA بيعتمد علىأي معهد هتسجل معاه وأي منهج هتدرسه .. في أماكن غالية جدا وفي اماكن رخيصة .. أو ممكن تدرسها دراسة ذاتية وتتكلف فقط الكتب والسفر (بس لازم يكون عندك خلفية قوية جدا بشكل عام عشان تختار اخر اختيار)

في الوقت الحالي أعتقد ال CPA ممكن تكاليفها تبتدي من 4000 دولار الى فوق

CPA الدراسة بالمعايير الامريكية فقط

أنظر مشاركتي السابقة لمعرفة تكاليف ال ACCA

أو ممكن تدرسها دراسة ذاتية وتتكلف فقط الكتب و مصاريف الامتحان بس لازم يكون عندك خلفية قوية جدا

ACCA شهادة بريطانية معادلة لشهادة ال CPA و تؤهلك الشهادة لممارسة مهنة التدقيق في الممكلة المتحدة ..ودول اخرى عالميا .. بجانب انها معترف بها في معظم دول العالم ما عدا أمريكا وكم دولة .

.(عيبها الوحيد ان اي حد ممكن يقدم عليها حتى لو مفيش معاه شهادة كلية ) بعكس ال CPA وده نوعا ما بيخليها ضعيفة لكن على العموم هيه معترف بيها عالميا ما عدا كم دولة زي امريكا وكندا ( ده لو انت مش بتفكر تشتغل هناك )

ACCA تستخدم معايير بريطانية او دولية (اختياري)

مدة الشهادة في الغالب 3 سنين

أماكن التدريس على الرابط التالي

https://portal.accaglobal.com/accaweb/faces/page/public/tuitionprovider/searchtp/XXTPQuickSearchVO1Table.jspx

الشهادة نوعا ما أسهل من ال CPA لان امتحاناتها في اي دولة من العالم .. والنجاح فيها من 50 أما ال CPA النجاح فيها من 75 .. بس تتطلب الشهادة لغة انجليزية نوعا ما ممتازة .. لانها امتحانات يدوية ( ورقة وقلم ) اما ال CPA فكل الامتحانات على الكمبيوتر

الشهادتين مهمين لاي محاسب لانها تعطيك صفة (محاسب قانوني ) ودي تعتبر أهم صفة مطلوبة ومتوقعة من أي محاسب حابب يشتغل في شركات ومكاتب عالمية في الوقت الحالي .. يعني اي محاسب في الوقت الحالي لازم يكون Certified .. من اي جمعية محاسبية معترف بيها .. سواء مصرية .. أمريكية .. بريطانية

الشهادتين بيؤهلوك لممارسة مهنة التدقيق بشكل خاص لكنها ليست حكرا على المدققين..

المنهاج في الشهادتين بيركز على المحاسبة المالية والضرائب والتدقيق وقليل من المحاسبة الادراية ومحاسبة التكاليف وبعض المواد الادراية

شهادة ال ACCA فيها ميزة انك بعد ما تخلصها .. ممكن تواصل دراسة بسيطة وتحصل على التالي:

1-عضوية جمعية المحاسبية القانونيين لانجترا وويلز ICAEW

وتكتسب صفة ACA
Associate Chartered Accountant

أعتقد تتطلب دراسة لمدة سنة بعد ما تخلص ال ACCA او عدد سنين خبرة معينة

ICAEW هي أقوي وأقدم جمعية محاسبين قانونيين في بريطانيا

ملاحظة : ACCA ( اللي هيه مجال موضوعنا ) هي ثاني أقوى جمعية محاسبين في بريطانيا

2-بكالوريوس فخري في المحاسبة التطبيقية من جامعة اوكسفورد في بريطانيا.. كل اللي عليك وانت بتسجل معاهم تختار الاختيار ده .. تعدي امتحانات معينة في ال ACCA .. تعمل بحث بسيط .. ومبروك عليك البكالوريوس (فوق البيعة )

يارب أكون قدرت أوصلكم فكرة بسيطة عن الشهادتين

تحيــــــــــاتي

hello4you
09-28-2009, 10:22 AM
احيك بجد على موضوع المتميز دا بس ياريت الاستمرارية انا عندى استفسار بخصوص شهادة acca هل استطيع دراستها selfstudy واذا امكن كيف يمكننى التسجيل بمفردى فى شهادة وتسجيل لامتحاناتها وكيف يمكننى ارسال اوراقى لجمعية وماهى اسعار امتحان المادة الواحدة ورسوم العضوية

elkhouly
09-28-2009, 11:05 AM
(إسألني لو عايز معلومات اكتر عنها )
acca مدتها كام سنة وبتتدرس فين ولية ليها الافضلية
cpa تكاليفها
واية الفرق بين الاتنين على كافة المستويات(الشغل/المنهج /مدى اضافتهم ليك كمحاسب)
وانسى موضوع الاسهل

أنا بكلمك من واقع خبرتي واحتكاكي بزملاء مهنة من جميع دول العالم اللي ممكن تتخيلها .. أمريكا .. بريطانيا .. الهند .. الفلبين .. باكستان .. معظمم دول أفريقيا! .. تركيا ..أوروبا وغيرهم الكثير ( على فكره كل دول موجودين في دبي )

لازم الشباب في مصر تفكيره يتغير .. عشان يعرف يواكب متطلبات سوق العمل ... الناس اللي بتوصل بسرعة بتخلص كليه أو ثانوية عامةوتعمل شهادة المحاسب القانوني وتشتغل.. وبعدين تكمل دراسة وتتوسع في شهادات اخرى ومجالات اخرى زي ال cma mba cia cfa وغيرهم الكثير

الشباب في مصر ماشي بالعكس .. يخلص بكالوريوس وبعدين دبلومة وبعدين ماجستير ويا عيني قاعد يصرف دم قلبه ولسه مشتغلش..

وفي نفس الوقت في الناحية الاخرى من العالم .. في باكستان مثلا .. الواحد بيخلص ثانوية عامة ويعمل شهادة مهنية وينزل سوق العمل في دول الخليج وياخد الفرص المحدودة للمتميزين ويشتغل بأعلى راتب .. وبعدين يكمل دراسته

انا مش ضد الدراسة والدبلومة بالعكس ... بس في اولويات

أنا بنصحك وبنصح غيرك من واقع احتكاكي واطلاعي على بيئة المهنة في اكتر من مكان بشكل عام .. ممكن انت لسه مشتغلتش ولا لفيت .. وانا عارف ان في ملايين الخريجين ماشيين بنفس الطريقة دي (الكلاسيكية )..

تحـــــــــــياتي !

قاهرة المستحيل
09-28-2009, 11:46 AM
الله يجزيك كل خير على كل الجهود اللي تبذلها عشان الشباب000سؤالي هو ايش نصصيحتك لحديثي التخرخ في الدول العربية اللي مش لاقي وظيفة لانه ما عندوش خبرة 00لكن عنده ارادة قوية ان يحقق المستحيل 00

hamada846284
09-28-2009, 02:34 PM
الاخ elkhouly
والله والله م عارف اشكرك ازاى مشاركتك نورت 90% من العتمة اللى ف دماغى عن الشغل ف مهنة المحاسبة
استاذى العزيز
الشغل بالنسبة لى كيانى وطموحى الحلم الذى لا ينتهى لازم يبقى فية جديد
انا فعلا بدور على شغل فى اى مكان مؤقتا لحد مايبقى معايا المؤهلات اللى تخلينى مطلوب
الدبلومة قدمت فيها عشان تقديرى للاسف مقبول والمكاتب الكبيرة بتشترط جيد
وبعدها ااقدم ف جمعية المحاسبين والمراجعين المصرية وتبقى هى دى البداية
وشكرا ليك بكل لغات العالم

elkhouly
09-28-2009, 04:36 PM
احيك بجد على موضوع المتميز دا بس ياريت الاستمرارية انا عندى استفسار بخصوص شهادة acca هل استطيع دراستها selfstudy واذا امكن كيف يمكننى التسجيل بمفردى فى شهادة وتسجيل لامتحاناتها وكيف يمكننى ارسال اوراقى لجمعية وماهى اسعار امتحان المادة الواحدة ورسوم العضوية

أهلا بك يا عزيزي

الشهادة يمكن درساتها self study بس يفضل يكون عندك خبرة قوية شوية والا هتكون بعض المواد صعبة الفهم

لو هتختار كده : اشتري الكتب - واهم حاجة كتاب الامتحانات وتدرب على حل الاسئلة كويس جدا

يوجد ناشرين فقط : Kaplan & BPP

استعين بالموقع الرئيسي اللي فيه معلومات مفيدة جدا عن كل مادة والامتحانات وكيفية التسجيل : كل ده ممكن يتم مباشرة بينك وبينهم كالتالي:
http://www.accaglobal.com/students/acca/

1-اعمل تسجيل اونلاين من الوصلة التالية واتبع الخطوات

https://portal.accaglobal.com/regexweb/faces/page/public/registrations/XxReceivedApplicationsVOApplicationDetails.jspx?so urce=W

2-في نهاية التسجيل هيطلب منك طباعة صفحة معينة فيها رقم الطلب ويطلب منك ترسلها الى بريطانيا مع صورة من جوار السفر - وصورة من بيان درجات معتمد وعدة مستندات اخرى

3-هيردوا عليك بعدها ب اسبوعين عشان تدفع المصاريف حوالي 66 باوند .. ادفعها عن طريق bank draft من اي مكتب صرافة

4-وبعدين تدفع مصاريف مواد الاعفاء ثم مصاريف الامتحان للمواد التي ترغب بأدائها بكريدت كارد

(الامتحانات تعقد مرتين في السنة فقط .. يونيو وديسمبر .. في العادة الناس بتدخل مادتين بس في كل مرة .. لو انت متفرغ ممكن تدخل اكتر من مادتين )

راجع الردود السابقة وهتلا قي فيها معلومات عن التكاليف

يوجد موقع مجاني يوجد فيه ملخصات ممتازة ومحاضرات مجانية وكل اللي عليك بعد كده تتدرب على الاسئلة من كتاب الامتحانات !

http://www.opentuition.com/acca/

مثال للمحاضرات المتوفرة عن مادة من المواد

http://www.opentuition.com/acca/f5/index.php

بالتوفيق................

elkhouly
09-28-2009, 05:34 PM
الله يجزيك كل خير على كل الجهود اللي تبذلها عشان الشباب000سؤالي هو ايش نصصيحتك لحديثي التخرخ في الدول العربية اللي مش لاقي وظيفة لانه ما عندوش خبرة 00لكن عنده ارادة قوية ان يحقق المستحيل 00

أهلا أختي العزيزة..

ممكن تشوفي رودوي السابقة هتلاقي أسئلة مشابهة لأسئلتك .... أهلي نفسك محاسبيا كما ذكرت في رودود سابقة .. وتمكني من الاساسيات ... طوري نفسك في اللغة ..

تحياتي

basio555
09-28-2009, 06:10 PM
اولا مجهود جبار الى انت بتعملوا ده بس انا تهت انت قولت حاجات كتير فحت وطبعا مشكور على ده بس انا عايز اعرف مثلا واحد خريج دلوقتى معهوش غير شهاده الكليه بالترتيب كده يعمل ايه ومنين وايه الحاجه ال مفيش غنى عنها انا عارف انك جاوبت على الحاجات دى بس بطريقه متفرقه انا عايز بس اعرف من حضرتك خطوات بالترتيب وشروط الشهادات دى ايه بالظبط وكده وشكرااااا

عبدالاله
09-28-2009, 06:53 PM
تسلم على هذه المبادرة النادرة
انا اخوك عبدالاه الضبياني من اليمن خريج علوم مالية ومصرفيةبتقدير79.99% عام2007م عملت في بنك تجاري لمدة3أشهر وفي بنم اسلامي لمدة8اشهر والان اعمل مدير حسابات في شركة مقاولات
واتمنى مك النصيحة كوني اريد ان اعمل في دول الخليج شكرا لك تعاونك .

hamada846284
09-28-2009, 07:36 PM
دلوقتى المادة ف المعهد المصرفى 1900 ج
لو ذاكرتها لوحدى الامتحانات هتبقى فين

حسام عمر
09-29-2009, 03:41 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

أستاذى الفاضل / Elkhouly

بخصوص نصيحتك التى تفيد أن نقوم بدراسة أى من الشهادات المهنية العالمية ونحن طلاب
حتى لا يضيع الوقت فيها بعد التخرج

الأستفسار هو

هل من الممكن أن يتم تغير المنهج فى هذه الفترة
فعلا سبيل المثال أنا فى الفرقة الثالثة حالياً
فإذن بدات فى دراسة مثلا ACCA حالياً
إلى أن أنهى البكالوريس أى سنتين
فهل يمكن أن يتغير المنهج
فى هذه الفترة وأبدأ من
جـــــــــــديـــــــــد

شكراً لتعاونك معنا ووفقك الله

elkhouly
09-29-2009, 05:20 AM
اولا مجهود جبار الى انت بتعملوا ده بس انا تهت انت قولت حاجات كتير فحت وطبعا مشكور على ده بس انا عايز اعرف مثلا واحد خريج دلوقتى معهوش غير شهاده الكليه بالترتيب كده يعمل ايه ومنين وايه الحاجه ال مفيش غنى عنها انا عارف انك جاوبت على الحاجات دى بس بطريقه متفرقه انا عايز بس اعرف من حضرتك خطوات بالترتيب وشروط الشهادات دى ايه بالظبط وكده وشكرااااا

كل الل عليك تعملوا تطبيق ال 7خطوات اللي انا اتكلمت عنها في الصفحة الاولى (مفيش غنى عنها ).. لو واجهت صعوبة في تطبيقها يفضل الاستعانة بطرف خارجي كمعهد تدريب خارجي مثلا لدراسة المحاسبة بالانجليزي ...أيضا الشهادات اتكلمت عنها خلال الردود السابقة ..

هذا في الاساس يعتمد على ميولك الدراسة والوظيفية اولا قبل كل شئ.....

عذرا فقد تعمدت الاجابة بإستفاضة عن معظم الاسئلة في بداية الموضوع لانها في الغالب سوف تكون أسئلة متكررة ولكي تكون مرجع لاي مشترك جديد ..نظرا لضيق الوقت...

تحياتي ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

elkhouly
09-29-2009, 05:26 AM
تسلم على هذه المبادرة النادرة
انا اخوك عبدالاه الضبياني من اليمن خريج علوم مالية ومصرفيةبتقدير79.99% عام2007م عملت في بنك تجاري لمدة3أشهر وفي بنم اسلامي لمدة8اشهر والان اعمل مدير حسابات في شركة مقاولات
واتمنى مك النصيحة كوني اريد ان اعمل في دول الخليج شكرا لك تعاونك .

أهلا أخي العزيز..

في دبي بشكل عام .. إذا كنت تريد الحصول على فرصة متميزة لا بد لك من التمكن جيدا من اللغة الانجليزية ..ثم أي دراسات مهنية أو أكاديمية بعد التخرج لاشك سو ف تعطيك ميزة تنافسية .. يفضل لو تحصل على شهادات معروفة عالميا .. أو أن يكون معاك زمالة جمعية محاسبية معروفة أو شهادات عالمية خاصة بالبنوك ... إذا كنت تريد أن تتخصص في هذا المجال .. أو شهاداات خاصة بالمدراء الماليين ..

تحياتي.........

elkhouly
09-29-2009, 05:32 AM
دلوقتى المادة ف المعهد المصرفى 1900 ج
لو ذاكرتها لوحدى الامتحانات هتبقى فين

في الغالب الامتحانات يتم تنظيمها بواسطة ال British Councl في القاهرة ...أتصل بيهم واعرف فين مكان الامتحان

على فكره الامتحانات القادمة في شهر 12 واعتقد لازم يتم التقديم قبلها ب 4 او 3 شهور

تحيـاتي ,,,,,,,

elkhouly
09-29-2009, 05:38 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

أستاذى الفاضل / elkhouly

بخصوص نصيحتك التى تفيد أن نقوم بدراسة أى من الشهادات المهنية العالمية ونحن طلاب
حتى لا يضيع الوقت فيها بعد التخرج

الأستفسار هو

هل من الممكن أن يتم تغير المنهج فى هذه الفترة
فعلا سبيل المثال أنا فى الفرقة الثالثة حالياً
فإذن بدات فى دراسة مثلا acca حالياً
إلى أن أنهى البكالوريس أى سنتين
فهل يمكن أن يتغير المنهج
فى هذه الفترة وأبدأ من
جـــــــــــديـــــــــد

شكراً لتعاونك معنا ووفقك الله

لا أعتقد اذا كان في تغيير هيكون له تأثير عليك .. لانك بمجرد ما تمتحن وتنجح تثبت لك النتيجة حتى تكمل كل المواد .. ممكن خلال سنتين تخلص 70 % من الشهادة والباقي بعد ما تخلص... ولو كان في تغيير هيكون في المواد التي لم تمتحنها بعد .. المقصود ان التغيير لا يسري بأثر رجعي

ملاحظة .. من تاريخ النجاح في اول مادة .. تمنح فترة سماح قدرها 10 سنين للنجاح في كل المواد .. والا هتعيد كل المواد التي نجحت فيها
تحياتي,,,,,,,,,,,

hello4you
09-29-2009, 10:29 AM
انا اتخنقت والله ياجماعة انا بقالى يومين قالب النت كله عشان اعرف تكاليف التفصيلية لشهادة acca ومش وصلت لحاجة بعد اذنك سيدى الفاضل انا بسال تكاليف تسجيل العضوية كام والامتحانات لكل مادة كام انا محاسب حديث تخرج -مصر وناوى اخد شهادة self study

hello4you
09-29-2009, 10:37 AM
بعد اذنك تكتبلنا تكاليف بالعملة المصرية او بالاستلرينى

basio555
09-29-2009, 10:48 AM
شكرا على الاهتمام والرد وربنا يوفق الجميع

basio555
09-29-2009, 12:03 PM
استفسار تانى هل يمكن التسجيل فى شهاده acca عن طريق احد مراكز التدريب

elkhouly
09-29-2009, 12:18 PM
انا اتخنقت والله ياجماعة انا بقالى يومين قالب النت كله عشان اعرف تكاليف التفصيلية لشهادة acca ومش وصلت لحاجة بعد اذنك سيدى الفاضل انا بسال تكاليف تسجيل العضوية كام والامتحانات لكل مادة كام انا محاسب حديث تخرج -مصر وناوى اخد شهادة self study

يا سيدي ولا تزعل نفسك .. المصاريف كالتالي:

1-مصاريف تسجيل اوليه 66 استرليني

2-لو معاك بكالريوس من جامعة مصرية معترف بيها هتاخد اعفاء اول 4 مواد .. تكلفة الاعفاء الكلية = 225 استرليني

3-هيتبقى لك 10 مواد .. تكلفة الامتحان لاول 5 مواد = 66 استرليني لكل مادة .. وتاني 5 مواد =78 استرليني لكل مادة

4-مصاريف الاشتراك السنوي مع الجمعية 66 استرليني

التفاصيل موجودة على اللينك ده:

http://www.accaglobal.com/join/acca/fees

1 استرليني = 9 جنيه

السلام عليكم

elkhouly
09-29-2009, 12:20 PM
استفسار تانى هل يمكن التسجيل فى شهاده acca عن طريق احد مراكز التدريب

يا عزيزي انظر المشاركات السابقة .. فيها المراكز المعتمدة في مصر للتدريس زي المعهد المصرفي ... وغيرهم

hello4you
09-29-2009, 12:58 PM
بجد ربنا يبارك لك وشكرا جدا انك ردت على سؤالى بخصوص تكاليف التسجيل بجد انا كنت يائست انى اوصل للمعلومات دى بس دلوقتى اللى عايز اعرفه ليه ناس بتقول ان شهادة دى مكلفة مع ان انا شايف تكاليفها بطريقة دى زى تكاليف اى شهادة مهنية اخرى زى cma

hello4you
09-29-2009, 01:12 PM
بناءء على تكاليف اللى ختها من حضرتك يبقا كد العضوية +رسوم الامتحانات لكل المواد =7074 جنيه مصرى هل الكلام دا صحيح ام يو جد مصاريف اخرى لشهادة ..بالنسبة لشهادة acca اللى انا كنت اخاف اقرب منها عشان ناس بتقول انها تكاليف عضويتها ودرستها تتعدى 2.0000 جنيه؟

hello4you
09-29-2009, 01:14 PM
سؤال اخرى واتمنى انى مكنش تقلت على حضرتك بالنسبة للاوراق المطلوبة منى عشان احصل على الاعفاء واقدم ف شهادة ازاى اقدر اقدمها بدون مركز تدريب التحق بيها عشان انا عايز اخشها selfstudy?

hamada846284
09-29-2009, 01:16 PM
الاخ العزيز
الكنب موجودة فين

hello4you
09-29-2009, 01:40 PM
ماهية اماكن المعتمدة اللى فى مصر ممكن اشترى فيها كتب شهادة acca فى حالة انى ادرسها لوحدى بدون مركز تعليمى؟

basio555
09-29-2009, 03:33 PM
انا قصدى بالتسجيل ان هما ياخدوا منى الفلوس ويعملوا كل حاجه بدل اللفه بتاعت بعتلهم واستنى اسبوعين وكده.............ويا يترى الواحد محتاج ايه عشان يبقى مستعد يدخل الشهاده دى يعنى كفايه اللغه والمعلومات المحاسبيه البسيطه ولا الواحد ياخد كورس modern accounting فى اى حته معلش احنا تعبناك وكتر خيرك انك بترد اصلا

hello4you
09-29-2009, 04:52 PM
فلوس لازم تدفع فى عضوية acca انا مش فاهمها انا قراتها من على سيت بتاع acca فهل دى مصاريف امتحانات ولا مصاريف عضوية ولا ايه http://www.accaglobal.com/members/qualifications/mba/dates_fees/

elkhouly
09-29-2009, 06:13 PM
انا قصدى بالتسجيل ان هما ياخدوا منى الفلوس ويعملوا كل حاجه بدل اللفه بتاعت بعتلهم واستنى اسبوعين وكده.............ويا يترى الواحد محتاج ايه عشان يبقى مستعد يدخل الشهاده دى يعنى كفايه اللغه والمعلومات المحاسبيه البسيطه ولا الواحد ياخد كورس modern accounting فى اى حته معلش احنا تعبناك وكتر خيرك انك بترد اصلا

انصحك وانصح الشباب اللي معاك تعملوا اجراءات التسجيل وكل حاجة والكتب مع معهد يعملها بالنيابة عنك .. وتاخد اول مادة مع المعهد .. وبعد كده قيم لو تقدر تكمل لوحدك

هيه بشكل عام عايزة لغة قوية لان الامتحانات كلها كتابة وممكن كمان تتحاسب على اللغة .. والمواد معلومات محاسبية اساسية ومتوسطة . ... وغيرها

الكتب اللي هتحتاجها اكيد .. هو الكتاب الرئيسي لكل مادة بالاضافة لكتاب خاص باسئلة الامتحانات Exam Kit .. اطلبها اونلاين .. او دور عليها في الاماكن اللي بتدي الكورسات .. او في المكتبة الاكاديمية في الدقي على ما اتذكر

دي اماكن التدريب المعتمدة

https://portal.accaglobal.com/accaweb/faces/page/public/tuitionprovider/searchtp/XXTPQuickSearchVO1Table.jspx;jsessionid=0a0a0a5730 d62b10eff92e514fff969affeaf77fa01c.e38KbhmTa38Nai0 LahaLchmSbNuRe6fznA5Pp7ftnR9Jrl0

كمان في موقع اتكلمت عنه قبل كده موجود فيه ملخصات كاملة(مجانية ) (ممتاااااازة) لكل مادة ..و ايضابعض محاضرات .. ممكن تذاكر منها مباشرة بدل الكتاب .... يعني تذاكر من الملخصات دي وتتدرب على حل الاسئلة من ال exam kit

لان الكتاب الرئيسي بيبقى فيه معلومات كتير زايدة عن اللزوم ,, مش محتاج تدرس كل صفحة في الكتاب ...

الموقع الرئيسي في معلومات مهمة جداااااااااا عن امتحان كل مادة.. ونماذج الامتحانات المطلوبة وامتحانات قديمة.

http://www.accaglobal.com/students/acca/exams/

افتح الموقع اللي فوق هتلاقي كل مادة تحت لها قسم خاص بيها ... لما تختار مثلا مادة F 5 هيعطيك اللنك ده

http://www.accaglobal.com/students/acca/exams/f5/

وهتلاقي على اليسار المعلومات دي

Syllabus and study guide منهج الامتحان
Exam formulae & maths tables
Past exam papers مهم جدااااااااااااااااااااااااااااااااااا
Examiner's reports مهم جدااااااااااااااااااااااااااااااا
Examiner's guidance مهم جدااااااااااااااااااااااااا
Technical articles مقالات فنيةاضافية لبعض المواضيع
وهكذا لكل مادة

بالتوفيــــــــــــــق ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

basio555
09-29-2009, 07:06 PM
ربنا يديلك على كل اللي إنت بتعمله معانا بجد إنت جدع جدا وكلنا بندعيلك وربنا يوفقك بجد وياريت كل الناس زيك

elkhouly
09-29-2009, 07:38 PM
ملاحظة :

لو عايز تقيم نفسك وتشوف هينفع تدرس لوحدك ولا لأ
خدلك محاضرة زاكرها وحل الامثلة اللي فيها من الموقع ده

http://ww (http://www.opentuition.com/acca/f6/F6_coursenotes_chapter02.php)w.opentuition.com/acca/f6/F6_coursenotes_chapter02.php (http://www.opentuition.com/acca/f6/F6_coursenotes_chapter02.php)

زاكر المحاضرة اللي فوق(مادة الضرائب) وحل الامثلة اللي فيها .. وشوف مدىالصعوبة والفهم والاستيعاب

يوجد عندك في الموقع ده محاضرات واسئلة لكل المواد .... قيم نفسك كويس وخد فكرة عن كل المواد قبل ما تبتدي اي خطوة جدية

اللينك الرئيسي

http://www.opentuition.com/acca/

على اليمين في مستطيل احمر هتلاقي قائمة بكل المواد من F1 الى P7
في الغالب لو مخلص كلية هتاخد F1 الى F4 اعفاء
اخر اربع مواد من P 4 الى P 7 المطلوب تختارمنهم 2 فقط من 4 للامتحان
الباقي كله اجباري

الملخصات في العادة هتلاقيها تحت عنوان corse notes (ودي أهم حاجة )
والباقي محاضرات صوتية او مرئية بس مش لكل المواد .... متضيعش وقت كتير فيها لان في منها مكرر

على العموم .. مفتاح النجاح :

1- انك تتدرب على اسئلة الامتحانات الفعلية على قد ما تقدر
2-تركز على مواضيع الامتحان الاساسية

تحيـــــــاتي

basio555
09-29-2009, 07:41 PM
شكرا ليك وبالفعل كده افضل عشان الواحد يقدر يقيم نفسه بموضوعيه اكتر ويبقى جوه الموضوع وميحكمش عليه من بره

basio555
09-29-2009, 07:59 PM
على فكره انا دخلت ولقيتها لذيذه وشكل الحاجات الى كنا مفحوتين فيها فى تجاره عين شمس وكنا برده بناخدها بالانجليش بس بصراحه هيه على توسع و عايزه تركيز انا هجرب مع مركز معتمد زى ما نصحت واخليهم يعملوا اجراءات التسجيل واشوف ايه الموا الى هبدأ بيها ولو ربنا وفق وكمل الموضوع هبقى ابلغ الشباب

محمود ابو الدهب
09-30-2009, 12:01 AM
الاستاذ / elkhouly انا سعيد لمتابعتك لاعضاء المنتدى واتمني لو يوجد ايميل لحضرتك للتواصل حتى يتسى لي المتابعة مع حضرتك لاستفادة من خبراتك الوفيرة واتمني ذلك وارجو المتابعة والرد السريع

أحمد فاروق سيد حسنين
09-30-2009, 04:32 AM
http://www.a7lashare.net//uploads/images/A7lashare-3be33c8f03.png

http://www.a7lashare.net//uploads/images/A7lashare-384563c47e.gif http://www.a7lashare.net//uploads/images/A7lashare-384563c47e.gif http://www.a7lashare.net//uploads/images/A7lashare-384563c47e.gif

حسام هداية
09-30-2009, 05:12 AM
http://www.a7lashare.net//uploads/images/A7lashare-4dc716c956.gif (http://www.a7lashare.net//uploads/images/A7lashare-4dc716c956.gif)

ألف مبروك
Elkhouly
والى الأمام دائما

http://www.a7lashare.net//uploads/images/A7lashare-4dc716c956.gif (http://www.a7lashare.net//uploads/images/A7lashare-4dc716c956.gif)

ساره ابراهيم
09-30-2009, 07:46 AM
مبروك
أ / Elkhouly
على شهادة التقدير
و
وسام التميز
فعلا تستحقهم
لما تبذله تجاه كل محاسب وحديثى التخرج
اعانك الله لما يحب ويرضى

elkhouly
09-30-2009, 09:30 AM
السادة /

أحمد فاروق سيد حسنين
حسام هداية
Sara Esam

أشكركم جداا على ردودكم ويشرفني شهادة التقدير ...

وسام على شاشتي :sm82:

مع خالص تحياتي وتقديري .....

elkhouly
09-30-2009, 09:38 AM
يا جماعة بس حبيت أذكركم في ملخصات كاملة مجانية من opentuition
ممكن تنزل كل الملخصات لكل مادة ... هيه تقريبا في حدود 250 صفحة لكل مادة مع امثلة وحلول ... وممكن تغنيك عن الكتاب ...
ذاكرها بالاضافة لدراسة أسئلة الامتحانات من الموقع الرئيسي ... دي أرخص طريقة ممكن تنجحك ......!
الموقع نفسه في منتديات خاصة بكل مادة واستفسارات واسئلةلو عندك !

لتحميل ملخص مادة F6 كاملة

http://www.a7lashare.net//view.php?file=8d9c3ba181

تحياتي

hello4you
09-30-2009, 09:44 AM
مبروك
أ / Elkhouly
على شهادة تقدير
وبجد انت تستحقها عشان المجهود اللى انت بتبذلو معنا وانك بتتواصل معنا وترد على تساؤلاتنا بس اهم حاجة هى الاستمرارية وربنا يوفقنا جميعا

hamada846284
09-30-2009, 11:28 AM
الاستاذ العزيز / elkhouly
مليون مبروك على العضوية المتميزة وشهادة التقدير المقدمين المنتدى
ولكن الاهم اجرك عند الله سبحانه وتعالى وهو كبير وعظيم بأذن الله
وجودك بهذة المشاركة او غيرها نور لكل من سيصبح محاسب فى وقت قريب إن شاء الله
وشكراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالي ك

basio555
09-30-2009, 12:24 PM
انا عندى استفسار انا دلوقتى محتار بين cma w acca و عارف ان دى حاجه و دى حاجه بس لو انا عندى امكانيه ادرس فى الاتنين انى واحده فيهم تبقى اقوى و انا حابب مجال الشهادتين يا ريت الافاده ويفضل من حد يكون درس اى من الاتنين وشكراااااا

عبدالاله
09-30-2009, 05:40 PM
الاستاذ/ elkhouly

بالنسبة لشهايد لزمالة الخاصة بالمدراءالماليين ازاي احصل علي لو هنده فكره

تحياتي

nourelbably
09-30-2009, 06:52 PM
المحاسب القانوني المعتمد CPA
تم تصميم منهج المحاسب القانوني المعتمد Certified Public Accountant/CPA من قبل معهد المحاسبين القانونيين المعتمدين بالولايات المتحدة لإضفاء صفة الاعتماد المهني العالمي على العاملين بالمجال. ونهدف من عقد برنامج المراجعة إلي تزويد المشاركين ببرنامج للمراجعة الهيكلية يتضمن كافة الجوانب المتعلقة بالتقدم إلي الاختبار الذي يؤهل المتقدمين للحصول علي هذه الشهادة المهنية الهامة، حيث يحظي من يحملونها باحترام المجتمع المحاسبي ويحصلون علي الفرصة الكاملة للتأهل للوظائف القيادية في مجالهم، كما أنها تضفي الصفة المهنية علي ممارساتهم في هذا المجال.

الفئات الوظيفية المرشحة للحصول على الشهادة:
العاملين في مجال التدقيق الخارجي والداخلي
المحاسبين بالشركات والبنوك
المدراء الماليون ورؤساء إدارات الحسابات
العاملون في قطاع التمويل بالقطاع الحكومي والخاص
خريجي كليات التجارة

المؤهلات المطلوبة للحصول على CPA
الحصول على مؤهل جامعي، درجة البكالوريوس، في المجال خبرة عملية لا تقل عن عامين في مجال التدقيق

اهمية الحصول على الشهادة
إن الحصول على شهادة المحاسب القانوني المعتمد يعني اكتساب سمعة عالمية في مجال التدقيق، نظراً لاحتياج السوق بوجه عام لهذا التخصص الدقيق
توفر هذه الشهادة لحامليها فرصاً وظيفية متميزة نظراً للمهارات رفيعة المستوي والخبرات التي تؤهلهم لها هذه الشهادة
التواصل مع الآلاف من المحاسبين القانونيين المعتمدين على مستوي العالم من خلال عضوية المعهد الأمريكي للمحاسبين المعتمدين والاطلاع على ما يطرأ على هذا التخصص الهام

المحتوي العلمي لمنهج الشهادة
الجزء الاول CPA Part 1Financial Accounting and Reporting
الجزء الثاني CPAPart 2Audit
الجزء الثالث CPA Part 3Business Environment and Concepts
الجزء الرابع CPAPart 4Regulation

5. تفاصيل الاختبار
ينعقد اختبار المحاسب القانوني المعتمد في الولايات المتحدة الأمريكية
نيابة عن المجلس المحاسبي الأمريكي (لكل ولاية) NASBA وهو الجهة المانحة للشهادة، بالتعاون مع والمعهد الأميركي للمحاسبين القانونيين المعتمدين AICPA
على الراغبين في التقدم للاختبار تحديد موعد للاختبار لدى أحد مراكز الاختبار بالولايات المتحدة من خلال موقع المعهد www.aicpa.org (http://www.aicpa.org/)

المحاسب الإداري المعتمد CMA

لقد تم تصميم شهادتي المحاسب الإدارى المعتمد CMA والمدير المالى المعتمد CFM من قبل المعهد الأمريكي للمحاسبين الإداريين بالولايات المتحدة الأمريكية IMA، وذلك لإضفاء صفة الاعتماد المهنى على العاملين فى مجالات المحاسبة الإدارية و الإدارة المالية.

1. الفئات الوظيفية المرشحة للحصول على الشهادةتشمل الفئات المرشحة للحصول على هذه الشهادة المتخصصين في الحقل المالي والإداري المحاسبي ومنهم: المدراء الماليون الراغبون في الحصول على تأهيل مهني يوثق خبرتهم العملية، وكسب المعرفة التي تمكنهم من أداء مهامهم الوظيفية بأسلوب ومنهج علمي متطوركافة المتخصصين و العاملين في مجال المراجعة و التدقيق المالي و الإداري كافة العاملين في المجال المحاسبي الراغبون في الحصول على تأهيل مهني يمكنهم من تولي وظائف قيادية في المجال المحاسبي المالي العاملون والمتخصصون في قطاع البنوك والاستثمار
2. فوائد الحصول على الشهادة إن الحصول على هاتين الشهادتين من قبل العاملين فى تلك المجالات يحقق لهم العديد من المزايا ، نوجزها فيما يلى : اعتلاء مناصب إدارية عليا سواء فى جهات أعمالهمزيادة المعرفة العلمية فى مجالات متعددة (الإدارة والمحاسبة المالية ومحاسبة التكاليف – ولاقتصاد والتمويل،… الخ) – الاعتماد المهنى للخبرات السابقة – التميز بارتفاع الرواتب
3. المؤهلات المطلوبة للحصول على الشهادة •
– الحصول على مؤهل جامعي، درجة البكالوريوس، في المجال •
– خبرة عملية لا تقل عن عامين في مجال المحاسبة الإدارية أو الإدارة المالية أو كلتيهما.
4. المحتوي العلمي لمنهج الشهادتين باستخدام منهج GLIEM الجديد وفيما يلى بيان تفصيلى بأجزاء منهج CMA الجديد:

الجزء الأول تحليل الأعمال Business Analusis

الجزء الثاني : المحاسبة الإدارية وإنشاء التقارير
MANAGEMENTACCOUNTING & REPORTING

الجزء الثالث: الإدارة الاستراتيجية CMA Part 3 StrategicManagment

الجزء الرابع:تطبيقات العمل CMA Part 4 BusinessApplication

الجزء الخامس CFM Part 2Corporate FinancialManagement

المدقق الداخلي المعتمد CIA
لقد تم تصميم شهادة المراجع الداخلى المعتمد Auditor/CIA Certified Internal من قبل معهد المدققين الداخليين Institute of Internal Auditors – IIA بالولايات المتحدة الأمريكية، لإضفاء صفة الاعتماد المهنى على العاملين فى مجال التدقيق الداخلى من خلال التدريب المكثف على موضوعات ومجالات المعرفة المطلوبة للحصول على هذه الشهادة، وذلك لتوثيق خبرتهم التى تمكنهم من تولى مناصب قيادية فى مجال التدقيق الداخلى. ويشترط للحصول على هذه الشهادة:

1. الفئات الوظيفية المرشحة للحصول على الشهادة:
تشمل الفئات المرشحة للحصول على هذه الشهادة عدداً من المتخصصين في الحقل المالي والمحاسبي ومنهم:
• كافة المتخصصين و العاملين في مجال التدقيق المالي و الإداري بالشركات والبنوك وشركات التمويل الاستثمار
• مدققي القطاع الخاص والحكومي
• خريجي كليات الإدارة والتجارة
• المدراء الماليون الراغبون في الحصول على تأهيل مهني يوثق خبرتهم العملية، وكسب المعرفة التي تمكنهم من أداء مهامهم الوظيفية بأسلوب ومنهج علمي متطور
• كافة العاملين في المجال المحاسبي الراغبون في الحصول على تأهيل مهني يمكنهم من تولي وظائف قيادية في مجال المحاسبي المالي
• المحاسبون المهنيون الراغبون في الحصول على فرص وظيفية أكثر تقدما في مجال عملهم

2. المؤهلات المطلوبة للتسجيل للاختبار
يتطلب التسجيل لدخول الاختبار:
• الحصول على مؤهل جامعي، درجة البكالوريوس، في المجال
• خبرة عملية لا تقل عن عامين في مجال التدقيق الداخلي أو مجال ذي صلة كالتدقيق الخارجي أو توكيد الجودة أو الرقابة الداخلية
• تعادل درجة الماجستير عاماً من الخبرة في المجال

3. قيمة الحصول على الشهادة
• تعتبر شهادة المدقق الداخلي المعتمد شهادة زمالة للمدققين الداخليين الأمريكيين
• احتياج سوق العمل لحاملي هذه الشهادة ومن ثم ارتفاع قيمة المزايا والفرص الوظيفية لهم
• تساعد هذه الشهادة في إعداد جيل جديد من المحاسبين العرب المؤهلين تأهيلاً مهنياً عالمياً، لمواجهة التحديات الاقتصادية التي يواجهها العالم العربي في عصر العولمة.

4. المحتوي العلمي لمنهج الشهادة باستخدام منهج GLEIM
أجزاء منهج CIA:
الجزء الأول : دور المراجعة الداخلية في الحوكمة والمخاطر والرقابة INTERNAL AUDIT’S ROLE IN GOVERNANCE, RISK, ANDCONTROL
الجزء الثاني : أداء أعمال (ارتباط) المراجعة الداخلية CONDUCTING THE INTERNAL AUDITENGAGEMENT
الجزء الثالث : تحليل الأعمال ونظم (تقنية) المعلومات BUSINESS ANALYSIS AND INFORMATIONTECHNOLOGY
الجزء الرابع : مهارات إدارة الأعمال BUSINESS MANAGEMENT SKILLS 5.
رسوم العضوية والتسجيل للاختبار
• يتم سداد الرسوم مباشرة من خلال الموقع الإلكتروني لمعهد المدققين الداخليين وهو www.theiia.org، (http://www.theiia.org،/) عن طريق بطاقة الائتمان.
• أية تعديلات بالزيادة أو النقصان في المبالغ المذكورة أعلاه تعتبر مسئولية معهد المدققين الداخليين المعتمدين- IIA.
• الاشتراك بمعهد المدققين الداخليين غير إلزامي لأداء الاختبار ولكن يتم تطبيق نسبة خصم لأعضائه.
لمزيد من المعلومات يمكن مراجعة موقع معهد المدققين الداخليين www.theiia.org (http://www.theiia.org/)
منقول من مدونة الأستاذ/صالح القرا
http://sqarra.wordpress.com/ (http://sqarra.wordpress.com/)

elkhouly
09-30-2009, 08:30 PM
الاستاذ العزيز / elkhouly
مليون مبروك على العضوية المتميزة وشهادة التقدير المقدمين المنتدى
ولكن الاهم اجرك عند الله سبحانة وتعالى وهو كبير وعظيم بأذن الله
وجود ك بهذة المشاركة او غيرها نور لكل من سيصبح محاسب ف وقت قريب إن شاء الله
وشكراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالي ك

ألــــــــــــــــــــــف شكر يا عزيزي
ده كلام كبير عليه ...........
الله يوفقكم جميعا في حياتكم

تحيــــــــــــاتي

elkhouly
09-30-2009, 08:32 PM
مبروك
أ / elkhouly
على شهادة تقدير
وبجد انت تستحقها عشان المجهود اللى انت بتبذلو معنا وانك بتتواصل معنا وترد على تساؤلاتنا بس اهم حاجة هى الاستمرارية وربنا يوفقنا جميعا

شكــــــــــــــــرا يا سيدي وان شاء الله نكون مستمرين مع بعض دائما

elkhouly
09-30-2009, 08:40 PM
الاستاذ/ elkhouly

بالنسبة لشهايد لزمالة الخاصة بالمدراءالماليين ازاي احصل علي لو هنده فكره

تحياتي

أعتقد ان اي شهادة زمالة وعضوية من جمعية محاسبين معروفة تعتبر ضرورية لاي مدير مالي .... مثل الشهادات المذكورة في مشاركة السيد nourelbably (http://www.aliahmedali.com/forum/member.php?u=4700)
بالاضافة لذلك يوجد شهادةCTP : Certified Treasury Professional وهي شهادة خاصة بالتحليل المالي وهذه فكرة عن محتوياتها

Modules You Will Cover: Module 1: Background and Environment of Treasury Management
Module 2: General Financial Analysis
Module 3: Liquidity Management
Module 4: Treasury Technology
Module 5: Long – Term Finance
Module 6: Global Finance
Module 7: Other Areas of Treasury Management

وهذا موقع جهة تقوم بتدريسها

http://www.morganintl.com/Emailshot/2009/September/CTP/ctp.asp

تحياتي

elkhouly
09-30-2009, 08:44 PM
المحاسب القانوني المعتمد cpa
تم تصميم منهج المحاسب القانوني المعتمد certified public accountant/cpa من قبل معهد المحاسبين القانونيين المعتمدين بالولايات المتحدة لإضفاء صفة الاعتماد المهني العالمي على العاملين بالمجال. ونهدف من عقد برنامج المراجعة إلي تزويد المشاركين ببرنامج للمراجعة الهيكلية يتضمن كافة الجوانب المتعلقة بالتقدم إلي ...://sqarra.wordpress.com/ (http://sqarra.wordpress.com/)

أشكرك على المشاركة القيمة .. ,وارجو من الاعضاء الاستفادة من هذه المشاركة

تحـــــــــيـاتي

sharawe_87
10-01-2009, 02:13 PM
ياجماعة انا نزلت النهاردة معهد المصرفى المصرفى وسالت على تكلفة دراسة المادة الواحدة لقتها ب 1900 وعرفة معلومة مهمة ان الكتب بتاعت acca بتتباع فى مكتبة ttc 15 ش عدن متفرع من شهاب -المهندسين
بس لو حد يعرف مكان ارخص من معهد المصرفى ممكن اخد فيه الكورس يكتبو وجزاكم الله كل خير والى الامام ياشباب مصرررررررررر

an accountant
10-04-2009, 01:03 AM
أستاذ الخولى جزاك الله خيرا موضوع رائع جدا
انا خريج دفعة 2008 محاسبة دلوقتى انا حيران جدا مش عارف أيه المجال الافضل المراجعة ولا المحاسبة وللأسف انا مشتغلتش فى المجال ده او ده عشان اقدر افرق ممكن تبدى رأيك بالمجال الافضل
والواحد مكنش بيذاكر فى الكلية يعنى خرج من الكلية زى ما دخلها هل مع الشغل ومراجعة كتب سنة أولي وتانية زى ما حضرتك قولت هلاقى العملية بقت كويسة والواحد بقا تمام وفاهم
وشكرا لك

faysal
10-05-2009, 07:53 AM
السلام عليكم
اولا شكرا جذيلا اليك
انا شاب مصرى خريج جديد اعمل فى السعودية محاسب
بداية عملى دخلت شركة لسه بتتاسس وكل اللى انا بعمله دلوقت شوية مصاريف تاسيس
الشركه الى انا بعمل بها شركة تصميم صفحات انترنت ورسائل تبادليه وصيانة وشبكات شركه كبيره
لحد دلوقت لسه بناسس فى الشركه مش عارف بعد التاسيس مايخلص اعمل ايه مش عارف
المهم ان صاحب الشركة كل لما اطلب منه برنامج محاسبه يقول اشتغل مؤقت على الاكسيل وانا اعرف اكسيل كويس جدا بس قول لى ابدا ازاى ايه هى البدايه؟
وشكرا ليك جدا
محاسب
FaySal

hello4you
10-05-2009, 09:49 AM
محاسب
FaySal لو انتا سفرة السعودية عن طري مكتب سفريات ياريت تقولنا عليه عشان انا حاليا بدور على فرصة سفر

elkhouly
10-05-2009, 08:17 PM
أستاذ الخولى جزاك الله خيرا موضوع رائع جدا
انا خريج دفعة 2008 محاسبة دلوقتى انا حيران جدا مش عارف أيه المجال الافضل المراجعة ولا المحاسبة وللأسف انا مشتغلتش فى المجال ده او ده عشان اقدر افرق ممكن تبدى رأيك بالمجال الافضل
والواحد مكنش بيذاكر فى الكلية يعنى خرج من الكلية زى ما دخلها هل مع الشغل ومراجعة كتب سنة أولي وتانية زى ما حضرتك قولت هلاقى العملية بقت كويسة والواحد بقا تمام وفاهم
وشكرا لك

المحاسبة بشكل عام لو اشتغلت في شركة في مجال( محاسبة عام مش حساب معين ).. في الغالب بعد سنتيتن مش هيكون في جديد تتعلموا . بعكس المراجعة .. دايما في جديد .. ودايما بتتعامل مع شركات ذات طابع محاسبي مختلف .. بس في الاخر تعتمد هتشتغل مع اي مكتب مراجعة

كمستقبل .. أعتقد المراجعة أفضل ... حتى لو حبيت في يوم من الايام تغير من المراجعة للمحاسبة .. معتقدش هترجع على درحة اقل من مدير مالي او محاسب اول .. دائما المراجع ذو الخبرة له الافضلية في وظائف المحاسبين على حسب ما شفت ... ودائما المراجع بيكون على اطلاع بأحدث المعايير المحاسبية ودايما up to date بعكس المحاسب او المدير المالي .. يعني المراجعة من الاخر هتجعل منك محاسب ممتاز

شغل المحاسبة بالذات عايز علطول مزاكرة مع الشغل ... هتعمل احلى معادلة معاك ( الشغل + المزاكرة ).. تمك ادرس باستمرار وابتدي من الصفر وطور نفسك ... بس زي ما قلت مينفعش تدخل مثلا على شهادة مهنية وانت مثلا مش عارف الاساسيات .. عشان كده ادرس الاساسيات وافهمها ... ودور على وظيفة تساعدك على تعزير الاساسيات ثم انتقل لمرحلة دراسية اعلى كما ذكرت في ردودي سابقا ..

بالتوفيق ...

براعم مصر
10-05-2009, 08:54 PM
جهد واضح ومتميز مشكور عليه
جزاك الله خيراً وفى ميزان حسناتك

موراااااا
10-05-2009, 11:44 PM
مرسى جدا جدا على تعبك ربنا يعوضك خير إنت بجد مصرى أصيل وجدع

eg.king
10-06-2009, 12:21 AM
لو سمحت فى سؤال بسيط
الامتحان بتاع acca بيكون فى شهر يونية وديسمبر
هل بيكون فى مواد محددة لكل امتحان او احنا بنحدد المواد اللى هنمتحنها

elkhateb10
10-09-2009, 05:05 PM
دلوقتى شهادةaccaمصاريفها تقريبا 7.500صح ولا هتوصل 20000 ياريت الفادة فى الموضوع ده والملخصات بتاعة الموادممكن نلقيها فى معهد اوفى مكتبة معينة كاملة لكل المواد ولا هنقعد ندور فى النت ونلقى ملخص وعشرة لا
ياريت يا استاذ خولى الرد للاهمية

elmasry44
10-11-2009, 03:51 PM
جزاك الله خيرا فعلا على النصائح الغالية ا

elkhouly
10-11-2009, 04:10 PM
براعم مصر
مورااااا
elmasry44 (http://www.aliahmedali.com/forum/member.php?u=38867)

شكراااااااا على مروركم

تحياتي

elkhouly
10-11-2009, 04:11 PM
لو سمحت فى سؤال بسيط
الامتحان بتاع acca بيكون فى شهر يونية وديسمبر
هل بيكون فى مواد محددة لكل امتحان او احنا بنحدد المواد اللى هنمتحنها

الامتحانات بتتكون من مرحلتين
1-Fundamental level
Professional level-2

المرحلة الاولى 5 مواد بتختار منهم اي حاجة لكن مينفعش تدخل المرحلة التانية من غير ما تخلص المرحلة الاولي .. المرحلة التانية كمان 5 مواد

elkhouly
10-11-2009, 04:16 PM
دلوقتى شهادةaccaمصاريفها تقريبا 7.500صح ولا هتوصل 20000 ياريت الفادة فى الموضوع ده والملخصات بتاعة الموادممكن نلقيها فى معهد اوفى مكتبة معينة كاملة لكل المواد ولا هنقعد ندور فى النت ونلقى ملخص وعشرة لا
ياريت يا استاذ خولى الرد للاهمية

حاليا التكلفة للامتحانات والتسجيل فقط توصل 7500 بدون كورسات وبدون كتب واي حاجة
الملخصات كاملة موجودة على النت ( اقرا ردودي السابقة ) لكن زي ما ذكرت لازم يكون عندك شوية خبرة عشان تعرف تمشي في الموضوع لوحدك والا هيكون شويه صعب .. (إقرا ردودي السابقة )

elkhateb10
10-12-2009, 04:41 AM
الف شكرا يا استاذ خولى والله يا جماعة الراجل ده مالوش حل وربنا هيجزى خير علشان ما بيبخل باى شىء وربنا يوفقق فى حياتك

hamada846284
10-14-2009, 11:24 PM
رأيك يهمنى
إن شاء الله هسجل ف f2 f3

elhadary22
10-16-2009, 09:01 PM
اولا انا باحيى حضرتك على موضوعك الرائع ده وعندى استفسار ويارب الاقى اجابته عند حضرتك
انا حاصل على (ICDL / كورسات انجليزى والحمد لله اللغه كويسه /دورات فى المحاسبه الدفتريه وتطبيقاتها على الاكسل وبرامج Peachtree و Quickbooks ) وعايز اعرف هل لو انا اشتغلت فى فندق كمحاسب واخدت خبره بجانب الشهادات السابقه هل ممكن الاقى فرصه للسفر وبمرتب جيد ولا محاسب الفنادق مابيبقاش مطلوب ولا ايه بالظبط ؟
ولو ممكن حضرتك تقوللى ايه الاماكن اللى ممكن اشتغل فيها وتخلينى مطلوب كمحاسب بالخارج حيث انى خريج 2007 ومش لاقى اى فرصه كويسه للخارج
شكراااااااا

بشري1
10-16-2009, 10:52 PM
السلام عليكم ورحمةالله وبركاتة

جزاكم اله خيرا على الموضوع الرائع

انا خريجة 2007 ومش معاية كمبيوتر او انجليزى
وموضوع الشهاداتالمهنية دةشىء رائع بس مش متاح معايةدلوقتى لاسباب كتيرة

بس كان لية استفسار فيةدبلومةفى جامعة القاهرة
http://www.next-eg.com/course.aspx?id=36

كنت عاوزةرايك فيها هل حستفيد منها ولاانزل اخد كورسات انجليزى وكمبيوتر افضل واشوف شغل فى مكتب محاسبة اناسمعت ان مكتب محاسبة طالب محاسبين والمكتب دة بيدى شهادات مهنية يمكن لمااشتغل استفاد

مش عارفة عامل اية وانزل اقدم فى الدبلومة ولا الاختيار التانى

مستنية نصحتك

يسرا إبراهيم
10-17-2009, 02:42 AM
مجهود رائع
تستحق عليه لقب العضوالمتميز
والله عنده خير المثوبه

محمدacc
10-18-2009, 05:11 PM
موضوع رائع جزاك الله عنا كل خير
يا ريت تقولنا كل حاجه عن شهادهacca من حيث مدي صعوبتها وتكاليفها وأفضل الأماكن لدراستها في مصر

محمدacc
10-18-2009, 06:51 PM
استاذي الفاضل أشكرك كثيراً
في المشاركه الاولي لي لم أكن قد قرأت المشاركات السابقه في الموضوع
لكن بعد قراءة المشاركات السابقه رأيت أنك أوفيت الشرح فشكراً جزيلاً لك ولك تحياتي وإلي الأمام دائماً وفعلاً تستحق أن تكون العضو المتميز

بشري1
10-18-2009, 10:08 PM
محتاجة الرد على سؤالى قبل يوم الاربعاء

elkhouly
10-19-2009, 04:31 PM
اولا انا باحيى حضرتك على موضوعك الرائع ده وعندى استفسار ويارب الاقى اجابته عند حضرتك
انا حاصل على (icdl / كورسات انجليزى والحمد لله اللغه كويسه /دورات فى المحاسبه الدفتريه وتطبيقاتها على الاكسل وبرامج peachtree و quickbooks ) وعايز اعرف هل لو انا اشتغلت فى فندق كمحاسب واخدت خبره بجانب الشهادات السابقه هل ممكن الاقى فرصه للسفر وبمرتب جيد ولا محاسب الفنادق مابيبقاش مطلوب ولا ايه بالظبط ؟
ولو ممكن حضرتك تقوللى ايه الاماكن اللى ممكن اشتغل فيها وتخلينى مطلوب كمحاسب بالخارج حيث انى خريج 2007 ومش لاقى اى فرصه كويسه للخارج
شكراااااااا

أكيد ليه لأ ؟ الخبرة في فندق اكيد مفيدة وممكن تشتغل بره في فندق في محاسبة الفنادق .. الاماكن اللي تخليك مطلوب في الخارج .. ممكن بيج فور او اي شركة عالمية في مصر

تحياتي

elkhouly
10-19-2009, 04:41 PM
السلام عليكم ورحمةالله وبركاتة

جزاكم اله خيرا على الموضوع الرائع

انا خريجة 2007 ومش معاية كمبيوتر او انجليزى
وموضوع الشهاداتالمهنية دةشىء رائع بس مش متاح معايةدلوقتى لاسباب كتيرة

بس كان لية استفسار فيةدبلومةفى جامعة القاهرة

كنت عاوزةرايك فيها هل حستفيد منها ولاانزل اخد كورسات انجليزى وكمبيوتر افضل واشوف شغل فى مكتب محاسبة اناسمعت ان مكتب محاسبة طالب محاسبين والمكتب دة بيدى شهادات مهنية يمكن لمااشتغل استفاد

مش عارفة عامل اية وانزل اقدم فى الدبلومة ولا الاختيار التانى

مستنية نصحتك

عليكم السلام ورحمة الله
أكيد لازم يكون معاكي كمبيوتر وانجليزي
الموقع اللي انتي ذكرتيه مش شغال .. بس على العموم اي دبلومة واي كورس حاسة انه هيضيف ليكي أكيد هيكون شئ ذو قيمة في المستقبل
ممكن انتي تأهلي نفسك بنفسك زي ما انا ذكرت في الصفحة الاولى وفي ردودي السابقة .. او لو الموضوع صعب عليكي .. أبتدي مع معاهد انجليزي او محاسبة ودوري على شغل عشان تحسي بفائدة اكبر .. الكورسات اللي انتي قلتي عليها كلها مفيدة سواء محاسبة او انجليزي او كمبيوتر... بس ابتدي فيهم بالتدريج ودوري على شغل في نفس الوقت عشان تحسي بفايدة ...

تحياتي

elkhouly
10-19-2009, 04:44 PM
يسرا إبراهيم (http://www.aliahmedali.com/forum/member.php?u=45001)
محمدacc (http://www.aliahmedali.com/forum/member.php?u=43736)

شكرا على مروركم

تحياتي

بشري1
10-21-2009, 01:38 PM
جزاكم الله خيرا

دة المعلومات عن الكورسات ارجوا انكم تستفادوا منها ومستنية نصيحتك اخى

يعلن مركز البحوث والدراسات التجارية – جامعة القاهره
بالتعاون مع NEXT Academy
عن فتح باب التقديم لخريجي دفعتى 2008-2009 للإنضمام إلى :

مشروع خريج المستقبل
لتدريب وتأهيل وتوظيف شباب الخريجين

نبذه عن المشروع :
-------------------
إيمانآ من جامعة القاهرة بمسئوليتها تجاه خريجيها في دعمهم و تأهيلهم ورفع كفاءتهم بما يتماشى مع متطلبات سوق العمل وآلياته الجديده ... وإنطلاقآ من حرصها على نشر الخبرات العمليه في مجال تكنولوجيا المعلومات واللغات والعلوم الإدارية ورغبتها في توفير فرص عمل متميزه تليق بمستوى خريجيها بعد التأهيل المناسب ... لذا فإن مركز البحوث والدراسات التجارية بكلية التجارة و بمشاركة مراكز تدريب لها خبراتها وشركات كبرى تسعى إلى توظيف الخريجين الجدد ذوي الكفاءات المؤهله للعمل تهدف إلى توفير مجموعه من الدبلومات التدريبية المتكامله لعدد محدود من الدفعات الحديثه من خريجي الكليه وترشيح المميزين منهم للعمل بالوظائف المطلوبه .

الدبلومات التدريبيه المعتمدة المشروع:1
– الدبلوم التدريبي في : تطبيقات الحاسب المتقدمة في القطاع المالي والمحاسبي .
11i ORACLE e-Business Suite "Financial Application
2- الدبلوم التدريبي في : تحليل وبرمجة نظم المعلومات
Computer System Programmer &Analyst
http://www.next-eg.com/course.aspx?id=35
3 – الدبلوم التدريبي في : إدارة مواقع الإنترنت
Web Master .
http://www.next-eg.com/course.aspx?id=34
4 - الدبلوم التدريبي في :إدارة المكاتب وأعمال السكرتارية التنفيذية
Executive Secretary .
http://www.next-eg.com/course.aspx?id=56

مميزات المشروع:

أولآ : يحصل المتدرب على الكورس التدريبي المعتمد CourseOfficial بما يؤهله للحصول على الشهاده الدولية المتخصصه في هذا المجال حسب رغبته .
ثانيآ : يحصل المتدرب على شهادة دبلوم تدريبي معتمده من جامعة القاهره ..
ثالثآ : يحتوي الدبلوم التدريبي على كورسات أخرى خاصه بتنمية المهارات الشخصية عامة وكذا المهارت المطلوب توافرها للعمل في مجال الوظيفه خاصة .
رابعآ : يحتوي الدبلوم التدريبي على بعض الكورسات والخبرات الإضافية للتأهيل للتوظيف من خلال خبراء بكبرى شركات التوظيف الكبرى بمصر .
خامسآ : يتم توفير فرص عمل لأفضل المتدربين عن طريق التعاقد مع شركات التوظيف بمصر والخارج بعد تأهيلهم بالشكل المطلوب .
سادسآ : تكون قيمة الدبلومات التدريبية مخفضة بنسبه تصل إلى الـ 80% من القيمه الحقيقيه لها .

خطة الإلتحاق والتدريب بالمشروع :

يتم تنفيذ المشروع على 3 مراحل كالتالي :
المرحله الأولى :
أولآ : مدة التدريب 6 شهور تبدأ في 15/10/2009م وحتى 15/04/2010م حسب الساعات المعتمده لكل دبلوم تدريبي على أن تكون الدراسه مرتين بالأسبوع بإجمالي 8 ساعات أسبوعيآ .
ثانيآ : يبدأ التقديم للإلتحاق من 01/08/2009م وحتى 30/09/2009م .
ثالثآ : التدريب يكون في فترات صباحية ومسائية حسب ظروف كل متدرب .
رابعآ : ينقسم التدريب إلى جزء نظري وآخر تطبيقي وعملي يلتزم المتدرب بألا تقل نسبة الحضور عن 85% من إجمالي الساعات التدريبية المعتمدة .
خامسآ : العدد المحدد للمتدربين بالمرحله ( 300 متدرب )

شروط الإلتحاق بالمشروع:
أولآ : أن يكون المتقدم حاصل على مؤهل جامعي من أحد الكليات أو المعاهد الحكومية أو الخاصة المصرية من دفعتي 2008 ، 2009 .
ثانيآ : أن يجتاز المتقدم الإختبار التأهيلي للقبول بالمشروع .

لمزيد من الإستفسارات:
كلية التجارة - جامعة القاهرة
مركز البحوث والدراسات التجارية
Hot Line : 010 7787086
www.next-eg.com (http://www.next-eg.com)

elkhouly
10-21-2009, 08:41 PM
أختي .. هفترض انك هتدخلي اول كورس .. من محتوياته واضح ان مجال الاستفادة معظمه هيكون نوعا ما فني جدا ومتخصص في "برمجة برامج المحاسبة"( 57 % من الكورس) يعني زي مهندس برمجيات.. ده مجال يعتبر مستقل جدااا وله دراساته وشهاداته ومستقبله ..والباقي حاجات ممكن تكون مفيدة ليكي زي القسم التاني الخاصة باللغة .. بس بيعتمد عليكي انتي حابه تدرسي ايه .. تشتغلي ايه .. او تتخصصي في ايه .؟؟.. وبناء عليه اتخذي قرارك وحددي طبيعة الكورسات اللي مفروض تاخديها .. عموما اي شهادة او كورس تاخديه لا شك هيكون ميزة في السي في يتاعك .. بس الاسهل والافضل ليكي زي ماقلت .. حددي هدفك وشوفي مبدأيا انتي عايزه توصلي لايه و تشتغلي ايه .. محاسبة .. مراجعة .. بنوك .. برمجة ... ولا محاسبة بشكل عام ..... وبناء عليه حددي طبيعة الكورسات اللي تاخديها

smart@boy
10-21-2009, 09:22 PM
سلامو عليكم ..

اولا كلمة شكر لحضرتك لسعة صدرك ..وافادتك لينا ...ليس لها اى قيمة ..

وربنا يجزيك كل خير ....

انا اولا طالب فى تجارة ..

كنت عاوز حضرتك ترشدنى لاية ...

يعنى هل ازاكر ..بس للكلية ...ولا ابدا اخد ..cma > ...يعنى ان شاء الله لما اتخرج ابقى خدتها ..

وكنت عاوز افهم من حضرتك ازاى ابدا فى تعلم الانجليزى ...واتقنة ...

عشان تكون دراسة cma سهلة ...

وشكرا جزيلا .لك ...

خليل مطران خليل
10-22-2009, 12:02 AM
جزاك الله كل خير ووفقك فى حياتك المهنيه والعمليه واسعدك فى دنياك وادخالك فسيح الجنات(امين)
وبجد الموضوع انت تعبت فيه واحنا مقدرين كدا والموضوع يستحق اكتر من افضل موضوع ومبروك عليك وسام المنتدى وبجد انت تستحقه

خليل مطران خليل
10-22-2009, 02:46 AM
كلامك جميل جدا بس انا عايز اعرف ايه هيه (cma,cfm)لزمتهم ايه الشهدات دى ارجو الافاده علشان انا دماغى طارت ويريت تقولى ازاى اذاكرacca وفين فروعها ومصروفاتها كام وامتحنتها ازاى ياريت تدلنى وجزاك الله كل خير

بشري1
10-22-2009, 03:43 PM
جزاكم الله خيرا اخى الفاضل

m.fayed85
10-22-2009, 06:51 PM
السلام عليكم :
استاذ الخولي شكرا جدا علي نصائحك ارجو من حضرتك تقولي اعمل ايه
انا إن شاء الله مسافر الكويت اختي هتبعتلي زيارة كمان 5 شهور انا محاسب في مكتب محاسبة باقوم باعداد الدفاتر للشركات وعمل الميزانيات لهذة الشركات بس كلها بتشتغل في الاستيراد والتصدير (تجارية) (مساهمة)
وكمان اخدت دورة معايير المحاسبة المصرية في جمعية المحاسبين والمراجعين المصرية (المستوي المتوسط) ومعايا الرخصة الدولية للكمبيوتر ومعايا شهادة خبرة بسنتين من مكتب المحاسبة والمراجعة اللي اشتغلت فيه وممكن اعتمدها من الخارجية المهم انا عاوز اعرف ازاي لما اسافر الكويت ممكن الاقي شغل هناك ولا اخلي اختي تتصل بيهم في الكويت وتبعتلهم الورق بتاعي فهل انا مؤهل للعمل بهذة المكاتب هناك انا بحب المحاسبة ومش ناوي اشتغل حاجة تانية غير محاسب ومراجع

القبيصي
10-24-2009, 12:53 PM
اين يتم تدريس شهادتة acca
وكم تكاليفها....
ومعلومات عنها من الالف الي الياء

yoyo assar
10-24-2009, 11:51 PM
انا خريجة تجارة انجليزي جامعة الأسكندريه - فرع دمنهور دفعة 2009

انا للأسف تقديري مقبول و دور تاني
أخدت ال icdl و أخدت دوره أعمال بنوك في المعهد المصرفي بالأسكندريه
و انا بحب مجال البنوك جدا و تدربت 3 مرات في بنك ، نفسي اشتغل في بنوك و أوصل لمناصب عاليه في المجال دا

كنت عايزه اعرف اعمل ايه كمان عشان اكون مؤهله للشغل في بنك تجاري اجنبي داخل مصر
دا يعني لو حضرتك عندك فكره عن مجال البنوك عشان انا لاحظت ان كل الأسئله كانت تخص الشغل بالشركات و مكاتب المحاسبه

سؤال أخير هل الجامعه اللي تخرجت منها تعتبر من الجامعات المعتمده التي تم ذكرها في مؤهلات شهاده ال ACCA ، و هل لازم أخد كورسات لغه مع اني خريجة تجارة انجليزي ؟؟؟

و جزاك الله خيرا على تعبك الواضح معانا

صقر الجزيره 1
10-25-2009, 02:30 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الاخ العزيز الغالي الخولي

جعل الله عملك في ميزان حسناتك

جيد جدا ان تجد من يساعدك وانت في مهدك

نعم في مهدك بل بالعكس الشاب في مهده يجد من يرعاه

بينما بعد التخرج وخاصه الشباب لا يجد بالمره من يرعاه

فهو مطالب لفظا ان يثبت انه رجلا

اي قادر علي العمل وتحمل المشاق

وللاسف الغالب مازال يحتاج لمساعده علي الاقل نصيحه

والحمد لله الذي هدانا واياك الي الصواب والصالح

اخي في الله الخولي

انا بكالريوس تجاره جامعه عين شمس
قسم محاسبه تقدير جيد 2009
بشتغل في مكتب محاسبه من 5 شهور
لكن للاسف المكتب صغير الي حد كبير
او بمعني ادق (( مبتدأ )))
وللاسف هو افضل من الجلوس بدون عمل

معظم اعمالي خي ضريبيه وادخال بيانات وبعض الاعمال المحاسبيه والمراجعه

اخذت كورس في المحاسبه الالكترونيه والدفتريه
اخذت كورس بيتش تري
مستمر في كورسات الانجليزي
وذلك رغم ضعف المقابل المادي ولكن الله موجود وهو العون في كل ضيق وكرب

بصراحه شديده جدا جدا

انا اجتهدت بشده في الجامعه علي اسا س اني كان نفسي اعمل بالجامعه او علي الاقل تقديري يساعدني في ايجاد فرصه عمل مميزه

لكن للاسف الواقع مرير جدا جدا جدا
وخاصه عندما تجد زميل لك خريج كايرو اكاديمي وسيعمل في بنك العربي الافريقي
العمل نصيب من الله ورزق منه

ولكن انا بشر وكل هذه عوامل تضيق بصدري وتشعرني بأن مجهودي بالجامعه وكانه لم يكن
كما انني لم اجد من يمد لي يد العون
وانا وحدي في وجه الامواج الحياتيه والصعاب

تعبت تعبت تعبت
بصراحه سئمت العمل بمكتب لن استفيد منه الا علي مدي 3ا4 سنوات علي الاقل في مقابل اجر ضعيف للغايه

لا اعلم ماذا اعمل وانا قمت بمراسله مكاتب كبيره ولم اجد رد

ماذا افعل ؟؟

يا رب كن عونا لعبادك الضعفاء
يا رب انت الرحيم الحليم الكبير الواسع الغفور
ارحم عبدك الضعيف وانر طريقه واهديه

ghada abo elkheir
10-25-2009, 05:34 PM
ممكن حد يقولى اقدر اخد كورس غسيل الاموال فين انا من اسكندرية

بشراوى الاسكندرية
10-27-2009, 05:46 AM
الله يكرمكو على الافادة بجد

M_MAHER_1212
10-27-2009, 11:20 AM
اولا : احب لك ان تكون في مكانة مرموقة وهذا ما اتوقعة لك ان شاء اللة .
ثانيا : اعلم جيدا ما قمت به من جهد للوصول الي ذلك الحد ولا اعلم ما قابلته في ذلك من صعوبات لتحقيق ذلك ولكن اعلم تماما ان من يتعب كثيرا يحصد اكثر .
هذا ما اود ان اقوله لك في البداية .
اريد منك افاده في حياتي المهنية لاني في تردد كبير جدا من هذا الشان
الحمد لله اولا علي ما وصلت الية الان .
اعمل محاسب بشركة توريدات عمومية حتي الساعة الخامسة ثم اذهب لمكتب محاسبة بعد ذلك حتي الساعة العاشرة مساءا .
للتوضيح وحتي لا اطيل عليك انا خريج تجارة جامعة اسكندرية دفعة مايو2009 ولكني عملت بشركة من بداية دخولي الكلية لمدة سنتين ثم انتقلت لمكتب المحاسبة لمدة 3 سنوات واعمل به حتي الان ثم بعد امتحاناتي في السنة الاخيرة وقبل ظهور النتيجة كنت قد قابلت صاحب الشركة التي اعمل بها الان وقد رحب بي كثيرا .
فالحمد لله امتلك خبرة ولكن الان لايوجد وقت يتيح لي دراسة لغة ولكني جيد في الاكسيل ولكن البرامج اريد بشدة ان اعمل بها .
ايها الزميل العزيز : ما هي نصيحتك لي .
اخيرا . لا احد يساعد هذا اليوم . فالكل مهموم في مشاكلة الخاصة . ولكني عندما قرات كلماتك وجدت شئ غريب وهذا الذي جعلني ان اخذ برايك .
فاني اتصفح المنتدي ولكني لم اشارك في الحديث .
اود ان اقول لك معك الله ولك دوام الاجادة ..
محاسب / محمد ماهر

elkhouly
10-28-2009, 05:14 PM
اولا : احب لك ان تكون في مكانة مرموقة وهذا ما اتوقعة لك ان شاء اللة .
ثانيا : اعلم جيدا ما قمت به من جهد للوصول الي ذلك الحد ولا اعلم ما قابلته في ذلك من صعوبات لتحقيق ذلك ولكن اعلم تماما ان من يتعب كثيرا يحصد اكثر .
هذا ما اود ان اقوله لك في البداية .
اريد منك افاده في حياتي المهنية لاني في تردد كبير جدا من هذا الشان
الحمد لله اولا علي ما وصلت الية الان .
اعمل محاسب بشركة توريدات عمومية حتي الساعة الخامسة ثم اذهب لمكتب محاسبة بعد ذلك حتي الساعة العاشرة مساءا .
للتوضيح وحتي لا اطيل عليك انا خريج تجارة جامعة اسكندرية دفعة مايو2009 ولكني عملت بشركة من بداية دخولي الكلية لمدة سنتين ثم انتقلت لمكتب المحاسبة لمدة 3 سنوات واعمل به حتي الان ثم بعد امتحاناتي في السنة الاخيرة وقبل ظهور النتيجة كنت قد قابلت صاحب الشركة التي اعمل بها الان وقد رحب بي كثيرا .
فالحمد لله امتلك خبرة ولكن الان لايوجد وقت يتيح لي دراسة لغة ولكني جيد في الاكسيل ولكن البرامج اريد بشدة ان اعمل بها .
ايها الزميل العزيز : ما هي نصيحتك لي .
اخيرا . لا احد يساعد هذا اليوم . فالكل مهموم في مشاكلة الخاصة . ولكني عندما قرات كلماتك وجدت شئ غريب وهذا الذي جعلني ان اخذ برايك .
فاني اتصفح المنتدي ولكني لم اشارك في الحديث .
اود ان اقول لك معك الله ولك دوام الاجادة ..
محاسب / محمد ماهر

يا عزيزي انا اسف على التاخير في الرد .. لظروف العمل لم اجد الوقت الكافي للرد عليه

اولا احب اشكرك على كلمانك الطيبة ... وشعورك ...

حبيت اذكر ان طريق النجاح دايما مش سهل ... بتواجه تحديات وفي الغالب مستحيلات .. لكن لو عندك عزيمة ... انسى حاجة اسمها مستحيل ...توكل على الله وحدد هدف في حياتك .. وبناء عليه ابذل مجهود ووقت وفلوس ... يعني خد بالاسباب وخلى الباقي على الله

بالنسبة لموضوع اللغة .. حاول تسجل مع اي معهد كويس .. مش مهم غالي .. المهم جودة المدرسين ... ومش مهم شهادة اللغة قد ما المهم هو تمكنك من اللغة نفسها .. يوجد موضوع رائع مثبت في نفس المنتدي لشخص اسمه اشرف منصور .. انا شايف ان نصايحه في اللغة جدا مهمة ...

بالنسبة لضيق الوقت .. هي تعتبر معضلة كل واحد بيتشغل .. بس على العموم .. بإمكانك ايجاد وقت لتخصيصه في الدراسة .. سواء في عطلة نهاية الاسبوع ,, او ساعة او ساعتين كل يوم

الخبرات اللي معاك ممتازة جداا ونادرا نشوف طالب كان بيدرس ومعاه خبرة

اما في حياتك المهنية .. حاول تطور من نفسك بشكل مستمر .. اللي ممكن يعمل معاك نقلة نوعية شهادة زي ال cma مثلا او غيرها من الشهادات الاجنبية ... هتنقلك نقلة نوعية في كل شئ .. في اللغة والدارسة والعمل ... اللغة مهمة جداا .. وبتفتحلك فرص كتير جداا في اماكن مرموقة ... لو ليك طموح وبتحب المغامرات او التحديات ... حاول توصل او تشتغل في شركة عالمية .. كمان هتعمل معاك نقلة نوعية ....

بالتوفيق في حياتك المهنية

elkhouly
10-28-2009, 05:19 PM
انا خريجة تجارة انجليزي جامعة الأسكندريه - فرع دمنهور دفعة 2009

انا للأسف تقديري مقبول و دور تاني
أخدت ال icdl و أخدت دوره أعمال بنوك في المعهد المصرفي بالأسكندريه
و انا بحب مجال البنوك جدا و تدربت 3 مرات في بنك ، نفسي اشتغل في بنوك و أوصل لمناصب عاليه في المجال دا

كنت عايزه اعرف اعمل ايه كمان عشان اكون مؤهله للشغل في بنك تجاري اجنبي داخل مصر
دا يعني لو حضرتك عندك فكره عن مجال البنوك عشان انا لاحظت ان كل الأسئله كانت تخص الشغل بالشركات و مكاتب المحاسبه

سؤال أخير هل الجامعه اللي تخرجت منها تعتبر من الجامعات المعتمده التي تم ذكرها في مؤهلات شهاده ال acca ، و هل لازم أخد كورسات لغه مع اني خريجة تجارة انجليزي ؟؟؟

و جزاك الله خيرا على تعبك الواضح معانا
بشكل عام حاولى تتميزي عشان يكون ليكي فرصة اكبر في العمل لدى البنوك ... التميز ممكن يكون عن طريق اللغة او اي شهادات دراسية اخرى غير شهادة الكلية .. جامعتك اعتقد معتمدة .. كورسات اللغة مهمة عشان تتمكني من اللغة ,, لكن لو مستواكي فيها كويس .. ركزي وقتك في اشياء اخر مفيدة

elkhouly
10-28-2009, 05:33 PM

الاخ العزيز الغالي الخولي

جعل الله عملك في ميزان حسناتك

جيد جدا ان تجد من يساعدك وانت في مهدك

نعم في مهدك بل بالعكس الشاب في مهده يجد من يرعاه

بينما بعد التخرج وخاصه الشباب لا يجد بالمره من يرعاه

فهو مطالب لفظا ان يثبت انه رجلا

اي قادر علي العمل وتحمل المشاق

وللاسف الغالب مازال يحتاج لمساعده علي الاقل نصيحه

والحمد لله الذي هدانا واياك الي الصواب والصالح

اخي في الله الخولي

انا بكالريوس تجاره جامعه عين شمس
قسم محاسبه تقدير جيد 2009
بشتغل في مكتب محاسبه من 5 شهور
لكن للاسف المكتب صغير الي حد كبير
او بمعني ادق (( مبتدأ )))
وللاسف هو افضل من الجلوس بدون عمل

معظم اعمالي خي ضريبيه وادخال بيانات وبعض الاعمال المحاسبيه والمراجعه

اخذت كورس في المحاسبه الالكترونيه والدفتريه
اخذت كورس بيتش تري
مستمر في كورسات الانجليزي
وذلك رغم ضعف المقابل المادي ولكن الله موجود وهو العون في كل ضيق وكرب

بصراحه شديده جدا جدا

انا اجتهدت بشده في الجامعه علي اسا س اني كان نفسي اعمل بالجامعه او علي الاقل تقديري يساعدني في ايجاد فرصه عمل مميزه

لكن للاسف الواقع مرير جدا جدا جدا
وخاصه عندما تجد زميل لك خريج كايرو اكاديمي وسيعمل في بنك العربي الافريقي
العمل نصيب من الله ورزق منه

ولكن انا بشر وكل هذه عوامل تضيق بصدري وتشعرني بأن مجهودي بالجامعه وكانه لم يكن
كما انني لم اجد من يمد لي يد العون
وانا وحدي في وجه الامواج الحياتيه والصعاب

تعبت تعبت تعبت
بصراحه سئمت العمل بمكتب لن استفيد منه الا علي مدي 3ا4 سنوات علي الاقل في مقابل اجر ضعيف للغايه

لا اعلم ماذا اعمل وانا قمت بمراسله مكاتب كبيره ولم اجد رد

ماذا افعل ؟؟

يا رب كن عونا لعبادك الضعفاء
يا رب انت الرحيم الحليم الكبير الواسع الغفور
ارحم عبدك الضعيف وانر طريقه واهديه

يا عزيزي لا تيأس ... انت مازلت خريج فقط من 5 شهور ... حاول تكون صبور .. انا مثلا قعدت حوالي سنة ونص بعد التخرج بدون شغل .. كنت بس بدرس

الفرص دائما تأتي طالما توكلت على الله وبذلت مجهود من اجل ذلك

المكتب اللي انت فيه مش نهاية العالم ,, وانت لست ملزم بالعمل فيه لمدة 3 و 4 سنين ..بامكانك البحث عن اي فرصة في اي وقت وفي اي مكان (محدش هيقلك لأ) ... وليس شرطا المكاتب الكبرى مرة واحدة .. ممكن البحث عن مكتب نوعا مااكبر من المكتب اللى انت فيه .. ثم مكتب اخر اكبر او شركة اخرى اكبر ,, وهكذا ... يعني اطلع السلم درجة درجة لحد ما توصل للى انت عايزه ... خلال هذه الفترات الانتقالية لا تتوقف عن تطوير نفسك... بحيث ان كل سلمة تطلعها بيكون معاك المؤهلات الي تخليك كفأ للدرجة اللي هتكون فيها ...وهكذا

كن متفائلا ولا تيأس ,,, فأنت ما زلت في بداية الطريق

shaptamo7
10-29-2009, 08:55 AM
ياريت التكلفه المتوقعه للشهادت cpaواماكن الدراسه

shaptamo7
10-29-2009, 09:02 AM
لو ممكن حد يساعدنى ويرشدنى على مكتب محاسبه فى اى مكان فى مصر انا خريج 2009 تقدير جيد وعايا دورات لغه وكمبيوتر
وانا من الشرقيه
ارجوا الافاداه
0175128383
(تم حذف الإيميل لأن عرضه مخالف لشروط المنتدى)

bandar2007
10-29-2009, 10:21 AM
انا شاب فلسطيني اعمل بالسعودية لدي مؤسسة مقاولات حفر ولديها فروع مطاعم وكافيهات
تخرجت من الثانويه قبل 13 عام وأعمل بالمؤسسة منذ 13 عام بمهنه محاسب وشؤون موظفين من خلال الاعوام التى قضيتها في المؤسسة تعلمت اعمال كثيره ولله الحمد ولرغبتي بأكمال دراستي فبحثت عن معاهد او كليات ولكن لم اجد تختص بالمحاسبه توجهت الى معاهد الكومبيوتر فحصلت على دبلوم حاسب الى لمده عامين وبعد ذلك أكملت دراستي بأحدي الجامعات اليمينه وتخرجت هذا العام 2009 تخصصي محاسبه الجامعه العربيه للعلوم والتقنيه
عملي :
أعمل محاسب بالمؤسسة / 1 / كان عملي السابق في دفاتر محاسبية والان منذ اكثر من 5 سنوات اعمل على برنامج الاكسل 2/ المؤسسة لايوجد فيها تطوير ولا درايه في العمل مع انه تعمل بعقود ضخمه وعملي لا يتغير بل يزداد من حين الى حين
اريد ان اطور نفسي في المحاسبه لاصبح محاسب قانوني معتمد واريد ان اكمل دراستي والحصول على شهاده معتمده من بريطانيا او امريكا
مع العلم اقوم بعمل جميع الاعمال المحاسبيه لدي المؤسسة . ويأتي نهاية العام المحاسب القانوني ويأخذ مني جميع المعلومات ليتم عمل الميزانيه
ارجو مساعدتي ؟
والان ابحث على معهد انجليزي لتحسين مستوي في الانجليزي
عمري 32 سنه متزوج ولدى طفلان

عبباس
10-29-2009, 01:45 PM
انا احمد احب بس اعرف منك انا تلوقتى خريج معهد حاسب الى بس بدرس كل واد تجارة و لشهاددة اسمه بكالريوس حاسب الى شعبه نظم ومعلومات دى ليه علاقه بالتجاارة بعد اذنك الرد

قاهرة المستحيل
10-29-2009, 03:10 PM
ربنا يفرج مكم كلكم ويوسع عليكم 00ان شاء الله 0000وتذكرو لا ياس مع الحياة0000ربنا كريم 00لا تنسو سلاح المؤمن 0000(الدعاااااااااااااااء)

ahmedshobear
10-30-2009, 12:09 PM
جزاك الله خير

alaa almasry
10-31-2009, 07:04 PM
مشكور اخى على موضوعك الجذاب وانا خريج محاسبة وعملت دورة محاسبية فى اعدا القيود والدفاتر المحاسبية والقوائم المالية واشتغلت شوية كاشير ودلوقتى ببحث عن فرصة عمل فى مجال المحاسبة ولسه بدور

hello4you
11-01-2009, 09:48 AM
الاخ الخوالى
انا بقالى فترة محبط جددددددددددددا ومش لقى حد يساعدنى واول ماشوفت موضوعك اتكلت على الله ودخلت اكتبلك لعل وعسى القى عندك النصيحة انا خريج دفعة 2008 بتقدير جيد اول ماتخرجت اشتغلت فى شركة كمبيوتر على برنامج محاسبة جاهز طبيعة شغل اقرب ماتكون الى الداتا انترى بقالى دلوقتى سنة وشهرين فى شركة دى وعلى مستوى الكورسات مخدش الا اى سى دى ال وحاسس انى فى شركة هنا بضيع وبنسا المحاسبة وبقيت زى بتوع الداتا انترى مش عارف اعمل ايه عشان الحق نفسى قبل مااضيع خالص........................................ اخد كورس ايه ؟ولا اسيب الشركة واروح مكتب محاسبة؟ ولا اعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ايمن 86
11-01-2009, 10:33 AM
السلام عليكم
ممكن اعرف اماكن كورسات cma

hamada846284
11-01-2009, 12:59 PM
تعالى ذاكر ال acca

محمد_ابو تريكه
11-03-2009, 04:39 PM
انا اشتغلت سنة فى مكتب محاسبة ونفسى اروح اى مكتب من الاربعة الكبار
عايز اعرف ايه هى اهم الشروط والشهادات اللى لازم احصل عليها
وكنت عايز اعرف اماكن تدريس شهادى acca فى مصر

elkhouly
11-03-2009, 06:58 PM
الاخ الخوالى
انا بقالى فترة محبط جددددددددددددا ومش لقى حد يساعدنى واول ماشوفت موضوعك اتكلت على الله ودخلت اكتبلك لعل وعسى القى عندك النصيحة انا خريج دفعة 2008 بتقدير جيد اول ماتخرجت اشتغلت فى شركة كمبيوتر على برنامج محاسبة جاهز طبيعة شغل اقرب ماتكون الى الداتا انترى بقالى دلوقتى سنة وشهرين فى شركة دى وعلى مستوى الكورسات مخدش الا اى سى دى ال وحاسس انى فى شركة هنا بضيع وبنسا المحاسبة وبقيت زى بتوع الداتا انترى مش عارف اعمل ايه عشان الحق نفسى قبل مااضيع خالص........................................ اخد كورس ايه ؟ولا اسيب الشركة واروح مكتب محاسبة؟ ولا اعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

طالما الشركة اللي انت فيها لا تضيف لك .. حاول البحث عن عمل اخر سواء شركة اكبر او مكتب محاسبة ... خد كورسات خلال فترة بحثك عشان تستفيد بالوقت

elkhouly
11-03-2009, 07:04 PM
انا اشتغلت سنة فى مكتب محاسبة ونفسى اروح اى مكتب من الاربعة الكبار
عايز اعرف ايه هى اهم الشروط والشهادات اللى لازم احصل عليها
وكنت عايز اعرف اماكن تدريس شهادى acca فى مصر

شروط .. مش كتير ... امتحاناتهم غالبا بتكون في اللغة .. امتحان محادثة وامتحان محاسبة انجليزي (اساسيات) .... لو هتقدم قدم على وظيفة (مساعد مراجع) ... الافضل انك تروج بنفسك قسم الموادر البشرية وتسلمه باليد .. لو ارستله بالاميل او البريد .. احتمال كبير مش هيتصلوا بيك... الشهادات لو هشتغل مراجع ابتدي في ال acca

loyality
11-04-2009, 01:13 AM
لو سمحت انا دلوقتى لسة طالبة رابعة عربى الاسكندرية محاسبة
معايا icdl لكن الانجلش مش اوى فيه بصراحة ولسة ماخدش كورسات انجلش ونفسى اما اخلص السنة دى ان شاء الله اتعين فى بنك اى بنك
ارجوك بجد ساعدنى انا دلوقتى اقدر اعمل ايه فى الوقت الحالى لان طبعا نفسى اشتغل على طول
انا تقديرى جيد مرتفع كل سنة
انا عرفة ان جيد دى ولا حاجة
بس بجد ساعدنى انا فعلا نفسى اشتغل فى بنك ايه اللى مفروض ادرسه او اعمله؟؟؟؟؟؟؟
ميرسى لحضرتك على مجهودك ربنا يعينك ويباركلك

format c
11-04-2009, 12:33 PM
انا احمد فى تالته تجاره عربى اخدت فى الكمبيوتر icdl بس لسه مبداتش فى كورس اللغه انا عايز اتخصص فى المحاسبه الاداريه يا ريت حد يفدنى اعمل ايه من دلوقتى بالنسبه للشهادات المهنيه سمعت انك مش ينفع تمتحن فيها الا لما تكون خلصت جامعه وخبره سنتين بجد انا طموح اوى بس مش عارف اعمل ايه

donald_kieso
11-06-2009, 01:30 PM
استاذى الفاضل
جزاك الله خير
اولا اعرف بنفسى
انا دونالد كيسو - بس مصرى مش امريكى هههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ثانيا
انا خريج تجارة عربى 2005 خبرة حوالى 4 سنين فى المكاتب المتوسطة

واخيرا الحمد لله نجحت فى الامتحان الدولى للمعايير وحصلت على شهادة

IFRS CERTIFICATE

اللى هيا من جمعية المحاسبين البريطانين امتحنتها اون لاين ونجحت الحمد لله
انا دلوقتى ملم بـــ الـــ IFRS
وكمان ملم بكتاب كيسو برنسبلس والانترمدييت مزاكرهم كويس
انا دلوقتى واقف متكتف:sm68::sm68::sm68: مكانى مش عارف اعمل ايه ولا اروح فين ولا اجى منين محبط نفسى ادخل الــ BIG 4
محتاج نصايــــــــــــــــــــــحك باريسنا

ثالثا
كنت عايز اعرف ايه مميزات الــ BIG 4 المميزات المادية ولو ربنا كرمنى ودخلت هادخل على POSITION ايه وبكام والمرتبات نظامها ايه شغالة ولا تعبانة

رابعا والمهم

انا سمعت اقوال متضاربة هوا ان المكاتب الكبيرة دى فيها تخصص بمعنى ان الواحد ممكن يقعد يراجع حساب واحد مثلا البنك او العملاء ........... الخ لمدة 3 او 4 سنين هل الكلام دا صحيح ؟؟؟؟
وكمان سمعت ان المكاتب الكبيرة دى نظام المرتبات جواها كمان وسايط وعلاقات اتمنى اكون غلطان فى النقطة دى

ومرتبات الــ BIG 4 فى الخليج بتبدأ بكام ووفقا لكل POSITION
يعنى بس علشان نتحمس شوية والمنافع نظامها ازاى اللى هيا ( تذاكر السفر - السكن - المواصلات - بدلات الانتقال - الاوفر تايم - المكافات السنوية - الاجازات - التدريب داخل المكتب - مواعيد العمل .... الخ )
وسؤال اخير ياريس
هل شهادة IFRS مطلوبة فى الامارات ولا ايه وتنصحنى اسافر بيها او ادور على سفر بيها للامارات ولا استنى ادرس شهادة تانية وهل ممكن تزودلى الاعفاءات فى حالة دراسة شهادة تانية زى ACCA والف الف الف شكر

معلش هاطول عليك ياريسنا ربنا يكرمك كمان وكمان
مع تحياتى
دونالد كيسو

عاطف عمرو
11-06-2009, 10:21 PM
السلام عليكم
انا حابب مجال المحاسبة قوي ونفسي اشتغل فيه طول عمري وفي اي مكان
واعيز ادرس شهادة cma بس المشكلة اني انا عندي 28 سنة فكنت عايز اعرف لو انا درستها
هل هشتغل بها ولا اية لأني عندي 28 سنة والشركات بتطلب الأصغر سنا
أرجو الافادة وشكرا

محمد_ابو تريكه
11-09-2009, 06:34 PM
السلام عليكم
ازيك يا استاذ دونالد كنت عايز اسال حضرتك عن شهادة ifrs
حضرتك درستها فيم فى مصر وتكاليفها كام وايه المركز اللى تنصحنى انى ادرسها فيه؟ شكر ا

elkhateb10
11-09-2009, 11:32 PM
لو سمحت يا استاذ كنت عايز اسال انا دلوقتى رايح انتر فيو فى بنك ما تعرفش ايه هو الاطار العام للمقابلة او شكل الاسئلة هيبقى ازاى علما بانى خريج 2009 ولكم جزيل الشكر

ميدوصابرعجمىمرسى
11-10-2009, 07:15 PM
انا احمد من اليكس لسة 2 تجارة المفروض اعمل ايه من دلوقتى طموحى العمل بالخارج .ارجو الافادة

ماستر ميدو ستار
11-12-2009, 09:59 AM
السلام عليكم اولا اشكرك على تعاونك معنا وربنا يجزيك كل خير انا خريج2009 نفسى اعرف معلومات عن acca لانى ان شاء الله ناوى اخده الدراسه فيها بالعربى ولا انجليزى ومده الدراسه وتكليفته وشروطها وممكن تنصحنى باى مكان تدريب للدوره واى مكان محاسبه للتدريب يكون متميز

aliabolila4u
11-15-2009, 01:37 PM
أخى الكريم el khouly
السلام عليكم و رحمة الله
يا ريت نتواصل على الإيميل التالى أو ترسل لى تليفونك بالإمارات لنتواصل للضرورة جزاك الله تعالى خيراً
(تم حذف الإيميل لأن عرضه مخالف لشروط المنتدى) ((تم حذف الإيميل لأن عرضه مخالف لشروط المنتدى))

snow_white2078
11-16-2009, 09:43 PM
شكرا كتير الموضوع بجد حلو

donald_kieso
11-18-2009, 02:19 PM
استاذ الخولى امنى لك دوام التوفيق
ياريت ترد على مشاركتى انا كاتبها من فترة ومستنى ردك

محاسب مطحون
11-21-2009, 08:31 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الف شكر ع الموضوع الجامد ده
بس كان عندي استفسار صغير ممكن اتدرب في اي مكتب محاسبه في مصر وادرس cma في نفس الوقت ولا cma ملهاش دعوه بمكاتب المحاسبه مع العلم اني في 2 تجاره انجلش هل ابدأ في ال cma دلوقتي ولا تنصحني بايه

mahmoud gamal
11-21-2009, 01:01 PM
جزاك الله اخى الكريم

ahmadelsaraf
11-21-2009, 02:42 PM
شكر خاص للاخ اللى بيشتغل فى الامارات وبجد دى نصايح غالية محتاجها اى شخص عايز ينجح فى المجال دةوانا هبدا انفز كل النصايح الجميلة دى ربنا يكرمك مشكوووووور احمد الصراف خريج ولسة مش لاقى شغل
2009

donald_kieso
11-21-2009, 03:51 PM
استاذ الخولى
احنا مستنينك من زمان
ياريت تكون بخير

thetrap
11-24-2009, 01:13 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا عرفت شهاده اسمها FPA - financial profissinal accountant تقريبا ده اسمها و دي شهادة تعادل المحاسب الامريكي و فيه رسوم يتتدفع علشان تعتمد اون لاين

طبعا انا ما ينفعش اعلن عن المركز و لا السعر بس حبيت ابين الشهاده دي و كمان تكاليفها تقريبا مش هتزيد عن 3000 جنيه و ممكن تكون عند المراكز اللي بيدرس فيها المعايير و الزمالات الامريكية انا ان شاء الله هبتدي دراستها في شهر مارس 2010 ان شاء الله وده لظروف المراجعات و الميزانية عندي بالشركة

سبحانك اللهم وبحمدك ، أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك

thetrap
11-24-2009, 01:51 PM
ان شاء الله هشوف عندي ف البيت الاعلان عن الشهاده دي و هجيب التفاصيل بالكامل عن اسمها الفعلى و مواد الدراسة

thetrap
11-24-2009, 01:56 PM
بالنسبة للاستاذ الفاضل محاسب مطحون

حضرتك لازم اولا تحدد المجال اللي انت عايز تشتغله علشان تعرف مدى اهمية الشهاده اللي هتدرسها

فمثلا cma بتكون حسب علمي للمحاسب المالي و خصوصا التكاليف

و cia تكون للراغبين بالعمل بمجال المراجعة

و cfa تكون للمحلل المالي و ف الغالب بتكون للعاملين بالبورصة و تدوال الاوراق المالية و اعتقد البنوك

فلازم تحدد المجال علشان تعرف تدرس الشهادة المطلوبة

youssef sallam
11-24-2009, 11:02 PM
بجد مش عارف اقولك ايه ... ربنا يحفظك ويكرمك ويوفقك للخير ويبنفعك بنصايحك لينا .... عندى سوال هو حضرتك عندك كام سنه ومسافر من امتا .. سوال عادى طبعا اه معاك هو تطفل وحب استطلاع بس ياريت تجاوبنى على فكرة انا 22 سنه وخريج تجارة انجلش ...

youssef sallam
11-24-2009, 11:03 PM
بجد مش عارف اقولك ايه ... ربنا يحفظك ويكرمك ويوفقك للخير ويبنفعك بنصايحك لينا .... عندى سوال هو حضرتك عندك كام سنه ومسافر من امتا .. سوال عادى طبعا اه معاك هو تطفل وحب استطلاع بس ياريت تجاوبنى على فكرة انا 22 سنه وخريج تجارة انجلش ...

haydessss
11-25-2009, 12:13 PM
بسم اللة الرحمن الرحيم
انا هايدى
خريجة كلية التجارة شعبة محاسبة وايضا حاصلة علي icdl ولكن لم اجد عمل حتي الان سؤالي هل الشهادة الرخصة الدولية تكفي السوق العمل ام لاء
وهل ممكن ان اعمل في مجالي ام احتاج الي كورسات اخرة
ولكم جزيل الشكر والتقدير مني

haydessss
11-25-2009, 12:19 PM
بسم اللة الرحمن الرحيم
انا هايدى
خريجة كلية التجارة شعبة محاسبة وايضا حاصلة علي icdl ولكن لم اجد عمل حتي الان سؤالي هل الشهادة الرخصة الدولية تكفي السوق العمل ام لاء
وهل ممكن ان اعمل في مجالي ام احتاج الي كورسات اخرة
ولكم جزيل الشكر والتقدير مني

haydessss
11-25-2009, 12:24 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
انا هايدى
فعلا انا زعلانة جدا علشان مفيش رد وصلي حتي الان علي العموم ميرسي لكم

shaptamo7
11-25-2009, 06:13 PM
شهاده icdl بس ياريت لو تحبشيها بشويه دورات لغه لان فعلا اللغه مهمه جدا وفى نفس الوقت ممكن تغطى على القصور بتاع الخبره عند حضرتك ويا سلام لو الدنيا مقفله فى وشك لو تروحى مكتب محاسبه ولو من غير فلوس وصدقينى من خلاله حتعملى علاقات وحتشتغلى من خلالها
ومش تنسى اولا واخيرا ما كان لك سوف ياتيك العمليه مش شطاره ولا فهلوه دى ارزاااااااااق

محمود فرج جابر
11-25-2009, 09:04 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ........فعلا الواحد عايش في تخبط الواحد مش عارف يدرس cma ولا غيرها والله الواحد مش عارف يعمل ايه..........لان الواحد اكتشف ان الشهاده بتاعة الجامعه مش بتأهل الواحد تأهيل كامل ...ارجو المساعده.... محمود فرج ...مصري
مقيم بأبو ظبي.............ياريت حد يساعدني وأيميلي هوه (تم حذف الإيميل لأن عرضه مخالف لشروط المنتدى)

elkhouly
11-25-2009, 09:36 PM
استاذى الفاضل
جزاك الله خير
اولا اعرف بنفسى
انا دونالد كيسو - بس مصرى مش امريكى هههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ثانيا
انا خريج تجارة عربى 2005 خبرة حوالى 4 سنين فى المكاتب المتوسطة

واخيرا الحمد لله نجحت فى الامتحان الدولى للمعايير وحصلت على شهادة

ifrs certificate

اللى هيا من جمعية المحاسبين البريطانين امتحنتها اون لاين ونجحت الحمد لله
انا دلوقتى ملم بـــ الـــ ifrs
وكمان ملم بكتاب كيسو برنسبلس والانترمدييت مزاكرهم كويس
انا دلوقتى واقف متكتف:sm68::sm68::sm68: مكانى مش عارف اعمل ايه ولا اروح فين ولا اجى منين محبط نفسى ادخل الــ big 4
محتاج نصايــــــــــــــــــــــحك باريسنا

ثالثا
كنت عايز اعرف ايه مميزات الــ big 4 المميزات المادية ولو ربنا كرمنى ودخلت هادخل على position ايه وبكام والمرتبات نظامها ايه شغالة ولا تعبانة

رابعا والمهم

انا سمعت اقوال متضاربة هوا ان المكاتب الكبيرة دى فيها تخصص بمعنى ان الواحد ممكن يقعد يراجع حساب واحد مثلا البنك او العملاء ........... الخ لمدة 3 او 4 سنين هل الكلام دا صحيح ؟؟؟؟
وكمان سمعت ان المكاتب الكبيرة دى نظام المرتبات جواها كمان وسايط وعلاقات اتمنى اكون غلطان فى النقطة دى

ومرتبات الــ big 4 فى الخليج بتبدأ بكام ووفقا لكل position
يعنى بس علشان نتحمس شوية والمنافع نظامها ازاى اللى هيا ( تذاكر السفر - السكن - المواصلات - بدلات الانتقال - الاوفر تايم - المكافات السنوية - الاجازات - التدريب داخل المكتب - مواعيد العمل .... الخ )
وسؤال اخير ياريس
هل شهادة ifrs مطلوبة فى الامارات ولا ايه وتنصحنى اسافر بيها او ادور على سفر بيها للامارات ولا استنى ادرس شهادة تانية وهل ممكن تزودلى الاعفاءات فى حالة دراسة شهادة تانية زى acca والف الف الف شكر

معلش هاطول عليك ياريسنا ربنا يكرمك كمان وكمان
مع تحياتى
دونالد كيسو

أنتظر الرد قريبا
تحياتي

elkhouly
11-25-2009, 09:39 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الف شكر ع الموضوع الجامد ده
بس كان عندي استفسار صغير ممكن اتدرب في اي مكتب محاسبه في مصر وادرس cma في نفس الوقت ولا cma ملهاش دعوه بمكاتب المحاسبه مع العلم اني في 2 تجاره انجلش هل ابدأ في ال cma دلوقتي ولا تنصحني بايه

يا عزيزي السؤال تم الرد عليه في الصفحات السابقة

elkhouly
11-25-2009, 09:46 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
انا هايدى
فعلا انا زعلانة جدا علشان مفيش رد وصلي حتي الان علي العموم ميرسي لكم
الاخت هايدي .. اسفين على التاخير لظروف الامتحانات:sm68:
الشهادة بشكل عام تعتبر شئ اساسي يفترض يكون موجود مع اي خريج ... اعتقد انها لن تكون كافية لاعطائك ميزة في البحث عن العمل ... برجاء مراجعة الصفحات الاولى .. هتلاقي معلومات جدا مفيدة واسئلة مشابهة لاسئلتك
تحياتي

elkhouly
11-25-2009, 09:52 PM
الى كل المشاركات التي لم ارد عليها .لضيق الوقت والتكرار.. برجاء الرجوع الى الصفحات السابقة .. سوف تجدون اجابة مستفيضة عن نفس الاسئلة
تحيـــــــــاتي

elkhouly
11-25-2009, 10:15 PM
كل عام وانتم جميعا بخير..... و يعود عليكم دائما بالخير و الصحه و العافية....

سنكسار
11-25-2009, 11:51 PM
انا خريج 2008 و تقديري مقبول ونفسي اعمل محاسب مع العلم اللغة و الكمبيوتر عندي مستوي متوسط

موراااااا
11-26-2009, 10:19 AM
هاى يا elkhouly انا كان عندى استفسار عن كورس ال GRP
من جمعية جيل المستقبل
ارجو الرد بسرعة .,............

1accountant
11-26-2009, 05:23 PM
استاذ الخولي

كل عام وانت بخير

واعضاء المنتدي جميعا

مجموعة عمل منتدي المحاسبين المصريين

1accountant
11-26-2009, 05:33 PM
هاى يا elkhouly انا كان عندى استفسار عن كورس ال grp
من جمعية جيل المستقبل
ارجو الرد بسرعة .,............

رجاء التوضيح حيث لا اعلم عنها الكثير

ما هي موضوعات الدورة

موراااااا
11-28-2009, 12:35 AM
شكراً لسرعة الرد هى تسمى الخريج المتميز
وانا لقيتها فى الموضوع السابق لهذا
لكن عاوزة اعرف اكتر عن الانترفيو الذى يسبق الالتحاق بها ولو فى معلومات اخرى عنها
لكم جزيل الشكر

1accountant
11-28-2009, 10:27 AM
شروط التقديم

يجب على المتقدم أن :

يكون متمتع بالجنسية المصرية.
يلتزم بالتفرغ التام خلال مدة البرنامج.
ألا يتعدى عمره عن 26 عاماً عند تاريخ التقديم.
خريج أحد الجامعات المصرية الحكومية أو المعاهد العليا المعتمدة.
يجتاز إختباراً لتحديد المستوى في اللغة الإنجليزية والقدرات المختلفة.
تقديم شهادة الخدمة العسكرية والتي تحدد موقفه من التجنيد من حيث : تأديته له أو إعفاءه منه أو تأجيله (للذكور فقط).

maron
11-30-2009, 05:15 PM
السلام عليكم ورحمته الله وبركاته
الأخ الخولى كان عندى إستفسار من حضرتك
كام يحصل مرتب المحاسب والمراجع الحاصل على شهادة acca فى المكاتب الأربعة الكبار فى العالم بدولة الأمارات بالأخص بما أنك ملتحق بإحدى المكاتب الكبرى لدى دولة الأمارات وأية المميزات الأخرى من سكن وبدل إنتقالات وخلافه؟
وشكراً على الإهتمام

جعفرية
11-30-2009, 05:59 PM
السلام عليكم

أولا انا بشكر كل القائمين على المنتدى وكل الأعضاء المتميزين اللي بيفتحوا لنا باب المناقشة في كل المواضيع......................

انا عاوزة أعرف لو الظروف بعدتني شوية عن مجال العمل بمهنة المحاسبة ،،،،،،،،،،،،،،،،
إيه اللي ممكن أعمله عشان أفضل محافظة على مستوايا. لغاية ماربنا يفرجها وألاقي فرصتي في العمل بأي مكتب

the queen
11-30-2009, 07:07 PM
مرسي اووووووووى جدااااااا خالص
بجد ربنا يكرمك

انا لسه متخرجه السنه دى جديد
ومش عارفه ابدا ازاى

انا كنت تجاره عربى وجبت جيد
انا من الفيوم وعندنا مفيش شهاده معتمده
كله بيكون نصب وحتى اللى بيشرحوا مش بيعرفوا

وبابا مش بيرضى يخلينى اخدهم ف القاهره
ينفع انزل البرامج دى وادرسها بالبيت ولا لازم
شهاده معتمده

احب اشكرك مره تانيه
ارجو مش اكون طولت عليك
تقبـــــــــــــــــــــل مــــــــرورى

elmasry44
12-01-2009, 09:56 AM
بعد اذنك انا عاوز اعرف كل حاجة عن acca يعنى كام مادة وتقريبا بتكلف كام

واى المعاهد فى مصر بتدرس

badr3000
12-01-2009, 03:41 PM
انا خريج بكالوريوس تجاره 2006 وما اشتغلتش فى المحاسبع وواخد دورهicdl ودوره محاسبه وجالى شغل فى الامارات عن طريق واحد قريبى بس خايف وعايز نصحيه منك

donald_kieso
12-02-2009, 03:59 PM
أنتظر الرد قريبا
تحياتي

اوكى بس انا انتظرت كتير والله
وعلى رأى الست
ام كلثوم
انا فى انتظارك
كل سنة وحضرتك طيب

yasmin
12-03-2009, 06:42 PM
انا روحت عملت انترفيو وطبعا كله كان بالانجليزى وانا اصلا خريجه تجاره عربى بس الحمدلله عارفاه المصطلحات وعندى المام بالمحاسبه بالانجليزى بس كان فيه حاجه عايزاه اسال عليها هو كان عناصر الميزانيه وانا اعملها وعايزينى اجيب قيمه الارباح المحتجزه بس انا مش عارفه ازاى اجيب قيمه الارباح المحتجزه ياريت لو حد عارف يقولى وهل هى بتيجى من معادله الميزانيه ولا ايه ؟ اللى هى الاصول =الخصوم +حقوق الملكيه ده لو احنا اعتبرنا ان الارباح المحتجزه من حقوق الملكيه مع العلم انى عملتها كده وقالى غلط وانا عايزاه اعرف ايه الصح بالظبط

elkhouly
12-03-2009, 08:02 PM
اوكى بس انا انتظرت كتير والله
وعلى رأى الست
ام كلثوم
انا فى انتظارك
كل سنة وحضرتك طيب

اســــــــف يا كيسوووو

اهلا بيك ... اسف على التاخير لاني عندي امتحانات اليومين دول
بالنسلة لدخول البيج 4 .. يا ريت تقرا ردودي السابقة هتلاقي كتير اسئلة مشابهة وردي عليها .. ياريت تقراها وارجع لو فيه عندك سؤال
لازم تذكر على الاقل انك حاليا بتمتحن acca او cpa وانت بتراسلهم
نصيحة: زور كل مكتب وسلم السي في باليد لقسم الموراد البشرية وبلاش مراسلة وتابع ولح عليهم بالتلفون او زيارات
لا تيأس ... ممكن تبتدي بمكتب فوق المتوسط ك خطوة تؤهلك لدخول البيج فور ... يعني ابتدي بالتدريج لحد ماتوصلهم
دور على مكاتب دولية غير البيج فور زي bdo او غيرهم اللي ممكن تجذبهم وشوف

موضوع انك تشتغل على industry ثابتة ده كلام صح في الغالب بس في الاخر حظوظ .. ممكن تكون ماسك اكتر من industry او كم شركة وانت السنيور عليها وهتراجع كل حاجة مش بس بنوك او عملاخلال السنة وبالتالي هتستفيد
المكاتب الكبيرة ممكن يكون النظام جواها وسايط ... بس في الغالب بيكون في سقف معين لراتب كل درجة .. كل ما تكون متميز جدا كل ما فرصتك للوصول لاعلى السقف كويسة

شهادة ifrs ممتازة جداااا ..والكتب كمان ممتازة.ال ifrs دي كلمة السر هنا في الاماارت والبيج فور ... بيموتوا على حاجة اسمها ifrs بس انصحك تاخد حاجة معاها .. امشي في ال acca شويه وبعدين جرب تحاول معاهم
انا مش متاكد اذا كانت تعطيك اعفاءات بس على العموم راسلهم واتاكد...

تحياتي ... في انتظارك لو عندك استفسارات تانيبة
بالتوفيق

yasmin
12-05-2009, 02:50 PM
انا روحت عملت انترفيو وطبعا كله كان بالانجليزى وانا اصلا خريجه تجاره عربى بس الحمدلله عارفاه المصطلحات وعندى المام بالمحاسبه بالانجليزى بس كان فيه حاجه عايزاه اسال عليها هو كانجايبلى عناصر الميزانيه وانا اعملها وعايزينى اجيب قيمه الارباح المحتجزه بس انا مش عارفه ازاى اجيب قيمه الارباح المحتجزه ياريت لو حد عارف يقولى وهل هى بتيجى من معادله الميزانيه ولا ايه ؟ اللى هى الاصول =الخصوم +حقوق الملكيه ده لو احنا اعتبرنا ان الارباح المحتجزه من حقوق الملكيه مع العلم انى عملتها كده وقالى غلط وانا عايزاه اعرف ايه الصح بالظبط

ياريت لو حد عارف الاجابه يرد عليا ضرورى ازاى اجيب قيمه الارباح المحتجزه من الميزانيه ويشرح بالتفصيل طرق حسابها من فضلكم ضرورى

donald_kieso
12-06-2009, 01:11 PM
شكرا جزيلا

1accountant
12-06-2009, 04:49 PM
ياريت لو حد عارف الاجابه يرد عليا ضرورى ازاى اجيب قيمه الارباح المحتجزه من الميزانيه ويشرح بالتفصيل طرق حسابها من فضلكم ضرورى

الارباح المحتجزة هي عبارة عن الارباح التي لم يتم توزيعها علي المساهمين وتقرر حجزها في الشركة للتدعيم المركز المالي

هي ربح العام السابق مضافا اليه الربح الغير موزع من العام الحالي

maron
12-06-2009, 05:31 PM
الأخ الخولى أود إن إستشير حضرتك فى عدة أشياء
1- هل أنت من الحاصلين على Acca
2- وفى حالة الحصول عليها تم داخل مصر ولا خارجها بعد الإلتحاق بالعمل لدى دولة الأمارات
3- هل من الممكن نعلم كام المرتب والإضافات مثل البدلات والسكن والحوافز:sm19:
4- هل من الممكن أن نعلم مرتبات البيج فور فى دولة الأمارات للحاصلين على شهادة ACCA:sm19:

yasmin
12-06-2009, 08:21 PM
الارباح المحتجزة هي عبارة عن الارباح التي لم يتم توزيعها علي المساهمين وتقرر حجزها في الشركة للتدعيم المركز المالي

هي ربح العام السابق مضافا اليه الربح الغير موزع من العام الحالي

بس فى الانترفيو فى الامتحان يعنى مش كان جايبلى اى ارباح فى الميزانيه ياترى فيه معادله تانيه ممكن اجيب منها الارباح المحتجزه ياريت تفيدونى علشان هاروح امتحن تانى فى نفس المكان وعايزاه اعرف الاجابه ضرورى

mezez
12-07-2009, 06:32 PM
بس فى الانترفيو فى الامتحان يعنى مش كان جايبلى اى ارباح فى الميزانيه ياترى فيه معادله تانيه ممكن اجيب منها الارباح المحتجزه ياريت تفيدونى علشان هاروح امتحن تانى فى نفس المكان وعايزاه اعرف الاجابه ضرورى

على فكرة الارباح المحتجزة هي في الغالب هتلاقيها في الميزانية تحت بند راس المال
يعني لو في عندك ميزانية جاهزة هيكون عتدك المنظر ده تحت حقوق الملكية

راس المال
احتياطي ( مش لازمن يكون موجود)
ارباح مرحلة او محتجزة

abo_salman300
12-09-2009, 06:56 PM
من أخوك ابو سلمان
شاكرين جدا على المعلومات الجميله دى
وشاكرين على الإخلاص فى إعطائها لنا وكأنها تعطيها لنفسك
بس ياريت لو ممكن نماذج غمتحانات لمقابلات مكاتب المراجعة
وكيفية الدخول فيها والعمل بها

ahmadelsaraf
12-10-2009, 06:07 PM
[شكرااا جزيلا لك اخى الكريم ويارب دايما فى تقدم

السيد الفطايرى
12-11-2009, 12:39 AM
شكرا على الموضوع دة واهتمامك بالشباب وربنا يوفقك ماهى نصيحتك لطالب فى الفرقة الثالثة كلية تجارة وماهى ارشاداتك له حتى ان يتمكن ويهيء نفسه للحياه العملية وشكرا

عيناوي
12-13-2009, 12:13 PM

صافي الربح في نفس العام - توزيعات الارباح = الارباح المحتجزة ( لنفس العام )

الارباح المحتجزة (لنفس العام) + الارباح المحتجزة (للاعوام السابقة يظهر الميزانية ) =الارباح المحتجزة والتي ستظهر في الميزانية العمومبة( لنفس العام )

asd20
12-16-2009, 11:05 AM
السلام عليكم يأخى الكريم انا محمد بشتغل محاسب ففى راس الخيمة خبرتى بالمحاسبة قليلة اريد من حضرتك كيف
اسوى لاكى اصبح محاسب خبرة انتظر الرد من ححضرتكم

alaa almasry
12-19-2009, 01:07 AM
السلام عليكم ورحمة الله مش هطول عليكوا كتييير بس نفسى حد يرد عليا ويجاوبنى على أسئلتى بصراحة
انا ان شاء الله هسافر السعودية على شركة طفايات حريق محاسب وعايز من حضراتكم تفيدونى فى انى ازاى ممكن اتعامل مع هذه الشركة كمحاسب وايه النظام المحاسبى القائم فى الشركات دى وكيفية تسجيل الدفاتر يدويا والكترونيا

Wael Masood
12-19-2009, 10:12 AM
السلام عليكم اخى العزيز
انا وائل محاسب عام مؤسسة نقليات ومكتب عقارات فى الامارات فى ابوظبى لوسمحت انا كنت عايز رقم تليفونك عشان لوحبيت اتواصل معاك
عشان مشكلتى كبيره , لانى باشتغل فى محاسب بس اكنى شغال فى محل بقاله مافيش اى نظام محاسبى قادر امشى عليه. وانا خريج جامعة المنصوره 2005 تقدير مقبول. ومر اربع سنين على تخرجى وحاسس انى ماعرفش حاجه فى المحاسبه لدرجة انى بافكر انى ارجع مصر اتعلم المحاسبه وارجع الامارات تانى
ده تليفونى واكون سعيد لو كلمتنى 2636036-050

ايمن عبد الرحمن
12-19-2009, 12:05 PM

بجد فعلا موضوع حيوى وفعال وقد اصبت فعلا بهذا الموضوع اخ ( الخولى) وارجو من الله ان يبلغك اسمى المراتب فى الدنيا والاخره .
احب اعرفك بنفسى انا ايمن عبد الرحمن من خريجى جامعة القاهره 2005 وعندى مهارات كتير كويسه بل ممتازه زى اللغه والكمبيوتر والفهم السريع للامور - لكن الفرص عندى ضعيفه - كنت شغال فى مكتب محاسبه فى الفتره من نوفمبر 2008 حتى اكتوبر 2009 ولكنى تركت المكتب لان اهتمامه كله بالضرايب اه انا استفدت منه شويه لان بدات امارس المحاسبه ولكن حسيت انى بمارسها غلط عشان كده تركت المكتب ولان صاحب المكتب كان مامور ضرائب فانه يدير المكتب بعقلية المامور وليس بعقلية المحاسب المدير - بصراحه النظام الضريبى فى مصر يعكر صفو عمل المحاسبين - ودلوقتى انا قاعد بقالى شهرين عمال اروح مقابلات واملى ابلكيشنات ولان الدورات اللى محور كلامنا عليها (cpa - cma - acca ( بتاخد وقت ومكلفه مش عارف اعمل ايه وحاسس ان الوقت خلص منى وعلى فكره انا مفيش حد بعرف انه بيدرس كلية تجاره او حتى ناوى يدخل تجاره الاانى بنصحه بانه يظبط نفسه من وهوه فى الجامعه وياريتنا كنا لاقينا التوجيهات دى من زمان - الحمد لله

كوجو بوجو كات
12-20-2009, 03:20 PM

أنا خريجة كلية تجارة قسم تجارة خارجية هل ينفع أشتغل فى مجال المحاسبة لمجرد إنى بحب المجال ده جدا
وكمان عندى إنتر فيو قريب فى مكتب محاسبة تنصحنى أروح وأخد فكرة ولا أخدها من أصرها وبلاش أروح لإنه مش مجالى .؟ أرجو الرد سريعا وأشكرك

ايمن عبد الرحمن
12-20-2009, 06:47 PM

أنا خريجة كلية تجارة قسم تجارة خارجية هل ينفع أشتغل فى مجال المحاسبة لمجرد إنى بحب المجال ده جدا
وكمان عندى إنتر فيو قريب فى مكتب محاسبة تنصحنى أروح وأخد فكرة ولا أخدها من أصرها وبلاش أروح لإنه مش مجالى .؟ أرجو الرد سريعا وأشكرك

السلام عليكم
والله لو مفيش غير الفرصه دى دلوقتى يبقى انتهزى الفرصه ومارسى المحاسبه على بركة الله بس ياريت يكون مكتب محاسبه كويس ويكون هيسجلك فى قيد المحاسبين والمراجعين ومش مهم الراتب لانه كده كده بيبقى ميييييييييييييييييت وعلى فكره دى النصيحه اللى انا اخدتها من صاحب مكتب محترم كنت معاه فى انترفيو النهارده وبالتوفيق ان شاء الله وانا اسف على المداخله.

tigerman2600
12-20-2009, 08:41 PM
بص يا سيدى انا اول ما دخلت المنتدى له وانا فقدت الثقة فى نفسى الناس دى عارفة المعلومات دى منين

وانت بتقول انك كنت زينا واحنا امر منك

قولى حتى على اسم شركة و مكتب اتدرب فيهم وانا هظبط نفسى فى الشهادات

بس قولى بصراحة هى الاهم ايه ؟

التقدير مطلوب اوى فى سوقق العمل ولا الشهادات مش لازو التقدير

واذاكر ايه فى المحاسبة بالانجليزى التعريفات ولا القيود ولا ايه ولو فيه اى كورس كويس فى الحاجة دى قولى عليها

شكرا على الاجابة لو رديت عليا

اخوك محمود

ahmedaboamer
12-21-2009, 06:44 AM
ماهو دور المالية مع المشتريات وماهي شجرة الملفات المطلوبة للقسمين لأجل الرقابة عليهما

ahmedaboamer
12-21-2009, 06:47 AM
معك احمد شعبان - محاسب بشركة مقاولات - استفساري عن ماهي العلاقة بين قسم المشتريات والقسم المالي والقسم الفني الخاص بالمشاريع وكيفية الربط بينهم وماهي الملفات المطلوبة لكل منهم

asd20
12-21-2009, 07:28 AM
السلام عليكم اانا محمد محمود محاسب برأس الخيمة خريج 2007 اتمنى مشاركة من الأخوة المحاسبين المشتركين فى المنتدى
رقم الهاتف/ 0558694527

HAMAM
12-21-2009, 08:31 AM
موضوع ممتاز وناوى فى تنفيذة

elkisarahmed
12-25-2009, 12:36 AM
الاول احب اشكرك على المجهود الرائع والخرافى دة وعلى مدى افادتك بس انا ليا طلب عندك يا اخ elkohulyانا خريج تجارة السنة دى والحمد لله اخدت تاجيل من الجيش وعاوز ابدا حياتى المحاسبية واكون محاسب ناجح بس حاسس ان الوقت هيمر عليا ومش هعمل الحاجة الاول انا لسة باخد كورس icdl ممكن واحدة واحدة تقولى حضرتك اية الدورات اللى لازم اخدها وانا ان شاء الله نويت ادخل مجال المحاسبة المالية وعلى فكرة انا حاسس بلخبطة كتير فى الشهادات المهنية دى ومحتار ادخل اية فيهم وممكن تعرفنى على البرامج اللى لازم اخدها وانا اسف انى طولت عليك بس بالله عليك ترد عليا ضرورى لانى خالص ممكن ادخل منطقة الاحباط وبارك الله فيك

عماد عبد المنعم محمد قطب
12-26-2009, 04:02 PM
السلام عليكم انا عماد جتليلى فرصة عمل محاسب بمكتب صغير للاستثمارات العقارية وتاجير الشقق والمنازل بنظام الاستثمار والادارة بالامارات سنى 30الرجاء افادتى حيث ان ليس لدى اى خبرة

mezolabeso
12-26-2009, 09:26 PM
رجاااااااااااااااااااااااء انسانى من اخوك الصغير

انا فى تالته تجارة عين شمس ولسه اودامى حوالى سنة فى كورسات الانجليش فى ال auc و عايز اخد acca

امتى بقى و خصوصا اانا بتمنى ان اتخرج و انا واخدها

عماد عبد المنعم محمد قطب
12-27-2009, 09:17 PM
انادفعة 2000لم اعمل بالمحاسبة نهائيا منحنى الله فرصة عمل كمحاسب بمكتب لايجار العقارات وتأجير البنايات بالامارات وسافرت . الرجاء افادتى باهم مواقع محاسبة العقارات او بماذا تنصحنى مع العلم والحمد لله لازلت اتذكر جيدا القيود المحاسبية ودفتر الاستاذ والمركز المالى وجزاكم الله خيرا

ween_2559
12-28-2009, 12:02 AM
طيب انا لو عايز اشتغل في دوله عربيه وانا محدود الخبره وحديث التخرج

ween_2559
12-28-2009, 04:49 AM
شكرا على الافادة

Raouf29
01-02-2010, 11:09 PM
بارك الله فيك وزادك

انا فى اخر سنه من الكلية وطبعا معلوماتى مفيش شهاده ال(ACCA) اخدها من اين فى مصر (معهدى اية الى بيديها)
انا لسة طالب فى اخر سنه يعنى خام(ٌRaouf)

محمد فوزى بركات
01-05-2010, 10:45 PM
السلام عليكم
رجاء من الاعضاء الكرام انا عضو جديد معاكم فى المنتدى وكان عندى سؤال بخصوص احدى المشاريع انشاء الله بجهز حاليا للافتتاح مطعم اسماك على مستوى عالى واريد منكم مساعدتى بخبرتكم عن كيفيه ادارة المطعم محاسبيا وما هى الدفاتر المطلوب الامساك بها وما هو النظام المطلوب اتباعه فى العمل.... رجاء التكرم بالرد قريبا

mohamed_ahmed_688
01-06-2010, 07:20 PM

أخوكم / محمد أحمد
دفعة 2009 كلية تجارة جامعة القاهرة
تقدير جيد
أنا أطلب منكم نصيحة
أنا لسه مشتغلتش لحد دلوقتى
وقررت أدرس دبلومة وبعدين ماجيستير
أن شاء الله

فما رأيكم أخد الدبلومة فى المحاسبة ولا فى الضرائب ؟
مع العلم انى تخصص محاسبة

وجزاكم الله كل خير
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته........

hosamhosam490
01-07-2010, 07:19 PM
مشكور اخي الفاضل والله يجزاك عنا كل خير

Mona Mostafa
01-08-2010, 03:54 PM
لو سمحتوااا هى الاكادمية المصرية لتدريب المحاسبين و أكادمية تدريب المحاسبين ألى فى عباسية نصابين؟؟؟؟
لو مش نصابين مين أحسن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Abatenovtch
01-11-2010, 12:43 PM
جزاك الله كل خير عنا جميعا

ahmadyosief
01-11-2010, 04:18 PM
بجد شكر خاص ليك بس كنت عاوز اعرف معلومات اكتر عن cpa andAccA

midozizomido
01-13-2010, 01:38 PM
جزاك الله خير فعلا زجزي كل العاملين في هذا النتدي الجميل وربنا يرزقكم الاخلاص والاجر ان شاء الله

Bo_3adel
01-20-2010, 01:41 AM
بجد مجهود اكثر من رااائع جزاك الله كل خير على الافادة ...

انا طالب بكلية التجارة وكان لى سؤال بخصوص التخصص فى سنة رابعة ..

محاسبة ولا ادارة ؟؟؟ .... انا اتجاهاتى ادارية و كويس فى المحاسبة برضو ..

والشائع بين الطلبة ان اللى بيدخل ادارة بيخرج مش بيلاقى شغل ..ادخل محاسبة زى الناس

وكانها هى اللى هتاهلنى للشغل كويس اوووى ......!!!!

فهل مجال الادارة وظائفه متوفرة فى سوق العمل اكتر ام المحاسبة ....

وايه نوعية الوظائف ؟؟؟؟

مع العلم انى طبعا مش معنى انى هدخل ادارة هبقى مدير مرة واحدة ...طبعا لازم آآخد السلم من أوله ...

eg.king
01-20-2010, 02:31 AM
مع العلم انى طبعا مش معنى انى هدخل ادارة هبقى مدير مرة واحدة ...طبعا لازم آآخد السلم من أوله ...
اول درجة من السلم مش لازم تكون تخصص ادارة
ممكن تكون محاسب وتترقى وتبقى مدير وتلاقى نفسك فى الادارة
انا رايى ان المحاسبة افضل وهتفتح قدامك مجالات شغل اكتر

moshera
01-21-2010, 02:31 PM
جزاك الله خير على الموضوع
بس عشان واحد ياخد كل الكورسات ديه وبعدها مش يلقى شغل ممكن يحصله حاجه
اعتقد انه لو خد الكورسات وهو بالفعل بدا يشتغل يعنى مع بعض يكون افضل
وشكرا

moshera
01-21-2010, 02:35 PM
بجد مجهود اكثر من رااائع جزاك الله كل خير على الافادة ...

انا طالب بكلية التجارة وكان لى سؤال بخصوص التخصص فى سنة رابعة ..

محاسبة ولا ادارة ؟؟؟ .... انا اتجاهاتى ادارية و كويس فى المحاسبة برضو ..

والشائع بين الطلبة ان اللى بيدخل ادارة بيخرج مش بيلاقى شغل ..ادخل محاسبة زى الناس

وكانها هى اللى هتاهلنى للشغل كويس اوووى ......!!!!

فهل مجال الادارة وظائفه متوفرة فى سوق العمل اكتر ام المحاسبة ....

وايه نوعية الوظائف ؟؟؟؟

فى الواقع بقى فى شغل لقسم ادارة
التخصص يعتمد فى رائى على 1 انت انهى مواد بتجيب فيها تقدير اعلى الادارة ولا المحاسبه
2 انت بتحب ايه اكتر
3 سوق العمل عايز ايه
بص فى مليون خريج تجارة عشان تضمن فرصه لازم تكون الافضل
واهم حاجه اعمل استخاره وربنا يسهل

MAGEDCAROTS
01-21-2010, 02:50 PM
والله موضوع كبير ومحترم جدا

elkhouly
01-23-2010, 05:52 PM
بجد شكر خاص ليك بس كنت عاوز اعرف معلومات اكتر عن cpa andacca

السؤال تم الاجابة عليه باستفاضة في الصفحات الاولي ... هحاول اعمل فهرس للاسئلة المتكررة قريبا حتى يسهل الرجوع اليها لجميع الاعضاء

تحياتي

sharawe_87
01-24-2010, 10:04 AM
الاستاذ خولى
بعد السلام بسال حضرتك هل acca شهادة معروفة بالنسبة لدول الخليج مثل شهادات الامريكيةcma-cpa-cia???
انا فى مصر هنا كل مااسال لاقى ناس كتير مش عارف الشهادة دى ومعظم اعلانات الشغل بيطلبو شهادات الامريكيى زى cpa -cma -cia

mosaad mohammed
01-24-2010, 04:26 PM
السلام عليكم
انا اسمى مسعد
خريج تجاره 2009
عربى طبعا
تقدير جيد

بس واضح انا انا اتاخرت جدا فى موضوع القرصات والتاهيل
بس للاسف دا كان غصب عنى
يعنى انى اخلص كليه دا كان بالنسبه ليا شئ كويس جدا دا طبعا نظرا للظروف الماديه

انا معايا قرص فى الحاسبه الالكترونيه
والدفتريه والتسجيل فى الدفاتر بانواعها
وبعرف اشتغل على الاكسل

انا لسه هكشف جيش فى شهر 5

مش عارف اعمل ايه

المشكله انى شايف المفروض اعمل ايه قدامى
بس مش قادر اعمله

فاهمنى

يعنى مثلا انا نيله فى الانجليزى
والمفروض اخد قرصات انجلش بس اسعارها غاليه عليا جدا
خصوصا انى لسه مشتغلتش

المفروض كمان انى اشتغل عشان اتعلم مش عشان خاطر الفلوس
طيب انا هصرف على الشغل مين

يعنى دى مجرد امثله
انى ممكن اكون شايف اناالمفروض اعمل ايه ومش قادر اعمله
وعشان كده بجد بقى عندى احباط كبيييييييييييييييييييير جدا جدا

elkhouly
01-24-2010, 07:31 PM
الاستاذ خولى
بعد السلام بسال حضرتك هل acca شهادة معروفة بالنسبة لدول الخليج مثل شهادات الامريكيةcma-cpa-cia???
انا فى مصر هنا كل مااسال لاقى ناس كتير مش عارف الشهادة دى ومعظم اعلانات الشغل بيطلبو شهادات الامريكيى زى cpa -cma -cia

الشهادة معروفة جدا في الخارح وفي دول الخليج .. لكنها غير منتشرة في مصر .. السبب في اعتقادي .. سبب تسويقي مش اكتر .. الفرق بينها وبين غيرها .. انها زمالة بريطانية .. ام الشهادات الاخرى فهي زمالة امريكية

تحياتي

iyte_sona
01-25-2010, 03:39 PM
انا خريجه: تجاره عربي

شعبه: محاسبه

دفعه: 2009

بتقدير: جيد

وحاصله علي: شهاده icdl ومتمكنه بكل برامجها بدرجه امتياز
وحاصله ايضا : علي دوره صيانه الحاسب الالي

وسرعه طباعه: 20كلمه في الدقيقه

وانا قررت اعتمد علي ذاتي بدون مساعده اهلي وبالنسبه لي في للغه الانجليزيه" لا تسمن ولا تغني من جوع" يعني من الاخر تقديري ضعيف باللغه
وطبعا دوراتها غاليه
طب ازاي الواحد يدرسها وهوه لسه مشتغلش يعني مفيش فلوس معاه
وكمان كل متروح انتر فيو يطلبو اللغه ازي كل ده يتوفق مع بعضه؟
وبحثت كتير عن كورسات اللغه علي النت بس بدون جدوي
بس بجد مع اللي سمعته عن الكورسات الكتير اللي بتقولو عنها احبط جدا مع اني كنت طموحه لأبعد الحدود وعايزه اثبت للكل اني محاسبه لا يستهان بيها
بس خلاص فقط الامل هروح فين وسط كل ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا كان نفسي اتخصص في مجال مراجعه الحسابات
فانصحني اعمل ايه افقد الامل بجد ولا لسه فيه بصيص من النور ؟؟؟
ولو فيه كورسات تساعدني !! بتدرس فين ؟ وبتتكلف كام ؟
مع العلم اني اريد السفر والعمل في السعوديه
وذالك لارتباطي بظروف معينه
وهل من الممكن ان اعمل بما حصلت عليه فقط؟
بليز ساعدني وقولي اعمل ايه ؟ هستني الرد .....؟

براعم مصر
01-25-2010, 04:21 PM
السؤال تم الاجابة عليه باستفاضة في الصفحات الاولي ... هحاول اعمل فهرس للاسئلة المتكررة قريبا حتى يسهل الرجوع اليها لجميع الاعضاء

تحياتي

يا ريت يا أستاذ خولى تعمل فهرس للأسئلة حتسهل علينا وعليك كتير
وجزاك الله خيراً على ما تقدمه

refaat soliman
01-26-2010, 07:25 PM
السلام عليكم,انا محمد رفعت محمد سليمان من مصر خريج تجارة عربي واعمل من سنة اولي جامعة في الحسابات وانا الان مدير حسابات في شركة بالاضافة الي عملي في مكتب محاسبة كبير بدوام جزئي والان انا في سبيلي للتسجيل في سجل المحاسبين ولكني اريد انا ادرس الخاصة بمعايير المحاسبة الدوليةacca
رجاء ا اريد ان اعرف كل التفاصيل ممكن وبسر عة من اجل ان ابداء في التسجيل فيها

hamada846284
01-27-2010, 02:59 AM
لكل الناس
الصفحات من 1 الى8 فيها كل حاجة عن acca
معلش اتغبو واقرو

amr_egy
01-27-2010, 01:43 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
احب اشكر صديقي elkhouly (http://www.aliahmedali.com/forum/member.php?u=51139) على مجهوده الرائع
انا عمرو من مصر 25 سنة خريج 2008 بعد معاناه خت شهادة باكاديمية تدريب المحاسبين بالعباسية مانوال و اكسيل
اشتغلت في شركة يونيون اير في المخزن كنت شغال كل حاجة كرت صنف و باركود انا كويس في الاكسيل

محمدas
01-27-2010, 03:07 PM
ارجو من سيادتكم توجيهى الى الطريق الصحيح
انا خريج كلية التجارة2009
وانا بدرس icdl
ما هى الخطوة التالية لكى اسير على الطريق الصحيح

بسام محمود
01-30-2010, 08:26 PM
شكرا جدا علي التوعيه والنصائح ارجو الافاده لاني اريد ان احصل علي تلك الشهاده لو سمحت دلني علي اماكنها في مصر وخصوصا اني مقبل علي سفر الي السعوديه ارجو السرعه (تم حذف الإيميل لأن عرضه مخالف لشروط المنتدى)

بسام محمود
01-31-2010, 09:16 AM
اشكرك علي النصائح الكبيره والعاليه في قيمتها لو سمحت دلني علي كيفيه الحصول علي اي شهاده لاني في حاجه اليها وخصوصا اني مقبل عليعمل بالسعوديه ولكم جزيل الشكر

rh742008
01-31-2010, 11:07 AM
ملف جميل ورائع جداااااااااااااااا

قمر الورد
01-31-2010, 12:18 PM
جزاك الله خير علي هذا الموضوع

هناء محمود محمد
01-31-2010, 08:26 PM
انا حديثة التخرج ومشكلتى ان تقديرى مقبول وكنت عاوزة اخذ كورس او اتدرب فى حتة معتمدة لانى مش لاقى مكتب اتدرب فية ومع كورس icdl وكويس فى الكمبيوتر والنت

majed_hoshaya
02-02-2010, 06:44 PM
تحيات لك سيد الفاضل انا شاب من فسطين
خريج محاسب
عملت محاسب في احدى الشركات لمدة سنتين ، ممتاز جدا في الكمبيوتر في جميع البرامج
استعمل بعض البرامج المحاسبية الفلسطينية كبرنامج الشامل
اعمل حاليا ندرس محاسبة منذ 5 سنوات
حاصل على شهادة acpa
اريد انا اعرف مدى قبول الشهادة في سوق العمل الخليجي
افكر بالحصول على cma ا
ولكان بعد انا اجد فرصة عمل جيدة بالخيلج
وشكرا جزاك الله خيرا اخي الكريم

majed_hoshaya
02-02-2010, 06:46 PM
تحيات لك سيدي الفاضل انا شاب من فسطين
خريج محاسب
عملت محاسب في احدى الشركات لمدة سنتين ، ممتاز جدا في الكمبيوتر في جميع البرامج
استعمل بعض البرامج المحاسبية الفلسطينية كبرنامج الشامل
اعمل حاليا ندرس محاسبة منذ 5 سنوات
حاصل على شهادة acpa
اريد انا اعرف مدى قبول الشهادة في سوق العمل الخليجي
افكر بالحصول على cma ا
ولكان بعد انا اجد فرصة عمل جيدة بالخيلج
وشكرا جزاك الله خيرا اخي الكريم

majed_hoshaya
02-02-2010, 07:20 PM
يحياتي لك اخي الفاضل
انا شاب من فلسطين
عندي استفسار بعد ازنك
انا خريج محاسبة سنة 2003
عملت من وقت التخرج وحتى 2005 مدير الحسابات في شركة وبعدها قدمت استقالة
حاليا من وقتها وحتى الان اعمل مدرس محاسبة واقتصاد
حاصل على شهادة acpa
محاسب عربي قانوني معتمد
اريد انا اعرف مدى قبول هذه الشهادة في سوق العمل الخليجي
وطبعا افكر بالحصول على cma ولكن بعد الحصول على فرصة عمل مناسبة
وشكرا جزيلا اخي الكريم

ضاري الحيصه/بني حميده
02-03-2010, 12:27 PM
استاذي العزيز الكحلي
ارجو المساعده العاجله
انا مقبل بأذن الله على وظيفة محاسب عام في منشأه شبابيه ورياضيه حكوميه في بلدي الاردن
ارجو اعطائي فكره عن المعلومات الاساسيه للمحاسبه الماليه وعن عمل القيود الخاصه بها والميزانيه وقائمة الدخل وكل ما يتعلق بمحاسب عام او مبتدىء وشكرا جزيلا على جهودك ويجزاك الخير

alaa araby hassan ahmed
02-08-2010, 06:02 AM
فعلا زى مانت قلت احنا متاخرين بالنسبة للدول التانية
بس اسعار كورسات cma+cpa مكلفة للدخله قليل واتمنى ان ربنا يكرمك زى مبتحاول تكرمن

alaa araby hassan ahmed
02-08-2010, 06:04 AM
انا حاصل على معهد فنى تجارى وحاليا فى 3 كلية تجارة وبحاول ان ازاول مهنة المحاسبة لكن هل مهنة المحاسبة زى مابندرسها فى الجامعة

bosysh
02-10-2010, 02:05 PM
السلام عليكم أناخريجة2007 كلية تجارة المنصوره أنامقيمه حاليا في الكويت وكل ماأقدم في شركه يقولولي عاوزين خبره وفعلا أناشايفه اني لومسكت حسابات شركه أفسدهالأني أخدت فقط تدريب محاسبي دفتري ولم أتدرب علي برامج علي الكمبيوترأرجوالمساعده لوفيه برامج ممكن تبعتوهالي عالاميل بتاعي ممكن تفيدني ياريت لأن دورات المحاسبه هناغاليه جدا شكرا
هااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااام

realman0129
02-13-2010, 10:30 AM
السلام عليكم
انا محمد في سنه تانيه تجاره القاهره
وان شاء الله هبدء مذاكره cma new
عايز اعرف ابدء بايه بارت 1ولا بارت 2
عشان في حاجات لسه مش درستها زي محاسبه التكاليف
يا ريت اعرف منك ابدء بايه في المذاكره

a1mayo
02-14-2010, 06:58 AM
تحياتي اخي العزيز وبارك الله فيك علي هذة النصائح وانا اقدر هذة النصائح لانني عانيت منها كثيرا
تخرجت من كلة التجارة وكنت في غيبوبة كبيرة
وفقت منها وانا ابحث عن عمل ولكن بالاسرار وبعض نصائح الاخوة تجاوزت هذة المرحلة والحمدالله تعلمت كثيرا واحضرت كتب المحاسبة المالية السابقة جميعها والحمد الله فادتني كتير وانا اعمل الان في شركة تجارية استيراد وتجارة بمهنه محاسب عام وبعد مكان معاي شخص اخر له فضل كبير في معرفة ترتيب افكاري المحاسبية ترك العمل وذهب الي مكان اخر وبقيت لوحدي وقلت دي فرصتي لكي اتعلم كل شيء وبالفعل بقي لية سنتان وانا لوحدي والحمد الله الان انا ملم بكثير من جوانب المحاسبة الماليه واهم شيء يشباب اللغة لانك مش تعرف تشتغل في اي دوله من دول الخليخ الا وانت معاك لغة وتكون كويس فيهاكمان وهي دي مشكله مازلت اعاني منها ولكن بحاول احلها ولكن مشكله الوقت عندي هي اللي ماخراني ولكم جزيل الشكر
وجاهز الاي استفسار
(تم حذف الإيميل لأن عرضه مخالف لشروط المنتدى)

sherif_m1988
02-14-2010, 01:49 PM
السلام عليكم
شكرا على الموضوعك الجامد جدا
انا خريج تجارة عربى مقبول شعبة ادارة اعمال
عايز اشتغل فى مجال المحاسبة
والناس كلها فرحانة ان انا عايز اركز على المجال ده يعنى مش اى حاجة وخلاص
بس فى مشكله وهى
انا مش عارف اشتغل اية فى المحاسبة
يعنى هشتغل فى مكتب تدقيق ولا فى شركة
ولو شركة هتبقى تامين ولا مصنع واوراق مالية ولا اتخصص فى المحاسبة الادارية ولاسياحة ولا مقاولات
وانا تايه جدا
وعايز اخذ شهاده مهنية بس فى ايه برضو
بس المشكلة ان العجلة واقفة انى مش شغال يعنى لا خبره ولا فلوس
مافيش ولا حتى دفعة صغيرة
السؤال بقى ايه هى ارخص شهادة مهنية؟
والسؤال الثانى ايههى ابسط تخصص من الى انا قلتو مع العلم انى جامد فى المحسبة المالية؟
و السؤال الثالث ايه هو احسن كتاب محاسبة انجليزى؟
اشكرك على الموضوع مره تانية

help
02-14-2010, 02:21 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
بارك الله فيك اخى الكريم وجعله الله فى ميزان حسناتك وبالفعل نحن متأخرين جدا عن الهنود والباكستان والفلبينين الذين يعرفون كيف يستثمروا اوقاتهم بشكل سليم والا لما استحوذوا على اسواف العمل وقد سبقانهم من قبل حين كنا بنتعلم بشكل جدى وسليم

ahmedelmaghraby
02-16-2010, 12:49 AM
انا احمد المغربى خريج حديث ولكن الان بكمل دراساتى العليا اى فى تمهيدى ماجستير المحاسبة
احب اعرف من الاستاذ الخولى او اى عضو معرفة كل شىء عن الشهادات cpa" acca"من جميع الجوانب سواء المادية او الاماكن وغيرهم----------
وشكرا جزيلا

MOHAMED HUSSIEN ABO DIEF
02-16-2010, 06:53 PM
شكرا علي جهدك وياريت ترشح لنا افضل مكان لدراسة شهادة acca

الببلاوى
02-17-2010, 10:25 AM
السلام عليكم انا محاسب جديد وبشتغل في شركة مقاولات بس عندى استفسار عن عمل القيود على البرامج المحاسبية والتفرق بينهم

attia abdo
02-18-2010, 01:33 AM
يا اخى بعد ازنك انا عايز اتعلم المحاسبه بلانجليزى يايسط وسيله وشكراا جزيلا على النصائح الرائعه

redakh
02-21-2010, 03:22 PM
السلام عليكم ورحمة الله
اشكرك علي مجهودك العظيم دة . انا محاسب مصري بعمل بدوله قطر في مجال المقاولات بس نفسي اعمل بمكاتب المراجعة والمحاسبة .

تنصحني اعمل اية .واية المطلوب للتقدم لهذة المكاتب

hello4you
02-21-2010, 03:28 PM
للاسف الشديد ياجماعة انا روحت وسالت فى المعهد المصرفى عن شهادة acca قالولى المعهد مش بيدرس الا مادتين بس والباقى انتا بتذكرو مع نفسك طب سؤالى دلوقتى هل مواد الشهادة فعلا يمكننا مذكرتها لوحدنا وعشان كدا المعهد بيدرس بس اصعب مادتين ولا ايه الحكاية بالضبط؟؟؟؟؟؟