المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال


ellissy
05-13-2009, 05:27 PM
لو في مثلا مجموعة مشروعات صغيرة وتم انشاء مبني اداري لادارة المشروعات كلها ويوجد به الادارة المالية والحسابات والمدير العام الخ
وان المشروعات الصغيرة مستقلة كل بذاتها كيف يتم معالجة اجور الادارة والمصروفات المتعلقة بها من ايجار ورواتب ومشتريات كاثاث يعني ببساطة هندخلها ازاي ايراد علشان تصرف المصروفات كلها
تاني سؤال كيفية معالجة التلف المسموح بة وشكرا بس ياريت حد يرد ويوضح

Egypter
05-26-2009, 11:47 PM
المصروفات الخاصة بالأدارة تحمل على ح/ مصروفات إدارية وعمومية اما بالنسبة للمصروفات الصناعية المباشرة فتحمل على ح/تكاليف صناعية غير مباشرة (المروفات الصناعية غير المباشرة) والمصروفات الصناعية المباشرة تحمل على ح/ مخزون انتاج تحت التشغيل

Yasser777
05-27-2009, 07:16 AM
بالنسبه للمصروفات والتكاليف تعتبر التكاليف التي تنفق علي العمليه الانتاجيه سواء كانت مباشره او غير مباشره هي تكاليف خاصه بالانتاج نفسه وتحمل علي تكلفه الانتاج والتشغيل بينما تعتبر مصروفات الادارات المختلفه هي مصروفات عامه او مصروفات عموميه واداريه يتم ترحيلها في قائمة الدخل وتطرح من مجمل الربح ليظهر صافي الارباح
اتمني ان اكون ساعدتك

Yasser777
05-27-2009, 07:25 AM
التلف المسموح به هو تلف طبيعي نتيجه التشغيل والانتاج ولذلك يحمل ايضا عيلي تكلفه الانتاج الخاصه ابالانتاج اما التلف غير الطبيعي فهو تلف غير مسموح به يعتبر خسار ه ويحمل كمصروفات في قائمة الدخل او يحمل علي حساب الشخص المتسبب فيه ويعتبر كحساب مالي في الميزانيه
للتوضيح بفرض ان مثلا تم صرف 100 ك من السكر لعمل نوع معين من البسكويت وكان المستخدم في الانتاج 90ك وان هناك 5ك تم نتيجه التشغيل وهناك 5 اتضح ان العمال قد قاموا باكلها اثناء العمل (بيتسلوا علي السكر وهما شغالين) ............. وبالتالي يحمل الانتاج بتكلفه 95ك من السكر و 5 الاخري هي تلف غير مسموح به ممكن ان يحمل علي حساب العمال اللي كلوا السكر ---- وبالهنا والشفا