ahmedfarouk20
11-30-2008, 05:22 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اعمل محاسب بمصانع بلك وخرسانة جاهزة بالسعودية منذ اكثر من سنه
وعندما انضميت الي العمل واجهت مشكلة وهي ان جميع اصول المصانع مسجلة كأجماليات يعني بند سيارات مثلا ب 4 مليون بند معدات والات ب 7 مليون وهكذا
وطبعا اقترب ان تتساوي مجمع الاهلاك مع قيمة الاصول اي تستنفذ قيمة الاصول ( اهلكت دفتريا ) في حين انه يوجد سيارات انضمت للمصانع من اقل من عامين لكن طبعا دخلت في بند سيارات اللي شامل كل حاجه ده وقسط الاستهلاك الثابت ما بيفرقش بين الجديد والقديم زي ما حضراتكم عارفين
فلقيت ان مفيش حل غير حصر جميع الاصول الثابتة الموجودة على ارض الواقع واعادة تقييمها كل اصل على حده .
وفوجئت بعد حصر المعدات انه لا يوجد فواتير او شئ يثبت قيمة كل أصل لأن أصحاب المصنع تقريبا كانوا واخدينه شروه على بعضه والمحاسب اللي عمل افتتاح محاسبي للمصنع وقتها كسل وقسم مبلغ الشراء على مزاجه يعني مثلا اشتروا ب 20 مليون قام مقسمها 10 الات و 5 سيارات و 3 مباني وهكذا
وطبعا مكتب المراجعه اللى بيجي يراقب ويراجع مش همه غير انه يجي يوم كل 3 شهور يعمل نفسه بيراجع وياخد الدفعة المقدمة من الميزانية ويتوكل على الله ولما نطلب تغيير مكتب المراجعة اللى بنتعامل معاه من اصحاب المجموعة طبعا يقولوا يبقي هو ده اللى تاعبهم ومخليهم مش عارفين يسرقوا يبقي هو ده اللى نتعامل معاه طول عمرنا
المهم انا دلوقتي قررت اني لازم اعمل اعادة تقييم للأصول وعايز مساعدتكم في الاتي
1- هل يوجد نماذج معينة يتم استخدامها في مثل هذه العملية المحاسبية .
2- هل يوجد شركات يمكن توثيق منها نماذج لكل أصل طبعا لأنه لا يوجد نماذج ولا أي شئ يثبت قيمة الأصول وكما تعلمون ان هذه النقطة نقطة ضعف خطيرة تؤثر على الشركة وتعاملاتها مع اي جهة رقابية .
3-من هم اعضاء محضر اعادة التقييم هل يجب وجود اطراف خارجية كمعرض سيارات مثلا
4- اذا يوجد اي نصائح أو بيانات يمكنكم افادتي بها
ياريت من يعرف يفيدني بسرعة لأني أريد أبدأ العام الجديد علي نظافة
اعمل محاسب بمصانع بلك وخرسانة جاهزة بالسعودية منذ اكثر من سنه
وعندما انضميت الي العمل واجهت مشكلة وهي ان جميع اصول المصانع مسجلة كأجماليات يعني بند سيارات مثلا ب 4 مليون بند معدات والات ب 7 مليون وهكذا
وطبعا اقترب ان تتساوي مجمع الاهلاك مع قيمة الاصول اي تستنفذ قيمة الاصول ( اهلكت دفتريا ) في حين انه يوجد سيارات انضمت للمصانع من اقل من عامين لكن طبعا دخلت في بند سيارات اللي شامل كل حاجه ده وقسط الاستهلاك الثابت ما بيفرقش بين الجديد والقديم زي ما حضراتكم عارفين
فلقيت ان مفيش حل غير حصر جميع الاصول الثابتة الموجودة على ارض الواقع واعادة تقييمها كل اصل على حده .
وفوجئت بعد حصر المعدات انه لا يوجد فواتير او شئ يثبت قيمة كل أصل لأن أصحاب المصنع تقريبا كانوا واخدينه شروه على بعضه والمحاسب اللي عمل افتتاح محاسبي للمصنع وقتها كسل وقسم مبلغ الشراء على مزاجه يعني مثلا اشتروا ب 20 مليون قام مقسمها 10 الات و 5 سيارات و 3 مباني وهكذا
وطبعا مكتب المراجعه اللى بيجي يراقب ويراجع مش همه غير انه يجي يوم كل 3 شهور يعمل نفسه بيراجع وياخد الدفعة المقدمة من الميزانية ويتوكل على الله ولما نطلب تغيير مكتب المراجعة اللى بنتعامل معاه من اصحاب المجموعة طبعا يقولوا يبقي هو ده اللى تاعبهم ومخليهم مش عارفين يسرقوا يبقي هو ده اللى نتعامل معاه طول عمرنا
المهم انا دلوقتي قررت اني لازم اعمل اعادة تقييم للأصول وعايز مساعدتكم في الاتي
1- هل يوجد نماذج معينة يتم استخدامها في مثل هذه العملية المحاسبية .
2- هل يوجد شركات يمكن توثيق منها نماذج لكل أصل طبعا لأنه لا يوجد نماذج ولا أي شئ يثبت قيمة الأصول وكما تعلمون ان هذه النقطة نقطة ضعف خطيرة تؤثر على الشركة وتعاملاتها مع اي جهة رقابية .
3-من هم اعضاء محضر اعادة التقييم هل يجب وجود اطراف خارجية كمعرض سيارات مثلا
4- اذا يوجد اي نصائح أو بيانات يمكنكم افادتي بها
ياريت من يعرف يفيدني بسرعة لأني أريد أبدأ العام الجديد علي نظافة