المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كيف أقوم بتطبيق محاسبه التكاليف فى مصنع ملابس


هنا وهناك
05-10-2008, 04:52 PM
انا أعمل محاسب فى مصنع ملابس وكنت اريد ان أعرف كيف اطبق نظام محاسبه التكاليف

فى الملابس سواء الاداره أو المصنع

وماهى الخطوات التى يجب أن اقوم بها فى تطبيق نظام محاسبه التكاليف

hanan
07-15-2008, 12:10 PM
المهم معرفة مراحل الانتاج و فاقد و هالك كل مرحلة
المرحلة الاولي هي تحويل الغزل الي قماش وتسمي النسج ثم
المرحلة الثاثية اخذ القماش الخام و تحويلة الي مجهز و تسمي مرحلة الصباغة ثم
المرحلة الثالثة مرحلة القص و التفصيل ثم
المرحلة الرابعة التعبئة و التغليف
المرحلة الاولي الفاقد بنسبة 2%
المرحلة الثاثية الفاقد بنسبة 5% الي 6%
المرحلة الثالثة الفاقد بنسبة 11%الي 18% ويسمي الرابش و يتم بيعة

تامر متولي حجازي
09-03-2008, 08:11 PM
كما قال الاخ الفاضل حرفيا واضيف الي ذلك ان محاسبه التكاليف نظام متكامل يتم تطبيقه في كل الشركات لمعرفه تحديد تكاليف النشاط من المواد الاوليه والايجار والمياه والكهرباء وصولا لتحديد تكلفه المنتج وصولا لاضافه هامش ربح محدد للنشاط ويتم اتباع سياسات محدده وتقارير معينه لادراه هذا النظام المحاسبي


دكتور / تامر متولي حجازي
دكتوراه الفلسفه في المحاسبه والإداره جامعة أوكسفورد

محمود حسبو
09-15-2008, 04:28 PM
أنا مش فاهم أى حاجة أعذرونى

ahmedboxmails
10-26-2008, 03:39 PM
الاخ الفاضل
1 - قم بمعرفة الهدف من النظام الذى ترغب وضعه ( تحديد تكلفة المنتج )
2 - ما هى العناصر التى تشكل هذه التكلفة
3 - كل عنصر هل هو عنصر تكلفة لنشاط الانتاج / التسويق / الادارة
4 - اذا عندنا تكاليف الانتاج مثلا وتضم
خامات / اجور ومرتبات الانتاج / يجار المصنع / اهلاك الالات او تاجير الالات
اذا يتم تحميل تكاليف الانتاج بالتكاليف التى تخصه
ولاكثر تفصيلا يمكن تبويب هذه التكاليف ( الانتاج يعنى ) لتكاليف متغيرة وثابتة مثلا
لذا من الافضل ان لم تعرف تبويبات التكاليف فعليك بدراستها اولا وهذ ه هى البداية

ايمن معروف
12-24-2012, 12:50 PM
ارجو مرفقات على هيئة اكسيل.وجزاكم الله خيرا

hazemking
06-19-2013, 10:32 AM
أولا : انت هتقوم بشغلك عادي جدا وانا اقصد هنا شغل الحسابات العادي

ثانيا: لازم نفهم ليه بنعمل نظام تكاليف ؟؟ احنا بنعمل نظام تكاليف علشان نوزع التكاليف .... بمعني لو انت في شركة مقاولات وبتعملو 3 عمارات فلازم اعرف تكلفة كل عمارة او لو شركة طباعة فلازم تعرف كل طلبيةطباعة اتكلفت كام

ثالثا: ازاي اقدر اقوم بالكلام دة ... اولا لازم اعرف المصاريف الي هتتوزع يعني مثلا في شركة المقاولات المصاريف هي (أسمنت - زلط - طوب - رمل - اعمال دهان - اعمال سباكة - ........) وأجور العمال تتوزع وديه أقدر اعرفها من بطاقة الحضور والانصراف يعني اقدر اعرف عامل السباكة اشتغل في العمارة رقم 1 كام ساعة والعمارة رقم 2 كام ساعة وهكذا


تعالى نشرح الحالة بتاعتك .... انت في مصنع ملابس فلازم اعرف هل المصنع بنتج الملابس بناءاً على طلب العميل ولا المصنع بينتج كل يوم منتجات ثابتة


هفرض ان المصنع بينتج بناءاً على كلام العميل وديه الحالة الاسهل


اولا نفترض ان الزبون طلب من المصنع بتاعك طلبية معينة ولتكن 100 قميص هتفتح شيت إكسل للطلبية وتدخل فيها القماش والمواد المستخدة في الطلبية وتقدر تعرفها من إذن صرف الاقمشة بيكون مكتوب الاقمشة لانهى طلبية ولو مش واضحة لازم تطلب من المسؤل او المشرف انه يكتبها

وتدخل اجور العمال في الطلبية وتقدر تعرفها من بطاقة الحضور والانصراف ولازم تتطلب من المشرف انه يوضح العامل اشتغل في اي طلبية


تعالى نشوف القيود

نفترض ان المصنع عمل 2 طلبية هنسمي الطلبية رقم 1 والطلبية رقم 2

اولا هنعمل قيد عادي جدا لو صرفنا قماش

من ح/ المواد - قماش

ألى ح/ المخزن



طيب لو عاوز اوضح يبقة القيد بالشكل دة


من ح / المواد
طلبية 1
طلبية 2
الى ح/ المخزن


وفي الاجور

من / اجور العمال
طلبية 1
طلبية 2
إلى ح/ الخزينة



ممكن تحمل كهرباء المصنع ومل مصاريف المصنع الاخرى ولكن انصحك بان تحمل أجور العمال والمواد فقط وان يعرف صاحب المصنع بذلك
وانصحك بان تقرأ في التكاليف وأن تقرأ الكتب السهلة ويمكن ان تدخل في قسم التكاليف وستجد مواضيع كثيرة فقط حاول ان تختار الموضوع السهل والعملي وان تبتعد عن الكلام النظري وعن تعريف التكاليف والمقارنة بين المحاسبة المالية ومحاسبة التكالييف فهذا كله كلام نظري وتذكر ان محاسبة التكاليف هي توزيع للتكاليف فقط وبكل بساطة