saadebrahim2
06-24-2011, 03:10 PM
قدري يا أخوانى امسك حسابات مؤسسة مقاولات شغالة بقالها 20 سنة ومش ماسكة دفاتر المفروض بقا اعمل ايه
من وجهة نظري هجيب برنامج حسابات
واعمل شجرة حسابات المؤسسة
بس في حاجه شغلاني هل اعمل حساب مستقل لكل مشروع ( تكاليف - ايرادات )
ولا اعمل حسابات للتكاليف , حسابات للإيرادات وبعدين كل ما ندخل مشروع أعمل مركز تكلفة باسمة
ولما احب اوصل لتكاليف المشروع هطبع كشف حساب حسب مركز التكلفة ( المشروع المطلوب )
وكذلك الايرادات
وبعديناعمل القيد الافتتاحي ( ob)
من حـ / الأصول
الى حـ / الخصوم وحقوق الملكية
لو حضراتكوا شايفن ان الكلام ده صح يا ريت تفيدوني
وشكرا
من وجهة نظري هجيب برنامج حسابات
واعمل شجرة حسابات المؤسسة
بس في حاجه شغلاني هل اعمل حساب مستقل لكل مشروع ( تكاليف - ايرادات )
ولا اعمل حسابات للتكاليف , حسابات للإيرادات وبعدين كل ما ندخل مشروع أعمل مركز تكلفة باسمة
ولما احب اوصل لتكاليف المشروع هطبع كشف حساب حسب مركز التكلفة ( المشروع المطلوب )
وكذلك الايرادات
وبعديناعمل القيد الافتتاحي ( ob)
من حـ / الأصول
الى حـ / الخصوم وحقوق الملكية
لو حضراتكوا شايفن ان الكلام ده صح يا ريت تفيدوني
وشكرا