المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : برنامج ShareCalc

ip_spy
01-23-2008, 08:57 AM
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

المنتدى فعلا أكثر من رائع

أنا عضو جديد معاكم إن شاء اللة .... وأتمنى أنكم تقبلونى عضو معاكم ...

لو سمحتم أنا كان عندى إقتراح بسيط وأعتقد أنة جيد ومفيد للأخوة كلهم وللمنتدى .

المنتدى جميل جدا جدا وفعلا قيم أوى ... وبسم اللة ماشاء اللة مليان حاجات حلوة كتير ..

بس نقصة حاجة واحدة ... أنة يكون فية قسم خاص بالبرامج المحاسبية ... وتعليم هذة البرامج .

وكمان علشان الناس اللى جايبة برامج واللى بيدور على برامج ... ميقعدش يبحث كتير .. على المكان المناسب.

وكمان القسم دة لو إتعمل هيكون مفيد جدا جدا ... وخاصة لو تم شرح البرامج العالمية فية زى ال Sage

, PeachTree مثلا .

وشرح مثلا إعدا الميزانية والنسب المالية عن طريق إكسيل .... وهكذا ..

ودة كان الأقتراح . المتواضع.

أما عن البرنامج اللى معايا فهو :

شئ بسيط أود المشاركة بة لأخوانى فى المنتدى كمساهمة بسيطة منى كأعجاب بهذا المنتدى الهادف.

هو برنامج عن البورصة وحساباتها .... وخاصة أن تقريبا كل مواد المحاسبات .. وبعض مواد الادارة بقيت تتوجة الى خدمة أغراض سوق المال بطريقة ملحوظة كثيرا .... وأحنا عارفين كويس حركة الخصخصة اللى فى مصر ... واللى بتبلغ الناس كلها أنهم لازم يكونوا عارفين فى سوق المال كويس . والبرنامج دة بيساعد فى كدة الى حد ما ... كما أنة يسهل العمليات على المستثمر.

الأخوة أعضاء المنتدى ... دة برنامج صغير جديد بة بعض المزيا البسيطة التى لا تتوافر فى أغلب البرامج الموجودة بالمنتديات للبورصة المصرية .. أو العربية .

والمزايا البسيطة هى :

* حساب أجمالة قيمة شراء الصفقة وأقل سعر لبيع السهم بالإضافة الى أن البرنامج يمكنك من أدخال عمولة السمسرة بطريقة سهلة
* تحويل سعر السهم من الدولار الى الجنية المصرى أو الريال
* حساب العمولة ===> وهذا فى حالة اذا كانت شركة السمسرة التى أنت تابع لها لا تكتب العمولة فى كشف الحساب
يمكنك البرنامج من معرفة تلك العمولة وبطريقة سهلة
* حساب نسبة الصعود أو الهبوط المقررة للسهم والتى سوف يتوقف عندها السهم وذلك فى حالة الضغط الشديد على السهم بالبيع أو الشراء

وأخيراً ..... هــــــــــذا البرنامج من صنعى الشخصى

وهو كتجربة لعمل المزيد من البرامج فى الطريق إن شاء اللة

وخاصة برامج المحاسبة .... وبالمناسبة فى برنامج فى الطريق .... عن المحاسبة الدولية فى الشركات متعددة الجنسيات .

وعلى فكرة ... أنا كنت عامل البرنامج ال sharecalc من فترة كبيرة جدا وكنت بقلب فى الهارد بتاعى ولقيتة
والسبب أنى سايب البورصة من فترة كبيرة و الوالد هو اللى متابع موال البورصة دلوقتى
وبردوة للظروف أنا مش عارف ممكن تكون حاجة زى البرنامج دة معمولة ولأ .
شكرا لكم
====> على فكرة أنا بدرس دبلومة درسات عليا فى ع شمس ( شعبة محاسبة مالية ) <=====

وأرجوا الرد منكم وإبداء آرائكم فية .

http://www.4shared.com/file/35314761/9dc9e7ed/ShareCalc.html?cau2=403tNull

خد اللينك كوبى وبست فى المتصفح .
وأنزل الى منتصف الصفحة وأنتظر حتى تظهر لك كلمة دونلود.

شكرا

زهوره
01-24-2008, 12:31 PM

drahmed
01-25-2008, 07:57 PM
مشكور اخي الفاضل مع تحياتي اليك