المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : محاسب شعبة خارجية هل يتم تسجيله بسجل المحاسبين والمراجعين

awadouf
12-10-2009, 09:27 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا خريج كلية تجارة جامعة حلوات شعبة خارجية هل من الممكن ان اعادل شعبتى من شعبة خارجية الى شعبة محاسبة وايه هى الخطوات اللازمة ؟؟؟ وهىل ممكن اسجل اسمى فى سجل او جمعية المحاسبين المصريين ولا لازم اكون شعبة محاسبة مع العلم انى مسجل فى النقابة بمهنة محاسب
يا ريت يا ريت بالله عليكم سرعة الرد
وجزاكم الله كل خير
اخيكم فى الله محمد عوض

وليـد صلاح اللقاني
12-11-2009, 11:20 AM
انا خريج كلية تجارة جامعة حلوات شعبة خارجية هل من الممكن ان اعادل شعبتى من شعبة خارجية الى شعبة محاسبة وايه هى الخطوات اللازمة ؟؟؟

ممكن تروح للكلية نفسها وتسأل لانى كنت قد سمعت انك تدرس دبلومة لمده 6 اشهر وتحول بعدها الى خريج محاسبة فمش عارف اذا كان هذا الاجراء موجود م الغى

وهىل ممكن اسجل اسمى فى سجل او جمعية المحاسبين المصريين ولا لازم اكون شعبة محاسبة مع العلم انى مسجل فى النقابة بمهنة محاسب

اعتقد ان هذا يوقف على السؤال التالي
هل انت مؤمن عليك بمكتب محاسبة ام لا

أحمد فاروق سيد حسنين
12-11-2009, 01:06 PM
انا خريج كلية تجارة جامعة حلوات شعبة خارجية هل من الممكن ان اعادل شعبتى من شعبة خارجية الى شعبة محاسبة وايه هى الخطوات اللازمة ؟؟؟ وهىل ممكن اسجل اسمى فى سجل او جمعية المحاسبين المصريين ولا لازم اكون شعبة محاسبة مع العلم انى مسجل فى النقابة بمهنة محاسب
يا ريت يا ريت بالله عليكم سرعة الرد
وجزاكم الله كل خير
اخيكم فى الله محمد عوض

شرط القيد بسجل عام المحاسبين والمراجعين بوزارة المالية أن
تكون خريج كلية التجارة شعبة محاسبة وأى شعبة أخرى لابد وأن
تحصل على دبلومة فى المحاسبة أو المراجعة أو الضرائب

ويمكنك الأنتقال للرابط التالى ستجد فيه كل ما تريد السؤال عنه وأكثر
http://www.aliahmedali.com/forum/showthread.php?t=4797

awadouf
12-12-2009, 07:42 PM
جزاك الله كل خير يا استاذنا العظيم وزادك الله من فضله على معلوماتك القيمة ومرة تانية الف الف شكر على الاهتمام بالرد