إضافة رد
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع
قديم 04-30-2011, 11:09 AM
  #1
علاء82
مشارك
 
تاريخ التسجيل: Mar 2011
المشاركات: 48
افتراضي محاسب فى ربكة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخوانى الافاضل هذه هى اولى مشاركاتى فى هذا المنتدى وارجو من الله ان احصل على اجابه وافية لتساؤلتى اعانكم الله فعل الخير وجعله فى ميزان حسناتكم انشاء الله
الموضوع هو انى فى ارتباك شديد جدا
فانا استلمت وظيفتى كمحاسب فى مؤسسة مقاولات والحمد لله افهم جيدا فى المحاسبه لكن مش عارف ابدا منين بالظبط ولا عارف ارتب افكارى
الموضوع هو ان المؤسسه تعمل من 3 سنوات ولديها مستخلصات وسندات قبض وصرف وموردين وكل المستندات وكانت تسجل هذه الاعمال بطريقه بسيطة جدا ولم يكن عندها محاسب المهم انهم جابونى وقالولى سجل لنا بقه الحاجات دى وطلع لنا قوائم عن ال3 سنين اللى فاتو وانا اول مرة اشتغل محاسب ومش عارف ابدا منين
بالله عليكم اللى يقدر يفيدنى لاىتردد وياريت لو يكون هناك طريقة للتواصل ما بيننا
وجزاكم الله كل خير
علاء82 غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
قديم 05-04-2011, 12:18 PM
  #2
HALEM
مشارك نشط
 الصورة الرمزية HALEM
 
تاريخ التسجيل: Nov 2010
المشاركات: 55
Icon21 مشاركة: محاسب فى ربكة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علاء82 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخوانى الافاضل هذه هى اولى مشاركاتى فى هذا المنتدى وارجو من الله ان احصل على اجابه وافية لتساؤلتى اعانكم الله فعل الخير وجعله فى ميزان حسناتكم انشاء الله
الموضوع هو انى فى ارتباك شديد جدا
فانا استلمت وظيفتى كمحاسب فى مؤسسة مقاولات والحمد لله افهم جيدا فى المحاسبه لكن مش عارف ابدا منين بالظبط ولا عارف ارتب افكارى
الموضوع هو ان المؤسسه تعمل من 3 سنوات ولديها مستخلصات وسندات قبض وصرف وموردين وكل المستندات وكانت تسجل هذه الاعمال بطريقه بسيطة جدا ولم يكن عندها محاسب المهم انهم جابونى وقالولى سجل لنا بقه الحاجات دى وطلع لنا قوائم عن ال3 سنين اللى فاتو وانا اول مرة اشتغل محاسب ومش عارف ابدا منين
بالله عليكم اللى يقدر يفيدنى لاىتردد وياريت لو يكون هناك طريقة للتواصل ما بيننا
وجزاكم الله كل خير

[caps]بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم :
تحية طيبة وبعد ,

انا كنت في نفس الموقف بتاعك بالظب
ط وبحمد الله عملت الاتي :

ا- عمل قيد افتتاحي لاول سنة افتتحت فيها الشركة عن طريق بيانات يعطيها لك صاحب الشركة
شاملة فواتير الاصول و تأسيس المنشاة

2- تجميع فواتير الموردين والمشتريات والمصروفات والايرادات كل شهر لوحده كل بند لوحده
3 - مثلا جمعت 12 شهر من كل بند تقفل بيهم يومية وقوائم
بالتالي انت كده جمعت الثلاث سنين اللي مطلوبة منك

4 - السنة اللي انت فيها دلوقتي جمع القيود بنظام اليوم
وهكذا .......

الله يوفقك [/caps]

الأربعاء 1 جمادى الثانية 1432
__________________
[mshosh2]http://www4.0zz0.com/2010/06/26/16/926659374.gif[/mshosh2]
HALEM غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
قديم 05-04-2011, 02:35 PM
  #3
mr.aboubakr
مشارك فعال
 الصورة الرمزية mr.aboubakr
 
تاريخ التسجيل: Jun 2010
المشاركات: 195
افتراضي مشاركة: محاسب فى ربكة

بالظبط زي ما رد عليك الاخ اللي قبلي
انا بس عاوز اضيف نقطة صغيرة و هي الجرد
لازم تعمل حصر و جرد فعلي للاصول الثابتة و اي بضاعة امانة لدي الغير .
بالنسبة للسنوات السابقة تستطيع عمل فترة ممتده و تطلع قوائم مالية مجمعة للثلاث سنوات مع بعض ، و مهمتك تبدا بطلب كشف حساب للبنوك من بداية التعامل و كذلك عقود التاسيس و حصة الشراء
ورنا يوفقكـ،،،
mr.aboubakr غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
قديم 05-05-2011, 11:18 AM
  #4
علاء82
مشارك
 
تاريخ التسجيل: Mar 2011
المشاركات: 48
افتراضي مشاركة: محاسب فى ربكة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا الف شكر للاخوة الافاضل اللى تكرمو بالرد عليا وهم الاستاذ عبدالحليم والاستاذ ابو بكر والحمد لله بدات زى مانصحتونى واقدرت انى اعمل قيود على الورق
بس حصل امس انهم نزلو لى برنامج محاسبى وقالولى اعمله دليل حسابات وبصراحه انا مش عارف ايه دليل الحسابات ده
انا اعرف اعمل الفيد وبعدين استاذ ثم ميزان ثم التسويات ثم القوائم
المهم بالله عليكم ممكن حد يفيدنى فى الموضوع ده يا جماعه؟
علاء82 غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
قديم 05-05-2011, 11:34 AM
  #5
عادل دردير محمود الزناتي
مشارك
 
تاريخ التسجيل: Dec 2010
العمر: 58
المشاركات: 45
افتراضي مشاركة: محاسب فى ربكة

البداية إذا كانت شركة أطلع على عقد التأسيس أو مؤسسة فردية أطلب الأصول الثابتة المتاحة منذ بداية الفترة وتبدأ بمركز مالي للشركة أو المؤسسة لتبدأ منها القيد الأفتتاحي - وقبل القيد الأفتتاحي تعمل شجرة الحسابات سواء في الجهاز إذا كان عندك برنامج محاسبة أو تشتري دفتر يومية عامة ودفتر جرد لختمهم من التجارة وباقي الدفاتر المساعده وتصمم قيود يومية ومن الأخر لابد من تجهيز المستندات المطلوبة أولاً والمركز المالي ثانياً والقيد الأفتتاحي ثالثاً وبعد ذلك يبدأ عملك بالطريقة السليمة وهذه هي البد اية وعندما تصل لذلك سوف نستمر في الرد على أستفسارتك المطلوبه.
عادل دردير محمود الزناتي غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
إضافة رد


تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع


الساعة الآن 08:19 PM