قديم 12-26-2009, 11:12 AM
اميرفوزي السلفي
مشارك مبتدئ

Icon19 اجيبوني في أسألتي بارك الله فيكم

بسم الله والحمدلله والصلاة والسلام علي رسول الله وبعد:
فإني حائر في بعض الأمور وأريد منكم وأنتم إن شاء الله أهل خبرة بعض الارشادات وهي:
1-أنا مسافر لاعمل محاسبا في السعودية في شركة مقاولات ونشاطات تجاريةوخبرتي أني أستطيع عمل قيود اليومية ودفتر الصندوق والاستاذ والميزانية فهل يصح لي أن أسافر لاعمل محاسبا؟
2-أنا شاب أبلغ من العمر 28سنة وحاصل علي معهد فني تجاري وأريد أن أكمل الدراسة في الجامعة لكني فقير جدا فهل وأنا في السعودية ممكن اكمل هنالك وتكون الشهادة معتمدة؟
3- وماذا لوعرض لي شيء في عملي من الناحية المحاسبية كيف اتصرف حتي لا ابان اني لا افهم هذه المسئلة؟
4- وماهي النصيحة من الاخوة المحاسبين لي وانا هناك في الغربة؟
5- وكيف اكون محاسبا ماهرا؟
6-وانا لم اعمل في مجال المقاولات قط فما الحل؟
وبارك الله فيكم جميعا وسددكم.
اميرفوزي السلفي غير متواجد حالياً  
قديم 12-26-2009, 11:47 AM
gogomog2008
مشارك فعال

افتراضي مشاركة: اجيبوني في أسألتي بارك الله فيكم

اخي العزيز لا تقلق وان شاء الله ربنا يكون معاك

1 - يكقي جداً.
2- اعتقد ينفع على سبيل المثال التعليم المفتوح بس برضوا افضل ان الاخوة في المنتدى يردوا عليك.
3- اكيد مفيش واحد يعرف كل حاجة بس اهم حاجة يكون عندك الرغبة في التعلم طول الوقت وكل متيجي قدامك مشكلة حاول تدور على حلها في هذا المنتدى العظيم او في الكتب.
4- نصيحتي انك تحاول على قد ما تقدر تنجز الاعمال المطلوبة منك والا تظهر في موضع تقصير بأي شكل من الاشكال وانصح نفسي واياك قبل كل شئ بتقوى الله.
6- اعتقد ان اصلا المكان اللي انت رايح فيه هيكون في نظام هما ماشيين علية فما عليك الا انك هتحاول تفهم هما كانوا بيشتغلوا ازاي وتحاول تمشي على نفس السيستم.

ربنا يوفقك
gogomog2008 غير متواجد حالياً  
قديم 12-26-2009, 12:48 PM
اميرفوزي السلفي
مشارك مبتدئ

افتراضي مشاركة: اجيبوني في أسألتي بارك الله فيكم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gogomog2008 مشاهدة المشاركة
اخي العزيز لا تقلق وان شاء الله ربنا يكون معاك

1 - يكقي جداً.
2- اعتقد ينفع على سبيل المثال التعليم المفتوح بس برضوا افضل ان الاخوة في المنتدى يردوا عليك.
3- اكيد مفيش واحد يعرف كل حاجة بس اهم حاجة يكون عندك الرغبة في التعلم طول الوقت وكل متيجي قدامك مشكلة حاول تدور على حلها في هذا المنتدى العظيم او في الكتب.
4- نصيحتي انك تحاول على قد ما تقدر تنجز الاعمال المطلوبة منك والا تظهر في موضع تقصير بأي شكل من الاشكال وانصح نفسي واياك قبل كل شئ بتقوى الله.
6- اعتقد ان اصلا المكان اللي انت رايح فيه هيكون في نظام هما ماشيين علية فما عليك الا انك هتحاول تفهم هما كانوا بيشتغلوا ازاي وتحاول تمشي على نفس السيستم.

ربنا يوفقك
جزاكم الله أتم الخير وبارك فيكم
اميرفوزي السلفي غير متواجد حالياً