قديم 08-29-2009, 02:30 PM
ahmd10
مشارك

Icon23 هام وعاجل

كنت قد عملت لفترة قصيرة وظيفة مندوب بيع فى احد شركات التوزيع ومضيت على نفسى ايصال امانة على بياض وعند تركى للعمل بعد فترة وقدمت استقالتى وجدت المشرف يقول لى مش هنقدر نوقعلك على اخلاء طرف الا عند انهاء كافة متعلاقاتك المادية طرفنا وبالفعل تركت الشركة واتجهت للعمل فى احد الشركات المحترمة فى مهنتى محاسب وبعد عدة ايام وجدت الشئون القانونية للشركة السابقة تتصل بى وتقولى فين فاتورة العميل (س) فلوسها فين وانا كنت قد سلمت جميع المتعلقات المادية الخاصة بى فى ادارة الشركة اما شهود عيان سامحهم الله جميعا واقسم على هدا وبلغونى بان عندما اتصلو بصاحب المحل قال لهم بان اننى قد حصلت منه على مبلغ الفاتورة بالكامل على ثلاث دفعات وابلغته باننى لم ازهب للعميل هزا الا مرة واحدة فقط وقال لى مش هاعطيك فلوسك دلوقتى الا اخر الشهر لان مشرفك خد مننا 500 جنيه تحت الحساب والشركة تتطالبنى بالمبلغ مادا افعل لاننى واخد على نفسى حلفان عظيم ان رجلى لو اتجرت الى قسم شرطة بتهمة خيانة الامانة هاجيب المشرف من بطنه امام الناس كلها مادل افعل بالله عليكم ارجو النصيحة حيث اننى متزوج وبيتى سيتعرض للخراب ارجو الرد
ahmd10 غير متواجد حالياً  
قديم 10-08-2009, 10:02 AM
halawa
مشارك ذهبى

افتراضي مشاركة: هام وعاجل

اخى العزيز اولا ارجو ان لااكون قد تاخرت على الرد عليك
اولا حاول ان تحل مشكلة التاجربان يخبر الحقيقة للشركة
ثانيا قم بعمل محضر بالابلاغ عن ايصال الامانة على البياض لاثبات الحالة وعدم ترك الموضوع معلق
للعلم ان لست محاميا ولكن هذا من تجارب الحياة ونرجو من السادة المحامين الرد على هذا السوال
السيد حلاوة
[/glint][glint]
[/glint][glint]
[/glint][/bor]
halawa غير متواجد حالياً  
قديم 10-08-2009, 02:11 PM
akrm-nagy
مشارك فعال

اولا : انا عاوز أفهم من كلامك أن الخطأ دا نتيجة إهمال أم نتيجة سرقة ؟؟

وطالما هناك خطأ سواء إهمال سواء لا تقلق

إذهب بأعصاب هادئة لأكبر مسؤل بالشركة وأعرض الأمر علية وضعة في عين المدفع

وإن شاء الله تتحل

ثم إذا كان العميل بيقول إنك حصلت منة علي ثلاث دفعات أين إيصالات الأستلام ؟؟

المفروض إستكمالاً للنظام السليم يكون في إيصال تحصيل نقدية بياخدة العميل لما تحصل منة نقدية

أذهب للمسئول وقولة يجيبلك الأيصالات اللى انت حصلت بيها وانت تدفع المبلغ كاملاً
akrm-nagy غير متواجد حالياً  
قديم 10-08-2009, 04:31 PM
hello4you
Guest

ع فكرة انا لى واحد صاحبى ايام ماكنا ف كلية اشتغل برده ف شركة يبيع كروت شحن موبيلات فى الهيئات وشركات ولما حسه انه هيمشى الراجل صاحب شركة خل واد من اللى شغلين عنده مندوب برده يمضى صاحبى بدله ف يوم على كروت الشحن بحجة انه هيتاخر وان سكرتير كان لازم ساعتها يمضى حد ع كروت عشان يلحق يمشى ويروح الشغل تانى طبعا صحبى مضى على الكروت ولما صحبى مضى على استلام الكروت وسكرتير مشى وصحبى استنى زميله لحد مايجى وسلمه بضاعة بحسن نية راح زميل صحبى خد البضاعة واختفى وصاحب شركة صطالب صحبى بالفلوس او انه يشتغل عنده لمدة سنة ويسدد كل شهر مبلغ معين طبعا صحبى قال لاهله ورحنا دفعنا الفلوس وصحبى ساب الشغل وتدور الايام ويعدى كام شهر نلاقى الواد اللى خد بضاعة من صحبى فى شارع ولما مسكنه واضرب راح حكيلنا موضوع بالتفصيل وان دى حركة من صاحب الشركة عشان صحبى يستمر فى شركة ومش يمشى ولما موضوع اتطور قال ادينى كسبت منه فلوسه انا بحكى الموضوع للعظة وعشان كلنا نستفاد من اخطاء غيرنا وياريت اى حد مرة بتجربة نصب يحكيها لينا عشان نتعلم من بعض

قديم 10-08-2009, 04:35 PM
hello4you
Guest

اما بخصوص موضوعك فان انصحك انك لو حاسس ان ف حد ف شركة اللى انتا شغال فيه محترم وممكن يسعدك روح احكيلو كل حاجة وتوكل على الله

قديم 01-04-2010, 10:03 PM
omar_79
مشارك مبتدئ

انا مقدم فى شركه بترول ولكن التعيين يكون بالثانويه وانا معى ببكالوريوس تجارة
طيب ايه الفرق بين التعين بالثانويه والتعيين بالبكالوريوس طيب وهل هشتغل محاسب ولا عامل؟
omar_79 غير متواجد حالياً