مشاركة: المحاسبة في شركات السياحة
عزيزى السائل يسعدنى ايضاح وانا مختص بالسياحة اولا لابد من معرفة النشاط جيد ا لنفه تفاصيلة المحاسبة الخاصة بة فمحاسب السياحة لدية ايراد متعلق بملف ومصروف مرتبط بة
فنحكى عن دور الأوبرتور (منسق البرامج ) مع الوكيل الخارجى (اللى بيجيب الزبون ) ثم قيام الأوبراتور داخل الشركة
بدور المايسترو (توزيع المهام )
فعندما ياتى الزبون على الطائرة لابد من ابلاغ قسم الطيران - فسم النقل - عمل حجوزات الفنادق - وتجهيز تذاكر المزرات - والمرشدين (وهنا لابد من معرفة هل المرشد يقوم بدور التور ليدر ام لا يعنى مرافق مجموعات ام لا)
نقطة اساسية ىبد من معرفتها وهى ان جميع التعاملات حتى بين الأقسام المختلفة تكون من خلال مستندات داخلية
فاكسات ايميلات نظرا لان اى غلطة بفورة تخيل لو ان الأوبراتور اعطى طلب حجز طيران شفوى وقسم الطيران نسى تبقى المشكلة ان اول القصيدة كفر يعنى الزبون يشتكى وقبلة طبعا الشركة برة
سؤال مهم : طيب اية دور قسم الحسابات فى القصة
لازم نعرف ان الحسابات عصب بل مفصل الشغلانة قبل اما يجى الزبون فية فنادق بتدفع بعد التاكيد من قسم الحجز دة لو مفيش عند الشركات وسيلة ائتمان طرف الفندق وكذلك تاشيرة بنشتريها للزبون وحتى بعد مغادرة الزبون
حتى يطلع الملف من ايد الأوبرتور للحسابات للمراجعة وكذلك قد تكون هناك العاءات
يبقى دة علشان نفهم نحاسب ازى لازم نفهم طبيعة النشاط واقسام الشركة وعلاقاتها وفى النهاية نكيف المحاسبة ازى واسف على الأطالة
__________________
اسامة الحوهرى [hr]#ff0000[/hr]