قديم 05-18-2012, 04:14 PM
ابو فياض
مشارك مبتدئ

افتراضي ن لكل محاسب مبتدئ

بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد صل الله عليه وسلم وبعد
قال تعالى وما اوتيتم من العلم الا قليلا صدق الله العظيم
هذه الارشادات احب اقدمها لكل محاسب مبتدأ واسال الله تعالى له التوفيق لما يحب ويرضى
نبدا ونقول بسم الله الرحمن الرحيم
ملحوظه لو عاوز تشارك هذا المو ضوع فلا تستاذن الامر مفتوح للجميع
اولا ايه معنى انك محاسب
معنى انك محاسب ان لك دور فى المؤسسة اللى هتشتغل فيها ونفترض ان المؤسسة دى شركة صغيرة وانت بس المحاسب ايه اللى مطلوب منك ؟؟؟؟؟
لازم تعرف انك علشان تمارس دورك مطلوب منك تاسيس نظام محاسبى بقدر الامكان تحاول يكون شامل باذن الله
طيب السوال انا لسه بابتدى ومعنديش الخلفيه العلمية المحاسبية اللى تخلينى اعمل هذا النظام
قبل كل حاجه عازك تعمل الاتى
الفايلات تكون منظمة جدا ودقيقة
تعمل فايل سندات القبض وتعمل فايل سندات الصرف
وتعمل فايل الرواتب وتعمل فايل القيود اليومية مش هطول علشان لا تتشتت

شوف مطلوب منك الاتى اولا تتابع حركة الفلوس in or out
لو فلوس جاتلك المفروض بتعمل سند قبض سند القبض دا هيكون اما عن فلوس كاش او فلوس بس بشيك طبعا دا هيتخصم من خساب الزبون وهيكون القيد
من ح / الصندوق
الى ح / العميل
او الى ح / المبيعات
طيب نفترض الفلوس دى انت ودتها البنك
ها تكون
من ح البنك
الى ح الصندوق
فى حالة التحصيل بشيك هيكون القيد
من ح شيكات تحت التحصيل
الى ح البنك
وبعدين الشيك لما ينزل فى حسابك
من ح البنك
الى ح شيكات تحت التحصيل
ويريت تصور الشيك اللى جيه من الزبون وتصوره وترفقه فى سند القبض
ودى نصيحة اخوية منى ليكم شوف لو بتتعامل مع زبون
حاول تكون الدفعات اللى بيدهلك بتغطى فترة محددة وتيجى فى البيان بتاعك تتكتب شيك رقم 111 وتكتب على اى بنك ونفترض البنك باسم بنك ابو فياض عن شهر يناير 2012 مثلا
طيب يرجالة ليه نركز على ان الشيك بيغطى فترة محددة علشان نعرف لو فيه فاتورة مدفعهاش او سقطت منه ونعرف نقوله عليها
وكمان خد الحتة الزتونه دى لازم لو بتتعامل مع عميل على الحسا ب لازم تسال عن العقد اللى بينك وبينه وتركز على الحاجات دى
صلوا على النبى سيدنا محمد صل الله عليه وسلم
اولا تاريخ الدفع يعنى يدفع بعد مثلا شهر او شهرين او تلاته من تاريخ الفاتورة حسب العقد اللى بينك وبينه
ثانيا تركز هل هناك خصم يستحقه على الفتورة مثلا خصم 10 %على الفاتورة مثلا
ثالثا لازم يكون العقد مرفق بمعلومات عن الشركة وصاحبها واقصد الاوراق والمستندات الرسمية
علشان لو فك نعرف نجيبه
المهم تعمل الاتى شهريا تكون ظبطت حساباتك واتاكد من كل الفواتير نازلة عندك وتبعت له كشف حساب مثلا انت دلوقتى 1-مايو تبعت كشف حساب عن شهر ابريل علشان لما ياجى ميعاده فى الدفع يعرف مطلوب منه اد كده وبعدين تتصل بيه تقوله كشف الحساب وصل المهم متنساش اكتب رقم تلفونك على كشف الحساب علشان لما الشيك او الفلوس تكون جاهزة بتصل بيك
هاكمل معاكم بعدين ان شاء الله

ابو فياض غير متواجد حالياً  
قديم 05-18-2012, 09:10 PM
ابو فياض
مشارك مبتدئ

افتراضي مشاركة: ن لكل محاسب مبتدئ

بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله
نكمل
المهم قبل ما تودى الفلوس البنك بفرض انك مسئول عن كده اعى تعمل زى انا لما جيت ابتدى شغل انا عملت ايه ؟؟؟؟؟ اخدت الفلوس البنك وقلتله حط دول فى الحساب طبعا كانت قمة ........
المهم شوف تعمل ايه
تقسم الفلوس اللى معاك حسب كل فئه يعنى الشلنات لوحدها والعشر قروش والجنيه كل فئة لوحدها وتكتبها فى ورقة
مثلا
10 جنية * 100= 1000 جنية

وهكذا وبعدين تكتب الاجمالى واهم حاجه تعد الفلوس قبل ما توديها البنك مرتين على الاقل
وبعدين تعمل ايداعك اللذيذ ومبروك عليك اول ايداع
المهم متنساش لو الايداع دا بيروح الشركة الام لازم تصوره وتحتفظ بكل ايداع عندك علشان لو حصل اختلاف تقولهم لا انا معاى الايداع لان ممكن البنك يغلط فى الايداع او فى رقم الحساب وللاسف دا بيحصل فتكون انت جاهز
يجماعه انا عارف دى بعيدة عن الحسابات شوية بس هو دا اللى بيحصل فى الواقع العملى المهم خلصت ايداعك ظبطت شغلك سنة سنة هتلاقى نفسك باذن الله بتبدع فى الشغل

بعدين نرجع شوية لحسابات العملاء شوف اهم حاجه متكونش نايم
لا عاوزك تصصح يعنى ميجيش تقول لصاحب الشركةمبروك افرح كل اشطه وعنب والبيع شغال زى الفل ما شاء الله
وتكون انت نايم على فلوس الشركة بعدين الشركة تقفل وانت السبب
يبقى لازم تتاكد من المديونية بره وتشوف مين بيسحب ومش بيدفع ولازم تكلم رئيسك فى الشغل او صاحب الشركة علشان تكون اعفيت نفسك من المسئولية
مطولش عليك قولى خد راحتك

اقولك معلش عاوز انام شوية نكمل بعدين ان شاء الله واى سؤال اتفضل باذن الله فى خدمتك
ابو فياض غير متواجد حالياً