إضافة رد
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع
قديم 04-11-2007, 03:33 PM
  #1
gamal yose
مشارك مبتدئ
 
تاريخ التسجيل: Mar 2007
المشاركات: 2
حسابات مطحن غلال

استازى الجليل عندى استفسار وارجو المساعدة نشاط مطحن غلال طبيعة المعاملات كالتالى تقوم الوزارة بتوريد كمبةمن القمح والذرة الى المطحن على ان يقوم المطحن بطحنهاوتسليمها كحصص الى المخايز والمستودعات مقابل اسعار تحددها الوزارة يقوم المطحن بتحصيلها ثم يقوم بتوريدالثمن للوزارة بعد خصم الاجر المتفق عليه لطحن الطن سواء من القمح او الذرة مع العلم ان معدلات التحويل من قمح وذرة الى دقيق وردة متفق عليها اى ان طن القمح مثلا يعطى 950قمح+100ردة وهكذا وقوم المطحن بتحمل كافة المصروفات من اجور وتعبئة وخلافه واريد امسك حسابات منتظمه فما هى السجلات والدفاتر الازمة وكيفية التسجيل فيها ارجو الافاضة فى الشرح وجعل الله ذلك فى ميزان حسناتك
gamal yose غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
قديم 04-11-2007, 07:43 PM
  #2
ASKER3000
مشارك
 
تاريخ التسجيل: Mar 2007
العمر: 42
المشاركات: 30
افتراضي

السلام عليكم

اعانك الله

انا كنت ماسك فى مكتب المحاسبه ضمن الشركات حسابات مطحن خاص و مطحن حكومى ( تموين )

ساحاول تذكر الأساسيات

لو كان الموضوع مطحن خاص كانت بقت ساهله
لكن حسابات مطحن التموين صعبه و معقده

عندك دفاتر التموين و فى مامور التموين موجود معاك على طول
و عندك اذون اضافه لكل الوارد
و اذون صرف للمنصرف و ينقسم اذن الصرف الى اجوله دقيق و رده و شامى
و فاتوره لكل اذن

بعد كده كان باقى الشغل بيجى عندى المكتب بيعمله المحاسب اللى ماسك المطحن و بعدين انا باراجع على الشغل و باقفله

لو انت عايز تكمل :--
دفتر يوميه المقبوضات و دفتر المصروفات و الدفاتر القانونيه

كان فى تفريد و تسطيره خارجيه بيتم فيها تجميع الفواتير و تحديد كل الكميات المنصرفه على مدار اليوم من دقيق و رده و دمغه و تنميه و نظافه و بيئه و باقى الرسوم الحكوميه التى تمثل جزء من الأف او المائه من الجنيه

و بعد هذا يتم عمل القيد


هذا بشكل عام

و اى ايضاح اكثر ارجو ان تحدد الطلب لان مشكلتى انى لا اعرف ان اقوم بالشرح العام


اتمنى ان تكون هناك معلومات مفيده

تحياتى

التعديل الأخير تم بواسطة ASKER3000 ; 04-11-2007 الساعة 08:02 PM
ASKER3000 غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
قديم 04-11-2007, 09:31 PM
  #3
gamal yose
مشارك مبتدئ
 
تاريخ التسجيل: Mar 2007
المشاركات: 2
افتراضي

اشكر لك ياخى اهتمامك بالرد ولكن المشكلة انى اعمل حديثا فى المطحن الخاص الذىهو شركة ولم يتم عمل اى دفاتر ومطلوب منى عمل ميزانية لتقديم الاقرار الضريبى قبل نهاية شهر ابريل فما هو الحل
gamal yose غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
قديم 04-11-2007, 10:53 PM
  #4
ASKER3000
مشارك
 
تاريخ التسجيل: Mar 2007
العمر: 42
المشاركات: 30
افتراضي

السلام عليكم

بص يا سيدى
هوه المطحن شغال من فتره طويبه يعنى تقريبا من كام و هل قدم قبل كده اقرارات و ميزانيات


قدامك حلين

الأول انك تعمل حسابات بشكل سريع لاخراج ميزان مراجعه و منها القوائم ثم تقديم الإقرار

الثانى ان تحاول ان تثبت القيم الأساسيه و خللى بالك كل حسابات تابعه لهيئات حكوميه من دمغه و غيره و اكيد كميه الفواتير عندك ضخمة جدا و قدامك حوالى 18 يوم فده صعب انك تقدم لوحدك حسابات كامله و منظمة و منضبطه فيمكنك ان تعمل على الحسابات و تحاول ان تقدم اقرار ضريبى و تكونه و اذا لم تستطع لابد من تقديمة فى التاريخ ثم تقوم بعمل تعديل

و اكيد لازم مكتب محاسبى معتمد علشان التوقيع على الميزانيه

و الله اعلم
ASKER3000 غير متواجد حالياً  
رد مع اقتباس
إضافة رد


تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع


الساعة الآن 12:31 PM