قديم 09-26-2009, 07:06 PM
ahmed_elmelih
مشارك نشط

افتراضي برامج مراجعة معتمده في معظم المكاتب الكبيرة وتحتوى على معظم البنود الهامة بالقوائم ال

برامج مراجعة معتمده في معظم المكاتب الكبيرة وتحتوى على معظم البنود الهامة بالقوائم المالية

http://egycpa.com/viewtopic.php?f=17&t=26
وهذا هو فهرس البرنامج
الفهــــرس

(1) برنامج مراجعة الإعتمادات المستندية.
(2) برنامج مراجعة النقددية والأرصدة لدي البنوك.
(3) برنامج مراجعة الإستثمارات في الأوراق المالية بغرض المتاجرة.
(4) برنامج مراجعة دورية للإستثمارات في الأوراق المالية بغرض الإحتفاظ.
(5) برنامج مراجعة التسهيلات الإئتمانية.
(6) برنامج مراجعة تكاليف المقاولات.
(7) برنامج مراجعة المستحقات والمخصصات والأرصدة الدائنة الأخري.
(8) برنامج مراجعة مصروفات ما تقاضاه رئيس وأعضاء مجلس الإدارة.
(9) برنامج مراجعة رأس المال.
(10) برنامج مراجعة الموردين.
(11) برنامج مراجعة المبيعات ومردودات المبيعات.
(12) برنامج مراجعة القروض.
(13) برنامج مراجعة أرصدة البنوك والصندوق.
(14) برنامج مراجعة المعاملات مع الأطراف ذات العلاقة.
(15) برنامج مراجعة الإستثمارات.
(16) برنامج مراجعة المخزون.
(17) برنامج مراجعة الإستثمارات العقارية.
(18) برنامج مراجعة الأرصدة المدينة الأخري.
(19) برنامج مراجعة العملاء.
(20) برنامج مراجعة الأجور.
(21) برنامج مراجعة الأحداث اللاحقة لتاريخ الميزانية.
(22) برنامج مراجعة المشتريات ومردودات المشتريات.
(23) برنامج مراجعة الأصول الثابتة والمشروعات تحت التنفيذ.
(24) برنامج مراجعة المصروفات العمومية والإدارية.
(25) برنامج المراجعة التحليلية.
(26) قائمة تزكية للأوراق والمستندات اللازمة لحضور الجمعية العامة.
[glow1=#996868]
سبحان الله والحمد لله
احمـــــــد المليـــــــــــــــــح

[OVERLINE]WWW.EGYCPA.COM[/OVERLINE]
ahmed_elmelih غير متواجد حالياً  
قديم 09-26-2009, 07:12 PM
hamada846284
مشارك نشط

افتراضي مشاركة: برامج مراجعة معتمده في معظم المكاتب الكبيرة وتحتوى على معظم البنود الهامة بال

الاخ احمد
اية الطريقة اللي تخلينى محاسب فى مكتب الدكتور عبد العزيز حجازى
خريج 2008
محاسبة مقبول
اللغة جيد
دبلومة ضراءب
25سنة
وخصوصا ان المكتب بيطلب محاسبين ف شهر2-3
وشكرااااااااااااااااااااااااااااااااا
hamada846284 غير متواجد حالياً  
قديم 09-26-2009, 08:57 PM
وليد الجد
 الصورة الرمزية وليد الجد

افتراضي مشاركة: برامج مراجعة معتمده في معظم المكاتب الكبيرة وتحتوى على معظم البنود الهامة بال

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamada846284 مشاهدة المشاركة
الاخ احمد
اية الطريقة اللي تخلينى محاسب فى مكتب الدكتور عبد العزيز حجازى
خريج 2008
محاسبة مقبول
اللغة جيد
دبلومة ضراءب
25سنة
وخصوصا ان المكتب بيطلب محاسبين ف شهر2-3
وشكرااااااااااااااااااااااااااااااااا
الاخ /hamada846284
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حتي تعمل في مكتب محاسبة كبير
لابد ان تتوفر في شروط ومهارات تؤهلك للعمل بتلك المكاتب
وحتي تكون اهل للعمل بها يجب عليك الاتي :

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elkhouly مشاهدة المشاركة
حبيت أشارك معاكم خبرتي في مجال المحاسبة والمراجعة وأسواق العمل في الخليج او في مصر
موضوعي بالتحديد هيكون عن مجال المحاسبة المالية والتدقيق اللي هما يعتبروا عصب مهنة المحاسبة ومفتاح النجاح لاي شخص طموح واللي فيهم بالتحديد تتوافر معظم فرص العمل وكمان الرواتب اللي زي العسل والكاش المحترم

النصايح التالية للي حابب يمتهن المحاسبة المالية ومهنة التدقيق :

خلينا نبتدي من الاول خالص :

1-تجارة عربي؟؟؟؟؟؟

لو إنت خريج تجارة عربي زي حالاتي لازم يا أستاذي تعرف المحاسبة بالانجليزي ..... بأي طريقة ... انا مثلا اشتريت كتب المحاسبة المالية بالانجليزي من مكتبة الجامعة .. مع العلم نفس الكتاب ممكن تلاقيه بيتباع في المكاتب الخارجية ب 100 او 150 جنيه ... زاكرهم كويس جدااا .. اتعلم ومارس كل حاجة بالانجليزي

2-استعيد الذكريات ؟؟؟؟

لو انت مخلص كلية وحاسس كده انك طلعت من المولد بلا حمص يعني حاسس انك مش فاهم كان بيحصل ايه في ال 4 سنين اللي فاتوا زيي كده مثلا .. كنت فاقد الوعي ل 5 سنين .. فنصيحتي انك ترجع لكتب سنة اولى وتانية وتالتة ورابعة وزاكرهم تاني (مش كلها .. المحاسبة الماليه في الاساس) ؟! ايوه زاكرهم تاني بس المرادي بفهم مش مزاكرة عشان عايز تنجح في الامتحان وخلاص .. لأ مزاكرة عشان تنجح في الحياة ...مزاكرة بفهم مش مزاكر حفظ ... لو محتفظ لسه بالكتب يبقى خير وبركه ولو مش محتفظ بيهم برضه روح مكتبة الجامعة واقف مع طلبة سنة اولى في الطابور واشتري الكتب تاني .... أيوه انا عملت كده مش عيب يا أستاذي!

3-الاساس ؟؟؟؟؟

ركز جدااا على الاساسيات بتاعة المدين والداين وكتب المحاسبة المالية بتاعة سنة اولى وتانية بالتحديد... تمكن منها كويس جداا جدا ... هيه دي مفتاح النجاح!

4-الشغل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حاول في بداية حياتك تشتغل الحاجة اللي تعلمك مش اللي تقبضك ... حاول تدور على شغلانه بتمارس فيها كل الحسابات مش حاجة معينة بس.. يعني مثلا لو انت محاسب عملاء او محاسب بنك .. مش وحشة بس برضه حاول تعرف كل حاجة بتمشي ازاي وحاول تتوسع وتشتغل على كل الحسابات المالية في الشركة ... يفضل شركة تجارية ( هيه دي اللي هتعلمك صح )

5-اللغة؟؟؟؟؟؟؟

اللغة في رأيي اهم من شهادة الكلية نفسها ... لازم تتعلم انجليزي صح .. حاول يكون ليك هواية بالانجليزي سواء افلام – موسيقى – قراءة .. المهم تتعلم تتكلم وتسمع وتكتب وتقرا انجليزي صح .. للاسف الشباب المصري ضعيف جدا في الناحية دي مقارنة بشعوب دول اخرى زي الهند وباكستان والفلبين اللي واكلين 95 % من التورته في دول الخليج .. أقصد بالتورته : سوق العمل

6- الشهادة المهنية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حاليا في الوقت الحالي مع كثرة البشر وكثرة المعروض من العمالة .. أصبحت شهادة الكليه للمحاسب زي شهادة الثانوية العامة .... لااااااااااااااازم يكون معاك شهادة مهنية عشان تكون (محاسب معتمد) .. أنصحك بالشهادات التالية:

لو حابب مجال المحاسبة المالية والتدقيق في عندك شهادتين:

-شهادة الcpa - (شهادة أمريكية) : وتعني محاسب قانوني معتمد وطبعا الشهادة مكلفة جداااا وتحتاج سفر .... ممكن تسجل مع اي معهد او ممكن تزاكرها مع نفسك لو تقدر .. كل واحد وامكانياته المادية والفكرية (إسألني لو عايز معلومات اكتر عنها )

-شهادة ال acca : (شهادة بريطانية) : وأنا انصحك بيها لان تكاليفها أقل من ال cpa وامتحاناتها في مصر .. سجل مع اي معهدوابتدي فيها من دلوقتي حاااالا لانها بتاخد وقت وتعتبر زيها زي ال cpa (إسألني لو عايز تعرف معلومات عنها )
الشهادة دي مطلوبة جدا في الامارات وبالتحديدة في مكاتب التدقيق العالمية .. يوجد منها نوعين : نوع يستخدم المعايير البريطانية ونوع يستخدم المعايير الدولية .. أنصحك تقدم عليها بالمعايير الدولية ... مثلا عندنا في المكتب شهادة ال cpa شبه مرفوضة ... المكتب بيفضل الناس اللي معاها acca او معدية حتى كم جزء منها .. مجرد انك تذكر في cv بتاعك انك معاك acca او حتى بتدرسها وعديت كم امتحان منها بيعطيلك أفضلية رهيبة

الشهادة ممكن تبتديها علطول بعد ما تخلص ثانوية عامة او ممكن تبتديها وانت في كليه .. نصيحة لكل شاب مصري لسه في الكلية او لسه مخلص .. ابتدي في دراسة الشهادة فوراااااااااااااااا .. يعني لو انت في سنة اولى كلية .. ابتدي فيها وعلى ما تخلص كليه هتلاقي نفسك خلصت الشهادة وبقيت محاسب معتمد بس متطلبات الخبرة هتاخدها في اي وقت بعدين.. واتفرج على الفرص اللي زي اللوزوالفلوس الحلوة سواء جوه مصر او بره وانا اضمنلك كده

الشهادة مطلوبة في الامارات لانها بتستخدم المعايير الدولية والامارات تستخدم المعايير الدولية

للأسف في دبي والامارات بشكل عام .. مهنة التدقيق مسيطر عليها الهنود والباكستانيين والفلبينينن .. كل دولة من الدول دي عندها جمعية خاصة بيها لاعتماد المحسابين .. وبيعترفوا بيها زيها زي الشهادة الاجنبية وزيها زي ال cpa الا عضوية جمعية المحاسبين المصرية اللي اعتقد غير معترف بيها هنا لان درسااتها بالعربي .. للأسف

هديلكم مثال حقيقى : أغلب الشباب الهنود والباكستانيين اللي واكلين سوق العمل في الامارات بيخلص كلية وبيكون معاه الشهادة المهنية بتاعته جاهزة .. يعني ممكن يكون عنده 20 سنة بس وتلاقيه محاسب معتمد لانهم كلهم بيدرسوها وهما عندهم تقريبا 17 سنة مش زينا احنا خايبين .. والشباب كلو نايم في العسل ... ومستغربين ليه الفرص ضعيفة للمصريين في الخليج .. بلا خيبة .. بس للاسف مكنش فيه حد ينصحنا وقتها عشان كده حبيت أنصح الشباب اللي حابب يوصل في مجال المهنة وحابب فرص أفضل

7-العمل

بالنسبة للفرص الخارجية ممكن تشتغل في شركات او مكاتب تدقيق ... الافضل انك تبتدي في مكتب تدقيق كمساعد مراجع .. دي احسن حاجة ممكن توصلك لفرص ممتازة في المستقبل سواء في مهنة المحاسبة او المراجعة .. لو عايز تعرف مثال عن طبيعة الامتحانات في اماكن مثلا زي مكاتب التدقيق في الامارات إسألني وليك عندي الرد ان شاء الله

اللهم قد بلغت .. اللهم فأشهد

أتمتى اكون قدرت أفيد الشباب والشابات الواعدين.. وياريت اللي عنده اي استفسار يراسلني وانا حااااااااااااااضر
قديم 10-06-2009, 09:57 AM
ahmed_elmelih
مشارك نشط

ما شاء الله الرد وافي بس انا ازيد حاجه
الاخ ذكر فعلا الاسباب الى لازم تاخد بيها هيباه ناقص التوكل على الله والدعاء لان فعلا مساله الشغل ده نصيب ورزق زمحدش في الكون يقدر يمنع رزاك من مكان ربنا كتبهولك
[glow1=#996868]
سبحان الله والحمد لله

قديم 10-06-2009, 03:35 PM
waelsayed
 الصورة الرمزية waelsayed

الف شكر يااستاذ وليد الجد وربنا وفقك لما فية الخير
قديم 11-23-2009, 08:08 AM
morsy_solution
مشارك مبتدئ

أزيك يا ريس
كنت عايز اسأل سيادتك عن حاجة :
لو عايز تعرف مثال عن طبيعة الامتحانات في اماكن مثلا زي مكاتب التدقيق في الامارات إسألني وليك عندي الرد ان شاء الله
اية نظام الامتحانات وكيفية السفلا من مصر للامارات (الفيزا).
morsy_solution غير متواجد حالياً  
قديم 12-11-2009, 11:17 AM
hamada846284
مشارك نشط

الاستاذ وليد الف شكر ليك
الاسناذ احمد لك كثير الشكر
معلش يا استاد احمد انا سئلت عن شئ مش دة موضوعة
بس الموضوع ان المكتب كان طالب محاسبين وكاتب حسابات
انا قدمت ف كاتب الحسابات بشهادة الجامعة ومحدش رد فكنت عايز اعرف اية الشروط
وبقول يارب بس اية الاسباب وارجع تانى ااقول يارب انت المعين
hamada846284 غير متواجد حالياً  
قديم 01-02-2010, 11:00 AM
أحمد حسين سعد مطر
مشارك فعال
 الصورة الرمزية أحمد حسين سعد مطر

الأستاذ وليد الجد
تحية طيبة
أرجو الأفادة فى اى المعاهد المعتمدة لمنحى شهادة acca حيث ارغب فى الحصول عليها
انا محاسب تحت التمرين ، وتليفونى /0104987804
أحمد حسين سعد مطر غير متواجد حالياً  
قديم 01-23-2010, 01:59 PM
ahmed_elmelih
مشارك نشط

التقديم في المكتب افضل يكون تسليم السيرة الزاتية باليد افضل من اراسلها بالبريد الالكترونى
[glow1=#996868]
سبحان الله والحمد لله

قديم 02-01-2010, 05:45 PM
السودان
مشارك مبتدئ

جزاك الله خير
السودان غير متواجد حالياً