قديم 02-06-2008, 09:02 PM
account_10000
مشارك فعال

Icon1 مشاركة: شرح برنامج البتش تري بالصور من الالف للياء

finnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
account_10000 غير متواجد حالياً  
قديم 02-08-2008, 11:34 AM
sheree
مشارك مبتدئ

Icon19 مشاركة: شرح برنامج البتش تري بالصور من الالف للياء

ازيكم يا جماعه ................ أنا مدربة محاسبين وممكن اشرحلكم الpeachtree بس قولولى ازاى انزل موضوع على المنتدى وانا هكون تحت امركم
sheree غير متواجد حالياً  
قديم 02-20-2008, 11:25 AM
rafiek
مشارك نشط

افتراضي مشاركة: شرح برنامج البتش تري بالصور من الالف للياء

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sheree
ازيكم يا جماعه ................ أنا مدربة محاسبين وممكن اشرحلكم الpeachtree بس قولولى ازاى انزل موضوع على المنتدى وانا هكون تحت امركم

حضرتك بتدربي فين.
rafiek غير متواجد حالياً  
قديم 03-07-2008, 04:22 PM
elamary
مشارك مبتدئ

جزاكم الله خيرا يا اخي علي هذه المعلومات الجميلة وياريت لو في اي جديد ان تمدنا بيه elamaryyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy yyyyyyyyyyy
elamary غير متواجد حالياً  
قديم 03-10-2008, 08:14 AM
احمد ابوسنة
مشارك فعال

Icon150 مشاركة: شرح برنامج البتش تري بالصور من الالف للياء

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elkazzaz2007
ده مقتبس من موضوع الأستاذ صلاح الشمندي و ده كان راي احد الأعضاء عن البتش تري و انا احب أقول رايي

1- ماذا يحدث لو ان صاحب المنشأة اراد ادخال فواتير الشراء بأعلى من قيمتها . عشان الضرايب وتقليص الربح . او لو اراد ادخالها اعلى من قيمتها لكي يعظم من ثمن البيع وهذا يحدث فى سوق العمل
فى تلك الحالة سوف يحدث خطأ محاسبي كبير وهو ادخال المشتريات باعلى من قيمتها ويكون ناتج الحسابات من ربح او خسارة وهمي

انا أجاوب على السؤال ده و قول بسيطه

انا ممكن أعمل 2 شركه على البرنامج الأول بالفواتير السليمه و التاني للمضروبه و مش بتوه مجرد تكه زرار اروح للشركه السليمه و التكه التانيه للمضروبه

2- ماذا يحدث لو ان الذي يدخل فواتير الشراء غير محاسب وهذا هو المفترض فى سوق العمل .
وادخل فاتورة شراء على مورد خطأ مثلاً
ففي تلك الحالة مطلوب منك كمحاسب ان تعدل ذلك .
وسوف تجد نفسك تعيد ادخال القيد مرة اخري الخاص بالمشتريات

اجاوب على السؤال ده و اقول :

ان البرنامج في اعداده بيخيرك في عمل القيود و ترحلها مباشرتا بمجرد ادخال الفاتوره او تحب انك تراجع عليها اولا و تدي الامر الترحيل بعد المراجعه في الاخر انت مخير في الامرين + لو الفاتوره خطأ يمكن ألغأها بدون تعديل اي قيد

3-ماذا يحدث فى حالة عجز نقدي بصندوق المبيعات اليومية
ففي تلك الحالة ايضا سوف تجد نفسك تقوم بتعديل اجمالى المبيعات اليومية بقيد يومية

هنا احب أقول ان الأخ العزيز صلاح قال من الاول ان في بعض الاشغال تحتاج الى قيود محاسبيه

4-ماذا يحدث لو طلب منك احضار فواتير الشراء لمورد معين بعد مرور عام او عامين على ادخال القيد
كيف ستعود للمعلومة وانت ذكرت انه لا يتم عمل قيد يومية برقم مسلسل ومستندات
فى تلك الحالة سوف يكون ذلك مطلوب من مدخل البيانات على نقطة المخزون وبما انه غير محاسب فهو لن يستطيع اخراج ذلك فى الوقت المناسب

هو هنا في خطأ ان القيود يتم عملها بتسلسل عادي + انك ممكن تعمل طباعه ديما للحركه الشهريه او لحسابات العملاء و تحطها في ملف عندك
اخي الكريم

تلك المشاركة كانت فى موضوع اخر
وتم اقتباسها هنا والرد عليها وقد رأيتها بالصدفة
واسمح لي ان اخي الكريم ان اجابتك غير مقنعة لا عمليا ولا مهنياً

1- ماذا يحدث لو ان صاحب المنشأة اراد ادخال فواتير الشراء بأعلى من قيمتها . عشان الضرايب وتقليص الربح . او لو اراد ادخالها اعلى من قيمتها لكي يعظم من ثمن البيع وهذا يحدث فى سوق العمل
فى تلك الحالة سوف يحدث خطأ محاسبي كبير وهو ادخال المشتريات باعلى من قيمتها ويكون ناتج الحسابات من ربح او خسارة وهمي

ده كان سؤالي :

انا أجاوب على السؤال ده و قول بسيطه

انا ممكن أعمل 2 شركه على البرنامج الأول بالفواتير السليمه و التاني للمضروبه و مش بتوه مجرد تكه زرار اروح للشركه السليمه و التكه التانيه للمضروبه

واعقب على هذا الرأي واقول انه بذلك مطلوب من المحاسب ان يدخل قيود اليومية مرتين .. وبناء على رأيك هيكون فى كل قيد اربع تكات .. على حد تعبيرك وهذا مرهق وغير عملى بالمرة

وللعلم ادخال فواتير المشتريات بأعلى من قيمتها هو امر متعارف عليه فى سوق العمل .
وليس من اجل مسألة الضرايب فقط بل من اجل اشياء اخري يحكمها سوق العمل مثل وجود نقاط البيع مثلا على مرأي من الكاشير والعملاء والذين من المفروض ان لا يعلموا التلكفة الحقيقة للوحدة المباعه
وبذلك فإن هذا الرأي غير علمى بالمرة

- ماذا يحدث لو ان الذي يدخل فواتير الشراء غير محاسب وهذا هو المفترض فى سوق العمل .
وادخل فاتورة شراء على مورد خطأ مثلاً
ففي تلك الحالة مطلوب منك كمحاسب ان تعدل ذلك .
وسوف تجد نفسك تعيد ادخال القيد مرة اخري الخاص بالمشتريات

هذا كان سؤالى

اجاوب على السؤال ده و اقول :

ان البرنامج في اعداده بيخيرك في عمل القيود و ترحلها مباشرتا بمجرد ادخال الفاتوره او تحب انك تراجع عليها اولا و تدي الامر الترحيل بعد المراجعه في الاخر انت مخير في الامرين + لو الفاتوره خطأ يمكن ألغأها بدون تعديل اي قيد

واعقب على هذا الرأي واقول انه ايضا غير عملى بالمرة . لأنه مادام المحاسب سوف يقوم بالتعديل فمن الباب الأولى ان يدخل هو قيد المشتريات بموجب الفاتورة ويرفق المستندات فى القيد
بالاضافة الى قولك ... لو القاتورة غلط ممكن الغائها .. ووضع بيانات جديدة ... وهذا يؤكد رأيي ان المحاسب يختصر الطريق ويقوم هو بإدخال قيد المشتريات بنفسه .. وسامحني يااخي الكريم
انا عانيت وبعاني حتى الان من مدخلى البيانات الذين احتلوا مكان المحاسب

3-ماذا يحدث فى حالة عجز نقدي بصندوق المبيعات اليومية
ففي تلك الحالة ايضا سوف تجد نفسك تقوم بتعديل اجمالى المبيعات اليومية بقيد يومية

هذا كان سؤالي

هنا احب أقول ان الأخ العزيز صلاح قال من الاول ان في بعض الاشغال تحتاج الى قيود محاسبيه

اعقب هنا واقول ان قيد اليومية هو اصل البيان فى النظام المحاسبي وان كنت تتحدث عن قيد اليومية وتقول ان بعض الاشغال تحتاج الى قيد يومية اقول لك ان كل الاشغال تحتاج الى قيد يومية .
وايضا فى تلك الحالة سوف تجد المحاسب يعيد ادخال قيد المبيعات او يعدله بنفسه ..
ونعود لنفس النقطة .... ( ودنك منين ياحجا ))

4-ماذا يحدث لو طلب منك احضار فواتير الشراء لمورد معين بعد مرور عام او عامين على ادخال القيد
كيف ستعود للمعلومة وانت ذكرت انه لا يتم عمل قيد يومية برقم مسلسل ومستندات
فى تلك الحالة سوف يكون ذلك مطلوب من مدخل البيانات على نقطة المخزون وبما انه غير محاسب فهو لن يستطيع اخراج ذلك فى الوقت المناسب

هذا كان سؤالي :

هو هنا في خطأ ان القيود يتم عملها بتسلسل عادي + انك ممكن تعمل طباعه ديما للحركه الشهريه او لحسابات العملاء و تحطها في ملف عندك[/QUOTE]

هنا لنا وقفة مع هذا الرأي وسوف احدثك بناء على الموقف العملى من هذا الأمر

من المفروض اننى كمحاسب لو طلب مني اى معلومة فإنني فورا ادخل على العام المالي ثم على حساب الاستاذ العام واخرج الحساب الموجود به المعلومة واراجعه لكي احصل على المعلومة من قيد اليومية وللتأكيد اخرج القيد نفسه من الملف المحفوظ وبالطبع يجب ان يكون تسلسل البرنامج هو نفس تسلسل قيود اليومية بالملف فإذا كان هذا الامر سوف يتم بتلك الطريقة فأنا اخبرك اننى اخرج القيد والمعلومة فى اقل من دقيقة

أما فى حالة اعتماد رأيك فإن الاخ مدخل البيانات هيقعد يدور فى الحركات الشهرية لو طابعها او فى الفواتير عنده او برنت البرنامج على الاقل نصف ساعة لحد مايطلع المعلومة .. ولو المعلومة خاصة بعام مالى سابق من تلات سنين مثلا
يبقى ممكن يقعد ثلاث ساعات يدور ولو اكتر من كده لك ان تتخيل كم المعاناة فى البحث عن المعلومة

وسوف يعود المحاسب وصاحب العمل والادارة بعد كل هذا المجهود الى نفس النقطة

ودنك منين ياجحا

اخي الكريم
انا غير معترض على البرنامج ولا على طريقه عمله بشرط ان يكون جميع العاملين عليه محاسبين
وهذا غير متاج فى الحياة العملية ...
حيث ان الداتا انتري او مدخلي البيانات اصبحت مهنة تكافئ مهنة المحاسب وتحتل مكانها ..
لوجود مثل هذه البرامج التى تربط كل شئ بكل شئ ..
ويجد المحاسب فى النهاية نفسه امام بيئة عمل تحضر له المعلومة بدون وعي او فهم مما يعيقه عن اداء عمله الرقابي وينشغل باعادة ادخال البيانات خوفا من الخطأ
وطبعا لو ترك نفسه هكذا هيتحول المحاسب ايضا الى مدخل بينانات مع الوقت

اشكرك اخي الكريم واسف على الاطالة

وهذا مجرد رأي قابل للخطأ والصواب

شكرا جزيلا لك

اخوك

احمد ابوسنة
احمد ابوسنة غير متواجد حالياً  
قديم 03-11-2008, 08:42 AM
elkazzaz2007
مشارك نشط

Angry مشاركة: شرح برنامج البتش تري بالصور من الالف للياء

السلام عليكم

انا مش حقول على الرد السابق غير كلمتين

لو حضرتتك جربت البرنامج فعلا علق برحتك و لو ما تعرفهوش خلاص يبقى يا ريت ما يكونش في جدال كتير

العالم كله بيتقدم و احنا لسه برده العرب مصممين على التأخر مفيش فيده

و انا مش بشجع البرنامج ده و لا حاجه لكن بشجع اي جديد يعني في مليون برنامج

و للاسف برده حضرتك متخيل ان البرنامج هو الي بيتحكم في المحاسب مش المحاسب هو الي بيتحكم في،ه زي التسلسل الي حضرتيك قلت عليه و حجات تانيه ، للأسف برده اقول انت الي بتتحكم في البرنامج

و اسف اذا كان تعليقي دايق حضرتيك او خلاك تضحك عليه بس انا ديما بعتمد على البساطه في الشرح عشان التوضيح مش عشان النقاش العلمي لأن المنتدى هنا اكتريته ناس لسه خرجين او طلبه يعني عيزين يعرفو الحياه شكلها ايه و نشجعهم مش نعقدهم

التعديل الأخير تم بواسطة elkazzaz2007 ; 03-11-2008 الساعة 08:47 AM سبب آخر: كلمه
elkazzaz2007 غير متواجد حالياً  
قديم 03-11-2008, 03:57 PM
اشرف مخلوف
مشارك مبتدئ

ولايهمك انت رائع ومشكور جدا علي تعبك
اشرف مخلوف غير متواجد حالياً  
قديم 03-12-2008, 11:50 PM
loverkoko
مشارك فعال

Exclamation مشاركة: شرح برنامج البتش تري بالصور من الالف للياء

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elkazzaz2007
السلام عليكم

انا مش حقول على الرد السابق غير كلمتين

لو حضرتتك جربت البرنامج فعلا علق برحتك و لو ما تعرفهوش خلاص يبقى يا ريت ما يكونش في جدال كتير

العالم كله بيتقدم و احنا لسه برده العرب مصممين على التأخر مفيش فيده

و انا مش بشجع البرنامج ده و لا حاجه لكن بشجع اي جديد يعني في مليون برنامج

و للاسف برده حضرتك متخيل ان البرنامج هو الي بيتحكم في المحاسب مش المحاسب هو الي بيتحكم في،ه زي التسلسل الي حضرتيك قلت عليه و حجات تانيه ، للأسف برده اقول انت الي بتتحكم في البرنامج

و اسف اذا كان تعليقي دايق حضرتيك او خلاك تضحك عليه بس انا ديما بعتمد على البساطه في الشرح عشان التوضيح مش عشان النقاش العلمي لأن المنتدى هنا اكتريته ناس لسه خرجين او طلبه يعني عيزين يعرفو الحياه شكلها ايه و نشجعهم مش نعقدهم
الزميل العزيز اولا جزالك الله خيرا على تعبك ومجهودك
ولكن نرجو فى حالة الرد على احد من الأعضاء سواء كان متفق او مختلف مع العضو ان يكون هناك
نوع من التحفظ فى الألفاظ حتى نرتقى بالمنتدى فليس كان من الداعى ان تقول على العرب متخلفين
فاذا لم تكن تفخر انك عربى فنحن نفخر بذلك واحب ان اوضح لسيادتك ان اعظم المخترعين والمثقفين من العرب فميكروسوفت ذاتها يوجد فيها قسم خاص للمطورين العرب وشكرا على مجهودك
loverkoko غير متواجد حالياً  
قديم 03-13-2008, 05:08 AM
elkazzaz2007
مشارك نشط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة loverkoko
الزميل العزيز اولا جزالك الله خيرا على تعبك ومجهودك
ولكن نرجو فى حالة الرد على احد من الأعضاء سواء كان متفق او مختلف مع العضو ان يكون هناك
نوع من التحفظ فى الألفاظ حتى نرتقى بالمنتدى فليس كان من الداعى ان تقول على العرب متخلفين
فاذا لم تكن تفخر انك عربى فنحن نفخر بذلك واحب ان اوضح لسيادتك ان اعظم المخترعين والمثقفين من العرب فميكروسوفت ذاتها يوجد فيها قسم خاص للمطورين العرب وشكرا على مجهودك

انا ما ذكرتش اي شيء عن التخلف انا بقول متأخرين مش متخلفين ، لا اله الا الله الكل النهارده شغال يعاتب فيا حقوقم عليا انا اسف جدااااااااااااااااااااااااااااااااا
elkazzaz2007 غير متواجد حالياً  
قديم 03-19-2008, 02:46 AM
المرحوم الأستاذ نبيل الرقباوى
رحمة الله عليه

شكرا على المجهود الرائع ، وربنا يجازيك خير ، أطمع فى إرسال الملف على الإيميل لجهلى بالتورنت
محاسب قانونى / نبيل الرقباوى 0127151408

[email protected]
[email protected]
مع خالص شكرى وتقديرى
المرحوم الأستاذ نبيل الرقباوى غير متواجد حالياً